Toyota osti osan Teslasta 2010 ja kehittivät yhdessä RAV4. Myivät osuuden pois ja aloittivat oman kehitystyön.
Ei mennyt noin. Toyota kehitti omaa sähköautoa jo vuosituhannen vaihteessa ja jokunen auto myytiin vuosituhannen alkupuolella. Varmaan isolla tappiolla eli puhdasta demoilua tämä ja sekin loppui, kun joku akkuvalmistaja (en muista mikä) haastoi oikeuteen. Myynti piti lopettaa ja mahd. maksaa muutama kymmenen miljoonaa korvauksia patenttirikkomuksesta.
2010 nurkilla sama auto uudelleen tuotantoon Teslalta lisensoidulla akulla. Paremmasta akusta huolimatta toimintasäde ei ollut huima (alle 200 km) ja samoihin aikoihin tuli kilpailijaksi myös Leaf, jonka toimintamatkakin kasvoi pidemmäksi akun koon päivyttyessä suuremmaksi.
Ja nyt on uusinpana yrityksena Lexus 300e... jossa ei ole kunnon pikalatausmahdollisuutta ja jonka käytönnän toimintasäde konttaa 60 000 € hintalapusta huolimatta 200 km kieppeillä.
Ei ihme, että Toyota haluaa hidastaa sähköautojen myyntiä ja/tai ajaa käärmettä pyssyyn vedyn kanssa ja höpisee jostain tulevista kiinteäoksidiakuista, kun ei kerran saa kunnollista autoa kasaan edes Teslan akkutekniikalla. Tarttis vielä vuosikymmen tai 2 harjoitella tätä lajia...
Into omaa kehitystyöhön ja patenttien haalimiseen juontanee karvaista kokemuksista vajaat 20 vuotta sitten. Vaan tässä on selvästi ongelmana suuruudenhulluus eli kun taannoin onnistuivat hybridien kanssa, niin kuvittelivat peittoavansa kaikki muut, tosta noin vain, myös akkujen ja kaiken muunkin sähköautotekniikan kanssa.