Elekma  Autoracing

Volvo 240 -91 B200F+T

  • 270 Vastauksia
  • 83597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 609
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #240 : 22.01.2016, 02:28:09 »
Äkkiä hyllyyn pyyhkijänmosa vartomaan :D
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #241 : 11.02.2016, 14:07:26 »
Äkkiä hyllyyn pyyhkijänmosa vartomaan :D
Ei muuten oo ollu kovien pakkasien jälkeen ongelmia noiden pyyhkiöiden kanssapoislukien se että vaihdoin jäiset pyyhkiät jotka ei ollutkaan mennyt ihan pohjaan niin irtosi vauhdissa :D

Ja ei, tästä ei tule turboa.
Ei ehkä Aitoa ihastuttavaa VOLVO Turboa, mutta +T :D

Elikkäs tommonen perinteinen Turbovinolohko pitäs laittaa kiinni
Alakerta
-B200 rengastettuna ja laakeroituna, pattimännät
-13mm Kiertokanget
Kansi
-1985 valuvuotinen 530 vakio kansi B200K:n päältä
-L-nokka A-nokka
-Rempattu, seetin ympärystä portattu itse
-Vesikierto kaasarin imusarjalle tulpattava,M14x2 kierretapilla jengat ja tulpat perään.
Muut
-Imusarja ihan stokki LH-jettiläinen, vaihettu kaasuläpän tiiviste ja ylimääräset nipat tukittu
-Turbon vihreet suuttimet
-Vaparin kytkin ;D
-Halkosarja ja 13c FK:n kellolla :D
-LH2.4 -560 Tonin lastulla, lienee vähän samanlainen kun viking ecomax
-EZ116K -179 johon räpläsin äsken tytärkortin ja turbon vakio syttylastun :) Jumpperi vaan takas internal ROM tilaan, vielä kun on vapari.


Tämmöstä täällä.
Tämä olis melkeen valmis heitettäväksi keulalle. Downpipe ja ahtoputket pitäisi tehdä.
Laskennallisesti tehoa pitäisi tulla 111x1,3=144.3 Hv moottorilta  :idiot2:
Ja jos rajapaineventtiilillä kasvatetaan hukkaportin aukeamispaine kaksinkertaiseksi, niin tehoa olisikin jo 111x1.6=177.6 HV :o
tuohan on jo vapari-lama-tinakutosta tehokkaampi!

Mutta eihän tämä mitään projektin kriteereitä täytä niin jatketaan showroomissa :)
Edit: Hetkonen onhan tällle autolle muutakin tehty! Sisutan revin ulos mattoineen ja Kärcher se4001 Plus-tekstiilipesurilla pesin koko kompleksin, koska lidlistä tullessani kauppakassissa ollut maitopurkki osui takapenkillä olleen tv tason kulmaan... Onneksi oli emännän uusi laukku justiinsa siinä jalkotilasssa niin meni sentään enimmät sinne eikä lattiaverhoiluun. Tuli sanomista V:>
« Viimeksi muokattu: 21.06.2016, 22:48:29 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #242 : 11.02.2016, 14:49:41 »

Ei ehkä Aitoa ihastuttavaa VOLVO Turboa, mutta +T :D
Seuraavaksi sitten "cut springs -> crusher"  ;D

Toi meni vaparina niin hämmästyttävän pienellä, että mä en uskaltanut edes haaveilla ahtamisesta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #243 : 11.02.2016, 15:33:49 »
Toisaalta ei tuo tuleva kone pitäisi paljoa enempää kuluttaa, kuitenkin perusmoottori sama pl.nokka.
Tuo 3.9 välitys kyllä on hyvä, pitää kierrokset siinä missä kone pyörii kevyesti. 100kmh tais olla 2500rpm suunnilla ja 115kmh niin kierroksia onkin jo 3000.
Lienee juuri sopiva välitys pikkulohkolle.

ja kulutus pieneni vielä kun vaihtoi sen täyttöputken :D
« Viimeksi muokattu: 11.02.2016, 15:36:20 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #244 : 15.02.2016, 13:29:20 »
no ei siitä kuukautta mennytkään kun alkoi taas käymään tyhjää huonosti ja booaamaan vedossa...
noh, oma syy, pakkasessa ei saisi tehdä yhtään mitään.
kun vaihdoin imusarjan tiivisteen pakkasessa:
-Hajotin huohotuspöntöstä letkulähdön
-Hajotin huohotin nipasta(Flame trap) sen pienemmän letkulähdön
-En saanut puhdistettua tiivistepintoja, mutta ihme kyllä pitää.
-huohottimen letkut väliaikaisesti tulpattu jesarilla :facepalm: :nohnoh tyhjäkäynti tippui 1000->750rpm, silti välillä alkaa nytkyttämään.
ei nyt oikeen suju tää homma taivasalla :idiot2:

Täällä uudessa tallissa ei vielä ole mitään volvojen varaosia/työkaluja/valoja, ja välimatkaa porukoiden tallille 200km, niin yritin sitten epoxilla korjata pöntön ja flametrapin mutta eihän siitä mitään tullut.
Täytyy yrittää ajaa kohta porukoille roplaamaan turbomosa valmiiksi  ;D
Motorsporttia ELK
Jännitystä lisää se että tällä pitäisi alkaa kulkea työmatkoja, joten ahtaminen kuulostaa vielä viisaamaalta.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2016, 13:42:17 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #245 : 17.02.2016, 13:14:10 »
Kävin vaihtamassa tähän huohottimen osat ja putsasin ne, samalla putsasin tyhjäkäyntiventtiilin kun oli irti.
Alkoi moottori käyttäytymään ihan erilailla, tuli vetoja takaisin, eikä enää hytky tyhjäkäynnillä.
Sitten vaihdoin jakohihnan ja kiristimen.
Tuntuisi toimivan ihan hyvin, hassua kun ei tartte pykältää pienempää ylämäkiin :)

Alustalle täytyisi jotain tehdä, on aivan löllö vaikka kaasuiskarit kaikkialla paitsi edessä oikealla :D varmaan niin väsähtäneet jouset jo kaikkialla.
Taka-alatukivarret saisi käyttää irti, maalata mustiksi(ovat punaiset ja paistavat rumasti alta) ja puslittaa uusiksi. Takaylätukivarrethan on puslitettu jo uusiksi.

Välijäähdyttimenkin (940 Turbon vakio, ylhäälä olevilla lähdöillä) sovitin, ja tein kylmän puolen ahtoputken.
Kannen toinen vesikiertoreikä olikin isompi kun toinen, M14 kierre liian pieni vasemmalle, oikealle se oli ihan passeli.Jos tekee  M16 reijän niin täytyy hommata pienikantainen tulppa, muuten on tehtävä iso lovi imusarjan laippaan.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #246 : 28.02.2016, 22:13:30 »
Taka-alatukivarret saisi käyttää irti, maalata mustiksi(ovat punaiset ja paistavat rumasti alta) ja puslittaa uusiksi.

Täytyy hommata pienikantainen tulppa, muuten on tehtävä iso lovi imusarjan laippaan.
Tilasin powerflexin PU-insertit taka-akselin pusliin, ja kävin hakemassa hydrauliikkaliikkeestä M16X1,5 kuusiokolotulpan.
Sitten saikin mennä hakemaan 27€ kierretapin että saan sen 3€ tulpan paikalleen ;D

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #247 : 29.02.2016, 20:50:27 »
Käytin tätä tänään nosturilla ensimmäistä kertaa leiman jälkeen. Alkoi vetelemään suoralla  niin todettiin että vaihtoon raidetanko oikealle. Täytyy hakea siinä samalla sitten kaasuiskari sinnekkin nurkkaan. Sitten on kaikkialla kaasut.

Hölmönä en ottanut kuvia. Keskityin liikaa olennaiseen.

Vaihteistosta vuotaa toisioakselin stefa. Pitänee etsiä toinen loota varalle niin moottorinvaihdon yhteydessä vaihtaa. Hox hox jos vinokoneen m47 ylimääräsenä pohjois-savossa tai keskisuomessa niin laittakaa yv :)
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 20:56:59 kirjoittanut lakeshead »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #248 : 29.02.2016, 21:06:51 »
Toisioakseli, mitä se tekee? ???

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #249 : 29.02.2016, 21:29:39 »
Toisaalta ei tuo tuleva kone pitäisi paljoa enempää kuluttaa, kuitenkin perusmoottori sama pl.nokka.
Tuo 3.9 välitys kyllä on hyvä, pitää kierrokset siinä missä kone pyörii kevyesti. 100kmh tais olla 2500rpm suunnilla ja 115kmh niin kierroksia onkin jo 3000.
Lienee juuri sopiva välitys pikkulohkolle.


Komppaan kyllä tässä kohti, 3,9 välitys + m47 = 2700rpm / 100km/h
Vaihdoin 3.54 silloin sain menee 2500rpm

940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #250 : 29.02.2016, 22:06:39 »
Toisioakseli, mitä se tekee? ???
=akseli johon kardaani pultataan ;D  mikä lie oikea nimi
5e maksaisi se tiiviste näköjään. Olisi silti olla hyvä olla varalla m47 turbokäytössä

Komppaan kyllä tässä kohti, 3,9 välitys + m47 = 2700rpm / 100km/h
Vaihdoin 3.54 silloin sain menee 2500rpm


voi olla näinkin. Mielestäni hyvä välitys tämmöselle hengettömälle moottorille
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 22:15:23 kirjoittanut lakeshead »

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #251 : 29.02.2016, 23:02:25 »

Hyvä välitys, ei tapa vääntöä ja kaupungissakin huomattavasti mielyttävämpi ajaa  :)
Itteeki harmittaa saanu 3.7 laittaa, ois ollu molempia  :D
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #252 : 08.04.2016, 08:35:31 »
Päivitelläämpä shoeroomia pitkästä aikaa.
Tämähän on ollut kovassa käytössä ja nyt kun on saanut uuteen talliin vähän työkaluja niin on voinut huoltojakin tehdä!
Viimeisen kahden viikon aikana uusittu:
-öljyt ja suodatin, täysin tuntemattomilla kilometreillä. Pitäisi matkamittari tutkia,toimii välillä.
-raidetangon sisäpää oikealle.
-powerflexin insertit
-takajouset
-takajousien ylätuet. Olisihan noilla vielä ajanut.

Alko vähä kolkattaa ;D

Turbomosa piti ottaa vielä levälleen, kierteitä tehdessä vesikanavat kannesta täynnä alumiinia.
Noh, ehkä vielä tänä kesänä kulkee ylipaineella :)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #253 : 10.06.2016, 23:38:11 »
Kone vaihdettu, loota on vielä irti. Ei startannut kun konetta pyöritti mutta pamautteli putkessa,olisko öljyset tulpat tms. Voishan tuota tutkia mutta tälle päivää tehnyt jo 14h hommia töissä/hallilla niin ei ihan ajatus enää luista
:D myöhemmin sitten lisää.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #254 : 11.06.2016, 00:48:57 »
Uudessa pannussa vauhtis pielessä? Hyvä tsekata ennenko nostat askin takas  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Carcom Oy  Elekma