Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 23.09.2013, 23:04:48

Otsikko: 745 GL -91 D24T ja oli GL -90
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2013, 23:04:48
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/1.jpg?img=medium)
Ostokuntoa.

Pari viikkoa sitten huomasin paikallisen jobbarin pihassa ja kävin iltamyöhällä katsomassa. B230F, M47, +400tkm ja laatikkovaivainen. Vitosella vedetty isoa kuormaa ja rikottu kytkinakselilta sivuakselille välittävät rattaat. Seuraavana päivänä valoisalla näytti kelvolliselta ja tehtiin kaupat. Nelosella ~20km työpaikalle, onneksi ei tarvinnut yksissäkään neljistä liikennevaloista pysähtyä. Vähän aikaa sai seistä pihassa kunnes vaihdoin 142:een laatikon ja siirsin siitä vanhan tähän. Koriin kaipaa pari pientä lappua ja vasemman akkukotelon ulkosyrjään vähän isompaa. Muuten konehuoneen ruosteita lukuunottamatta yllättävän terve. Mittarissa vajaa 400tkm, mutta nopeus/matkamittarin toiminta perinteisesti vajaata. Miten paljon yli sitten onkaan ei voi tietää, terveen oloinen kone perustaltaan kuitenkin. Laturi aika uusi, etuvalot, etujarrukilvet ja takaiskarit myös.

Kaikenlaista perusjuttua toissa ja viime viikolla tuli suoritettua.
- Jakohihna, MaxLife 10W-40 +suod., tulpat, huono tulpanjohto ehjään, ilmansuodattimen tarkastus, apulaitehihnat, melkein puhkiruostunut bensansuodatin uuteen
- Peräöljyn tarkastus, oikea alapallo, tuulilasinpyyhkijänsulat, etupöntön ja akselinylityksen vaihto ehjiin, etujarrujen rassausta ja paremmat palat, yms..
- Etujousista 1,75 kierrosta pois ja 240 etuiskarit vakioiden lutkujen tilalle, taakse uudet 240 farkun kuormajouset joista 1,75 kierrosta pois myös, 142:sta Geminit alle.
Lisäksi paineensäätimeltä lähtevä lyhyt paluuletkunpätkä oli vaihdettu ja tehty liian pitkä. Letkun normaalisti loiva mutka oli rutussa. Bensansuodattimen vaihdon yhteydessä pumpun ja sudin välinen kova muoviletku alkoi vuotamaan(oli hieman mutkalla aiemmin), korvasin sen normi letkulla. Suodattimen ja tuon letkun vaihdon jälkeen nyhtäminen isommalla kaasulla poistui. Tankkipumppu vissiin vielä risa.

Lisäpitkät oli laitettava keulille jotta näkee ajella ja ajovalot releytän. Matkalle hukkuu akkujännitteeseen verrattuna 1,8V. Akun ja laturin välillä häviötä on 0,13V. Jos paisarinkorkkia pitää kiinni, tulee sisälle mieton jäähdytysnesteen haju. En ole jaksanut katsoa, mutta koska haju häipyi korkin löysälle jättämällä, epäilisin normikohdetta eli lämppärinhanaa.

Kaksi edellistä katsastuslappua oli paperien seassa myös ja kummassakaan ei oltu merkitty päästöjä kierroksilla. Tästäpä heräsi epäilys auton vähäpäästöisyydestä. Kysyin asiaa katsastuskonttorilta, eikä auton tiedoissa ole merkintöjä kolmitoimikatista, vähäpäästöisyydestä, saati edes katalysaattorista. Huoltokirjakin oli auton matkassa, merkintöjä viimeisen 15v ajalta oli aika vähän, mutta kahdelta ensimmäiseltä vuodelta merkinnät olivat Englannista Cambridgen Volvohuollosta. Joko on tilattu normi vasemmankätisellä ohjauksella sinne uutena tai sitten ostettu jostain muualta sinne. Rekisteröintitiedoissa ei lue mitään muuttoautosta tai edellisestä rekisteritunnuksesta, ainoastaan rekisteröinti -92. Konttorin mukaan aikoinaan tuoduista aika monesta puuttuu muuttoautomerkintä. Se kuitenkin selittää sen, ettei auto ole vähäpäästöinen. Heti lisääntyi oma mielenkiinto pidempää käyttöä ajatellen :P

Viikonlopulla tuli heitettyä reilu 900km lenkki länsirannikolle ja takaisin. Kulutus 9,3l tuntumassa, sais ainakin sen 0,5l pienempi olla tuolla ajolla kun vertaa 6-oviseen samalla tekniikalla. Tosin paluumatkalla kyydissä oli ~230kg laminaattia ja 3hlö istuttava sohvasänky ja vähän muuta. Ei olleet 240 farkun kuormajouset huono valinta, helmalinja aika suorassa kuormattuna. Ai että kun "kulki" ;D Yllättävän vähän suhinoita, vaimennusta kaipaa kumminkin reippaasti.

Semmoinen se nyt on. Näyttää puhtaalta vaikka on pesty milloin lie viimeksi.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/14.jpg?img=medium)

Muut kuvat. (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+GL+-90+B6254TT/)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 06.10.2013, 13:22:27
No nyt pääs käymään näin:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/Tekniikka/5.jpg?img=medium)
Eli 142:n tekniikka siirtyi tähän.

Perjantaina töiden jälkeen aloittelin ja työajallisesti noin 21h myöhemmin ajoin kotiin. Kaikenlaiseen nysväämiseen meni ylimääräistä aikaa aivan riittävästi ::) Moottorinjohtosarjana käytin auton omaa, lisäsin vain siihen 142:ssa erillisinä johtoina olleet imulämpöanturin ja tps:n johdot. Ei tarvinnut napsia montaa johtoa LH:n johtosarjasta boksien luota, pystyy helposti niiden puoleen muuttamaan vielä takaisin vakioksi jos haluaa.

Kaasuvaijerirullan kiinnitin imusarjaan sopivimmasta nurkista löytyneestä. Vähän piti muokata sitäkin. Tehostimenpumpun paikalleen laitettuani huomasin, että kampiakselinhihnapyörä on liian sisällä aiempien muokkauksien takia ja sitä piti tuoda ulospäin välikappaleilla. Myös laturi piti linjata uusiksi. Pakosarjalle tarjosin pilliä toisioputkiin, jotta sain lähdön painatettua lähemmäs pohjaa. Aika hyvin yhteensopiva pakosarja on muutoin näköjään. Taivutuksen lisäksi joutui pikku siivun ottamaan moottorintukijalan nurkasta, ettei paina sitä päin. Pakoputkiston tein melkein kokonaan uuden, vain etuputki on 142:sta koska se paikalleen istui pienen lyhennyksen jälkeen. Pönttöjen pantoina pystyi käyttämään vakioita. Etupöntölle vaan jatkoin alapuolelta, jotta ylti ympäri.

En ole vieläkään laskenut perävälitystä, mutta näppituntumalta se on 3.31. Hyvin hukkuu tehontunne ja tietysti kun painoakin on enemmän kuin 142:ssa :P Hienosäätöä vaatii ruuttaan muuttuneen tilanteen takia.

Tuolla niitä muita kuvia (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+GL+-90+B6254TT/Tekniikka/) muutama.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: janne81 - 06.10.2013, 20:39:03
Olitko putkeen 21h tallilla  ;D ?
Unohit laittaa turbon sinne, muuten vaikuttaa jälleen asialliselta.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 06.10.2013, 20:50:57
Ei viittiny ihan, ois voinu tulla jo pikkasen lipsumista. Sen takia kirjoitinkin että työajallisesti, ei sisällä lepoaikoja. Ei ahtaminen unohtunu, ajatuksissa ainakaan ::)

Jos huomenna vaikka pesis konehuoneen, kehtais itekin katella sinnepäin.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: mutkaputki - 10.10.2013, 21:05:41
Mitäs nyt sitten 142:lle tapahtuu? Tuleeko siihen sitte joku toinen tekniikka vai hävitätkö se pois? :o
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Kaziganth - 10.10.2013, 21:19:57
Muistankohan väärin että vitoskonetta sinne meinaa
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 10.10.2013, 23:37:08
Kuten 142 aiheessa lukee, tekniikka vaihtuu.

Tässä kone ois vähän paremmin säädöissään, nokkia ruuvailtava jotta saa alas paremmin vetoja. Siitä huolimatta keskikulutus oli suht kohtuullinen 527km lenkillä ~550kg autotraileri perässä. Siitä 180km oli kyydissä vielä ~600kg ilmanvastuksenaiheuttaja. Lukema 11,2l/100km. Eiköhän tuo vähän pienemmällä menis kunhan vaan saa alakierroksille herkkyyttä. Nyt on vähän vääränluonteinen harvalle perälle.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 13.10.2013, 22:16:19
Imunokkaa aikaistin ja muutos koneen luonteessa oli kovin myönteinen. Pakoäänet hiljenivät hieman, vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi ja alhaallakin tapahtuu jotain. Perusajolla kesänopeuksin maantielenkin keskikulutus 8,7-8,8l tuntumassa.
Etupönttö ois pitänyt laittaa isompi näin vaparia ajatellen, möykkää turhan paljon alakierroksilla.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 26.10.2013, 01:39:37
Ensimmäinen lämppärinvesihana vuosi vain puolisen litraa minuutissa sauman välistä. Toinen vielä toistaiseksi pitää. Pakonokkaa käänsin aikaisemmalle, vähän vähemmän kuin imunokkaa, ja koneesta tuli lepsumman tuntuinen. Käännettävä takaisin ja ehkä vähän testattava myöhäistääkin. Muuten ei mitä muuta kuin työmatka-ajoa.

Ahtamispuolelle on pieniä edistymisiä. Perus 600x300x76 kennolla varustettu kiinacooleri tuli joku aika sitten nurkkiin potkittavaksi. Vaatii lähtöjen siirtämisen, ettei tarvitse leikellä peltiä juurikaan tai ollenkaan. Turboksi ois valikoitu 245:n HX40. Imusarjaa varten ois laippa ja plenumiaihio olemassa ja pakosarjaa varten kannen laippa myös. Ei puutu kuin vähän putkea ja hitsiä :) Laatikoksi hallussa jonkin aikaa ollut M90, kolmosen kunnostamisen jälkeen. Aivan alku mennään kumminkin paikallaan olevilla voimansiirron osilla.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.10.2013, 02:10:12
Pakko kysyä, miten tuo imupuoli on toteutettu??  :o Onko siinä monipisteruisku, ja kaasuttimet vain "läppärunkoina"!? :o
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: ässäarpa - 26.10.2013, 02:14:05
Kahta 745 16v ei mahdu tähän kylään.  :knuppel2:
 :D :D

 
Ei ahtaminen unohtunu, ajatuksissa ainakaan ::)

 Jotain taisit  jo aikaisemmin puhuakkin ettei tuo ole väh.päästöinen vaikka tuore facelift onkin, joten ei muutakuin anna palaa.  :D

Minkäslaista turbotekniikkaa suunnittelit, jos saa kysyä?



Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 26.10.2013, 02:24:01
Pakko kysyä, miten tuo imupuoli on toteutettu??  :o Onko siinä monipisteruisku, ja kaasuttimet vain "läppärunkoina"!? :o
Megalla tämä kone on "aina" ollut, jo silloin kun se oli alunperin 8v kannella sinisessä 242:ssa. K-jetin sarjan jälkeen kaikki vapariversiot ovat sisältäneet kaasarit läppärunkoina. Sen jälkeen kun kone siirtyi 242:sta 142:een ja muuttui remmin jäljiltä vapariksi on ollut pari 48-millisiksi kairattuja Solexeja. Nythän se ei enää oikein mitenkään erehdyttävästi näytä kaasarilta kun suuttimet ovat imusarjan päällä.

Kahta 745 16v ei mahdu tähän kylään.  :knuppel2:
 :D :D

Jotain taisit  jo aikaisemmin puhuakkin ettei tuo ole väh.päästöinen vaikka tuore facelift onkin, joten ei muutakuin anna palaa.  :D

Minkäslaista turbotekniikkaa suunnittelit, jos saa kysyä?
Onneks tää ei olekaan GLT ::)

Siinähän tuo tekniikka on jo aikalailla mainittu. Jonkinlainen imusarja plenumilla, tuubimutkasta pakosarja ja sitärataa. Ei mitään erikoista. Kone itsessään pysyy tuollaisenaan, katotaan mitä ~11 puristussuhteella saadaan aikaiseksi E85:llä. Eihän sitä todennäköisesti voi kummoisesti ahtaa, mutta kokeilla pitää. Vaihtaa vaikka pienemmän turbon jos on liian järeä. H-profiilit siellä on sisällä olleet niin pitkään kuin alakertakin on läjässä ollut.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 02.11.2013, 23:32:38
Alustaan vaihdoin muutamia heloja päivällä. Uretaanista eteen tukivarsien väliset kartiohelat ja taakse panhardille. Taka-akselin ja tukivarren väliset helat vaihtuivat POM-muovista tehtyihin. Akselin hioin puhtaaksi ruosteesta helojen kohdalta ja laitoin vain ruosteenestopohjamaalin väliin. Eihän sitä tiedä tuleeko akseli tai helat jäämään autoon. Käänsin reaktiotankojen isoja heloja varttikierroksen eli ilmaraot ylös ja alas. Takaiskareiksi vaihtuivat parissa muussa 740:ssä paikallaan olleet Gazin jäykkyyssäädettävät.
Joko pakoputki siirtyi nujutessa joltain kohtaa lähelle koria tai akselin helojen kovuus aiheuttaa aikamoisia resonansseja. Pärisee enemmän kuin jonne ES-päissään :( Kateltava huomenna sitä tilannetta tarkemmin.

Alustan käytös on nyt alustavan ajelun mukaan etuiskareita lukuunottamatta sellainen kuin "kuuluukin". Renkaat vaan ei pelaa oikein ollenkaan. Sama setti joka oli 142:ssa viime talvena. Silloin epäilys oli, että 142 on liian kevyt, eikä paina nastaa kunnolla tiehen, koska takapyörät ovat runflatit. Yhtä veltto se on nytkin, taitaa olla toisessa takapyörässä runkovika.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: janne81 - 03.11.2013, 13:49:41
Voi olla tuo POM tosiaan aika rajua kamaa ja aiheuttaa resonanssia mitä ite oon järkeilly. Mites ne reaktiotuet, vaikuttaisko niitten kääntö sitten vaan vedätyksessä kovilla väännöillä..
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 03.11.2013, 22:13:31
Käänsin reaktiotankojen helat vasta koeajon jälkeen. Tilanne ei muuttunut sillä mihinkään. Mietin sitä, että nyt kun akseli ei kierry tukivarressa, se saattaa pakottaa reaktiotankojen kautta tankojen telineen päin koria. Eli perää pitäisi saada pari senttiä alaspäin jolloin ei olisi jännitystä reaktiotankojen ja akselin välillä. Kattoo nyt vaihtaako huomenna kumihelat vai kaivaako jotkut muut jouset pätkittäväksi testiä varten.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 04.11.2013, 21:36:36
Lyhensin panhardin oikeaan pituuteen ilman vaikutusta ääniin. Eipä tässä vaiheessa jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ottaa helat pois. Nyt kärsii taas ajella.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 23.11.2013, 00:03:32
Kardaanintukilaakeri alkoi viime viikolla pitämään hieman ääntä. Tänään kuulosti jo aika pahalta ennen vaihtoa. Tukikumi meni uusiin samalla, aika riekale sekin. Muuten ei auton suhteen ihmeitä, ~900km ajoa edellisen viestin jälkeen.

Turbotustarvikkeet on aika pitkälti hallussa, Turbosmart-tyylinen 45mm hukkis, 50mm dumppi, imusarjatarpeet, pakosarjaan laipat, 2,5" alumiininen ahtoputkisetti suorilla silikonijatkeilla ebaysta, kuin myös alumiininen 4" putki 45 asteen mutkalla ilmanputsarin ja turbon väliin. Putki oli oikein sopuhintainen, noin 30e kuluineen eikä ole ihan lyhyt natsa. Cooleria mallasin syylärin etupuolelle, muokkasin lähtöjen asentoja ja käytin hitsauksessa. Tuolla (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/745%20GL%20-90/Teknik?sort=9&page=1) kuvat coolerista.

Olen tuumaillut, että voisi melkeinpä laittaa enintään HX35 kokoluokan ahtimen HX40 sijaan. Jos olis pienemmällä paineella paremmin alueella kuin HX35/40 ja sais laajemman käyttöalueen. Sekin on käynyt mielessä, että laittais D24TIC tekniikan ja muuttaisi pakuksi ::)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: janne81 - 23.11.2013, 05:55:01
Kardaanintukilaakeri alkoi viime viikolla pitämään hieman ääntä. Tänään kuulosti jo aika pahalta ennen vaihtoa. Tukikumi meni uusiin samalla, aika riekale sekin. Muuten ei auton suhteen ihmeitä, ~900km ajoa edellisen viestin jälkeen.

Turbotustarvikkeet on aika pitkälti hallussa, Turbosmart-tyylinen 45mm hukkis, 50mm dumppi, imusarjatarpeet, pakosarjaan laipat, 2,5" alumiininen ahtoputkisetti suorilla silikonijatkeilla ebaysta, kuin myös alumiininen 4" putki 45 asteen mutkalla ilmanputsarin ja turbon väliin. Putki oli oikein sopuhintainen, noin 30e kuluineen eikä ole ihan lyhyt natsa. Cooleria mallasin syylärin etupuolelle, muokkasin lähtöjen asentoja ja käytin hitsauksessa. Tuolla (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/745%20GL%20-90/Teknik?sort=9&page=1) kuvat coolerista.

Olen tuumaillut, että voisi melkeinpä laittaa enintään HX35 kokoluokan ahtimen HX40 sijaan. Jos olis pienemmällä paineella paremmin alueella kuin HX35/40 ja sais laajemman käyttöalueen. Sekin on käynyt mielessä, että laittais D24TIC tekniikan ja muuttaisi pakuksi ::)
Jee, kannatetaan ja uskon että saat valtavat suosionosoitukset myös muilta jkl:n porukoilta..  :2funny:

Selvisitkö ilman tärinöitä kannattimen vaihdosta?
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 23.11.2013, 13:12:48
No ainakin Sekokupulta ;D

Oletusarvona oli, että täristää kuminvaihdon jälkeen kuten on tupannut tarvikekumeilla käymään. Mutta joutui "pettymään" kun olikin aivan värinöittä.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: janne81 - 23.11.2013, 17:04:15
No hyvä että ei tärise, vähän sama ku mulla kun aattelin että en saa varmaan ikinä pois sitä "vedätys-jyryytystä" niin katos ku laitto pari prikkaa kannakkeen ja palkin väliin. Kannattaa aina suhtautua pessimistisesti näköjään ennen remontteja ja olla odottamatta mitään  :2funny:
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 15.12.2013, 20:23:46
Taitaa vielä kerran vaihtua tekniikka ennen katsastusta. Ei D24, mutta kutonen kumminkin. Ehdin jo kiina-GT35 turbonkin hommaamaan, käytettävä se sit jonnekin muualle.
6-ovisen otin jälleen ajoon viikko sitten ja nyt sillä ajelun jälkeen kutosen luonne on paljon mukavampi kuin nykyisen koneen. Soveltuu paljon paremmin harvan perän kanssa. Eli tulee 2,5l vakio alakerta 3l kannella, 204hv nokilla ja ehkä mahdollisesti M62 tai M90 Eaton parantamaan hieman vetoa. Pidempi moniurahihna vaan niin ei tarvitse teettää kampuralle uutta hihnapyörää. Näin aluksi vakiolla moottorinohjauksella nopeuttamaan asennusta.

Mäntiä lukuunottamatta osat kävivät viikolla koneistamolla pesussa ja tarkastusessa sekä kannesta lähti pieni siivu oikaisun nimissä. Imuventtiilit testasi imulla täysin tiiviiksi, mutta pakopuoli ei onnistunut ilmapumpun ilmareikien takia. Jarrukliinerillä katsottuna pakoventtiilitkin olivat täysin tiiviit. Perjantaina töiden jälkeen niputin alakerran. Eilen laitoin öljypohjan paikoilleen, käytin kannesta venttiliilit irti, siistin vähän kanavia ja läppäsin pakoventtiilit koska seetipinnoissa pieniä syöpymäjälkiä näkyi. Uutta osaa tuli jopa kk-laakerit ja tiivisteet. Öljypumpuntiivisteet vielä puuttuvat, sen jälkeen voi laittaa jakopään nippuun.

Nykyinen tekniikka saattaa siirtyä takaisin 142:een ja siihen ajateltu kone Expressin koriin...
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 26.12.2013, 00:52:40
Kone tuli kasailtua ja perään laitettua T-5R kytkin joka saa luvan piisata. Sachs sinne meni, olisin laittanut LUK:in version(ainakin satkun halvempi), mutta sen ois saanu vain tehdastilauksella eli 4-6 viikon päästä. Muita valmistelevia hommia oli 960 johtosarjan perkaaminen ylimääräisistä johdoista ja tarvittavien merkkaaminen. Muutenkin koetin katsella paikat niin valmiiksi kuin vain suinkin, että asennus menisi suht sujuvasti. Kardaaninetupätkä löytyi sopiva ilman laakeria ja tukikumia, katista laikkasin takapään auki ja kolistelin sisukset pois, yms. Työnantajalta löytyi melkein uusi ohjaustehostimen painelinja, oma oli aika heikossa kunnossa putkiosastaan.

Laatikko on 245:n vanha josta monilevykytkin söi kytkinakselin booria(Ojennus tehnyt hieman väljät keskiöt). Ostin aiemmin vinokoneen lootan josta oli kolmosen tukirenkaan hampaat tyrkätty pois paikoiltaan. Meinasin siirtää akselin siitä, mutta laatikkoa avatessa paljastui, että joku pala oli mennyt kytkinakselilla toisena olevan pikkurattaan väliin ja murtanut siitä puolet pois. Hetken tuumailun jälkeen päätin että en laita sitä akselia vaan annan olla vanhan toistaiseksi. Kattoo jos löytyis jostain akseli ehjillä hampailla, vaikka kolmosen tukirengas oiskin pois paikoiltaan.

Tiistaina kävi sen verran touhuilemassa, että otin tekniikan pois, laitoin koneen ja syylärin paikoilleen. Eilen enää loput, vei melkein tuplat aikaa. Vaihdoin kardaaninetupätkään vasta uusitun laakerin ja kumin vanhasta. Jostain syystä etupätkä ei suostunut oikein yhteistyöhön takapätkän kanssa, vaan jumitti heti kun booriosat olivat sisäkkäin. Hioin pinnoitetta pois takapätkästä ja sillä sai liikkeen toimimaan. Pakoputkea muutin etupöntön etupuolelta katin kanssa yhteensopivaksi, vedin sähköt ja muutin muutamaa johdotusta vähän ajatellusta. Aikani pyörittelin öljynpainetta koneeseen ja jo aiemmin väsymisen merkkejä osoittanut akku ei enää jaksanut. Kävin 142:n akun ja jatkoin hetken pyörittelyä.

Käynnistyksessä ei ihmeempiä, sen kuin starttasi normaalisti. Ei käryttele, tms. Alkukäyttelyn jälkeen koneen etupuolella oli parin kämmenen kokoinen öljyläikkä. Kasatessa laitoin öljypohjan ja jäähdytysnesteenkiertopalikan väliin uuden tiivisteen, joka näytti hieman liian ohuelta ja epäilin pitääkö. Vaihdoin vanhan takaisin ja toimii. Putkiston ääni on ok, tyhjä katti vaan aiheuttaa melkoista pärinää. Eli pitänee tehdä se peltipakosarja pikimmiten ::) Maantiellä veto on vähän ohuenlaista, pienillä kierroksilla toimii aika hyvin. Vikakoodeja ei 10km testilenkin aikana ehtinyt vielä antamaan. Vois kokeilla toista ilmamassamittaria enshätään.

Konehuone vaiheessa:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/Tekniikka/13.jpg?img=medium)
Sokeripala todellakin on väliaikaisliitin iltapäivään asti kun tilalle tulee Amp Superseal :P

Lämppärin vesihana olikin hyvää laatua. Hanan vaihdon jälkeen on nestettä hävinnyt hiljalleen ja sieltä se tulee säätövivun akselia pitkin. Uusiksi takuuseen ja katsotaan miten pitkään seuraava kestää. Töissä asiakkaiden autoissa samat hanat kestäneet, itellä sit ei :(

Remmiahdinta ajatellen kysäisin autosähköliikkeestä tarvikkeita hakiessa moniurahihnapyöriä. Löytyi suoraan hyllystä metsäkoneen pyörä joka voisi käydä hienosti tarkoitukseen. Välityssuhteeksi tulee sopivasti noin 2:1 ja keskireikää pitää sorvauttaa pari milliä isommaksi. Hintakin alle 20e.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: mirok - 26.12.2013, 12:14:08
Upeaa ja mahtavaa jälleen  -H-

Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 26.12.2013, 18:56:15
Noin 90km ajoa takana tältä päivältä. Tiedä häntä onko kumpikaan koetetuista ilmamassamittareista aivan tolkuissaan, mutta saa kelvata toistaiseksi, ruisku kuitenkin vaihtuu. Konehuoneen sokeripala korvattu kunnon liittimellä, sulakerasian kotelo asennettu ja ilmanputsarikotelon korikiinnikkeet laitettu paikoilleen. Polttoaineen painelinjan liitoksenkin vois muutella siistimmäksi.
Missähän vaiheessa sais pestyä konehuoneen, se piti putsata jo syksyllä :buck2:

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/Tekniikka/14.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Konefriikki - 26.12.2013, 19:08:17
Täähän etenee vauhdikkaasti  :) ja vielä näyttää oikein mallikkaaltakin. O0
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 26.12.2013, 19:12:57
Sama vaiva kuin muissakin, se on tehtävä kerralla että on sit tehty. Tämä on ajoautona 6-ovisen kanssa niin ei viitti jättää levälleen pitkäksi aikaa. Tullut pidettyä aina vähintään kaksi kerrallaan liikenteessä jos toinen vikaantuu. Ja onnistuu tällaiset pienet rassailutkin sitten.

Bolt-on osilla kun tekee, niin eihän se oikein voi näyttää muulta kuin mallikkaalta? :)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 27.12.2013, 20:54:28
Laitoin jalkatilojen potkumuovit paikoilleen, tilasin uuden lämppärinhanan, mallasin Eatonia konehuoneeseen ja purin sen. Hyvin istuu koneen vierustalle pakosarjan päälle.

Ostin ahtimen mahdollisesti kunnostusta kaipaavana jo viime vuonna, takelteli satunnaisesti pyörittäessä. Avatessa olikin vastassa uudet neulalaakerit sekä nokan akselin ja toisen roottorin väliinen kiekko. Ei tarvinnut käyttää aiemmin hankittuja laakereita tai mitään muutakaan osaa. Eipä sinne oltu laitettu öljyäkään sisään vielä ja öljytila on aivan puhdas vanhastakin. Takeltelun syy oli yksinkertainen. Ahdinta kasatessa tai jossain myöhemmässä vaiheessa sitä pyöritellessä on toisen roottorinpään ja rungon väliin mennyt pari nööliä jotka ovat tehneet urat runkoon sekä roottoriin. Sen lisäksi toinen nööli oli uponnut runkoon uran päähän. Nöölin poisto ja kevyesti hiomalla tasoitus, eikä takeltele enää. Vielä jos vähän porttais painepuolen aukkoa.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 20.01.2014, 00:33:52
Tuuliviiri pyörii minkä ehtii. Ei tullutkaan M90 Eaton vaan T6 turbot. Meni lauantai ja sunnuntai sujuvasti siinä hommassa.

Ajoin koneen lämpimäksi, porasin öljynpaluulle reiän vakiopaikkaan lohkoon tarjoamalla samalla kevyesti paineilmalla öljytikunreiästä. Jäipähän enimmät mujut menemättä öljypohjaan. Laskin öljyt pois, huuhtaisin vähän vielä rasvanpoistolla perään ja jätin valumaan. Ohensin isomman putken päätä jotta siihen sai ruuvilukitteen kanssa lyöntisovitteen paluureikään. Tähän liittyvät molempien turbojen paluut. Painelinja tulee haarapalalla öljynpaineanturilta ja jakautuu turboille koneen oikealla puolella. Alkuperäisiin öljylinjoihin juotatin pätkät pienempää putkea liitosta varten.

Laskelmoimatonta hommaa teetti koneen kupeella kulkeva vesiputki. Kanteen ja paisarille menevät pätkät kulkevat väärää linjaa etummaista turboa varten(ei mahdu). Pätkin T6 putkesta kanteen menevän osan, tulppasin turbojen kierrot ja käänsin siitä paisarinpätkän oikeaan suuntaan. Pumpulta lähtevään päähän tein paikan putkelle ja liitin siihen. Alkuperäisen paikan hitsasin pultinkannan kanssa umpeen. Moottorintukijalan nurkkaa joutui vähän nakertamaan, että etummainen turbo ja dp-laippa mahtuivat paikoilleen.

Imu- ja ahtoputkista tuli aikamoinen härdelli. Turboilta lähtevät ahtoputket oli jo aiempi omistaja muutellut yhtenäiseksi ja sen suuntaus sattui kohilleen. Muutoin putket ovat ebaysta hommatusta aluputkisarjasta. Tulee liitoksia aika paljon ilman sopivaa hitsiä ::) Niiden leveät klemmarit ovat mun makuun turhan kömpelöitä ja jää ikävästi pultinkannat törröttämään. Eli vaihtoon menee pienemmiksi. Ja putket maalaan mustaksi. Putsariksi tuli sinisestä 242:sta jäänyt Apexi Dual Funnel suti. Mahtui sentäs. Varaosaliikkeiden tarjonta 3" pakoputkimutkien suhteen oli aika heikkoa, ilmamassamittarin ja kaasuläpän välinen alkuperäinen kumimutka on paikallaan niin pitkään kunnes tilalle saa 3" mutkan. Ilmamassamittarin tosiaan jätin painepuolelle. By-pass on T6 vakio eli perus muovinen Bosch.

Cooleria varten piti murjoa valojen taustapeltejä aika paljon enemmän kuin alunperin, koska toisen lähdön linjausta piti muuttaa leveämmän syylärin takia. Leikattava jossain vaiheessa auki osittain ja tehtävä kunnolliset pellitykset. Coolerin kiinnityskin on tällä hetkellä sarjassamme kunhan on. Pakoputkistoon ei mitään ihmeitä. Dp:n alkuosat 2,25" putkea ja yhdyskohdasta eteenpäin 3". Alkuosien ja yhdyskohdan välissä on pulttikiristeiset jatkomuhvit. Vanhan katin silppusin putken päälle käyväksi.

Illalla käytin hyvin lyhyesti siirtoa varten pari kertaa, kunnollisesti vasta tuossa kympin jälkeen. Dp:n jatkomuhvien väleistä vuotaa vähän, ois tarvinnut tahnaa väliin. Muutoin vuotoja ei ilmennyt. Kävin koeajolenkin heittämässä, tuntuis toimivan ja pakoääni on ok. Aamulla jatkuu koeajo työmatkan muodossa. Innovate kiinni töiden jälkeen sekä kyselemään oisko mihinkään tullut vielä 3" 90 mutkaa. Sen jälkeen kehtais tarjota kaasupoljinta vähän syvemmälle.

Kuvat täällä (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+GL+-90+B6254TT/Tekniikka/).
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Konefriikki - 20.01.2014, 00:51:24
No nyt on asiallinen! Kokemuksia sitten, kun pääset polkaisemaan vähän syvempään! Ei voi kuin peukuttaa O0 Ehkä joskus tuohon omaankin....  ::)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 20.01.2014, 22:57:44
Jossain vaiheessa("sitten joskus") varmaan muutan putkilinjauksia fiksummiksi ettei ois niin silmiinpistävän näköinen :P

Unohtui mainita, että immun ja kaasuläpän välisen kumimutkan huohotinliitoksen tulppasin ja vedin letkun suoraan alas.

Imuputkiston klemmarit vaihdoin paria lukuunottamatta perusklemmareiksi. Siitä se pykälä kerrallaan siivommaksi muuttuu. Seosmittari on kunnollista kojelauta-asennusta vaille. Pystyy silti jo vähän sivusilmällä vilkuilemaan. Ahtomittarina on nyt toistaiseksi ainakin turbon vakio. Kytkettävä kunnon mittari kiinni ennen kuin poleksii menemään. Öljyt vaihdoin uudestaan, halpa perus 5W-40 joten vaihdosta ei juuri paria kymppiä enempää kerralta köyhdy. Tällä kertaa vaihdoin suodattimen myös. Josko ois ylimääräiset tavarat pois kierrosta. Tehdyt liitokset näyttivät edelleen tiiviiltä.

Onhan siinä jo herkkyyttä vähän erilailla vaikkei painetta juurikaan käytössä ole. Huomenna kumimutkan teko pakoputkitavarasta.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: ässäarpa - 22.01.2014, 00:16:41
Vetää kyllä sanattomaksi nää sun touhuilut.  S*
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 22.01.2014, 20:01:56
Nii onko näissä muuta kuin :idiot2: ;D

Eilen korvasin kumimutkan putkella. Ois tehtävä jyrkempi vielä, ottaa kiinni konepellin äänieristeeseen. Tuossa se (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20GL%20-90/Teknik/23.jpg). Nyt kun vois edes vähän koettaa tapahtuuko pellin alla mitään, on tiet pääosin jäässä liiskautuneen pakkaslumen seurauksena. Mutta noin muuten se on täysin eri moottori, paljon miellyttävämpi ajaa sekä huomattavasti hiljaisempi samalla putkistolla :P

Alkuviikolle sovin alustavasti penkkiajan ja varasin muutoskatsastuksen ensi viikon perjantaille. Ennen penkkiä vaihdan isommat suuttimet, jos löydän yhden puuttuvan ja koetan passailla immun putken koon sopivaksi.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Pumpe - 24.01.2014, 01:34:21
Eipä oo joka kylällä tuplaturbo seiskakanttia  :D

On varmaan mukava ajaa tuo moottori, kuinkas alhaalta rupee vetämään kunnolla?
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 25.01.2014, 00:20:47
Jostain syystä samaa on sanottu muutamasta muustakin kone & kori yhdistelmästä :)

Ei ole täälläpäin kuin pääosin jäisiä teitä, huono yrittää oikein minkäänlaista reilua kiihdytystä. 1600-1700rpm kohilla ollaan paineilla sen mukaan mitä vakiosta turbon ahtomittarista pystyy toteamaan ja parempaa vetoa alkaa tulemaan 2000rpm jälkeen. Mutta isompia kierroksia ei voi käyttää em. syystä ja suuttimetkin loppuvat kesken toistaiseksi. Käyttömukavuutta tuo reippaasti verrattuna aiempaan.

Päivällä kerkesin käydä mittauttamassa päästöt, eipä niissä mitä. Jatkomuhvien vuoto näkyy hieman kohonneena happena. Töiden jälkeen vaihdoin tankkipumpun viimeinkin. Ollut pimeänä vain koko omistusajan ja toiminta alkanut olemaan heikkoa 25l kohilla. Pientä hikoilua on paluulinjan läpiviennin juuressa, vaatii operointia tuonnempana. Siihen perään imuroin koko auton, kontin paneelien altakin koska auki olivat. Pääsin myös toteamaan, että lämppärinhana on jälleen rikki :buck2: Pesin konehuoneesta ja päältä, alustasta huuhtelin paineella irtokurat. Luukkujen välit vielä hinkkasin puhtaaksi ja jo näyttää fiksummalta. Maalipinta on aika piesty, konepellissä ja katossa pinttymää, ovien alareunoissa pintaruostetta ja takaluukussa siellä täällä hapettumaa. Tietää joskus tulevaisuudessa pientä pintaremonttia.

Tänään homma jatkuu ainakin etulattioiden ja vasemman akkukotelonreunan hitsauksella sekä sisustan putsauksella.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 26.01.2014, 01:22:36
Paikot ois tehty toistaiseksi ja maalattu. Yksi lisäpaikka aiempien lisäksi tuli kun aikani ruostetta päältä pois hakattuani sain tehtyä vasemman etureaktiotangon takakiinnikkeen viereen reiän. Akkukotelon sivun normaalia laajempi mädännäisyys selittyy joskus tehdyllä kolarikorjauksella. Korjauspeltien pistehitsisaumojen välit jääneet huonommalle suojaukselle. Oikealla oli alimmainen äänieriste märkä, liekö tullut jostain läpiviennistä tai tuulilasin välistä vettä pesiessä. Laskin kuitenkin tuulilasilistan väliin suoraan paineella. Vasemmalla runkopalkin saumakohta pyöräkotelossa etupalkin etupuolella on vähän heikossa kunnossa. Näkyy jotenkuten akkukotelonpaikasta otetussa kuvassa. Varmaan vielä viikolla laikattava auki ja tehtävä pala. Jos meinaa monivuotiseksi, pitää puhalluttaa varsinkin etupäästä ja vaihtaa syylärinpalkki. Kokonaisuudessaan jossain vaiheessa voi käydä niin, että siirrän tekniikan parempaan koriin. Tuossa on ympäriinsä kaikkea pientä laittoa.
Kuvat täällä (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+GL+-90+B6254TT/Peltihommat/).

Kyljet ja takaluukun hankasin cleanerilla läpeensä ja vahalla perään. Puskurit, listat, kahvat ja peilit bumper carella. Kai siihen jotain eroa tuli aiempaan verrattuna. Konepeltiä ja kattoa ei viitsinyt enää käsin hangata, vaatii järeämpää käsittelyä.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Customer - 26.01.2014, 14:16:01
Terve.

On kyllä makealla tekniikalla, odotellaan innolla kuulumisia kulkupuolesta :P

Tuosta veden tulosta oikeaan jalkatilaan. Itsellä tuli tulipellistä sisään missä on ilmastoinninputkien läpivienti ohjaamon puolelle. Eli tsekkaa toi ilmastoinnin peitelätkä
tuosta tulipellistä, tuo lätkä joka on suoraan ylöspäin. Varmaan tuo lätkä on varmempi mitä ilmastoidun läpivienti.

Toinen paikka on rintapellin alla, tulee lämppärin puhaltimen ilmanoton kautta sisään. tuo rintapellin tiiviste kuivahtaa ajanmyötä kovaksi ja se päästää sitten lasilta valuvat
vedet suoraan tuonne lämppäriin. Varsinkin autoa pestessä. Itse tein sinne ohkasesta muovista ohjurin joka ohjaa veden pois puhaltimelta.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 28.01.2014, 21:45:19
Onhan siellä mahdollisia vuotokohtia, alkuperäisiä ja jälkikäteen tehtyjä.

Eilen laitoin orkkisflektin syyläriin omalla releellään ja otin ohjauksen sulakerasialta jonne jätin johdot valmiiksi odottamaan. Otin orkkis ahtomittarin pois mittaristosta ja laitoin astekollisen mittarin. Siirsin seosmittarin toisen keskisuulakkeen reikään ja ahtomittarin siihen viereen. Ei tarttis tehdä niille kuin siisti pintalevy. Kotona vaihdoin boostilta tulleet T6 suuttimet(omista joskus aikanaan ostetuista on yksi hukassa) ja aloitin E85 sekoittelun. Tänään vaihdoin lämppärinvesihanat numero 4 ja 5. Neljäs teki samat kuin ensimmäinen eli laski suoraan rungon välistä nesteet ulos. Viides on toistaiseksi osoittautunut kelvolliseksi. Sen kohdalla testasin jo konehuoneenpuolella suoraan letkunpäihin ettei lorottaisi lattialle lisää jos niikseen tulee. Varmuuden varalle tilattiin kaksi jos tuliskin huono :D Melkosta kuraa. Alkuperäistäkään ei enää ole saatavilla, hinta olisi ollut 87e.

Paisarinkorkin ympärillä näkyi aiemmin kosteutta ja se poistui korkinvaihdolla. Kertaalleen siirsin paisarin alaletkun klemmariakin, mutta vielä kastuu letku. Lie auennut lähdön muovi saumastaan. Pientä pihinää kuuluu ajossa ja tuon muovisen bypassin ominaisuuteen näköjään kuuluu se, että on isolla alipaineella hieman auki. Testasin hyllyssä ollutta uutta ja se teki saman. Vaihdettava toisenlaiseen jottei mene oravat sun muut sisään ja saa suhinat pois.

Tällä hetkellä tankissa on E85:ttä 75-80% ja pitojakin tiessä sopivissa paikoissa. Turhan pitkään pyrkii ruisku pitämään AFR 14.7-15 tuntumassa paineilla. Ahtaa nyt mittarin mukaan 0,6bar ja pitää vielä sielläkin em. seosta. Vasta joskus 5000rpm jälkeen rikastaa reilusti, paineesta riippumatta. Vaikka suuttimet ovat puolet isommat tuntuu silti ettei enempää voi suhteessa laittaa E85:ttä tankkiin koska paineilla pyrkii liian laihalle. Suurempi E85 suhde toimii alipainealueella ja jonnekin 0,3bar asti ok. Siitä ylöspäin suurempi bensamäärä puolestaan ois parempi. Kai tää menee siihen, että teen toiseen boksiin megan sisälle ja pidän alkuperäiset himmelit käyttövalmiina. Voi tarvittaessa heittää suoriltaan vakioboksin takaisin jos tarvii.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 30.01.2014, 00:25:07
Nyt ei voi enää ruiskun piikkiin laittaa tuota seosheittelyä paineilla. Tulipahan aamulla vasta mieleen, että joko suuttimet loppuu tai sitten pumput ei jaksa työntää tarpeeksi. Hommasin halpis K-jet pumpun ja hetken taistelin sen kanssa kun ei meinannut banjoliitokset millään tiivistyä. Lopputulos seoksen suhteen plusmiinus nolla ja pumppu pitää samanlaista pientä ratinaa kuin vanhakin. Oisko tankkipumppu vaan väsy. Seuraavaksi sen tilalle 12mm putki ja sitten katellaan suuttimia tai nostan bensanpainetta enshätään. Laskennallisesti suuttimet alkavat E85 kanssa hyvin siinä rajoilla olemaan kuitenkin jo.

Ensipenkitys tehtiin illalla ja sen perusteella lukemat on ihan sillä seinällä. 0,3bar paineella(0,4 menee laihalle jo) 241hv @ 5619rpm ja 311Nm @ 5423rpm. E85:ttä arviolta 60-65%. Siinä lappu (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/Tekniikka/24.jpg) kuvattuna kun ei jaksanut skanneria kaivella esiin. Ylin vääntö, keskellä teho ja alin ahtopaine millibareina. Aaltoilu johtuu lambdakorjauksesta?

Koska teho oli hyvin B204GT:n sallimaa suurinta mahdollista, ei tarvinnut juurikaan säädellä jotta sai leimalle kelpaavan tehon :) Nyt kun pystyi kunnolla seuraamaan seoksen kulkua, niin lambdasäätö taitaa tippua pois 4200-4300rpm paikkeilla ja siirrytään paremmin ahdettuun sopivalle seokselle.

Edit:
Tynkävideo vedosta: http://youtu.be/b6GSqhoBeUo
Ei ole pakokaasuimuriakaan putkenpäässä kiinni, voi jotain päätellä miten kovat äänet putkisto antaa.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2014, 23:03:25
Eilen ja tänä aamuna -25 pakkasta, hyvin lähti noin 80% E85 seoksella tulille kakomatta. Ainoastaan heti käynnistyksen jälkeen nopeasti kaasua antaessa menee laihan puolelle.

Eilen illalla kävin vähän viimesiä läpi katsastusta varten. Laitoin uuden äänimerkin ja johdonpäät sekä kattelin takajarrut läpi, koska sinne en ole vielä puuttunut. Vasemmalla käsijarrulinkku oli väärinpäin -> ei juuri mitään tehoa ja oikealla ~pari vuotta vanhasta satulasta sisempi mäntä jumissa. Se herkistyi pienellä jumpalla.

Aamulla muutos- ja vuosikatsastus oli aikalailla läpihuutojuttu. Haaleasta oikean takaparkki/jarruvalonkuvusta moitti suullisesti ja etuletkut "ens kerraksi sit". Letkuja en viitsinyt vielä vaihtaa, koska muutoksia tulee kunhan budjetti on taas kunnossa sitä varten. Ja valon värin vaihto oli melkein parin minuutin homma kun suhaisin polttimoon punaista väriä korjaamaan tilanteen :P Tänään vaihdoin paisarin, nyt oli kuivaa joka paikasta ympäriltä kotiin tullessa. Perään laitoin Spartan Lockerin joka aiemmassa kimppatilauksessa tuli hommattua. Samalla voitelin takapyöränlaakerit. Kulkee lukon myötä taas paljon vakaammin erinäisissä tilanteissa :)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: dumppi - 31.01.2014, 23:35:03
kulkupuoli huomattu tänään. ei oikein huoltoautolla meinannu pysyä perässä :2funny:. ja takavalo näyttää pinkille :nohnoh
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2014, 23:59:44
ja takavalo näyttää pinkille :nohnoh
Tuskin niin pinkiltä kuin aiemmin ::) Parkilla kuitenkin normaali.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 02.02.2014, 17:43:48
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20GL%20-90%20B6254TT/17.jpg?img=medium)

Ei kait mulla muuta tällä kertaa. Lievästi sävyeroa paisareissa :D
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Konefriikki - 02.02.2014, 19:21:15
Kaunista S*
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 07.02.2014, 22:56:22
Tiistaina maalasin osan ahtolinjoista mattamustalla. Tuli heti paljon siivomman näköinen konehuone. Alapoikkituen tein keskiviikkona tähän samalla tavalla kuin hopeaan 745:een eli 960 tuesta. Vähän rälläkkää, putken päiden litistelyä, kaksi uutta pultinreikää ja pari pientä hitsisaumaa. Tänään otin tankkipumpun pois ja tein uudet linjat vanhaan anturipakettiin. Lähtö 12mm, paluu 8mm hapokkaalla.
Pelkällä E85:llä ei jaksa näköjään jäädä -7 kylmäkäynnistyksestä käyntiin suoriltaan vaan pitää kaasulla herkutella ja on hieman kantikkaampi toiminnaltaankin. 7-10% bensamäärällä toimii nätisti.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 15.02.2014, 20:18:38
Talvimiittireissu heitetty, kulutus noin 94% E85 seoksella tasan 12l/100km. Vielä kun saisi lisää ennakkoa karttoihin.
Tomppade huomasi sivusuunnasta konehuoneeseen katsomalla, että apulaitehihnasta oli lähtenyt pala irti. Paluumatkalla Hämeenlinnan Motonetista uusi ja NBM:n kanssa pikku kikkailulla paikoilleen. Irrottamisen jälkeen näkyi yhdellä kohtaa lähteneen selkämyksestäkin siivu pois. Käytettyhän se oli jo, mutta ehjäksi olin toteavinani laittaessa. 100km/h jälkeen tuli tuulilasin vasemman sivun alareunasta tuulensuhinaa, vissiin lasi irronnut liimauksesta tms. Tiivistettävä se, lasi vaihdettava joskus kumminkin.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2014, 23:31:38
Eipä täällä viime kerran jälkeen juuri muuta kuin ajeltu noin vajaa 3000km. Mitä nyt hiljan petti se viideskin lämppärinhana. Laitoin tilalle suoran putken josta hitsasin sisäpuolelta reikää hieman pienemmäksi kuin normaalissa hanassa on. Nyt säätövivussa on paljon parempi toiminta-alue kuin hanan kanssa koskaan ::)

Eilen vaihdoin toiset etutolpat joissa lyhentämättömät madallusjouset. Nousi auto takaisin vaateriin, tekniikanmuutos muutti aiemmin lievän etukenon selväksi kenoksi. Nyt vois puolestaan nipsaista jokaisesta jousesta vähän pois :P Lisäksi jynssäsin auton, Geminit ja Polarikset. Olipahan tiukassa vanteiden takapuolella lika vaikka Sonaxin vannepesuaineella koetti pariin kertaan pahimpia. Ensin testasin alle Polariksia ja tänään laitoin Geminit kuten olivat syksylläkin. Kyllä ne vaan passaa tuohon hieman paremmin. Katella oisko huomenna keliä ottaa jonkinlainen kuva.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 12.04.2014, 19:19:24
Enpähän viitsinyt ottaa mitään kuvaa, sehän näyttää aivan samalta kuin syksyllä joten mitä turhia.

Viime viikon pe-la tuli heitettyä ~850km maantielenkki ja paluumatkalla pienempää tietä ajellessa tuli huomattua kunnolla miten tunnoton ohjaus on tiukemmissa mutkissa. Ei mitään palautetta ratin kautta. Viikolla lisäsin casteria siirtämällä tolpan alapäätä eteenpäin noin sentillä. Eli reaktiotangon taaemman kartiohelan ja reaktiotangon väliin lisää tavaraa. Toinen prikka ja pieni holkki jonka myötä prikka tukee itsensä ulkoreunasta ja keskeltä. Tietysti tämä aiheuttaa rasitusta poikittaisen tukivarren korihelalle ja vie raidetangonpään kiinnityspistettä eteenpäin. Camberia lisäsin vähän levittämällä yläpään etupultin reikää. Auttoi aika hyvin tilanteeseen.
Tänään vielä sipasin jousista pois puoli kierrosta ja lyhensin etupohjauskumit asianmukaisiksi. Parani lisää mutta johtuisko se lähinnä casterin lisäyksestä kun tolppa on hieman enemmän kenollaan. Eipä se silti vieläkään mikään huippu ole ja paremmaksi pitäis saada, kai ois säädettävä yläpää laitettava. Tuntuu tehostuskin turhan voimakkaalta mutkatielle. Nykyistä alemmaksi en ainakaan enää laske, vielä jää pieni rako sivusta katsottuna kaaren väliin 205/55/16 renkaalla.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 14.05.2014, 21:26:35
Kopasta on kaupat tehty, ens viikon jälkeen purkailen tekniikan irti ja sitten voikin miettiä kamppeiden jatkosijoituspaikkaa.
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: jlatomaa - 11.09.2014, 12:57:40
Moro!

Olen itte rakentamassa 740:seen B6254+M90 ja vanha tekniikka k-jetillä B200E+AW70

Muuten on kaikki kondiksessa mutta bensapumpun rele vaatii puolalta miinuksen, onkohan Motronic 1.8:ssa joku valmis signaali 0-12V kun kampi pyörii?

Kiekkamittarille "tacho" signaalin kytkin vanhaan puolan miinukseen mutta siellä ei taida olla jännitteet sopivia...
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 11.09.2014, 13:38:45
Vaihda tilalle normaali lisävalorele, sillä sen saa toimintaan. Kiekkamittarin saa johtosarjan punavalkoisesta johdosta suoraan, ihan kuin vakionakin.
Otsikko: Vs: 745 GL -90, myyty
Kirjoitti: jlatomaa - 11.09.2014, 15:33:10
Juu, aattelin vaan onko joku valmis signaali... bensapumppu vaan jauhaa sillonkin kun auto sammuu tms


Otsikko: Vs: 745 GL -90, myyty
Kirjoitti: Lankku - 11.09.2014, 21:29:24
Maadoittamalla boksi ohjaa aivan kuten LH:ssa ja vinokoneen Motronicissakin.
Otsikko: Vs: 745 GL -90, myyty
Kirjoitti: jlatomaa - 02.12.2014, 16:16:15
Niinhän se tosiaan toimii, pääsin testailemaan taas pitkästä aikaa..

alkuperäinen takometrinen bensapumpun rele pois ja valorele tilalle jonka maadoituskarva motronicin BRN-PNK (ruskea-pinkki) johtoon.

Kun virrat laittaa päälle rele vetää hetken, samoin kun starttaa ja auto käy niin rele jää vetämään.

onhan tuo nyt vähän turvallisempi kytkentä
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 18.08.2017, 00:05:47
Käytiin Mjt:n kanssa(kiitokset samaan suuntaan myös kärrin lainasta) illalla hakemassa tämä takaisin haltuun parin vuoden kiertolaisuuden ja muutaman eri omistajan jälkeen. Vielä hylsympi kuin lähtiessään, vaikka onhan siellä kutosturbo käynytkin tässä välillä. Minä oon sen kuitenkin viimeksi katsastanut alkuvuodesta 2014 ennen kuin se samana keväänä rullaavana lähti. Hieman kokonaisempana sen olisi saanut jos olisi heti tarttunut tilaisuuteen. Mutta kun hinta ja kunto/paperit kohtaa, niin mikäjottei :2funny:

242:n koukunnokassa se toki kulki:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Muut/745haku.jpg?img=medium)
Hydrat vaihdoin alle paikanpäällä, samat vanteet taisin tätä varten alkujaankin hommata talvirenkaille.

Katsotaan mitä jatkossa ::)
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: razori - 18.08.2017, 00:12:49
242:n koukunnokassa se toki kulki:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/242%20DL%20-80%204.6/Muut/745haku.jpg?img=medium)
Hydrat vaihdoin alle paikanpäällä, samat vanteet taisin tätä varten alkujaankin hommata talvirenkaille.

Pysyikö lämmöt kurissa tuolla yhdistelmällä?  :)

edit: olikin tullut jo ilmi tuolla toisessa ketjussa :D
Otsikko: Vs: 745 GL -90
Kirjoitti: Lankku - 20.08.2017, 01:14:42
Joo siellähän se tieto.

Lisäsin puuttuvia osia eli paransin säänsuojaa laittamalla takaluukun ja 960 takavalot, ovilasien tippalistat ja sivupeilit. Katselin koppaa vähän lähemmin, eikä se kovin paljoa huonommalta näytä kuin lähtiessäänkään. Mitä nyt konepelti jossain vaiheessa auennut vauhdista ja saranat kierossa. Vääntelin niitä ja nyt pelti istuu aika hyvin, pientä taipumaa on oikeassa takanurkassa. Konehuone ois hyvä hiekkapuhalluttaa ennen kuin sinne lisää mitään.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 08.11.2017, 23:38:05
Ei liity -90:een mitenkään, mutta oisko sille toinen 745 kaveriksi?

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20D24T%20-91/1.jpg?img=medium)

Kuulin -91 745 D24T:stä M46:lla, joka on seissyt useamman vuoden säänsuojassa ja koska hinta vaikutti houkuttelevalta, niin sitähän piti käydä katsomassa. Näytti ihan asialliselta, mitä nyt konehuone täynnä rotanjätöksiä. Eilen kävin kokeilemassa sen käyntiin ja liikuttamassa pari senttiä eestaas. Myyjä oli pesaissut konehuonettakin valmiiksi. Käynnistyi akunkengän rassaamisella ja kevyellä avaimen näyttämisellä. Käykin vielä hyvin. Edellisestä käynnistyskerrasta ei ollut muuta tietoa kuin "pari vuotta sitten". Katsastettukin on viimeksi 2010 ja poistettu liikenteestä 2011, koska käyttömaksut alkoivat rassaamaan lompakkoa. Luultavasti vanha taksi, kilometrejä yhtä luultavasti 500-550tkm ja jonkinlainen koneremontti tehty markka-ajan lopulla alle 160tkm sitten ennen kuin edellinen omistaja on ostanut.

Tänään haku ja ensitöiksi uutta ainetta tankkiin puhdistusaineen kera, öljyn sekaan pesuaine, kone tulille renkaanvaihdon ajaksi(alla olleista yksi oli räjähtänyt myyjän täyttäessä niitä ::)) ja öljynvaihto suodattimineen ennen lähtöä. Ajamalla ~30km ja kaikki toimi ihan kuten kuuluukin, jopa mittaristo. Mitä nyt vasemmassa takavalossa ei toimi mikään ja ajovalojen lasit on vähän huonot ;D Oli seissyt jossain vaiheessa katoksessa ja edessä pressu rautapainoilla. Tuuli heiluttanut sitten painot päin valoja. Iskarit tuntuvat uusilta/vähänajetuilta, eikä ollut edes jarrut jumissa tai menneet jumiin ajon aikana. Levytkin alkoivat puhdistumaan.

Ajon jälkeen oli "pakko" käyttää ylhäällä ja tutkailla tarkemmin. Katsastusta ajatellen ei teknisesti vaikuttaisi tarvitsevan ajovalojen lisäksi kuin molemmat alapallot ja ehkä jarrujen herkistelyä. Kori sen sijaan vaatii hommaa. Molempien helmojen pohjat ovat lahonneet sisäkautta pitkältä matkalta. Sisähelmat vaikuttaisivat ehjiltä. Ei näkynyt olevan kotelosuojaa pisaraakaan helmoissa. Muuta laittoa on kuskinpenkin alla runkopalkin reuna ja samalta kohtaa pala lattiaa(kuvissa) sekä oikealta pitkittäisen runkopalkin toinen vesireikä. Muuten kori ja vakiot mätäkohteet vaikuttavat terveiltä.

Epämääräisiä kuvia tuolla (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+D24T+-91/).

Ajatuksenahan olis tehdä käyttispaku ainakin talveksi, jollei mielenkiinto lopu ennenaikojaan... Eteen nurkissa pyörivät 940 penkit ja helmapellit joko kanttaamalla suorasta tai sitten kurkkaan purku-965:n helmojen tilanteen ja laitan siitä. Saa suoraan kiinnityspisteet 960 helmamuoveillekin. Hihnat vois ehkä vaihtaa ::) Muutenkin huoltaa ja esim. pestä konehuoneen liuottimen kanssa lopusta rotanulosteesta.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 10.11.2017, 23:02:13
Vaihdoin deekuun jakopään ja kampiakselin etustefan. Pumpunhihnan hommasin uuden, mutta saa olla vanha toistaiseksi. Syyläriin on tullut moneen kohtaan jäähdytinnestekerrostumia eli se menee vaihtoon. Täytynee väsätä 960 syyläriin sopivat letkutukset ja samalla vaihtaa termari. Vaikuttaa siltä, että yksi hehku voisi olla pimeänä.

Miettinyt vähän tuleekohan valkealle tehtyä mitään kuitenkaan. Sen verran paljon kalustoa, eikä määrä vaikuta vähentyvän vaikka ois yrittävinään ::)
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 14.11.2017, 21:00:20
Vaihdoin deekuun termarin ja 940 ison syylärin, muutakaan soveltuvaa jouten ollut. Lämpeää varmaan kovilla pakkasilla vielä hitaammin kuin normaalisti :P Enemmän pahvia keulaan vaan. Ylävesiletku kävi suoraan, alavesiletkuun tein jatkeen putkenpätkästä ja vinokoneen alavesiletkusta. Laturinhihnan laitoin uuden. Oisin jakopään yhteydessä laittanut senkin, mutta tuli väärän pituinen varaosaliikkeestä.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 15.11.2017, 22:35:12
Deeku sai uudet (Lemförder) alapallot sekä tilasin Varaosamaailman kautta uudet ajovalonlasit ja vilkku/parkkiumpiot. Katotaan tuleeko kaikki kun toiselle puolelle saldot näytti nollia. Valkeaan puolestaan ois tulossa keulan puuttuvat osat, eli kaikki.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 19.11.2017, 01:37:44
Aloitin deekun peltihommat oikean helman avauksella. Hieman joutui sisäpuolen kanttiakin laittamaan, etupäähän jäi vanhaa pintapeltiä. Sinkkisprayn vedin sisäpintoihin ennen kasaamista. Vasen helma vaikuttaa selvästi paremmalta. Jos takatunkinkorvaa ei ois rutattu, niin ei olisi varmaan tarvinnut tehdä sille kohdalle mitään.

Tuon verran oikea puoli oli auki:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20D24T%20-91/Peltihommat/1.jpg?img=medium)

Loput kuvat tuolla (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+D24T+-91/Peltihommat/).

Kipinävahtia pidellessä vaihdoin valot keulaan. Laitoinkin valkeaan hommatut ajovaloumpiot, vaihdoin vaan oikeaan uuden lasin. Maski vaihtui samalla parempaan. Lisäpitkät on hanganneet maskin pinnan rikki ja se kupruilee oikeasta reunasta.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 19.11.2017, 23:52:00
Olihan vasemmassakin helmassa tekemistä. Vedin tunkinkorvaa lähemmäs oikeaa paikkaa ja korjasin sen ympärystän sisähelmasta 2mm pellillä. Paikan sai myös vasemman pitkittäisrunkopalkin kuve sekä osan lattiaa kuskinpenkin vasemman kulman alta ja oikeanpuoleisen palkin taaempi vesireikä. Ne jäi näköjään kuvaamatta. Muuten kuvat löytyy edellisen viestin linkistä. Sudin epoksia pintaan, josko huomenna töiden jälkeen ehtis laittamaan kotelosuojan ja massan.

Vasemmassa runkopalkissa oli rotanjätöksiä ja multaa reilusti. Sai kaiveltua ainakin enimmät pois ennen kuin korjasi palkin. Oikealla ei ollut juuri mitään. Kuskinpuolen lattiamattoa nostellessa vastaan tuli jäähdytysnestettä eli eiköhän hana vuoda. Laitettava suora putki tilalle kun nuo tarvikehanat on kestäneet mulla niin hyvin.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 20.11.2017, 23:13:14
Tuttu olikin päivällä ruiskinut kiveniskumassat helmoihin, joten alustan osalta en tehnyt kuin kotelosuojan suihkuttamisen. Vaihdoin jarru- ja kytkinnesteet sekä samalla kävin jarruja läpi muutenkin. Männät liikkuu hyvin, ei tarvitse kuin kaikki palat ja ehkä takaletkut vaihtaa. Kurkkaa käsijarrun siinä samalla vaikka tuntuu toimivan.

Vanha penkkisarja lähti romulavalle ja eteen sijoitin uudemman 940 penkit. On paljon parempi istuskella. Kaipa se on väriteeman ylläpitämiseksi vaihdettava kaikki muutkin sisustan osat harmaaksi ja kojelaudan kiinteät osat maalattava mustaksi.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 23.11.2017, 00:31:09
Illan iloksi vaihdoin deekuun jarrupalat, takajarruletkut ja Philips Xtremet ajovaloihin. Käsijarrua tiukkasin vaan. Ajoin pari kertaa hallia ympäri ja tuntuu siinä jarrut olevan paremmalla tuntumalla kuin aiemmin. Lauantaina meinasin käyttää katsastuksessa.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 25.11.2017, 16:48:35
Eilen(ja meni aika reilusti tämänkin päivän puolelle :buck2:) poistin takavyöt, penkinkiinnikkeet ja heppasin pultteja kiinnityspisteisiin katsastusta varten. Lämppärinhana vaihtui suoraan putkeen kun ei tarvikkeet kuitenkaan kestä. Vanha oli auton alkuperäinen. Kuivasin kuskinlattiaa, laitoin 960 etulattiamatot ja 940 etupenkit paikalleen.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20D24T%20-91/20.jpg?img=medium)

Putsasin sisältä kaikki pinnat ja olipa likaa. Etumattojen, -penkkien vaihdon ja putsauksen myötä ei ole enää niin tunkkainen haju. Pesin koneen päältä ja alta sekä laatikkoa siinä samalla. Rotanpaskaa tuli edelleen aika iso kasa. Vieläkin sitä jossain välissä on, koska lämpimällä koneella tulee hajua. Päälipuolen pesin ihan vaan liuottimella ja satunnaisella harjaamisella. Pestävä kunnolla jossain välissä.

Aamulla konttorille ja leima puhtaalla paperilla. Vähän huomautti haalistuneesta vasemmasta takavalosta. Katsoin niin siellä oli jo maalatut polttimot antamassa väriä. Otin samalla liikenteeseen ja ihan hyvinhän tuo kulkee. Lisää tehoa tietysti kaipais ja maasturimainen ajokorkeus pientä madallusta. Siihen kun lisätään 205/60 etu- ja 215/55 takarenkaat ;D

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20D24T%20-91/19.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 28.11.2017, 22:51:01
Eilen ja tänään puuhastellut jotain deekun kanssa taas.

Yksi konehuoneen pieni vesiletku oli kauttaaltaan halki kun hieman taivutti ja ilmanputsari melkein ummessa. Pumppua ruuvailin pikkaisen, sitä lisää jos joskus laittaa välijäähyn. Vaihtoon meni kutosen hehku, ajolenkin jälkeen öljyt laatikkoon, perään ja uudestaan koneeseen suodattimen kera. "Hienosäädin" ajokorkeutta ja nyt on ihan sopiva talvikäyttöön. Lisäksi laitoin alkuperäisen alapoikkituen. Parani jonkin verran, mutta jonkinlaisen takavakaajan vois kaivella ja katsoa sovittaisko 960 etuvakaajan.
Otsikko: Vs: 745 GL -90 ja -91 D24T
Kirjoitti: Lankku - 30.11.2017, 21:58:26
Valkea otti ja lähti jälleen uuteen kotiin. Josko sitä ei enää uudestaan tarttis hakea takaisin? :D Suunnitelmissahan oli laittaa vastaava tekniikka kuin siihen oli merkittykin tai sitten 242:ssa oleva kasi. Ei olisi tarvinnut hakea poikkeuslupaa kuin tilavuudelle. Mutta kun tuli kalustoa jostain syystä haalittua, niin tästä oli helpoin hankkiutua eroon.

Deekussa tuntui muutaman kerran kytkin jäävän kokonaan irti vaihteenvaihdon yhteydessä. Tuli ilmi varsinkin kylmänä ja palautui itsestään hetken kuluttua. Työsylinterin tappi oli jo puoliksi läpi haarukasta ja suojakumin sisällä nestettä. Tullut mäntä sen verran ulos, että jäi jumettamaan. Hitsasin haarukan umpeen ja uusin tiivisteet, eiköhän se siitä.

Vaihdekepissä oli perinteisesti riittävästi väljää sivuttain. Laitoin prikan alapään holkkien kaveriksi.
Otsikko: Vs: 745 GL -91 D24T ja oli GL -90
Kirjoitti: Lankku - 09.01.2018, 21:09:04
Muutaman viikon lähinnä seisoi pihassa kun tuli ajeltua V90:llä ja 965:llä ennen kuin se meni kaupaksi. Nyt ajeltava tällä ainakin niin pitkään kunnes saa vaihdettua lämppärinkennon V90:een.

Lauantaina jäi kuskin ovenkahva osittain käteen ja vaihdoin sen samantien. Pesurinmoottori oli hajonnut paikallaanolosta. Vaihdoin tänään sen ja säiliön tasoanturin purkuysistä. Tehostinöljyn vaihto oli päässyt unohtumaan kokonaan. Oli yhtä mustaa kuin vanha moottoriöljy ja ohjauksessa on ollut vaihtelevaa kankeutta. Alustavasti auttoi.
Otsikko: Vs: 745 GL -91 D24T ja oli GL -90
Kirjoitti: Lankku - 20.01.2018, 19:03:07
Paikallistin voimansiirron suunnalta kylmänä tulevan luiston ylivaihteen kitkapintaan ja vaihdoin tänään toisen yksikön tilalle. Tutulta löytyi sopivasti toinen ja näkyy tyyppikilven mukaan olevan kunnostettu. Kurkkasin silti mäntien O-renkaiden kunnon.

Vanhalla ei ollut aivan alkuunsa mitään, mutta sen jälkeen koko ajan tilanne hiljalleen huonontui. Edellisen omistajan kanssa juttelin viikolla ja sanoi että sitä oli jo aiemminkin. Pakki, 1 ja 2 toimi liikkeellelähtiessä normaalisti, mutta kolmoselle vaihtaessa luisti vain. Hetken odottelun jälkeen, oikein rauhallisesti vaihtamalla tai vaikka kakkoselta suoraan neloselle vaihtamalla lähti vetämään. Jos kolmoselta vaihtoi kakkoselle tai neloselle, niin luisti hetken silloinkin. Öljyn lämmettyä muutaman kilometrin ajon jälkeen luisto hävisi, mutta moottorijarrulla luisti vielä jonkin aikaa kunnes öljy lämpesi kunnolla. Yksikön irrotuksen jälkeen laatikon takapäässä oli aikamoista tummanharmaata mämmiä. Tainnut kytkinpinnat liueta sinne.
Otsikko: Vs: 745 GL -91 D24T ja oli GL -90
Kirjoitti: Lankku - 17.03.2018, 11:51:03
Torstaina katselin läpi katsastusta varten, eikä muuta laittoa löytynyt kuin äänimerkki. Katsastajakaan ei mitään löytänyt kun äsken kävin konttorilla. Ei ehtinyt vajaaseen neljään kuukauteen tulla uusia vikoja :P Seuraava näyttökerta onkin vasta ensi vuoden heinäkuun puoliväliin mennessä. Kilometrejä on tosin tullut sen verran, että lähiaikoina voisi vaihtaa öljyt.
Otsikko: Vs: 745 GL -91 D24T ja oli GL -90
Kirjoitti: Lankku - 30.03.2018, 20:48:30
Tuli poikettua etelämpänä reilu 560km lenkki ja haettua yksi tekniikka ja vähän muutakin nurkkiin pyörimään. Kulutus talvirajoituksilla ja paluumatka lievässä takakenossa noin 7-7,1l/100km. Syöttö on hieman isollaan, tuli viikolla kokeeksi käännettyä lisää ja turhan paljon tulee utua putkesta täyskaasulla.
Otsikko: Vs: 745 GL -91 D24T ja oli GL -90
Kirjoitti: Lankku - 03.04.2018, 18:57:42
Viime viikon maanantai mukaanlukien tullut ajoa vain noin 1200km :idiot2: Aika tarkkaan täyttyi öljynvaihtoväli ennen töistä lähtöä, joten uudet öljyt ja suodatin koneeseen.


Edit. 19.4. Ja nyt on myyty tämäkin. Tekniikka jäi mutta kori lähti uuteen kotiin.