Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Pekko-poika - 01.03.2016, 17:52:21

Otsikko: B230F sisuskaluista
Kirjoitti: Pekko-poika - 01.03.2016, 17:52:21
Vähän FAQ-tyyppistä tarkastelua ja mittailua tähän väliin, kun tuli sellainen mahdollisuus. Suurin osa on jo valmiiksi tältä foorumilta tuttua tavaraa, ja samaa löytyy myös ulkomaan foorumeilta, mutta laitan tähän samaan nippuun omat havaintoni.

Vertailukohteina on siis -87 vuoden valulla ja -89 valulla olevat B230F -alakerrat, molemmat std-koossa.

-87 valulla olevassa oli 9mm kanget, kun taas -89 valulla olevassa oli 13mm kanget.
(http://i141.photobucket.com/albums/r68/Pekko-poika/temporary_114.jpg)

-87 valulla olevassa olikin erilaiset männät kuin -89 valulla olevassa. Vanhemmissa männissä ylin männänrengas on 10mm männän laesta, kun taas uudemmissa 7mm.
(http://i141.photobucket.com/albums/r68/Pekko-poika/temporary_116.jpg)
"New style" -männästä oli maininta jossain foorumilla, mutta olin siinä uskossa että se tuli näihin vasta joskus 90-luvun puolivälin tietämillä. Ilmeisesti myös FT/FK-männissä tuo ylin männänrengas on 10mm etäisyydellä männänlaesta?

Muuten männät on keskenään samanlaiset tappien,renkaiden ja laen syvennyksen osalta. Toki männäntapin syvennys mäntien sivuilla on eri mallinen rakenteesta johtuen. "Mitattua dataa™" on myös lakipaksuudesta, joka on molemmissa 9,8mm