KL-varaosat  Race.fi

Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"

  • 833 Vastauksia
  • 152004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #510 : 30.05.2020, 15:09:15 »
Väheneekö oikean kaasuttimen imu ollenkaan vaikka sitä säätää pienemmäksi? Jos ei ollenkaan niin voisi olettaa että jossain voisi olla imuvuoto.
Imuvuotoja voi etsiä suihkuttelemalla esim brake cleaneria tiivisteiden väliin ja katsoa muuttuuko käynti. Varovasti vaan sitten kun kuitenkin pakosarja siinä ihan vieressä. Tarkista myös, että kaikki alipainenipat on varmasti kiinnitettynä johonkin tai tulpattuna. Esim vasemmassa hs6 kaasuttimessa virranjakajan alipaine nippa on hyvin piilotettuna kaasuttimen laipan alapuolelle.  Nämä nyt itsellä tulisi mieleen. Lisätköön viisaammat jos tulee muuta mieleen :buck2:

Kiitos, kaikki vinkit on tervetulleita.

Ja tosiaan se ei muutu pienemmäksi millään. Mäntä on ihan alhaalla, niin alhaalla kuin se menee ja jos mäntää liikuttaa suhina ei muutu eikä muutu käyntikään


Edit:hiphei, löyty vuoto. Se nyt tukittu ja suhina loppui, tai oikeastaan nyt se siirtyi vasempaan kaasariin  :idiot2:

Oikea ei siis enää suhise mutta edelleenkään seoksen säätö ei vaikuta käyntiin kun mäntää nostaa :-[
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 16:51:32 kirjoittanut jonze »
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #511 : 30.05.2020, 17:18:28 »
Noniin nyt yhteenveto tähän asti

Vasen kaasari
- seosta säädetty rikkaimmalle silti booaa kun mäntää nostaa eli kierrokset laskee ja auto sammuu heti. Sama tulos jos laittaa seoksen laihemmalle
-ei havaittu imuvuotoja brake cleaneria suihkuttelemalla
- suhisee nyt vähän kun oikean kaasarin vuoto tukittu

Oikea kaasari
-imu vuoto korjattu ja ei suhise enää
-seoksen säätö ei vaikuta kierroksiin kun mäntää nostaa

Korvakuulolla ja letkulla säädetty synkkaan ja väitän ettei kaukaa hae nyt.
Tyhjäkäynti tosiaan laski aiemmasta, silti hieman korkea nyt n1200rpm. Säädöt nollissa.

Todella vaikea nyt säätää seoksia kun ei reagoi tavallaan millään noihin säätö ruuveihin


Kävin ajaa lenkin ja toimi hyvin, ei pätkiny eikä booannu missään vaihees. Vetoja oli mielestäni normaalisti. Tasakaasul menee nätisti oli sitte matalemmat tai korkeemmat kierrokset
https://jonze.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144/VID_20200530_174817167.mp4
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 17:51:42 kirjoittanut jonze »
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #512 : 30.05.2020, 18:15:43 »
Itse kun noita SU-kaasuttimia säädin totesin, että se yleinen ohje eli kun mäntää nostaa muutaman millin ja seuraa mitä tapahtuu ei itselläni kyllä toiminut. Tuntui että sillä nostaako mäntää ei ole mitään merkitystä. Säädin sitten seoksen sen mukaan kuntoon miten ajossa tuntu parhaalta ja pistin kaveriksi fmi:n 1.4 seosmittarin. Vihreällä alueella oltiin koko kierrosalueella.

Tulppien väristä voi päätellä vähän edes mihin suuntaan mennään, onko aivan musta vai aivan valkoinen. Tähän ei toki voi täysin luottaa. Jos ajossa yskii kaasareihin ja nykii niin mennään laihalla ja jos meinaa ”rokeltaa” ja hyytyä niin rikkaalla käy.
Vahva suositus kyllä tuolle fmi seosmittarille, kohtuuhintainen ja yksinkertainen ja riittää tavalliseen käyttöön oikein hyvin.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #513 : 30.05.2020, 18:20:19 »
Onko näissä kaasareissa se tappi, millä saa ihan tarkoituksella nostettua mäntää? Ainakin vanhemmissa HS6 on ja se toimii hienosti.

Jos sulla on tyhjäkäyntiruuvit ihan löysällä, eli läpät kiinni, niin männän nostaminen ei ehkä siksi tunnut vaikuttavan. Jostain saattaa tulla siis ilmaa ohi kaasareiden. Kokeile piruuttasi tulpata testimielessä imusarjasta tehostimen ja huohottimen lähdöt ja kokeile vaikuttaako tyhjäkäyntiin mitenkään.

Huohottimen nipassa kuuluu olla sellainen kuristin, missä on vain ihan parin millin kokoinen reikä.

Synkronoinnin säätö kuuluu aloittaa nimenomaan säätämällä vivusto löysälle ja säätää tyhjäkäyntiruuveista molemmat kaasarit suhisemaan samalla tavalla. Sen jälkeen säädetään vivustot niin, että männät nousee samaan tahtiin, kun kaasua väännetään ihan pikkuhiljaa.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 18:23:21 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #514 : 30.05.2020, 18:48:34 »
Onko näissä kaasareissa se tappi, millä saa ihan tarkoituksella nostettua mäntää? Ainakin vanhemmissa HS6 on ja se toimii hienosti.

Jos sulla on tyhjäkäyntiruuvit ihan löysällä, eli läpät kiinni, niin männän nostaminen ei ehkä siksi tunnut vaikuttavan. Jostain saattaa tulla siis ilmaa ohi kaasareiden. Kokeile piruuttasi tulpata testimielessä imusarjasta tehostimen ja huohottimen lähdöt ja kokeile vaikuttaako tyhjäkäyntiin mitenkään.

Huohottimen nipassa kuuluu olla sellainen kuristin, missä on vain ihan parin millin kokoinen reikä.

Synkronoinnin säätö kuuluu aloittaa nimenomaan säätämällä vivusto löysälle ja säätää tyhjäkäyntiruuveista molemmat kaasarit suhisemaan samalla tavalla. Sen jälkeen säädetään vivustot niin, että männät nousee samaan tahtiin, kun kaasua väännetään ihan pikkuhiljaa.

On se tappi kyllä millä nostaa mäntää.
Kokeillaan tulpata noi lähdöt.
Tehdäänpä vielä uusi säätö  ;D

Tällänen lähtö on tässä mallissa, sama lähtö oli tossa aiemmassa strönpässä




Itse kun noita SU-kaasuttimia säädin totesin, että se yleinen ohje eli kun mäntää nostaa muutaman millin ja seuraa mitä tapahtuu ei itselläni kyllä toiminut. Tuntui että sillä nostaako mäntää ei ole mitään merkitystä. Säädin sitten seoksen sen mukaan kuntoon miten ajossa tuntu parhaalta ja pistin kaveriksi fmi:n 1.4 seosmittarin. Vihreällä alueella oltiin koko kierrosalueella.

Tulppien väristä voi päätellä vähän edes mihin suuntaan mennään, onko aivan musta vai aivan valkoinen. Tähän ei toki voi täysin luottaa. Jos ajossa yskii kaasareihin ja nykii niin mennään laihalla ja jos meinaa ”rokeltaa” ja hyytyä niin rikkaalla käy.
Vahva suositus kyllä tuolle fmi seosmittarille, kohtuuhintainen ja yksinkertainen ja riittää tavalliseen käyttöön oikein hyvin.

Täytyypä miettiä tota mittaria :o

« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 18:51:50 kirjoittanut jonze »
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #515 : 30.05.2020, 19:34:37 »
Tuon isomman letkunipan pohjassa kuuluu olla ihan pikkuinen reikä. Jos on läpi asti noin iso mitä tuossa päässä, niin se selittää korkean tyhjäkäynnin.

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #516 : 30.05.2020, 21:51:24 »
Tuon isomman letkunipan pohjassa kuuluu olla ihan pikkuinen reikä. Jos on läpi asti noin iso mitä tuossa päässä, niin se selittää korkean tyhjäkäynnin.
Ahaa, tsekkaan huomenna  O0
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #517 : 31.05.2020, 09:49:50 »
Ahaa, tsekkaan huomenna  O0

Ei ole kuin pieni reikä pohjassa  O0

Eilen illalla ajelin vähä enempi ni seuraavat huomiot:

Jos seokset laittaa rikkaammalle on ajo mukavenpaa eikä nypytä tasakaasulla. Mutta silloin tyhjäkäynti on korkealla. Jos säätää laihemmalle alkaa tasakaasulla nypytys kierroksista riippumatta, mutta tällöin tyhjä käynnin saa alemmas mutta jää siltikin n1300rpm
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #518 : 31.05.2020, 10:26:44 »
Tosi kova tyhjäkäynti. Kokeilitko tulpata niitä imusarjan nippoja? Entä meneekö läpät varmaan kiinni, kun kiertää tyhjäkäyntiruuvit löysälle, vai jääkö kantamaan vivustoista?

Poissa TheReiska

  • Juniori #2
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • Group R
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #519 : 31.05.2020, 10:40:18 »
Tässä nyt tovin tätä kaasari episodia lukeneena tulisi itsellä melkeen mieleen napata vivustot irti kummastakin kaasuttimesta ja säätää ne ilman vivustoja. Samalla näkisi takaisin vivustojen takaisin laiton yhteydessö juurikin onko jääneet vanhoilla säädöillä kantamaan sieltä.

Mutta hattu päästä että jaksat noiden kanssa säätää ja tutkia, äkkinäinen olisi saattanut ostaa kokonaan uudet ja säädättää paremmin osaavalla henkilöllä.  O0
-02 V70 170hv+aut = hyökkäysvaunu
Savolainen kusipää ratin takana
Diabetic Driver

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #520 : 31.05.2020, 10:46:26 »
Tosi kova tyhjäkäynti. Kokeilitko tulpata niitä imusarjan nippoja? Entä meneekö läpät varmaan kiinni, kun kiertää tyhjäkäyntiruuvit löysälle, vai jääkö kantamaan vivustoista?
Tulppasin kaikki mitä löysin eikä vaikutusta. Vivustot ei kanna, kokeiltu ilman vivustojen kiinni olemista
Tässä nyt tovin tätä kaasari episodia lukeneena tulisi itsellä melkeen mieleen napata vivustot irti kummastakin kaasuttimesta ja säätää ne ilman vivustoja. Samalla näkisi takaisin vivustojen takaisin laiton yhteydessö juurikin onko jääneet vanhoilla säädöillä kantamaan sieltä.

Mutta hattu päästä että jaksat noiden kanssa säätää ja tutkia, äkkinäinen olisi saattanut ostaa kokonaan uudet ja säädättää paremmin osaavalla henkilöllä.  O0

Halu oppia näistä enemmän pistää miehen kokeilemaan ja yrittämään kaikkensa. Toki helpompas olis ostaa uudet "kunnon" kaasarit ja säädättää mutta maksaa enkä opi silloin siitä mitään.
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #521 : 31.05.2020, 10:57:30 »
Sentään noi su:t on yksinkertaisia muuttuvakurkkuisia. Saat varmasti ne toimimaan :). Minä luovutin strombergien kanssa ennenkuin aloitinkaan. Tai yhden sellaisen kanssa vielä pärjäisin mutta kaksi on turhan haastavaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #522 : 31.05.2020, 10:58:35 »
Nyt vivustot irti, tyhjäkäynti ruuvit nollissa niin tyhjäkäynti 1200rpm. Jos säätää laihemnalle laskee tyhjäkäynti. Jos säätää rikkaammalle nousee tyhjäkäynti
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #523 : 31.05.2020, 10:59:17 »
Sentään noi su:t on yksinkertaisia muuttuvakurkkuisia. Saat varmasti ne toimimaan :). Minä luovutin strombergien kanssa ennenkuin aloitinkaan. Tai yhden sellaisen kanssa vielä pärjäisin mutta kaksi on turhan haastavaa.

Joo ei näis "liikaa liikkuvia osia ole" mut tahtoo kysyä nyt vähän hermoja  :)
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #524 : 31.05.2020, 11:41:51 »
Nyt vivustot irti, tyhjäkäynti ruuvit nollissa niin tyhjäkäynti 1200rpm. Jos säätää laihemnalle laskee tyhjäkäynti. Jos säätää rikkaammalle nousee tyhjäkäynti

Tästä jatkoin, vivut irti ja säätämään. Laihemmalle kun säätää saa tyhjäkäynnin tosiaan alas, mut autoa ei saa käyntiin. Noh ruuvasin sit tyhjäkäynti ruuveja reilusti lisää että pysyy läpät auki ja seosta reilusti laihemmalle. Nyt tyhjäkäynti n.900rpm. imut molemmissa korvakuulolla samat. Huomasin että vasemman kaasarin läpän jousi ei jaksa vetää läppää tarpeeksi kiinni vaan läppä jaa vähän auki joka taasen nostaa kierroksia. Pitää purkaa toi toinen kaasari nyt sit viel että saa jousta kireemmälle tai uuden jousen.

Seoksista ei mitään hajua koska tosta männän nosto testissä ei mitään logiikkaa näitten kaasarien kanssa
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

 

Kulkukoira  Proturbo