Tähän tuli huollot tehtyä mittarilukeman ollessa n. 242 600km.. Edellisestä huollosta n.14tkm ja nyt tuli tehtyä lähes kaikki nuo isoimmat huollot joten hetkeen ei tarvitse ihmeempiä tehdä. Minun omistuksessa autolla on ajettu nyt 11tkm ja risat.
Tehdyt huollot:
-Moottoriöljyt 0w30 (Teboil) + suodatin (Mann)
-Ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja naftasuodatin (Mann)
-Apulaitehihnat ja kiristin (SKF + contitech)
-Vaihteistoöljyt huuhtelemalla, 10L (Mannol)
-Kulmavaihteen ja peräöljyjen vaihto (Castrol)
-Haldex suodattimen ja öljynvaihto (Volvo original)
Joten kyllä kelpaa taas ajella. Haldexin huolto jäi vähän tyngäksi, kun pumppu oli jämähtänyt todella kovaa kiinni. Se olisi suurella todennäköisyydellä hajonnut jos sitä ois enempi paukuttanut tai kuumentanut. Ja uutta pumppua ei ollut. Joten Haldexiin vain suodattimen vaihto ja sen verran vanhaa öljyä pois ja uutta tilalle mitä sitä kautta tuli. Täytynee hommailla jossainkohtia uusi pumppu ja tehdä haldexiin laajempi huolto. Viimeistään sitten kun nykyinen pumppu hajoaa. Sen perusteella että se oli niin pirusti kiinni, niin pumppua ei ole juuri irroiteltu joten tod näk alkuperäinen. Eli tuskin on kovinpitkä eliniän odotus.. Vaihteistoöljyt ei ollut ihan älyttömän pahan näköiset, joten niitä on tod näk jossain kohtia vaihdeltu.
Auto on tosiaan toiminut varsin hienosti, joskin takaluukun sähköavaus välillä temppuilee. Myös kolmesta hehkusta on tullut ajanmittaan vikakoodeja, joten täytyy ne jossainkohtia vaihdella. Joskin auto lähtenyt aina hyvin käyntiin mutta täytynee ne ennen talvea varuiksi vaihtaa, kun ei ne juuri mitään maksa.
Pinnassa oleva wetcoat toimii edelleen, tai ainakin vielä viimepesussa hylki hyvin. Se on ollut nyt 2kuukautta pinnassa. Viimeksi tosin kinnastelin auton Bathe plussalla joten wetcoatin kestotesti ei sinänsä ole jatkossa enään täysin kurantti. Nahat on vielä pesemättä ja käsittelemättä, kun ei ole sopivaa aikarakoa löytynyt.
Talvirenkaita aloin jo tässä pikkuhiljaa miettimään, kun asia putkathi mieleen tuossa yksipäivä. Asiallahan ei mikään kiire ole, mutta hyvä jo tutkailla vaihtoehtoja niin voi ne sitten hommailla ja vaihdattaa vanteille ennenkun sesonki alkaa. Mullahan on tähän mukana tulleet orkkis 16" alut jossa päällä huonohkot kitkat. Eli tod näk niille vanteille uudet talvipyörät. Olisi myös orkkis 17" alut, missä kesärenkaat päällä. Mutta kamala pomppaus hinnassa 16->17 talvirenkaissa joten tod näk nuo 17" kesäpyörät laitan myyntiin ja hommailen niille nykyisille talvivanteille uudet nahat. Onhan nuo 16" vähän onnettoman näköiset näin isossa autossa, mutta taas toisaalta 16" pyörä hieman mukavempi ja purevampi talvella kun leveämpi ja matalempi 17" rengas.
Vertailun vuoksi 16" vs 17":
Nokian Hakkapeliitta 8 SUV
16" = 526e
17" = 684e
Nokian Hakkapeliitta 9
16" = 585e
17" = 938e
Hankook Winter iPike RS
16" = 459e
17" = 763e (RS2)
Continental IceContact 2
16" = 536e
17" = 1043e
Michelin X-Ice North 4
16" = 632e
17" = 880e
Bridgestone Noranza001
16" = 447e
17" = 800e
Tuosta vähän omaankin muistiin. Kaikki hinnat on rengasonlinestä ja orkki kokoina eli 215/65-16 vs 235/55-17. Leveyden jos tiputtaa 17" pykälällä, eli 225/55-17" niin aavistuksen halpenee, joskin sitten halkasijakin hieman pienenee. Mutta on noissa tosikovat erot. Jännä sinänsä, sillä tahtoo nykyautoissa olla talvirenkaatkin useimmiten 17-19". Ainakin vähääkään isommissa autoissa.
Mutta jatketaan näillä..