RallyBaron  Samppasport

Auton seisotus kylmässä tallissa

  • 46 Vastauksia
  • 17758 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #15 : 25.12.2013, 15:46:25 »
Voiko sitä akkua pitää vuoden putkeen ylläpito latauksessa ? ...

Jos on hyvä ylläpitolaturi, niin hyvin voi olla muutaman vuoden ylläpitolatauksessa.  Ei saa olla painonapeilla ohjelmoitava, koska se unohtaa asetukset 0,1 sec, tai pitemmän sähkökatkon sattuessa.

Joskus minulla oli talven ajan Bilteman moottoripyörälaturi (€ 10,90) ja pistorasiaan painettava ajastin.  15 min latausta vuorokaudessa riitti pitämään akun täynnä, eikä keittänyt akkua kuivaksi.  Hyvin starttasi Oldsin pikkulohkon keväällä.  Älä liitä moista pikkulaturia tyhjään autonakkuun.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/


Jos olet vielä löytänyt jostain ei-huoltovapaan akun, vesitä se oikeaan pinnankorkeuteen.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #16 : 25.12.2013, 15:50:22 »
Jos on hyvä ylläpitolaturi, niin hyvin voi olla muutaman vuoden ylläpitolatauksessa.  Ei saa olla painonapeilla ohjelmoitava, koska se unohtaa asetukset 0,1 sec, tai pitemmän sähkökatkon sattuessa.

Joskus minulla oli talven ajan Bilteman moottoripyörälaturi (€ 10,90) ja pistorasiaan painettava ajastin.  15 min latausta vuorokaudessa riitti pitämään akun täynnä, eikä keittänyt akkua kuivaksi.  Hyvin starttasi Oldsin pikkulohkon keväällä.  Älä liitä moista pikkulaturia tyhjään autonakkuun.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jos olet vielä löytänyt jostain ei-huoltovapaan akun, vesitä se oikeaan pinnankorkeuteen.

Ei pidä paikkaansa ainakaan Ctek:in kohdalla tai sitten se ladattava akku on täysin kuollut. Ctek pitää muistinsa akusta saatavalla virralla jos se irroitetaan verkkovirrasta.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #17 : 25.12.2013, 16:20:15 »
Ei pidä paikkaansa ainakaan Ctek:in kohdalla tai sitten se ladattava akku on täysin kuollut. Ctek pitää muistinsa akusta saatavalla virralla jos se irroitetaan verkkovirrasta.

Näinpä. Itsekin ostin Ctekin juuri tuosta syystä kun tolppaan saa virtaa vain kahdeksi tunniksi. Saa virtaa akulta että muistaa mikä ohjelma päällä. :)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #18 : 26.12.2013, 01:44:07 »
Itse jos seisottaisin, EN vaihtaisi öljyjä/filsuja, etenkään jos vuoden seisoo.

Öljyt menevät seisoessaan moottorin sisällä PILALLE, koska ilman kosteus pilaa ne. Tässä syy "longlife" öljyjen 2v vaihtosuositukseen 1v sijaan, koska kestävät kosteutta paremmin. Öljyt säilyvät paaaaljon paremmin suljetussa kanisterissa autotallissa (miel. tasaisessa huoneenlämmössä, kuivassa ja auringonvalolta piilossa) kun auton "avonaisessa" moottorissa.

Mahdollisimman huonot renkaat alle, tai sitten joku 3bar rengaspainetta, etteivät mene "litteiksi". Näin autotehtaatkin tekevät uusille autoille, siltä varalta että jäävät varastoon.

Pakkasnesteet ja pissapojan nesteet joko veke tai sit tarpeeksi pakkaskestoa.

Jarrunesteet vaihtoon!

Jarrujen rasvaus (liukutappien ja mäntien rasvaus) ennen siesontaanpanoa. Miel vaikka vaseliinit levyjen päälle, ettei pääse ruostumaan, tai sit muovikalvot vanteiden peitoksi tms. jos avonaiset aluvanteet.

Moottorin käydessä öljyä imusarjaan, että pyttyihin jää rasvakerros, ettei männänrenkaat jumittele. Ei hirveitä öljymääriä katti/lambda pelehin ettei katti/lambda(t) vaurioidu!

Akku irti tai ainakin piuhat ja akku lämpimään. Lataus sekä irtiotettaessa että takaisin laitettaessa, miel. 5-20asteiseen varastoon säilöön.

Säilityksen jälkeen öljyt+nesteet+filsut vaihtoon, mielellään koko autosta.

JOS auton alusta on rutikuiva (siis ettei ole satanut tms.) ni öljyä palkkien sisään, koko pohjaan. Vanha moottoriöljy tippakannulla tai paremmin öljypaineruiskulla.

Kosteussieppari autoon, ja oven ikkunat pikkiriikkisen raolleen, ainakin jos ei ole kosteussiepparia ja tila on edes suht tiivis.

BENSATankkiin alkoholia, E85, spriitä, masinol TMS joka "syö" kosteuden. Voi myös täyttää, mutta sit siellä oleva bensa voi olla huonoa vuoden jälkeen. Eli joutuu ehkä tyhjentään tankin kuiteskin. Muovitankkiautossa ihan sama onko tyhjä vai täynä, kunhan sielä olis mahd. paljon alkoholia.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #19 : 26.12.2013, 01:49:01 »
Itse jos seisottaisin, EN vaihtaisi öljyjä/filsuja, etenkään jos vuoden seisoo.

Öljyt menevät seisoessaan moottorin sisällä PILALLE, koska ilman kosteus pilaa ne. Tässä syy "longlife" öljyjen 2v vaihtosuositukseen 1v sijaan, koska kestävät kosteutta paremmin. Öljyt säilyvät paaaaljon paremmin suljetussa kanisterissa autotallissa (miel. tasaisessa huoneenlämmössä, kuivassa ja auringonvalolta piilossa) kun auton "avonaisessa" moottorissa.

Mahdollisimman huonot renkaat alle, tai sitten joku 3bar rengaspainetta, etteivät mene "litteiksi". Näin autotehtaatkin tekevät uusille autoille, siltä varalta että jäävät varastoon.

Pakkasnesteet ja pissapojan nesteet joko veke tai sit tarpeeksi pakkaskestoa.

Jarrunesteet vaihtoon!

Jarrujen rasvaus (liukutappien ja mäntien rasvaus) ennen siesontaanpanoa. Miel vaikka vaseliinit levyjen päälle, ettei pääse ruostumaan, tai sit muovikalvot vanteiden peitoksi tms. jos avonaiset aluvanteet.

Moottorin käydessä öljyä imusarjaan, että pyttyihin jää rasvakerros, ettei männänrenkaat jumittele. Ei hirveitä öljymääriä katti/lambda pelehin ettei katti/lambda(t) vaurioidu!

Akku irti tai ainakin piuhat ja akku lämpimään. Lataus sekä irtiotettaessa että takaisin laitettaessa, miel. 5-20asteiseen varastoon säilöön.

Säilityksen jälkeen öljyt+nesteet+filsut vaihtoon, mielellään koko autosta.

JOS auton alusta on rutikuiva (siis ettei ole satanut tms.) ni öljyä palkkien sisään, koko pohjaan. Vanha moottoriöljy tippakannulla tai paremmin öljypaineruiskulla.

Kosteussieppari autoon, ja oven ikkunat pikkiriikkisen raolleen, ainakin jos ei ole kosteussiepparia ja tila on edes suht tiivis.

BENSATankkiin alkoholia, E85, spriitä, masinol TMS joka "syö" kosteuden. Voi myös täyttää, mutta sit siellä oleva bensa voi olla huonoa vuoden jälkeen. Eli joutuu ehkä tyhjentään tankin kuiteskin. Muovitankkiautossa ihan sama onko tyhjä vai täynä, kunhan sielä olis mahd. paljon alkoholia.
Kokeileppa huomenna iltapäivästä ajatuksen kanssa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #20 : 26.12.2013, 06:13:46 »
Kokeileppa huomenna iltapäivästä ajatuksen kanssa.
Kerroppa mikä on vikana?

"Uusissa" autoissa vaihdetaan valmistajan vaatimuksista öljyt jos ovat seisseet yli 1v ennen kun luovutetaan asiakkaalle!

järviin ei ole tainut omistaa tai ajaa "uutta" autoa koskaan?

Ja tottakai jos ei järki sano, niin rasvatut jarrulevyt/rummut putsataan tottakai ennen ajoa... vai onko joku oikeasti niin tyhmä että ajaa rasvatuilla levyillä??? ::)

Ja alkoholi homma oikeasti toimii. Venepiireissä testattu homma!

Löytyy myös "diesel-säilytysaine", mutta bensapeleihin toimii alkoholia tankkiin, eli masinol, E85 tms.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #21 : 26.12.2013, 07:17:51 »
Itse jos seisottaisin, EN vaihtaisi öljyjä/filsuja, etenkään jos vuoden seisoo.

Öljyt menevät seisoessaan moottorin sisällä PILALLE, koska ilman kosteus pilaa ne. Tässä syy "longlife" öljyjen 2v vaihtosuositukseen 1v sijaan, koska kestävät kosteutta paremmin. Öljyt säilyvät paaaaljon paremmin suljetussa kanisterissa autotallissa (miel. tasaisessa huoneenlämmössä, kuivassa ja auringonvalolta piilossa) kun auton "avonaisessa" moottorissa.

Mahdollisimman huonot renkaat alle, tai sitten joku 3bar rengaspainetta, etteivät mene "litteiksi". Näin autotehtaatkin tekevät uusille autoille, siltä varalta että jäävät varastoon.

Pakkasnesteet ja pissapojan nesteet joko veke tai sit tarpeeksi pakkaskestoa.

Jarrunesteet vaihtoon!

Jarrujen rasvaus (liukutappien ja mäntien rasvaus) ennen siesontaanpanoa. Miel vaikka vaseliinit levyjen päälle, ettei pääse ruostumaan, tai sit muovikalvot vanteiden peitoksi tms. jos avonaiset aluvanteet.

Moottorin käydessä öljyä imusarjaan, että pyttyihin jää rasvakerros, ettei männänrenkaat jumittele. Ei hirveitä öljymääriä katti/lambda pelehin ettei katti/lambda(t) vaurioidu!

Akku irti tai ainakin piuhat ja akku lämpimään. Lataus sekä irtiotettaessa että takaisin laitettaessa, miel. 5-20asteiseen varastoon säilöön.

Säilityksen jälkeen öljyt+nesteet+filsut vaihtoon, mielellään koko autosta.

JOS auton alusta on rutikuiva (siis ettei ole satanut tms.) ni öljyä palkkien sisään, koko pohjaan. Vanha moottoriöljy tippakannulla tai paremmin öljypaineruiskulla.

Kosteussieppari autoon, ja oven ikkunat pikkiriikkisen raolleen, ainakin jos ei ole kosteussiepparia ja tila on edes suht tiivis.

BENSATankkiin alkoholia, E85, spriitä, masinol TMS joka "syö" kosteuden. Voi myös täyttää, mutta sit siellä oleva bensa voi olla huonoa vuoden jälkeen. Eli joutuu ehkä tyhjentään tankin kuiteskin. Muovitankkiautossa ihan sama onko tyhjä vai täynä, kunhan sielä olis mahd. paljon alkoholia.
Ite laittaisin ennemmin tulppien rei'istä ja pyöräyttäisin muutaman kerran kampuran päästä.
No kun halvalla sai.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #22 : 26.12.2013, 10:55:39 »
Akku säilyy paremmin kylmässä, on vain huolehdittava, että on ladattu täyteen. Kilpureihin on joskus jäänyt akut talveksi paikoilleen eikä ole vielä yksikään akku mennyt pilalle ja kaikki ovat lähteneet ilman apuvirtaa/latausta keväällä käyntiin. Ylläpitolatureitakaan ei ole ollut käytössä, syksyllä vaan ajettu pihan reunaan parkkiin ja unohdettu talveksi :D

Merisuola toimii kosteudensyöjänä, eivätpä ne varaosaliikkeiden myymät tosin maksa juurikaan enempää kuin 25 kg suolaa maatalouskaupassa.

Vanhaa moottoriöljyä ei pidä mennä käyttämään ruostesuojana, jäteöljyssä on syövyttäviä epäpuhtauksia ja saattaa keväällä odottaa palkiton/pohjaton kiesi kun menee jäteöljyllä sotkemaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

s73

  • Vieras
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #23 : 26.12.2013, 11:29:57 »
Jos on hyvä ylläpitolaturi, niin hyvin voi olla muutaman vuoden ylläpitolatauksessa.  Ei saa olla painonapeilla ohjelmoitava, koska se unohtaa asetukset 0,1 sec, tai pitemmän sähkökatkon
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jos olet vielä löytänyt jostain ei-huoltovapaan akun, vesitä se oikeaan pinnankorkeuteen.
Mikäli siellä ei ole kalsium-akkua tai vastaavaa hömpötystystä, akkuun voi lisätä vettä ja ladata normaalisti. Huoltovapaa akku on vain myyjien hömppää myynnin edistämiseksi. :smoke: :smoke:

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #24 : 26.12.2013, 11:39:09 »
Et kai sentään sotaan ole lähdössä, joten lomat pyörivät kohtuullisen mukavasti..

Usko pois, kyllä inttiaikanakin ehdit välillä ajamaan lämmittelylenkin autolla. Tekee hyvää, jos edes pari kertaa kesässä käyt reilulla ajelulla. Auto ei ole tehty seisomaan ja vanhassa autossa liian pitkä seisottaminen on vain ongelmien kerjäämistä.

Vakuutukset ja verot tietysti poikki liikennekäytöstä poistamisella ja sitten vaan nettipalvelusta takaisin voimaan kun lähdet ajelemaan.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #25 : 26.12.2013, 12:35:16 »
Minulla on yksi auto säännöllisesti seisonnassa talvella. Akun olen ladannut syksyllä ja yhden kerran talven mittaan. Melkein kyllä sanoisin, että tuo uusintalataus ei ole välttämätön, sillä ei siihen sähköä ole koskaan kelvannut kuin 5-10 minuuttia niin laturi ilmoittaa että se on täysi mutta parempi vara kuin vahinko. Hyvin on kestänyt jo 8 vuotta. Kunhan akku on vain täyteen ladattu, se säilyy ja varmasti paremmin kuin käytössä olevana.

Lämmin paikka ei ole akulle hyvä. Paras paikka on kellarissa mutta jos se on varmasti ladattu, niin pakkanen vain parantaa sen säilyvyyttä. Huonoin mahdollinen säilytyspaikka on kuuma pannuhuone tai vastaava.

Se kenkä kannattaa tietty irrottaa, että mikään pieni kulutus (esim. kello) ei akkua tyhjennä.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #26 : 26.12.2013, 13:02:52 »
Autolle pesu, testaa että nesteet kestää pakkasta ja parkkiin  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #27 : 26.12.2013, 14:40:10 »
Merisuola toimii kosteudensyöjänä, eivätpä ne varaosaliikkeiden myymät tosin maksa juurikaan enempää kuin 25 kg suolaa maatalouskaupassa.

Vanhaa moottoriöljyä ei pidä mennä käyttämään ruostesuojana, jäteöljyssä on syövyttäviä epäpuhtauksia ja saattaa keväällä odottaa palkiton/pohjaton kiesi kun menee jäteöljyllä sotkemaan.
Merisuola toimii tosiaan hyvin kosteuden syöjänä, MUTTA merisuola + pelti = ruostetta. Siksi parempi laittaa vaikka sanomalehtiä tai vielä paremmin kosteussieppari tms. "pallo". :)

Vanhaa moottoriöljyä on ruikittu viimeiset 22 vuotta 340DL -86 volvoon, eikä ole tarvinnut hitsata yhtään! Mittarissa 350tkm. Yleensä nuo autot ovat olleet paalissa 12v ikäisinä koska kynnykset ja ovenreunat ovat ruostuneet puhki. Tässä hyvin hyvin vähän ruostetta, ja sekin aiheutunut R-sport helmojen raapimisesta oven reunoihin. Ja kuten sanottua, olen purkanut about 10kpl 300 sarjan autoa, yhteistä niillä on ollut suht pieni kilometrilukema (200-250tkm) ja se että helmat ja ovet ovat lähes kaikissa olleet kunnostuskelvottomia, koska ei ole ruostesuojattu. Yhden kolaroidun ruostesuojatun olen purkanut, siinä kotelot olivat siistit. :)

Samaa metodia käytetty S90 viimeiset 8v, siinäkään ei löydy juuri mitään ruostetta (ruosteetonta autoahan ei ole sitten olemassakaan, siksi en väitä sitä).

Meinaan, parempi sinne koteloon on ruikkia moottoriöljyä joka muodostaa tiiviin kalvon, kun jättää ruiskuttamatta, ja kosteus pääsee saumoihin ruostuttamaan. :)

Ja tosiaan, auton pesu ei ole haitaksi säilytystä ennen (maalipinta kiittää), mutta katso että auto pääsee kuivumaan sitten ennenkun jätät seisomaan, ettet ole esim. saanut jotain koteloa täyteen vettä, ja sitten se vesi pääsee tekemään pahojaan säilytyksen aikana.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Aetheries

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #28 : 26.12.2013, 15:21:19 »
Et kai sentään sotaan ole lähdössä, joten lomat pyörivät kohtuullisen mukavasti..

Usko pois, kyllä inttiaikanakin ehdit välillä ajamaan lämmittelylenkin autolla. Tekee hyvää, jos edes pari kertaa kesässä käyt reilulla ajelulla. Auto ei ole tehty seisomaan ja vanhassa autossa liian pitkä seisottaminen on vain ongelmien kerjäämistä.

Vakuutukset ja verot tietysti poikki liikennekäytöstä poistamisella ja sitten vaan nettipalvelusta takaisin voimaan kun lähdet ajelemaan.

Käykö se muka niin että takasin liikenteeseen, ja sitten voi taas poistaa uudestaan, mitäs maksuja siitä menee ?
Kävi kans mielessä että pitäsin ajossa mutta ei noilla päivärahoilla oikeen autoa pidetä, plus lisäksi helmikuussa katsastus jota varten vähän laiteltavaa enkä kerkee niitä laittaa ennen 6.1 ..

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
« Vastaus #29 : 26.12.2013, 15:23:40 »
Käykö se muka niin että takasin liikenteeseen, ja sitten voi taas poistaa uudestaan, mitäs maksuja siitä menee ?
Kävi kans mielessä että pitäsin ajossa mutta ei noilla päivärahoilla oikeen autoa pidetä, plus lisäksi helmikuussa katsastus jota varten vähän laiteltavaa enkä kerkee niitä laittaa ennen 6.1 ..
Pistä vaan seisontaan, se auto on joka tapauksessa ajokiellossa kun leima vanhenee niin turha kikkailla noiden poistojen ja käyttöönottojen kanssa.
Jäitä housuun!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo