Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 588159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #810 : 29.05.2017, 22:51:36 »
Ei muutakun uutta suoleen ja täysiä! Hienoa seurattavaa

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #811 : 30.05.2017, 21:04:22 »
Hienoa, että sait tuon vesipuolen puhtaaksi, eiköhän se konekin nyt jaksa pysyä viileämpänä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #812 : 30.05.2017, 22:23:09 »
Noniin. Tänään aloitettiin siis tuolla imusarjan teolla. En enää ikinä kyllä leikkele tommosta paksua letkua, sormet tallessa muuta 2 tuntia otti :idiot2:







Tuossa sitä herkkua sitten olisi  S*



Tarkemmin vielä nuo pöydän antimet :P



Pääsi sovittamaan nyt noita kaasareita, ja ottaahan ne kaikilla mahdollisilla tavoilla kiinni joka mahdolliseen paikkaan :(



16cm jää tilaa "airboxille", se ei ole onneksi ongelma...



...mutta tämä on :facepalm:



Mutta sitä ei murehdita sen pitempään, koska tuossa en putkea rupea työstämään, minulla on jemmassa vanha kansi josta saan jigin putken muokkaamiseen, laturikin tulee lähelle, mutta eiköhän ne mahdu, lämpökääreet tulee kyllä pakolliseksi nyt minullakin.

Se on taas puoli vuotta vierähtänyt ja perinteinen koneen nosto tehty :D



Pääsin tutkimaan tarkempaa syytä tuolle öljysössö-ongelmalle. Selkeää syytä en itse oikein löytänyt.. Osaako kukaan paikantaa tuosta syitä ?

Kannessa oli tummaa paljonkin, ihankuin öljy olisi siellä saanut rullata vapaasti, tiiviste oli muutenkin mennyt ihan perseelleen, jäänyt vinoon, liekkirenkaat hätäsesti sai tiiviin vastepinnan, mutta piti sentäs paineet.



Tarkemmin 1 ja 2 pytyt:



Ja 3 + 4:



Pahvi näytti tältä, ja pahvi muuten ei ollut yhtään palanut kiinni mistään kohtaa, kuten ne aina on :idiot2:



Lohkon puoli taas tämännäköinen:

Eli pahvi lohkon pinnasta:



Lohkossa myös ihan tummana nuo 2- ja 3-pytyn tuo kuuma reuna.



Tuo mitä toivoin syylliseksi, ei ainakaan kannessa eikä lohkossa, saati tiivisteessä osoita mitään merkkejä vuodosta..



Keskimmäinen pultti vastapuolella oli aivan tukossa semmoista puuroutunutta kastamössöä :idiot2:



Pultti myös oli samannäköinen.. Minun ainut diagnoosi on, että tiiviste on jäänyt "löysälle", öljy tihkunut tuosta paineen läpiviennistä tuonne vastapuolelle lohkon tasopintaa, samalla sekottuen vesiin (vesikanavat juuri siinä linjalla), tuosta syystä myös tuo vastakkainen pultinreikä täyttynyt öljystä. Ja levinnyt tuonne kauemmaskin. Ehdotuksia ?

Jälki näkyy molemmissa tasoissa, muttei niinkään tunnu, tarvitseeko nuo koneistaa ? Uusi pahvi liimataan kuparispraylla.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #813 : 31.05.2017, 09:37:42 »
Tuossa kannesahan jää tuo liekkirengas vesikanavan kohalle. 
Ilmeisesti tuossa ykkösen kohalla ja kakkosen ja ykkösen välissä sama. Varmasti on ongelmia jos noin jää.
Tai sit kuvat hämää rajusti.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #814 : 31.05.2017, 10:40:58 »
Tiiviate oli ollut ihan päin persettä siellä, mutta itse liekkirenkaat on juuri ja juuri ollut tasoja vasten ja pytyt pn kyllä olleet tiiviit ja puristuspaineet piti hyvin. Ongelma ei ole siellä, vaan siinä että öljyt meni vesiin jossain.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #815 : 31.05.2017, 11:13:04 »
Tiiviate oli ollut ihan päin persettä siellä, mutta itse liekkirenkaat on juuri ja juuri ollut tasoja vasten ja pytyt pn kyllä olleet tiiviit ja puristuspaineet piti hyvin. Ongelma ei ole siellä, vaan siinä että öljyt meni vesiin jossain.

Ihme että on pysyny vedet oikealla puolella, on enemmän kuin tarkoilla tuo liekkirengas. Mutta sillehän ei mahda isolla porauksella yhtikäs mitään. Jos oletetaan että öljy menisi vesitilaan kannentiivisteen ja lohkon/kannen välistä niin ei kai siinä paljon vaihtoehtoja ole. Kansi löysällä tai halki, tasot kierot, kannen pulttien kierteet ovat likaiset tai pultit pohjaavat. Vaikka b20 ei nyt niin helposti ylilämmöstä itseensä ota, niin oikaisuttaisin lohkon sekä kannen sekä kannelle ponnistus kaiken varalta, ettei taas mene iso työ hukkaan. Tämähän on kuitenkin käyny lämpimänä vähän väliä?

 Tuommosta letkua on muuten helppo leikata rälläkällä ja 0.7mm tai 1mm laikalla, tulee siisti jälki. 

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #816 : 31.05.2017, 11:22:01 »
Tämähän on kuitenkin käyny lämpimänä vähän väliä?

Eihän tämä ole muuta tehnytkään :D

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #817 : 31.05.2017, 20:41:15 »
Onko tuossa imusarjassa alipaine reiät kaikissa kurkuissa vai pelkästään 2 ja 3 pyttyjen kohdalla? Ihan vaan jarrutehostimen toimivuutta mietin. ::)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #818 : 31.05.2017, 21:23:38 »
Imusarjassa menee kanava joka kurkkuun. Tehostin on tulpattu, koska kalvo on rikki.

Tänään ei paljoa saatu aikaseksi. Tuli vihdoin tuo kauan sitten tilattu tiivistelitku. Josko tuolla saisi uuden kansipahvin pitämään vähän paremmin.



Tuli tehtyä pakosarjalle jigi valmiiksi, saa vähän paremmin muokattua käyrät, ja toisioputket pitää vaihtaa kokonaan, on näköjään jo toinen murtunut lähestulkoon ympäripoikki :idiot2:



Tommoinen taso johon kannen saa ohjattua ja pultattua samaan kohtaan kiinni.









Pitää vielä hommata 2x 30ast, sekä 2x 60ast mutkapaloja, 45mm putkea. Sitten askartelen tuon koko pömpelin uusiksi.

Kone siinä möllöttää sadetta suojassa, ei paljoa tehdä ennenkuin tulee taas kesä. Taustalla olevan rautapöydän tein tänään myös, siihen on hyvä purkaa loota sitten kesällä.



Josko huomenna saisi lootan irti :(
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #819 : 01.06.2017, 10:29:22 »
Mun silmään näyttäis, että 1,2 ja 3 on vuotanu, nelosessakin pientä vuotoa ollut. Lisäksi sarjojen puoli ei ole ollut kireällä, kansi banaanilla tai sit pulttien kohdalta tasopinta korkeammalla. Tai sitten kakkosen ja kolmosen välisen pultin reikä on halki. Mut öljyä on varmaan syönyt kun on noin julman karstanen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #820 : 01.06.2017, 10:46:56 »
Kansi kävi viimekeväänä vasta plaanissa,, lohkon tarkistin itse. Ei niissä ollut mitään ongelmaa havaittavissa. Ja se se outoa onkin, kun öljyä ei ole tarvinnut lisätä koko talvena, oli ne lähellä alamerkkiä nyt ennen purkua, mutta ei loppu..

Minä luulen että syy tohonn on se, että jälkikiriatyksessä olen aristellut vanhojen pulttien takia, koska kerran jo katkaisin sisään joskus. Jättänyt ne liian löysään. Pyörii niin häijyn löysästi lisää ja lisää.

Nyt tulee kuitenkin uusi pahvi liimalla ja koneistetut 12.9 teräspultit, ne kestää vetää tiukalle.

Niin ja viimekesänä kun alkoi ongelmat, minä koeponnistin itse vesitilan koko jörjestelmän, 1bar pysyi puoli tuntia sisällä. Meinasi letkut räjähtää :D laskin itse paineen pois. Ja ennen sitä lentokenttäpäivää lämmöissä ei ollut mitään vikaa, pyayi nätisti. En jaksa uskoa että kansi olisi haljennut kuitenkaan. Puhdistan kaiken, mittaan läpi kaiken, jos ok niin kasaan tuollaisenaan. Koska olen melkein varma että olen jättänyt vaan jälkikiristyksen liian löysään, ja se on syyllinen.

Kunnon momenttiavain on kyllä ostettava, minun 20e rimpula on enemminkin arpakone.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #821 : 01.06.2017, 16:19:10 »
Kuvassa oleva kansi on aika matala !  Onko kannenpulttien  kierre lohkosta puhdistettu , tarkistettu ettei pultit pohjaa näin matalan kannen kanssa ?
Epämääräinen " kiristystuntuma " voi johtua juuri tästä , kuin myöskin pultin venymisestä .
Pultin kantojen alla kannattais pitää teräsprikkoja , DIESELIN kannenpulttien prikat on hyviä , ei mitään pehmeää "kilotavaraa "
« Viimeksi muokattu: 01.06.2017, 16:22:15 kirjoittanut eke »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #822 : 01.06.2017, 21:02:41 »
Joo prikat pitää laittaa tällä kertaa. Rosteriprikat varmaan passaa ?

Tänään sainkin aloitettua tuota pakosarjan korjausta sisätiloissa, ulkona satoi lunta :idiot2: Sarja on haljennut tuolta 4-1 -haarasta myös.. Ja nuo toisioputket oli ihan hapankorppua.







Siitä pitäisi alkaa taikomaan.



Kyllä se siitä lähtikin ihan kivasti.






 
 :D



Tuohon oli pakko lopettaa kun päänsärky alkoi olla liian raju :facepalm:

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #823 : 01.06.2017, 22:36:32 »
Näytti vähän siltä, aivan kuin olisi ollut havaittavissa noissa kansikuvissa imuventtiilin takana paljealueella nakutusjälkeä. Voi olla että kuva valehtelee. Kannattaa muuten miettiä että käyttääkö kovempia kannenpultteja, mitä vakiot ovat olleet. Vaikka onkin kyseessä rautakansi ja lohko, niin kansi saattaa alkaa vetelemään liian kovasta kiristyksestä johtuen ja istukat saattavat mennä soikeiksi.

Toki en muista, millaiset pultit näissä on olleet vakiona, enkä momenttiakaan. Mutta muuten ylikiristys ei paranna mitään tiivistysongelmia.

Ohivuotomittaus kasaus vaiheessa ainakin paljastaa tämän seikan, mikäli kannen haluaa kiristää lujempaan mitä normaalisti.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #824 : 02.06.2017, 21:10:12 »
Vielä noista kannenpulttien alle tulevista prikoista .
Ne D moottorin prikat on normaalia paksumpia ja kovia teräsprikkoja , ne on oikeampi materiaali tähän kun rosteriset , (ohuet ? ) ja jos pultti on jo useampaan kertaan kiristetty ,kannessa on helposti painumaa pultin kannan alla ,ne kannattaa oikaista / silittää myös .

 

Proturbo  Autodiagnoosi