Samppasport  Futurez

960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä

  • 28 Vastauksia
  • 5712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« : 03.11.2019, 16:15:19 »
Terve, oma topic ettei pikahuolto täyty kokonaan.

Eli potilas vuoden 1991 Volvo 960, 3.0l kutonen, 204hp, automaatti.

Oireena terävä nypytys raskaan kuuloinen käynti. Luulin ongelman jo ratkenneen, kun vaihdoin lambda-anturin ehjään, mutta edelleen oireet pysyy.
Oireet siis:
- Teräviä nyppäsyjä ajossa noin 1700-2100rpm alueella pintakaasulla (esim vakionopeudensäätimellä 80km/h).
- Teräviä nyppäsyjä vaihde päällä paikoillaan (esim. liikennevaloissa) seisoessa. Koko kori hytkähtää, ihan kuin yksi pytty jättäisi kokonaan sytyttämättä
- Raskaan kuuloinen tyhjäkäynti, ei kerhää kuten kutosen kuuluisi, vaan käynti vaeltaa ihan vähäsen ja kone käy raskaasti (kone tärähtelee), vaikka sytyttää kaikilla
- Vaihde päällä tyhjäkäynti siisti, mutta nyppii välillä.
- Kaasuläppäanturin johdot kun irroittaa, tyhjäkäynti nousee hieman ja kone alkaa käymään sivistyneesti. Ei nyi ajaessa niin paljoa tällöin (muttei kyllä kuljekkaan mihinkään)
- Ei vikakoodeja moottorinohjauksen puolella (laatikko herjaa lämpöanturia).

Tehtyjä toimenpiteitä:
- Vaihdettu tarvikelambda aitoon Boschiin
- Vaihdettu imusarjan tiiviste (brake cleanerilla löytyi käyntiin vaikuttava alue 1/2/3 sylinterien alueelta)
- Putsattu IMM
- Vaihdettu tulpat (Denson TT:t)
- Korjattu puolien johtosarja koneen päältä (kaikki johdot olivat halki)
- Jako tarkistettu useamman kerran
- Suihkittu kaikennäköisiä litkuja pitkin imusarjan tiivistepintoja/alipaineletkuja/kumitötteröitä. Ei löydy käyntiin vaikuttavaa vuotoa
- Vaihdettu toimivasta autosta kaasuläppäanturi, ei vaikutusta
- Mitattu kannen takapäästä ruiskun lämpöanturi (tulikuumasta koneesta 160-200ohm)
- Mitattu puristuspaineet, kylmässä koneessa kaikki 13.6-14.5 välillä
- Nollattu sopeumat (akku irti) useamman kerran


IMMu (Bosch -012) on vielä mittaamatta, eikä puolatkaan ole parhaat mahdolliset. Jokainen enempi vähempi kärsinyt, mutta luulisi puolavamman näkyvän isommalla kuormalla, eikä vain tyhjäkäynnillä ja/tai 2000rpm pintakaasulla. Lähtee hyvin käyntiin ja koneessa tuntuisi olevan vedot ihan hienosti tallella (kuivalla asfaltilla kun polkasee liikkeelle, niin meinaa takapää alkaa raapimaan tyhjää). Kone ei huohota (ei puske usvaa öljykorkista tai tikun putkesta ryntäyttäessä), mutta 2- ja 4-sylinterien imuventtiilien kumit vuotavat (ei kuitenkaan pölläytä sinistä savua esim. startissa tai kiihdyttäessä).

Ideoita? Minulla rupeaa ideat loppumaan, että onko vielä jotain perusjuttuja, mitä tarkistaa, ennenkuin todeta joku IMM tai vastaava vialliseksi.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2019, 18:33:20 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 B6304F nykii
« Vastaus #1 : 03.11.2019, 18:15:03 »
Onko TPS mitattu "tyhjäkäynti" -asennossa ja läppä täysin auki?
Eli sytytysvirta päällä ja signaalijohdosta/liittimestä mittaat jännitteen.

Pitäisi olla n. 0,5-4,5V luokkaa.

Tyhjäkäynnillä kun kuulostaa käyvän 5 pytyllä(?), niin kokeile ottaa suuttimien liittimiä yksitellen irti-kiinni ja jos ei irroituksen jälkeen kone meinaa sammua niin odota hetki muuttuuko käynti parempaan suuntaan.
 Näin oon löytänyt mm. lankusta vuotavan suuttimen.

Sit puolien johtosarjan puoleiset liittimet voi olla löystyneet, eli tulee kontaktihäiriötä = epämääräisiä sytytyskatkoksia tai välillä tippuu joku pytty pois pelistä.
Ne kannattaa tiukata pihdeillä, et sopii tiukasti puoliin.
 Tässä on samalla hyvä kattoa tulpat onko niistä nähtävissä onko joku tulppa muista poikkeava vai onko kaikki mustia/tummia = rikas seos esim.

Ilmamasssamittarin voit testata ottamalla liittimen irti.
Jos käynti paranee, ilmamassamittari on vaihtokunnossa suurella todennäköisyydellä.
 Joissakin tapauksissa käynti paranee kun ilmamassamittarin liittimen ottaa irti, kun on epämääräisempää imuvuotoa mut ei oo Volvoissa tullut huomattua semmoista.


Tyhjäkäynnillä pieni "nyppiminen", joka kuuluu pakoputkessa paukkumisena viittaisi vuotaviin pakoventtiileihin aika varmasti, tai puolavikaan (jättää välillä sytyttämättä).
Mutta se ei ole tässä varmastikkaan ongelmana.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2019, 18:17:28 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii
« Vastaus #2 : 03.11.2019, 18:30:50 »
Onko TPS mitattu "tyhjäkäynti" -asennossa ja läppä täysin auki?
Eli sytytysvirta päällä ja signaalijohdosta/liittimestä mittaat jännitteen.

Pitäisi olla n. 0,5-4,5V luokkaa.
Ei ole mitattu, täytyypäs mitata.

Tyhjäkäynnillä kun kuulostaa käyvän 5 pytyllä(?), niin kokeile ottaa suuttimien liittimiä yksitellen irti-kiinni ja jos ei irroituksen jälkeen kone meinaa sammua niin odota hetki muuttuuko käynti parempaan suuntaan.
 Näin oon löytänyt mm. lankusta vuotavan suuttimen.
Ei käy viidellä, vaan epätasaisesti kuudella. Minusta käynti on haparoivaa/raskasta, kuin joku sylinteri(t) eivät saisi optimaalista seosta tai voimakasta kipinää ---> syttyy kyllä, mutta myöhässä/aikasessa, eikä tuota tehoa. Jokatapauksessa minkä tahansa suuttimen johdon irroitus johtaa välittömään vajailla käymiseen ja vatkaamiseen.

Sit puolien johtosarjan puoleiset liittimet voi olla löystyneet, eli tulee kontaktihäiriötä = epämääräisiä sytytyskatkoksia tai välillä tippuu joku pytty pois pelistä.
Ne kannattaa tiukata pihdeillä, et sopii tiukasti puoliin.
 Tässä on samalla hyvä kattoa tulpat onko niistä nähtävissä onko joku tulppa muista poikkeava vai onko kaikki mustia/tummia = rikas seos esim.
Puolien johdot olivat aivan kypsät, joten johtosarja rakenneltiin liittimineen uusiksi kannen takapäästä puolille asti. Liittimet tehtiin itse ja on varmistettu, että painuvat tiukasti puolien napoihin. Tulpat olivat tuossa 300km sitten mustat, mutta tällöin oli siis tuo tarvikelambda vielä kiinni. Boschin lambdalla hävisi ajoittainen voimattomuus, mutta nyppiminen jäi. Tarvikelambdalla haisi pakokaasukin todella vahvalle, nyt haisee normaalille bensa-auton pakokaasulle.

Ilmamasssamittarin voit testata ottamalla liittimen irti.
Jos käynti paranee, ilmamassamittari on vaihtokunnossa suurella todennäköisyydellä.
 Joissakin tapauksissa käynti paranee kun ilmamassamittarin liittimen ottaa irti, kun on epämääräisempää imuvuotoa mut ei oo Volvoissa tullut huomattua semmoista.
Sammuu samointein, eikä käy oikein mitenkään IMM irtikytkettynä. Kaasulla saattaa saada pysymään käymässä, mutta ravistelee kyllä naapurinkin autoa silloin.

Tyhjäkäynnillä pieni "nyppiminen", joka kuuluu pakoputkessa paukkumisena viittaisi vuotaviin pakoventtiileihin aika varmasti, tai puolavikaan (jättää välillä sytyttämättä).
Mutta se ei ole tässä varmastikkaan ongelmana.
Pakoputkessa ei yskähtele tai paukahtele, vaan putkenpäässä "römpöttää".
Ihan niinkuin vanha kaasuttimella oleva kutoskone käy tyhjäkäyntiä. Semmonen epämääräinen römpötys.

Sanotaan vielä, että autoa on ennen minua laittanut vasta kortin saanut teini. Joka ikinen johto, mihin on autossa koskettu, on niputettu sähkömiehen teipillä. Esimerkiksi se lambda oli karvapersein ja sähkömiehen teipein liitetty "toimimaan". Samoin moottorin lämpötila-anturin johtoja on näin korjailtu (liitin poistettu, tilalla abikot), mutta anturi antaa ainakin niistä liittimistä mitaten järkeviä lukemia.
Oskiloskoopilla ja/tai toimivasta autosta komponentti kerrallaan osia vaihtelemalla saisi varmaan todettua jotain. Yleismittarilla ei ihan hirveästi tämmösiä satunnaisia nyppäilyjä näe.

Jos kenellekkään tulee mieleen esim. joku paikka joka kannattaisi mitata (maapiste, liitin tjsp), niin saa vinkata.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #3 : 03.11.2019, 19:52:41 »
Sen moottorin pitäisi käydä ihan hyvin vaikka ilmamassamittarin liittimen ottaisi irti.
Tuosta voi heittää oletuksen, että moottori alkaa käymään todella rikkaalla kun sen liittimen irroittaa.
Ja käy liitin kiinni ollessaankin rikkaalla tyhjäkäynnillä/osakaasulla -> jotkut pytyt jättää sytyttämättä koska puola voi alkaa olemaan elinkaarensa loppupuolella tai muusta 'x' syystä kipinä ei riitä, tai kuten sanoit voi käydä muita sylintereitä rikkaammalla.

Tuo TPS liittimen irroitus vaan viittaa kovasti siihen, että se ei toimi oikein tai antaa liian suurta jännitettä eculle päin = ecu luulee että läppä on auki xx %.
Ja kun ilmamassamittarin liittimen irroitus aiheuttaa oireen voimistumisen, on vika silloin myöskin muualla.

Nimim. kokemusta on, tyhjäkäynnin vetää todella rikkaalle jos TPS jännite esim. yli 1,5V "tyhjäkäyntiasennossa".
Ja käynti on epätasaista/huonoa, ja huonot puolat löytyy silloin (ne pytyt ei käy ollenkaan).

Ihan jo ajatus tuon johtosarjan selvittämisestä kuulostaa työläältä..
Siihen johtosarjaan ei muuta voi sanoa, kun että voimia. :idiot2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #4 : 03.11.2019, 20:12:27 »
Tuo TPS liittimen irroitus vaan viittaa kovasti siihen, että se ei toimi oikein tai antaa liian suurta jännitettä eculle päin = ecu luulee että läppä on auki xx %.
No samaa minäkin ihmettelen. Auto toimii kaupungissa paremmin (mitänyt laatikko aivan sekaisin) TPS:n töpseli irti, joten tästä vedin oletuksen TPS viallinen.

--> toimivasta autosta vaihto-osa, samat oireet. :idiot2:

Pitää tutkia lisää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #5 : 06.11.2019, 15:48:18 »
Kaasuläppäanturia en ole vielä mitannut, mutta tässä nyt olisi video käynnistä:
https://youtu.be/SDk2PVPnUUE

Videolta kyllä kuulee (ja näkee tuosta ohjaustehostimen rullasta) apulaitehihnan rutinasta huolimatta, kuinka käynti heijaa (mittarista tuo ei juuri näy) ja näkyy jotenkuten tuo koneen heilahtelu.
Koneen käynti kuitenkin tuntuu autoon sisälle. Kori hytkyy kuten 940:ssä vinokone, eli semmonen tutina.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #6 : 08.11.2019, 01:47:07 »
Kaasuläppäanturi mitattu, jännite kaasu kiinni 0.5V ja nousee siitä vajaaseen 5V kun kaasun avaa täysin auki.

Brake Cleaneria ruiskin vielä yhden 750ml pullon pitkin imusarjaa, alipaineletkuja ym... Ei minkäänlaista vaikutusta käyntiin, vaikka tyhjäkäynnin säätömoottori oli kytketty irti.

Miten näissä muuten kuuluisi olla kaasuläpän säädetty? Ilman tk-servoa nimittäin pyöri semmosta 900-1000rpm aika siististi, kun tk-servo kiinni pyörii noin 600-700rpm.

Kampi- ja nokka-akselin asentoantureiden johdoista löytyi ranetus, oli katkaistu ja liitetty uudelleen tinaamalla todella surkeasti ja laittamalla pissapojan letkua päälle. Pätkäsin 10cm johtoa pois ja liitin uusiksi, kunnolla. Tämä tuskin liittyy toimintaan mitenkään, mutta kunhan mainitsin.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #7 : 08.11.2019, 07:19:08 »
Tuossa säätöohjeet.





Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #8 : 08.11.2019, 10:57:02 »
Tuli tossa lleikittyä ja tappisladissa rajotinta vasten tyhjän parkkipaikan halki.

Käy kuten ennenkin, mutta ihan järkyttävä palaneen munan haju.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #9 : 09.11.2019, 13:27:25 »
Maantielenkki 150km, 15.4l/100km keskinopeudella 75km/h.

Äsken nyppäsin IMMun töpselin irti, käynti notkahti mutta ei mitenkään muuten muuttunut. Samanlailla römpöttää ja ajolleen ihan samanlainen, mitä tommosella umpijäisellä sivutiellä uskalsi kokeilla.

Immu? Jyväskylän seudulla ketään, kenellä olisi ehjää ja toimivaa IMMua autossaan kiinni ja saisi testata muuttuuko mikään eri immulla?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #10 : 09.11.2019, 16:38:15 »
Sen pitäisi käydä suht normaalisti ilmamassamittari irti kytkettynäkin.
Eli mitään käyntihäiriöitä ei pitäisi esiintyä.

Aika mielenkiintoiselta kuulostaa.. tosi hankala keksiä itekkään tuohon sen parempia ideoita mistä vikaa hakisi tällee etänä. :idiot2:
Tuo haju polkemisen jälkeen viittaisi että katti käynyt kuumana -> tukkoinen putki tai käy laihalla?

Videolla kuitenkin kuulostaa suht normaalilta putken vieressä.
Eli ei paukkumista, selkeästi vajailla käymistä.. tms.

Onko muuten jäähdytysjärjestelmässä erityisemmin painetta, koneen käydessä?
Ja vanhanmallin 960 kun on kyseessä, niin tuskin on suutintukissa venttiiliä mistä voi mitata bensapaineen?

Tyhjäkäyntiventtiilin liittimen jos irroittaa, muistaakseni se jättää sen täysin auki = korkeampi tyhjäkäynti siitä syystä.
Oliko jako muuten tarkastettu vaan nokkapyöristä+kampiakselin merkistä?

Ei nyt siihen välttämättä tietysti kannata tarkertua, mut tuossa kun on ilmeisesti vähän joku jonne päässyt räpeltämään niin ei oikein tiedä miten niitä nokkapyöriä pyöritelty.. -> takapäästä näkee onko oikeasti kohdillaan.

406 peugeotin kanssa on käynyt kyllä niin, että kun vaihdoin jotku motonetistä siihen ostetut denson tulpat niin ei käynnistynyt.
Pitkään ihmettelin et ei voi tulpista johtua.. vaihdoin vanhat bosch tulpat ja laakista käyntiin.

Tulppavikakin voi olla mahdollista, mut en siihenkään halua uskoa tuosta kokemuksesta huolimatta.

Asentotunnistimien johdot on häiriösuojattu alunperin.
Kuulostaa aika pahalta jos niitä on menty korjailemaan tinailemalla jostain.. pitäis olla oskilloskooppi että näkisi onko signaaleissa poikkeamia. ???
 Ja nokan asentotunnistimen niitä triggereitä on ainakin kahdenlaisia. Pieni korkeusero.
Samoin asentotunnistimia on kahdenlaista mallia.
Muuta eroa ei ole kuin että se triggeri on toisessa matalampi ja ainakin toisessa itellä ollut musta muovi sen asentotunnistimen päällä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #11 : 09.11.2019, 17:27:03 »
Sen pitäisi käydä suht normaalisti ilmamassamittari irti kytkettynäkin.
Eli mitään käyntihäiriöitä ei pitäisi esiintyä.
Niin se käykin. Käynti hieman kyykkää, jonka jälkeen palaa takaisin siihen omaan "römpöttävään" käyntiinsä. Ajossa en huomannut mitään muuta, kuin nopeasti kaasun pohjaan painaessa miettii ihan vähän. Muuten kulki ihan samanlailla.

Aika mielenkiintoiselta kuulostaa.. tosi hankala keksiä itekkään tuohon sen parempia ideoita mistä vikaa hakisi tällee etänä. :idiot2:
Tuo haju polkemisen jälkeen viittaisi että katti käynyt kuumana -> tukkoinen putki tai käy laihalla?
Haju on minusta samanlainen, kuin joskus korjaamolla töissä ollessani tuli niitä "mummun kauppakasseja" päästöistä hylättynä. Ne haisi semmoselle palavalle karstalle/kananmunalle, kunnes huudatti/ajoi niin kauan, että paloi karstat pois. Sitten korjaantui päästötkin. Tässä on vain päästöt erinomaiset. :idiot2:

Videolla kuitenkin kuulostaa suht normaalilta putken vieressä.
Eli ei paukkumista, selkeästi vajailla käymistä.. tms.
Videolla ehkä kuulostaa, koska puhelimen mikrofoni ei tuota matalataajuista bassoa pysty kuulemaan. Käynnin heijjaamisen näkee kuitenkin videosta selvästi ohjaustehostimen pumpun hihnapyörästä ja satunnaiset nyppäisytkin näkyvät, kun seuraa moottorin nostokorvakkoa. Puhelimen kuvanvakain koettaa ne nypyt suodattaa, mutta kyllä ne näkyvät. Todellisuudessa näkyvät paljon selvemmin.
Ei tosiaan pauku, yski imusarjaan tms. Muutaman kerran olen nähnyt putken päästä semmoisen "khöh", jolloin painepulssi pullauttaa pakokaasua pyöreän pallon ja taas jatkaa römpötystä. Ei kuitenkaan sillätavalla, kuin vaikkapa palaneen pakoventtiilin kanssa "poksauttaa" terävästi. Se römpötys ei kuulu tosiaan videolla kunnolla, mutta vähän kuin vertaisi italialaista ja amerikkalaista V8:ia. Käyntiääni on erilainen, jenkki römpöttää/röplöttää, italialainen käy tasaisesti pöristen.

Ne 960:t mitä olen ajanut ja kuullut, niin ovat käyneet "silkin pehmeästi" ja pakoputken päässä on ollut tasaisen rauhallinen humina. Tässä on römpötys. :2funny:

Onko muuten jäähdytysjärjestelmässä erityisemmin painetta, koneen käydessä?
Ja vanhanmallin 960 kun on kyseessä, niin tuskin on suutintukissa venttiiliä mistä voi mitata bensapaineen?
Ei ole. Letkut ovat semmoiset "normaalin kovat" kone kuumana, eikä korkin avaamalla kuulu kuin "tsuh". Pinta ei aaltoile, nestettä ei häviä. Lämpöä ei tosin tyhjäkäynnillä tule sisälle, mutta asia selittynee sillä että tässä on "väärä" termostaatti, joka on liian matala. (vanhan termarin varaosanumeron korvannut termari, joka on sama uudempiin tinakoneisiin ja näihin vanhoihin kutosiin. Tuo ei kuitenkaan sulje kannen etupäässä olevaa "hullunkiertoa" kunnolla, jolloin kennon kautta ei veden kierto ole enään kunnollinen). Voi siellä olla joku tarvikekennokin, tai sitten vain vanha kenno joka ei virtaa kunnolla (vesi kyllä valuu hienosti läpi). Hanan otin pois, auttaa hieman.
Ilmaa ei järjestelmään ilmaannu itsestään tms. Toimii minusta kuten pitää.

Tyhjäkäyntiventtiilin liittimen jos irroittaa, muistaakseni se jättää sen täysin auki = korkeampi tyhjäkäynti siitä syystä.
Oliko jako muuten tarkastettu vaan nokkapyöristä+kampiakselin merkistä?
Melkein tekisi mieli ajella tk-irti. Käy nätimmin tuolloin.
Jako on tarkistettu merkeistä ja tuota nokkapyörien ajoitusta on täällä yksi kaveri alkanut jo epäilemään. Erikoista tässä hieman on se, että tuo käyntirömpötys alkoi yhden reissun aikana. Mitähän se oli, 400km pääosin maantietä ja siitä 50km "vedenajoa" ykkösellä körötellen. Ykskaks alkoi käymään tollai römpöttäen ja käynti humpaten.

406 peugeotin kanssa on käynyt kyllä niin, että kun vaihdoin jotku motonetistä siihen ostetut denson tulpat niin ei käynnistynyt.
Pitkään ihmettelin et ei voi tulpista johtua.. vaihdoin vanhat bosch tulpat ja laakista käyntiin.

Tulppavikakin voi olla mahdollista, mut en siihenkään halua uskoa tuosta kokemuksesta huolimatta.

Asentotunnistimien johdot on häiriösuojattu alunperin.
Kuulostaa aika pahalta jos niitä on menty korjailemaan tinailemalla jostain.. pitäis olla oskilloskooppi että näkisi onko signaaleissa poikkeamia. ???
 Ja nokan asentotunnistimen niitä triggereitä on ainakin kahdenlaisia. Pieni korkeusero.
Samoin asentotunnistimia on kahdenlaista mallia.
Muuta eroa ei ole kuin että se triggeri on toisessa matalampi ja ainakin toisessa itellä ollut musta muovi sen asentotunnistimen päällä.
Jotenkin en itse noihin tulppiin jaksa uskoa, vaan ennemmin syt. puoliin. Kaikki on tosiaan enempi vähempi huonokuntoisia ja oireet tuntuisivat aina hieman pahenevan kuumalla koneella. Esim. tunnin ajon jälkeen nykii ja nyppii enemmän, kuin vartin ajon jälkeen. Yleensä puolat alkavat oireilemaan nimenomaan kuumana. Parempikuntoiset ovat hankinnassa ja vielä vaiheessa.

Ainakin nuo tunnistimien johdot mitä korjasin, olivat ihan normaalilla johdolla johtosarjalta asti. :idiot2:  Mitä lie piuhoja sitten, kannen takapäässä tulipellissä kaksi "töpseliä". Toinen menee (mielestäni) pakonokan perään, toinen häviää sinne kytkinkopan suunnalle. Johdot olivat siis räpelletty siitä auton johtosarjan ja töpselin väliltä.

Silläpä sitä tämän topikin laitoin pystyyn, kun itellä alkaa ymmärrys loppumaan niillä työkaluilla, mitä käytössä on. Huomenna on tarkoitus mitata IMMu, mistäs nastoista ja minkälaista jännitettä sieltä pitäisi löytyä? En muista enään, eikä haulla heti löytynyt.

Tuossa päivällä tuli käytyä kaupassa, yhteensä 50km maantietä ja 12km taajamaa. Takaisin pihaan päästyäni pyysin isääni seisomaan auton takana ja katsomaan, pölläyttääkö tai haiseeko, jos annan kierroksia. Tyhjäkäynniltä ryntäytys rajoittimelle ei aiheuttanut minkäänlaista pöllyä putken päässä. Sitten taas kun piti hetkenaikaa 4500rpm kierroksia ja sitten polkaisi, pieni ruskea pölähdys tuli putkesta (rikkaalla tai karstaa) ja tuolloin haisi taas muna.

Silloin kun lambdan vaihdoin, niin huomasin etukäyrien olevan todella karstaiset sisäpinnaltaan. Valehtelematta 1-2mm musta pinta oli putkien sisäpinnalla, joten moottori voi olla oikeasti ihan vain tukossa. Hyvin tuo silti jaksaa kulkea, vaikka olisi tukossa, mikä sekään ei oikein käy järkeen. Autohan on siis ollut ensin vanhalla miehellä useamman vuoden ja tuolloin autolla on ajettu vähän. Sitten seisonut viisi vuotta, jonka jälkeen nuori kortin saanut alkanut ajamaan ja räpläilemään, kunnes kuukauden jälkeen ajoi ojaan kylelleen.

Suutintukissa ei ole nippaa jotta voisi mitata paineet ja pumppu huutaa välillä aika raakasti. Miettinyt myös, voisikohan bensapaineet heitellä jos pumppu on väsynyt, mutta ei sen sitten pitäisi jaksaa kyllä kaasu pohjassa vetää mihinkään. Tosin nyt tuli mieleen, voisikohan olla paluulinja tukossa? Tuolloin pumppu työntäisi maksimipainetta kokoajan suuttimille.... Bensalinjoissakin on nimittäin sitä saatanan tero-teippiä...
Suuttimien johtojen irroitus yksi kerrallaan vaikuttaa käyntiin aivan heti, joten tuskin mikään suutin vuotaa.

Jos uskaltaisi, niin raakasti vaan kunnolla tennaria koneelle ja katsoo auttaako mitään, mutta koska tiedän näiden alkupään tinakoneiden olevan hieman herkkiä mm polttamaan venttiileitä, enpä sitä viitsi tehdä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #12 : 10.11.2019, 01:03:39 »
Lainaus
kannen takapäässä tulipellissä kaksi "töpseliä". Toinen menee (mielestäni) pakonokan perään, toinen häviää sinne kytkinkopan suunnalle. Johdot olivat siis räpelletty siitä auton johtosarjan ja töpselin väliltä.
Juu ne on just kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien johdot.

Lainaus
pieni ruskea pölähdys tuli putkesta (rikkaalla tai karstaa) ja tuolloin haisi taas muna.
Voisi todeta, että on vaan karstoittunut kun aiemmin vaa oletettavasti körötelty.

Miulla on käynyt niin, että toisen sytkävahvistimen liittimen sisälle päässyt kosteutta kertymään ja hapettumaan -> tyhjäkäynti meni vähän epätasaisemmaksi, hc arvo nous koholle tyhjäkäynnillä ja laihalla seoksella jotkut sylinterit jätti välillä sytyttämättä.. kylmällä koneella (lämmitysrikastukset meni pois päältä turhan aikaisin).

Nyt vasta tuli tuo mieleen. :P
Pakoputkesta kuulu et paukkuu (vaimeasti) tyhjäkäynnillä epäsäännöllisesti. Putki tosin vähän läpivirtaavampi mitä 960 alkuperäinen, tai edes katillinen putki = voi kuulua vähän eri tavalla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #13 : 10.11.2019, 11:01:17 »


Immu? Jyväskylän seudulla ketään, kenellä olisi ehjää ja toimivaa IMMua autossaan kiinni ja saisi testata muuttuuko mikään eri immulla?

Tuu tänään sillai että kerkeen neljäks kumminkin lähtee, tai viikolla joskus neljän jälkeen kun oon heränny yövuorojen jälkeen. Jos siis haluut ton ässän immulla koittaa.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #14 : 10.11.2019, 12:23:28 »
S90:ssä on erilainen imm. Ei käy :(
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

KL-varaosat  Race.fi