JM:ssä, tehokkaimmissa yhdellä tuplalla ruokituissa 8v (1650 cc) taitaa olla se 150-170 hv. 16v 1600 cc ruiskukoneista tiedän että ovat jarruttaneet 190-210 hv.
Monesti "suutarin lapsilla ei ole kenkiä" sopinee myös ehkä tähän moottorin virittäjän tapaukseen...
Fordin 2.0 OHC:n kanssa olen myös pelannut, budjetti keinoin tehtynä 145 hv irtosi vaparina vakio imusarjalla ja 2-kurkkuisella kaasarilla. Kansi ja peltisarja olivat huonot, joten ehkäpä pidemmällekin tuo kaasari olisi voinut riittää. 2 x se vakio weber tuotti 154 hv samassa kompinaatiossa ja myöhemmin paremman kannen ja peltisarjan kera 163 hv. 2 x 45 mm vaakaimuin myöhäisempi paketti tuotti 170hv äänenvaimennuksen ahdistaessa (0,35 bar pakoputkessa vastapainetta). Noitten vääntökäyrissä on aikalailla eroa, eli pelkkiin huipputehoihin ei aina kannata vain tuijotella... Tuolta löytyy tarkemmin FORD muutokset ja laput jos jotakin kiinnostaa:
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Sierra.html Kuten noistakin resepteistä on nähtävissä niin ei pelkän yhden osa-alueen kuten esim. kaasarien vaihto sitä tehoa tuo koneeseen. Tehon saaminen edellyttää sitä että kaikki osa-alueet ovat kunnossa, jolloin ilmaa ja bensaa saadaan menemään enemmän läpi moottorista -> enemmän tehoa. Jos esim imukanava kannessa ei virtaa/toimi niin eipä sitä tehoa irtoa vaikka olisi 48 mm kaasarit, 3" putkisto ja 320 asteinen nokka.
Oma kokemus on ollut että dynossa käynti on aina vaivan arvoista, säädöt kun saa kohdilleen niin sieltä on monesti löytynyt 10-20% suorituskykyä lisää tai tuon verran polttoaineen kulutusta pienemmäksi. Vakio autojen vikojakin on tullut joskus käydyksi etsimässä dynossa, on löytynyt tukkeutuneita takavaimentimia, jako sekaisin ja sytkä tai kampiakselin anturi yms vikaisia laitteita.