Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tasalaiska - 11.11.2019, 19:06:37

Otsikko: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 11.11.2019, 19:06:37
Nyt pääsi käymään niin, että katsurin jarrudymo tulokset osoittivat oikean takajarrun olevan autoni tehokkain. Edessä 2.0 ja 2.1, takana 1.6 ja 2.4.
Mistäs tämmöinen johtuu?
Töissä veikkailtiin jarrupaineensäädintä...mutta ei autossani taida sellaista edes olla...
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 11.11.2019, 19:48:55
Lisäyksenä:
Toisinaan on ABS varoitusvalokin syttynyt, mutta sammunut uudelleen käynnistyksessä.
Toisinaan on hitaassa nopeudessa lyönyt ABS:t toimintaan vaikka ei ole ollut liukasta.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Kankikari - 11.11.2019, 20:06:55
Kait siä runkopalkissa jarrutehostimen alla jarrupaineensäädin on.

Takajarru voi laahata ollen tehokkaampi. Tai heikompi on jumissa. Säätyvää jarrupaineensäädintä ei taida olla.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Acke - 11.11.2019, 20:13:30
Samanlaiset ABS oireet oli -90 740ssa kun ABS anturi oli kuollut, poljin sukelsi myös mukavasti pohjaan välillä. On siinä säädinkin pääsylinterin ja ABS mötikän välissä. Nyt en saanut ihna selvää päästääkö paineet taakse myös mennessään rikki, vai vain etupiirin vuotaessa.
(https://i.ibb.co/9g4b4VW/Brake-reducing-valve.jpg) (https://ibb.co/9g4b4VW)
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 11.11.2019, 20:47:02
Poljin ei sentään ole sukeltanut pohjaan.

Mutta tuo, että toinen puoli olisi jumissa...viekö se sitten poljinvoiman sinne toimivammalle puolelle..? Kuulostaa ihan järjelliseltä.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 11.11.2019, 21:09:33
Ja kyllä vain, Acken liittämän kuvan mukainen kikkare löytyy jarrutehostimen alta.
Jakaako siis tuo härveli jarrutehoa takajarrujen välillä?
Voikohan sitä jotenkin huoltaa..?
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Kankikari - 11.11.2019, 21:10:56
Alota sillä et perä ylhäällä koitat laahaako mikään.

Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 11.11.2019, 21:38:26
Voisihan tuonkin kokeilla, mutta...pari viikkoa sitten vaihdoin siihen iskarit. Silloin ei kummoista laahausta ollut havaittavissa. Eikä katsurin dymokaan osoittanut kuin 0,1 "yksikköä" laahausta.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Acke - 11.11.2019, 21:46:35
Ja kyllä vain, Acken liittämän kuvan mukainen kikkare löytyy jarrutehostimen alta.
Jakaako siis tuo härveli jarrutehoa takajarrujen välillä?
Voikohan sitä jotenkin huoltaa..?
Vähentää takapiirin painetta, jotain arvojakin oli greenbookissa. Taakse ei mene kuin yksi linja jossa t-haara takapyörille. Mitään huolto-ohjetta ei ollut tolle.

(https://i.ibb.co/bQ0t618/Jarrupiirit-740-940-1992.jpg) (https://ibb.co/bQ0t618)
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: TVS - 11.11.2019, 23:02:46
Takapyörät on absillisessa vain yksi piiri, joten vika on vasemmassa takajarrussa. Toinen mäntä jumissa luultavimminkin.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: ToniA - 12.11.2019, 09:01:10
Mulla pomppas viimeksi 940 katsastuksessa liiallisesta erosta takapyörien välillä. Levyissä oli just sen verran ruostetta että pistin levyt ja palat uusiksi, parin testijarrutuksen jälkeen olivat täsmälleen tasapainossa jarrudynossa.

Ihan ensin kannattaa tarkistaa että jarrut eivät laahaa. Aja pieni lenkki minimaalisilla jarrutuksilla, levyt eivät saisi olla juuri kädenlämpöistä lämpimämmät tuon jälkeen (äläkä polta näppejäsi, voivat olla vaikka punahehkussa jos ottaa kunnolla vastaan :)). Toiseksi kannattaa ottaa jarrupalat pois ja koittaa että kaikki jarrumännät saa painettua sisään helposti esim. papukaijapihdeillä. Niitä voi sitten pumpata edestakaisin, jarrupolkimella ulos ja pihdeillä sisään. Saavat vähän liikettä.

Jarrupalojen pitäisi myös liikkua suht' helposti kun männät on painettuna sisään ja tapit ovat irroitettuna. Jos eivät, niin ruostetta rapsuttamaan.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 18.11.2019, 10:45:20
Kyllähän se vasen jarrusatula taitaa olla vian syy. Ei siinä oikein männät liikkunut kuten pitäisi. Vaihdoin satulat uusiin, katsotaan sitten kun keritään miten paljon siellä takana nyt on jarrutehoa...eli onko se konehuoneessa oleva paineenrajoitinkin viallinen...
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: jen - 18.11.2019, 14:49:42
Kyllähän se vasen jarrusatula taitaa olla vian syy. Ei siinä oikein männät liikkunut kuten pitäisi. Vaihdoin satulat uusiin, katsotaan sitten kun keritään miten paljon siellä takana nyt on jarrutehoa...eli onko se konehuoneessa oleva paineenrajoitinkin viallinen...
veikkaan että se on hyvä nyt.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 04.12.2019, 18:01:56
Katsastettuahan se sitten tuli kehujen kera. Nyt otti tasaisesti 2.2 kummaltakin takapyörältä. Eli edelleen on "liiankin tehokas" takajarru kun on etupäätä tehokkaampi.
Mitenhän nämä tehot pitäisi mennä...onkohan se paineensäädinkin sitten viallinen...
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: jen - 04.12.2019, 18:21:06
onko ne etujarrut tehty siihen? ne jarruvoimat on suhteutettuna auton painoon.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Lankku - 04.12.2019, 18:24:13
Takajarrujen lukemat voi olla isommat, mutta onko poljinta painettu samalla voimalla? Pyrkiikö perä lukkiutumaan ensin kun tiellä jarruttaa reilummin?
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.12.2019, 19:32:21
Katsastettuahan se sitten tuli kehujen kera. Nyt otti tasaisesti 2.2 kummaltakin takapyörältä. Eli edelleen on "liiankin tehokas" takajarru kun on etupäätä tehokkaampi.
Mitenhän nämä tehot pitäisi mennä...onkohan se paineensäädinkin sitten viallinen...
Omituista...

...olen monta autoa katsastanut, joissa takajarrut ovat olleet etujarruja äkäisemmät. Osassa autoja on ollut ABS, osassa kiihtyvyysanturi, joka säätää takapiirin painetta (auto paikallaan ---> maksimipaine). Parissa on ollut "kuorman tunteva" venttiili ja itsestään niijaava taka-akseli ---> auto paikoillaan ja akseli jarruttaa ---> perä niijaaa --> lisää painetta ---> perä niijaa lisää ---> maksimipaine
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 04.12.2019, 19:44:39
onko ne etujarrut tehty siihen? ne jarruvoimat on suhteutettuna auton painoon.
Jarrusatulat vaihdettu reilu vuosi sitten. Ja ihan mallikohtaiset satulat ostettu mätänetistä.

Takajarrujen lukemat voi olla isommat, mutta onko poljinta painettu samalla voimalla? Pyrkiikö perä lukkiutumaan ensin kun tiellä jarruttaa reilummin?
Sama katsastaja oli polkemassa, samalla dynolla...sen paremmin en tiedä. Ja aika vähän olen yrittänyt diagnosoida mistä lukittaa kun polkee...siinä on kuitenkin ABSt, jotka rutista rytkyttää. ABS varustetulla vähän hankala ottaa selkoa mistä päin lukitsee ensin...vai eikö..?

Omituista...

...olen monta autoa katsastanut, joissa takajarrut ovat olleet etujarruja äkäisemmät. Osassa autoja on ollut ABS, osassa kiihtyvyysanturi, joka säätää takapiirin painetta (auto paikallaan ---> maksimipaine). Parissa on ollut "kuorman tunteva" venttiili ja itsestään niijaava taka-akseli ---> auto paikoillaan ja akseli jarruttaa ---> perä niijaaa --> lisää painetta ---> perä niijaa lisää ---> maksimipaine
En tiedä...mutta taitaa tässä autossa olla se paineenrajoitin(ei säädin kuten itsekin kirjoitin aiemmin) aika tyhmää mallia...jonka luulisin vain rajoittavan takapäähän menevää painetta..?
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.12.2019, 19:46:10
ABS hoitaa sen rajoittamisen. Muuta ei tarvita.
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Tasalaiska - 04.12.2019, 20:01:19
Niinpä. Eli tosiaan "liiankin tehokas takajarru".
Jarrut nyt: Muy bueno  S*
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: ToniA - 05.12.2019, 08:04:57
Jarrutasapaino akseleiden välillä on helppo testata. Katsot jonkin sopivan tilavan ja rauhallisen paikan ja polkaiset jarrun pohjaan jostain viidenkympin vauhdista. Jos ei yritä kääntyä poikittain, kaikki on kunnossa. Muutama toisto erilaisilla alustoilla (sora, lumi, jää).
Otsikko: Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.12.2019, 11:17:04
Jarrutasapaino akseleiden välillä on helppo testata. Katsot jonkin sopivan tilavan ja rauhallisen paikan ja polkaiset jarrun pohjaan jostain viidenkympin vauhdista. Jos ei yritä kääntyä poikittain, kaikki on kunnossa. Muutama toisto erilaisilla alustoilla (sora, lumi, jää).
Mitenkäs sitten, jos on lievä kitkaero ja etuakselilla voimakas jarrutus? Kääntää se silloinkin poikittain.

Esimerkiksi miksi jarrun näpäytys voi tehostaa auton kääntymistä, vaikka etujarrut olisivat huomattavasti tehokkaammat?

Mutta tuo menetelmä toimii jotenkuten ilman ABS jarruja. ABSien kanssa menee tulkinta liian vaikeaksi, koska se järjestelmä säätää aktiivisesti akseli ja jarrukohtaisia jarruvoimia (700/900 srj. tapauksessa etupyörät erillään ja taka-akseli kokonaisuutena)