RallyBaron  Samppasport

960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä

  • 28 Vastauksia
  • 5644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #15 : 10.11.2019, 14:55:46 »
Jonneviritykset on parhautta.. "miks sä vaihdoit tuon piuhan, auton johtosarjasta revit ja kytkit sokeripalaliittimillä omilla johdoilla jotka lainasit pölynimurista? "  Noku kaverit kysy et toimiiko ecun lämpöanturi kunnolla.

"Ei tullu sit mieleen et ehjää ei kannata korjata"  Noku toimiihan se nyt jotenkuten ja vikakohta on selvillä.

"Eihän siinä ollu mitään vikaa ennenku kävit sorkkimaan" Nokun piti selvittää sen vikaa.

"Niin minkä vikaa" Nokun lämpömittari ei mee puoltaväliä pidemmälle.

"Aha"

Erään jonnen korjausyritys.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #16 : 11.11.2019, 14:26:24 »
IMMun mittasin halpismittarilla. Näytti tyhjäkäynnille 2.23-2.27V. Tuo täytyy vielä laadukkaalla mittarilla varmistaa.

Tänään huomasin, että jos moottori on ns. "Kylmänhaalea", eli ajosta seissyt nelisen tuntia pikkupakkasessa, niin käy todella tasaisesti. Ei heijaa ollenkaan ja kaasulla voi pitää tasaisia kierroksia missävain, eikä kierrokset heijjaa.

Nuo oireet viittaisivat todella raskaasti joko pieneen imuvuotoon joka ei "näy" kyömäkäynnin kartoilla (vuotoja en ole enään löytänyt) tai lämpöanturiin. Anturin piuhoja on myös sävelletty, mutta mittaamalla antoi loogisia lukemia.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #17 : 11.11.2019, 16:30:50 »
Niin haiskastaa lämpöanturille tai paskalle piuhalle.

Tarvike intermotori toimi uudesta huonommin mitä käytetty bosch. Ja varsinkin puolilämpösenä kasteli tulpat välillä ja välillä ei kylmästä lähteny muutakun kolmella ja bensa hais takana.

Ei semmosta tasasta suoritusta koskaan.

Käytetty bosch ja johan tokeni.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #18 : 13.11.2019, 16:06:33 »
Missä 960 on ecu? Mittailet sieltä suoraan niin saat suljettua piuhaviat matkalta pois.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #19 : 13.11.2019, 16:22:32 »
Missä 960 on ecu? Mittailet sieltä suoraan niin saat suljettua piuhaviat matkalta pois.
Näin varmaan pitäisi tehdä ja ensimmäisenä mittaisin lämpöanturin näyttämän ajon aikana.

Nyt eilen ja tänään taas toiminut niin pirun pirteästi, eikä bensamittarikaan ole tippunut silmissä. Joko on koho jumissa, mittari rikki tai sitten on nyt menty ~puolikkaalla tankilla sama matka, mitä viimeviikolla tankillisella, eikä varmasti ole säästelty yhtään enempää. :idiot2:
Välissä vain 300km maantietä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #20 : 17.11.2019, 19:25:02 »
Lisää mittausdataa.

Minua alkoi epäilyttämään moottorin maadoitus ja bilteman yleismittarilla kävin "piipperillä" maapaikkoja läpi. En saanut venttiilikopan ja korin väliltä piippausta aikaiseksi (en muista paljonko tuon piipin ohmiraja on). Eli moottorin maassa on varmaan ainakin jotain sanomista. Ehkä... Toisaalta starttaa pirteästi jne.

Mutta, mittasin tuon moottorin lämpötila-anturin kannen takapäästä uudelleen. Mittauksen tosin tein kone käynnissä johtojen väliltä, joten mittaustapa voi olla väärä. Vai voiko noin mitata, että anturi on kytketty ja liittimen "välistä" mittaus?

Jokatapauksessa, erikoisia tuloksia ja havaintoja.
Toinen johto resistanssi venttiilikoppaan: 786ohm
Toinen johto resistanssi venttiilikoppaan: 154ohm
Resistanssi johtojen välillä: 786ohm ja flekti lähti aina mitatessa heti käyntiin

Miten tuo on edes mahdollista? Näissä vanhoissa kun on tuo ECUn käyttämä anturi tuolla kannen perässä ja käsittääkseni mittaa (korjatkaa jos olen väärässä) anturin vastusta pinnien välillä? Vai onko tuo sitten juuri samanlainen, kuin vaikka LH:ssa on ECUn anturi, joka mittaa molempien pinnien resistanssia maata (lohkoa) vasten?


Mielipiteitä ja jeleppivä.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #21 : 17.11.2019, 19:47:17 »
Jos tulee ~suora yhteys jollain tapaa johtojen välille, niin silloin ecu luulee lämpötila olevan jotai 1xx C

Mie oon mitannut nuo lämpötila-anturit ihan vaan anturin pinnien väliltä.
Ja sit verrannu mahdolliseen taulukkoon/kuvaajaan.

Sit johdot voi olla kans vialliset, johtuen paikasta. :P
Aika heikossa hapessa ollu ainaki miulla nuo ecun lämpöanturin johdot kahdessa 960.

Kato onko se moottorin maajohto (2:sta kohtaa laitettu kiinni pultein muistaakseni.. pakosarjan puoli ja sit jossai siellä alapuolella..öljypohjassa tais olla yks?) ehjä/kunnolla kiinnitetty ja meneekö korissa semmoiseen paikkaan ettei esim. ole maalipinnan päälle kiinnitetty.
 Vaikka maadoituksessa oletettavasti ei vikaa ole. ???
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #22 : 17.11.2019, 19:53:06 »
Jos tulee ~suora yhteys jollain tapaa johtojen välille, niin silloin ecu luulee lämpötila olevan jotai 1xx C

Mie oon mitannut nuo lämpötila-anturit ihan vaan anturin pinnien väliltä.
Ja sit verrannu mahdolliseen taulukkoon/kuvaajaan.

Sit johdot voi olla kans vialliset, johtuen paikasta. :P
Aika heikossa hapessa ollu ainaki miulla nuo ecun lämpöanturin johdot kahdessa 960.
No johdothan on.....sähköteipitetty. :2funny:
Mutta ittiä ihmetyttää tuo, että miten voi toinen antaa yli 700ohm ja toinen ~160ohm kuumasta moottorista, jos tuo toimii niin että mittaa "anturin läpimenon" resistanssia (pinnien väli)? Vai maadottaako tuo moottoriin itsensa ja Motikka mittaa molempia pinnejä erikseen? Tällöinkin toinen yli 700ohm ja toinen sen ~160ohm.

Pitää vielä aamulla mitata niin, että töpselit irti ja mitaten, ei kierrä sitten ecun kautta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #23 : 24.11.2019, 18:43:33 »
Mittasin sen lämpöanturin ja antaa tosiaan järkeviä lukemia liittimet irti. Pitäisi jaksaa mitata johtojarjan perästä.

Eilen kuvasin taas videota tuosta käynnin heijaamisesta. Tasakaasulla noin 1500rpm yritin pitää, tyhjäkäynnillä ei heijaa noin rajusti ja yli 3000rpm ei heijaa ollenkaan (ainakaan havaittavasti):
https://youtu.be/dL3ywoyS274

(Lämpömittari näyttää mitäsattuu, mittarin [erillinen] lämpöanturi tai mittariston tinaukset syynä. IR-mittarilla mitaten termostaatti toimii ok ja koneen lämmöt on ok)

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #24 : 25.11.2019, 17:38:42 »
Löytyiskö ehjää suutinsarjaa, mitä kokeilla?
Ihan hakuammuntaa on, mut sitä se melkein tahtoo etäneuvonta muutenkin olla. :buck2:

Ja löytyykö infrapunalämpömittaria?
Jos pakosarjassa ei ole lämpöpeltejä enään paikoillaan, mittaa kone kuumana pakosarjasta lämmöt ~samoista kohdista joka sylinterin kohdalta.
Alle 20-30C erot ei meinaa juuri mitään. Jos siellä on esim. muut pytyt +250-300C, ja pari pyttyä n. 100-200C välillä niin se rajaa jo hyvin vaihtoehtoja.

Näin oon ite ettiny ongelmallisia pyttyjä kun ollut epämääräisempää käyntihäiriötä ja ei ole tarkkaan tiennyt mitä sylinteriä lähtee tutkimaan tarkemmin.

Ja muuten.. koneen kierrokset siis oikeasti heittelee noin paljon eikä vaan mittarin näyttämä?
Kulkeeko ne kampiakselin ja nokan asentotunnistimien johdot erillään kuten alunperin, muusta johtosarjasta?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #25 : 25.11.2019, 18:17:15 »
Johdot menevät erillään ja käynti heijaa oikeasti noin paljon pintakaasulla. Pakosarjan lämmöt on joka primääristä 50°C sisään.

Kyllähän tässä alkaa vaihtoehdot loppumaan niin, että pa-puolelle alkaa menemään jossei puolien vaihdosta ole apuja. Paineensäädin, suutin.....

Poissa juhamann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #26 : 28.11.2019, 19:07:29 »
Omassa B6304F ysikuuskympissä vähän saman tyyppistä. Kylmänä tyhjäkäynti tasainen, mutta koneen lämmetessä tyhjäkäynti epätasaista kone hitusen "ravistaa". Ajettu 300tkm.

Poissa Gremlin

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #27 : 01.12.2019, 12:08:05 »
Täällä yksi potilas lisää samoilla vaivoilla.
Edit: mihis perkuleeseen tästä loppuosa häipyi? No, näpytellään uudelleen.
Eli mun - 91 960 koslassa täsmälleen samaa vaivaa. 235t on nyt mittarissa.
Semmosen huomasin kesällä että kun löin tankkiin puolet etanolia niin käynti ehkä piirun huonontui lisää.
Sopan kulutus kun on 10-15l välillä, milloin mitäkin.
Ohivuodot tarttis mitata, mut tässä nyt menee vielä reilut pari kuukautta saksan komennuksella.
Onko sulla ohivuotomittaria, sais sulkea (tai lisätä) venttiilivuodot listalta?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2019, 12:22:58 kirjoittanut Gremlin »

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 B6304F nykii ja käynti epämääräistä
« Vastaus #28 : 08.11.2021, 19:50:58 »
Tulikos tähän selvyyttä?
Itellä kanssa vähän samoja oireita.
960 B6304F -91

 

RallyBaron  Samppasport