Proturbo  Autodiagnoosi

960 tietäjiä?

  • 28 Vastauksia
  • 5280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rallimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
960 tietäjiä?
« : 12.10.2019, 00:01:13 »
Hakusessa ukko jolla voisi olla kallis arvoista tietoa tämän auton sielun elämästä! 960 vm.97 2.5 automaatti

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #1 : 12.10.2019, 05:33:12 »
Kysy pois vaan :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rallimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #2 : 12.10.2019, 11:57:57 »
Kysy pois vaan :)
  pitkä starttaaminen, starttaa hyvin mutta ihan niin kuin ei tulisi kipinää, vaihdettu uusi kampiakselin tunnistin, tutkittu mutta ei löydy syytä, vikakoodit hukassa kun obd pistokkeesta katkottu johto ja ei löydy mihin se tulee, ja nokan asentotunnistin vaihdettu ei vaikutusta, eikä immillä. Mistä lähden etsimään vikaa? Voisiko olla virtalukon pohja?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #3 : 12.10.2019, 13:29:10 »
En ole 960 tietäjä, mutta kuitenkin. :D

Ymmärsinkö oikein: tarkoitat pitkällä starttaamisella, että lähtee kuitenkin lopulta käyntiin?
Se viittaisi siihen, että ecu ei ymmärrä esim. puuttuvan tai väärän lämpötilatiedon ruiskuttaa riittävästi polttoainetta.
 -> vedenlämpöanturin tarkastus / johtojen kunto?

Ellei startatessa katko kierroslukutietoa tai ecun virtaa.

Vai ei käynnisty ollenkaan?
-> kipinän tarkastus / tuleeko +12v puolille ja suuttimien virtajohtoihin kun sytytysvirta päällä
-> pyöriikö polttoainepumppu/pumput?
-> kasteleeko sytytystulpat vai onko kuivat (mikäli antaa kipinää kuitenkin)

Tuossa toki taitaa olla jo ajonesto?
Sen kanssa voi olla mahdollista, ettei tunnista avainta.
 En ole varma miten 960 ajonesto toimii, estääkö vaan polttoainepumpun käytön, estääkö startin käytön sekä polttoainepumpun vai ecu ei suostu ohjaamaan suuttimia ja puolia.. ei oo tullut perehdyttyä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #4 : 13.10.2019, 17:49:08 »
Jatketaanpa saman mallin 3,0 6-koneisen ongelman kanssa, joka ei kiihdy kuten pitäisi. Kone ottaa kierroksia erittäin pitkällä viiveellä, kun pistää lätkän pohjaan hitaasta vauhdista (30-40km/h) kiihdytettäessä, eikä mitään tunnu tapahtuvan. Automaatti ei myöskään tunnu vaihtavan kiihdytettäessä pienemmälle, kuin isolla viiveellä. Tuntuu, kuin olisi useampiakin hevosia kateissa.

Voiko olla niinkin yksinkertainen vaiva, että automaattilootan öljyjen vaihdolla vaihtaa/kiihtyisi paremmin?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #5 : 13.10.2019, 18:54:16 »
Tarkasta nokkien ajoitus ihan ekana.
Nimimerkillä kokemusta on. Tuon nykyisen 960 kun ostin, niin oli "aika pahasti" tehot hukassa.. nokkien ajoitus heitti _paljon_

Sit TPS toiminta yleismittarilla virrat 2 asennossa, ja kickdown palikan toiminta (tulipellissä kaasuvaijerissa oleva palikka jossa 2 napainen liitin).
Läppä kiinni pitäisi olla jotain 1V luokkaa jännite ja läppä auki ("täyskaasu") 4,5V~.
3 pinniä liittimessä: virta (+5V), signaali (0-5V) ja maa.

Jos TPS ei toimi oikein, niin sekin kyllä selittää tehottomuuden ja laiskan kaasuvasteen.

Sitten kun ym. asiat on todettu että on varmasti kunnossa, niin voi kokeilla ilmamassamittarin pistokkeen irroitusta.
Se toimii ilman ilmamassamittaria "ihan ok", mutta sytyttää vikavalon ja vikakoodin liittyen ilmamassamittariin.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2019, 18:59:55 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #6 : 14.10.2019, 14:04:53 »
Ajoitus tsekattu ja OK. Ilmamassamittarikin näyttää toimivan.
Vaijerissa on 2-pinninen liitin, johon tulee toiseen nastaan 10,47V ja toiseen 0V. Lukemat samat poljin ylhäällä tai alhaalla.

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #7 : 14.10.2019, 23:10:55 »
Tarkasta nokkien ajoitus ihan ekana.
Nimimerkillä kokemusta on. Tuon nykyisen 960 kun ostin, niin oli "aika pahasti" tehot hukassa.. nokkien ajoitus heitti _paljon_

Sit TPS toiminta yleismittarilla virrat 2 asennossa, ja kickdown palikan toiminta (tulipellissä kaasuvaijerissa oleva palikka jossa 2 napainen liitin).
Läppä kiinni pitäisi olla jotain 1V luokkaa jännite ja läppä auki ("täyskaasu") 4,5V~.
3 pinniä liittimessä: virta (+5V), signaali (0-5V) ja maa.

Jos TPS ei toimi oikein, niin sekin kyllä selittää tehottomuuden ja laiskan kaasuvasteen.

Kerrot tuossa 2- ja 3-napaisista liittimistä. 2-napainen on siinä tulipellissä, mutta missäs tuo 3-napainen on?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #8 : 15.10.2019, 07:25:59 »
Tps eli throttle position sensor eli kaasuläpän asentotunnistin on kaasuläpän oikealla puolella.

Nostaa vaa suojakumin pois siitä liittimeltä et pääsee mittailemaan.

Toi kickdown katkaisija vähä ihmetyttää...sen kyllä pitäis kaasupoljin pohjassa muodostaa yhteys pinnien välille.  ???
Joko katkaisija rikki tai kaasuvaijeri liian löysällä.

Tai näin oon ainaki ite ymmärtäny kickdown katkasijan toiminnan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #9 : 15.10.2019, 18:25:52 »
  pitkä starttaaminen, starttaa hyvin mutta ihan niin kuin ei tulisi kipinää, vaihdettu uusi kampiakselin tunnistin, tutkittu mutta ei löydy syytä, vikakoodit hukassa kun obd pistokkeesta katkottu johto ja ei löydy mihin se tulee, ja nokan asentotunnistin vaihdettu ei vaikutusta, eikä immillä. Mistä lähden etsimään vikaa? Voisiko olla virtalukon pohja?
Niin ja siis,kuuluuko sieltä pellin alta kaunis kuusisylinterinen sinfonia? Bensan tulo helppo todeta;paina jakotukin päässä sijaitsevaa venttiiliä. Jos spruuttaa isosti, ainakin pumppu toimii silloin. Joskus bensapumppu hiipuu vähitellen,saattaapa toimia nyt ja heti hetken päästä leikkii kuollutta.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2019, 18:31:57 kirjoittanut Kuuskanttinen »
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa Rallimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #10 : 15.10.2019, 18:35:11 »
En ole 960 tietäjä, mutta kuitenkin. :D

Ymmärsinkö oikein: tarkoitat pitkällä starttaamisella, että lähtee kuitenkin lopulta käyntiin?
Se viittaisi siihen, että ecu ei ymmärrä esim. puuttuvan tai väärän lämpötilatiedon ruiskuttaa riittävästi polttoainetta.
 -> vedenlämpöanturin tarkastus / johtojen kunto?

Ellei startatessa katko kierroslukutietoa tai ecun virtaa.

Vai ei käynnisty ollenkaan?
-> kipinän tarkastus / tuleeko +12v puolille ja suuttimien virtajohtoihin kun sytytysvirta päällä
-> pyöriikö polttoainepumppu/pumput?
-> kasteleeko sytytystulpat vai onko kuivat (mikäli antaa kipinää kuitenkin)

Tuossa toki taitaa olla jo ajonesto?
Sen kanssa voi olla mahdollista, ettei tunnista avainta.
 En ole varma miten 960 ajonesto toimii, estääkö vaan polttoainepumpun käytön, estääkö startin käytön sekä polttoainepumpun vai ecu ei suostu ohjaamaan suuttimia ja puolia.. ei oo tullut perehdyttyä.
. Siis lähtee käyntiin jossain vaiheessa, 1min-45min starttamisen jälkeen, kierros lukumittari ei enteile ollenkaan koska lähtee käyntiin, pumppu pyörii ja muita en ole kerennyt tässä tutkimaan. Tutkitaan kun keretään.

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #11 : 15.10.2019, 18:40:50 »
Jatketaanpa saman mallin 3,0 6-koneisen ongelman kanssa, joka ei kiihdy kuten pitäisi. Kone ottaa kierroksia erittäin pitkällä viiveellä, kun pistää lätkän pohjaan hitaasta vauhdista (30-40km/h) kiihdytettäessä, eikä mitään tunnu tapahtuvan. Automaatti ei myöskään tunnu vaihtavan kiihdytettäessä pienemmälle, kuin isolla viiveellä. Tuntuu, kuin olisi useampiakin hevosia kateissa.

Voiko olla niinkin yksinkertainen vaiva, että automaattilootan öljyjen vaihdolla vaihtaa/kiihtyisi paremmin?
Jos loota muuten toimii, öljyllä ei liene noin dramaattista vaikutusta koneeseen. Uskaltaisiko epäillä jonkun sortin ilmavuotoa ruiskun puolen alipaineissa? Minkäs ikäinen Kutonen?
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #12 : 15.10.2019, 18:43:26 »
. Siis lähtee käyntiin jossain vaiheessa, 1min-45min starttamisen jälkeen, kierros lukumittari ei enteile ollenkaan koska lähtee käyntiin, pumppu pyörii ja muita en ole kerennyt tässä tutkimaan. Tutkitaan kun keretään.
Pyörittääkös konetta puristuksilla vai tuntuuko että"tulpatonta mopoa" käynnistettäisiin?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2019, 18:48:52 kirjoittanut Kuuskanttinen »
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #13 : 15.10.2019, 18:57:22 »
  pitkä starttaaminen, starttaa hyvin mutta ihan niin kuin ei tulisi kipinää, vaihdettu uusi kampiakselin tunnistin, tutkittu mutta ei löydy syytä, vikakoodit hukassa kun obd pistokkeesta katkottu johto ja ei löydy mihin se tulee, ja nokan asentotunnistin vaihdettu ei vaikutusta, eikä immillä. Mistä lähden etsimään vikaa? Voisiko olla virtalukon pohja?
OBD keskikonsolissa,liukukansi käsijarru kahvan suuntaan auki ja siinä se.
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa jokotai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 tietäjiä?
« Vastaus #14 : 15.10.2019, 21:26:46 »
Tuohon oman 960:n vaivaan löytyi aika luonnollinen selitys ja ratkaisu. Autolla ei ole ajettu pariin vuoteen ennen kuin sen ostin. Itse ajellut n. 250km. Niinpä tuli mieleen ajella ympäriinsä kaikilla vaihteilla, ja pikku hiljaa alkoi kick-downkin "latautumaan". Öljyä oli myös alarajalla, jota lisäsin 3 desiä. Nyt toimii jo kohtuu hyvin ja herkistely jatkuu huomenna eri vaihteita käyttäen.

 

KL-varaosat  Race.fi