Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Duuberitin - 26.03.2024, 13:09:10

Otsikko: C70 Manuaaliksi
Kirjoitti: Duuberitin - 26.03.2024, 13:09:10
Tämän kevään ideana olisi tehdä tuosta T5 coupesta manuaali.

Itse mekaanisien osien, polkimien ym. Vaihtaminen on aika simppeli homma.

Eniten päätä raavituttaa tuo ohjauspuoli näissä. Ecu menee varmaan uudelleenohjelmointiin mutta miten esim. Vaihteiston ohjaus, heitänkö vaan purkin mäkeen miettimättä vai pitääköhän tässä alkaa kikkailemaan?
Otsikko: Vs: C70 Manuaaliksi
Kirjoitti: B30A - 27.03.2024, 06:08:06
Jos on vanha C70 AW-vaihteistolla niin mitään erikoisia kikkailuja ei tarvita. ECU voi jäädä laatikkoonsa mutta esim. sen liittimeltä on kätevä  etsiä ohjaus peruutusvaloille. Samoin neutral asennon jumpperointi. Toki moottorin ECUn ohjelmointi manuaaliksi saattaa poistaa tuon neutral-jumpperoinnin tarpeen.
Meillähän on toi diesel mk1 manualisoituna, hyvinkin suoraviivainen toimenpide. AW -> M56.
Otsikko: Vs: C70 Manuaaliksi
Kirjoitti: Duuberitin - 12.04.2024, 09:58:32
Joo elikkä yhtä suoraviivainen kuin esim. 940 kanssa. Jostain joskus luin että automaatin ecu pitää vaihtaa manuaaliin, ettei auto rupea nostelemaan kierroksia parkissa(esim 940 piti katkaista ecun liittimestä yksi johto.) Pitänee vielä tutkia asiaa tarkemmin.
Otsikko: Vs: C70 Manuaaliksi
Kirjoitti: B30A - 13.04.2024, 11:10:04
Joo elikkä yhtä suoraviivainen kuin esim. 940 kanssa. Jostain joskus luin että automaatin ecu pitää vaihtaa manuaaliin, ettei auto rupea nostelemaan kierroksia parkissa(esim 940 piti katkaista ecun liittimestä yksi johto.) Pitänee vielä tutkia asiaa tarkemmin.
Toi meidän kilometritehdas kävi silloin manualisoinnin tiimoilla paikallisen pikkukorjaamon hoteissa kun onnistuin möhlimään SRS-valon tauluun. Korjaamoukon kaveri kävi Volvon testerillä sammuttamassa valon ja samassa yhteydessä oli puhe että moottori ECU voidaan ohjelmallisesti muuttaa auto->manual jos tulee tarve. Dieselin kanssa ei ole muuta murhetta kuin cruisen toimimattomuus, ECU ei löydä vaihteistoa ja sytyttää vikavalon jolloin cruise toimi.
Tämä on niin pieni vaiva etten vaivautunut enempää, olisi pitänyt käydä eri reissu kun sopiva softa ei ollut silloin mukana.