Futurez  Kulkukoira

745 -92 Liiankin tehokas takajarru

  • 21 Vastauksia
  • 2693 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7598
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #15 : 04.12.2019, 18:24:13 »
Takajarrujen lukemat voi olla isommat, mutta onko poljinta painettu samalla voimalla? Pyrkiikö perä lukkiutumaan ensin kun tiellä jarruttaa reilummin?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #16 : 04.12.2019, 19:32:21 »
Katsastettuahan se sitten tuli kehujen kera. Nyt otti tasaisesti 2.2 kummaltakin takapyörältä. Eli edelleen on "liiankin tehokas" takajarru kun on etupäätä tehokkaampi.
Mitenhän nämä tehot pitäisi mennä...onkohan se paineensäädinkin sitten viallinen...
Omituista...

...olen monta autoa katsastanut, joissa takajarrut ovat olleet etujarruja äkäisemmät. Osassa autoja on ollut ABS, osassa kiihtyvyysanturi, joka säätää takapiirin painetta (auto paikallaan ---> maksimipaine). Parissa on ollut "kuorman tunteva" venttiili ja itsestään niijaava taka-akseli ---> auto paikoillaan ja akseli jarruttaa ---> perä niijaaa --> lisää painetta ---> perä niijaa lisää ---> maksimipaine

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #17 : 04.12.2019, 19:44:39 »
onko ne etujarrut tehty siihen? ne jarruvoimat on suhteutettuna auton painoon.
Jarrusatulat vaihdettu reilu vuosi sitten. Ja ihan mallikohtaiset satulat ostettu mätänetistä.

Takajarrujen lukemat voi olla isommat, mutta onko poljinta painettu samalla voimalla? Pyrkiikö perä lukkiutumaan ensin kun tiellä jarruttaa reilummin?
Sama katsastaja oli polkemassa, samalla dynolla...sen paremmin en tiedä. Ja aika vähän olen yrittänyt diagnosoida mistä lukittaa kun polkee...siinä on kuitenkin ABSt, jotka rutista rytkyttää. ABS varustetulla vähän hankala ottaa selkoa mistä päin lukitsee ensin...vai eikö..?

Omituista...

...olen monta autoa katsastanut, joissa takajarrut ovat olleet etujarruja äkäisemmät. Osassa autoja on ollut ABS, osassa kiihtyvyysanturi, joka säätää takapiirin painetta (auto paikallaan ---> maksimipaine). Parissa on ollut "kuorman tunteva" venttiili ja itsestään niijaava taka-akseli ---> auto paikoillaan ja akseli jarruttaa ---> perä niijaaa --> lisää painetta ---> perä niijaa lisää ---> maksimipaine
En tiedä...mutta taitaa tässä autossa olla se paineenrajoitin(ei säädin kuten itsekin kirjoitin aiemmin) aika tyhmää mallia...jonka luulisin vain rajoittavan takapäähän menevää painetta..?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #18 : 04.12.2019, 19:46:10 »
ABS hoitaa sen rajoittamisen. Muuta ei tarvita.

Poissa Tasalaiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • 200/0,27=
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #19 : 04.12.2019, 20:01:19 »
Niinpä. Eli tosiaan "liiankin tehokas takajarru".
Jarrut nyt: Muy bueno  S*

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #20 : 05.12.2019, 08:04:57 »
Jarrutasapaino akseleiden välillä on helppo testata. Katsot jonkin sopivan tilavan ja rauhallisen paikan ja polkaiset jarrun pohjaan jostain viidenkympin vauhdista. Jos ei yritä kääntyä poikittain, kaikki on kunnossa. Muutama toisto erilaisilla alustoilla (sora, lumi, jää).

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 -92 Liiankin tehokas takajarru
« Vastaus #21 : 05.12.2019, 11:17:04 »
Jarrutasapaino akseleiden välillä on helppo testata. Katsot jonkin sopivan tilavan ja rauhallisen paikan ja polkaiset jarrun pohjaan jostain viidenkympin vauhdista. Jos ei yritä kääntyä poikittain, kaikki on kunnossa. Muutama toisto erilaisilla alustoilla (sora, lumi, jää).
Mitenkäs sitten, jos on lievä kitkaero ja etuakselilla voimakas jarrutus? Kääntää se silloinkin poikittain.

Esimerkiksi miksi jarrun näpäytys voi tehostaa auton kääntymistä, vaikka etujarrut olisivat huomattavasti tehokkaammat?

Mutta tuo menetelmä toimii jotenkuten ilman ABS jarruja. ABSien kanssa menee tulkinta liian vaikeaksi, koska se järjestelmä säätää aktiivisesti akseli ja jarrukohtaisia jarruvoimia (700/900 srj. tapauksessa etupyörät erillään ja taka-akseli kokonaisuutena)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy