Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: naggeee - 17.03.2013, 23:54:35

Otsikko: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: naggeee - 17.03.2013, 23:54:35
morjens!

olisi tollane vuoden 1984 240 b200k koneella oleva tossa työn alla ja tarkoituksena ois laitaa tollasesta farkku 740 turboriisseli mylly nokalle. :P muuten olis suunnitelmat aikas lailla valmiina mutta kysymys kuuluukin että onko diisseli ja bensakoneiden laatikoissa muuta eroo ku kytkin koppa ? tossa diisselissä ois jatkeena tällä hetkellä m46 ja autossa ois paikoillaa m47 nii se olis tarkotus laittaa sinne sitten :) teho tavotteita ei sinänsä ole mutta jos sitä vähä pirteemmäks sais ku tota 200k moottoria nii ois jees  ;)
peräksi tulee 3.73 näin aluksi kokeiluu mutta jossei oo mieleinen nii testiin menee 3.9

sitten saa kertoa iha rohkeesti että mitä kannattaa ottaa huomioon katsastusta ajatellen, teho raja, pitääkö penkittää ? ja mitä näitä muita ongelmia ny sitte tässä tuleekaan eteen..

alusta on tällä hetkellä mallia vakio ja siihen tulee muutoksia ja tosta 740 farkun alustasta hyödynnetään osia jos vain mahollista ku siinä ois uudet tolpat edessä ja takana iskarit ja jouset vaihdettu
jarrut myös vaihtuu isompiin jäähdytettyihin tosta 740stä.

ulkonäkö:
tällä hetkellä tallissa odottaa maalausta pohjatyöt melkein valmiina enää repsikan takaovi jäljellä joka pitäs huomenna hitsata että tiistaina saa värin pintaan, ja väriksi tulee valkonen.
takana on kokopunaset valot paitsi peruustus valot on kirkkaat.
kaikki kromi listat on maalattu mustaksi, autosta ei löydy enään kromia muutakun lukkopesistä.
vanteiksi on tulossa 16 tuumase aluvanteet jokka on jostai foortista peräsin, 7tuumaa leveyttä ja et 50. spacerit taakset 50mm ja eteen 30 nii on aika passelilla kohtaa mun makuun ;) vanteet vaihtuu ku raha rupee kasvaan puussa :D
ja madallusta madallusta ..

rupeen tähä kirjoitteleen aina kun tässä joudan ja kuvia koitan mahdollisimman paljon ottaa työvaiheista.

kuvia ei tällä hetkellä ole kuin yksi huono mutta laitetaa se ny tähä si
(http://i1099.photobucket.com/albums/g396/nikke95/votet_zpsc6b6c6ae.jpg)
ja kyseinen autohan on toi takana näkyvä  :hello:

Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: Diudi - 18.03.2013, 09:14:25
No penkkilapun tarviit kyl, D24ticin vakiotehot on 122hv..ja 200-sarjalaisesta saa ottaa 186hp katsastukseen, (B200K:ssa on 101hp). Tehokkain malli 155hp x 1,2 (+20%) = 186hp. Autosta saa siis ottaa tehoa +20% mallisarjan tehokkaimmasta, ja kuutiotilavuus saa kasvaa 25% mallisarjan suurimmasta.

Kannattaa käydä konttorilla kysymässä, että mitä ne vaatii muutoskatsastuksessa. Mulla vaati varaosaliikkeessä tehdyn mallivertailun (alustasta, jarruista, voimansiirrosta jne.) ja penkkilapun. Myös kuitteja on hyvä säästää vaihdetuista osista. Tosin mulla ei ollu vertailua perästä..B21ET:ssä pitäs olla 1031 perä tietääkseni, ja tossa sunki volvossa on 1030 perä..eli kannattaa olla hissukseen jos ei halua vaihtaa, ja jos ne ei sitä siihen vertailulappuun varaosaliikkeessä merkkaa..  ::) Voimansiirrosta ainoa osa mitä ne vertasi oli kytkin.

Jos haluat ottaa yli 145hp (B19ET) niin sun pitää verrata sitä tohon tehokkaimpaan malliin eli teetät varaosavertailun ja sitten vaihdat tarvittavat osat vertailuautoa vastaavaksi, varaosavertailussa vertaat esim. omaa autoasi ja tehokkainta 200-sarjalaista (B21ET).
Sitte vain penkkilappu ja konttorille. Jos noin ei onnistu niin vaihda konttoria.. Minä lähtökohtaisesti vältän A-katsastusta..ne osaa sitte olla m*lkkuja toisinaan.
Homma onnistuu myös penkkilapulla ja Volvo-lapulla, mutta volvolapussa on se huono juttu, että siinä on myös vääntörajat ja nehän ylittyy dieselitekniikalla heittämällä (vaikka Trafi ei oo asettanu autoille vääntörajaa, ainoastaan tehoraja). Ja toisekseen se Volvo-lappu maksaa 63€ (muistaakseni..) ja varaosavertailu ei yleensä maksa mitään..ainaki mulle tekivät sen ilmaiseksi. :)

Ei muutaku onnea projektiin! O0

PS. ei sillä paperiteholla oo niin väliä, vaikka onhan se "turvallisempaa" jos on papereissa se teho mitä autossaki. Itellä on 86kW ja tehoa oikeasti varmaan 180-200hp..  ::) Turbo ja cooleri ym. on kuitenki merkattu papereihin. :)
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: KarstaMasa - 18.03.2013, 13:22:46
Aikoinaan kun itse tein samanlaisen koneenvaihdon, niin riitti että oli tiedossa luovuttaja-auton (740) runkonumero, sieltä selvisi tehotkin. Ei siis tarvinu tehomittausta, konehan siirtyi "sellaisenaan".  Muutenkin meni muutoskatsastus aika helposti, jarruja inssi vertaili johonkin vara-osakirjan kuviin jne. Mitään virallisia lappuja minun ei tarvinut hankkia. :)
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: Diudi - 18.03.2013, 16:11:07
Aikoinaan kun itse tein samanlaisen koneenvaihdon, niin riitti että oli tiedossa luovuttaja-auton (740) runkonumero, sieltä selvisi tehotkin. Ei siis tarvinu tehomittausta, konehan siirtyi "sellaisenaan".

Joo aivan, tuo unohtui. Eli jos on todiste (esim. runkonumero tai rekisteriote) luovuttaja-autosta niin tekniikka vaihtuu ilman penkkilappuakin, kunhan vain todistat autosi jarrut yms. vastaamaan jotakin Volvon 200-sarjan mallia, jossa on tehoa vähintään 122hv. :)
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: naggeee - 18.03.2013, 17:45:09
Kiitos paljon.  Tänään tehtiin korihommat valmiiksi ja huomen aamulla maalikaupoille. Pitänee siis ruveta diisseli koneeseen  tiivisteitä ja pultteja tilaileen. Ideoita mistä puljusta sais noita peltisiä kannentiivisteitä ja pultteja?
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: AtAi - 18.03.2013, 17:56:54
tossa diisselissä ois jatkeena tällä hetkellä m46 ja autossa ois paikoillaa m47 nii se olis tarkotus laittaa sinne sitten :)
Miksi ihmeessä? M46 on kestävämpi, eli parempi TDn jatkoksi.

peräksi tulee 3.73 näin aluksi kokeiluu mutta jossei oo mieleinen nii testiin menee 3.9
Mitä pitempi perä sitä parempi diisselin kaverina, kun just alkaa tapahtuu jotain niin joutuu taas kepittää isompaa. Nimim. 4.1 vaiko peräti 4.3perä tuossa 84 orig.dieselissä.

jarrut myös vaihtuu isompiin jäähdytettyihin tosta 740stä.

Miksi? Paljon vähemmällä työllä laitat sinne 240n jäähdytetyt jarrut, ne on kaikin puolin mainiot, eikä ainakaan 740n jarrut ole paremmat.

Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: Diudi - 18.03.2013, 20:40:31
Miksi? Paljon vähemmällä työllä laitat sinne 240n jäähdytetyt jarrut, ne on kaikin puolin mainiot, eikä ainakaan 740n jarrut ole paremmat.

Ja on konttorillaki vähemmän selittämistä, kun sieltä löytyy 240 jäähdytetyt levyt ja kuitti niistä.
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: naggeee - 21.03.2013, 11:07:18
noniin nyt on maali pinnassa ja oikein hyvä tuli muutamaa pikku virhettä lukuun ottamatta jokka jää listojen alle piiloon. onkos muuten ideaa millä saan listat paikoilleen ku orkkis muovi klipsut on vähä huonossa hapessa, noin 3/4 meni poikki irrotuksessa ..
ja mistä mahdetaan myydä niitä radion kehikoita ku toi orrkis radion paikka on vähän turhan iso nii siihe sellane mihi sais tollase pienemmä radion kiinni.?
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: volsse360 - 21.03.2013, 16:14:38
mistä mahdetaan myydä niitä radion kehikoita ku toi orrkis radion paikka on vähän turhan iso nii siihe sellane mihi sais tollase pienemmä radion kiinni.?
eikös nuita saa ihan motonetistäkin?
Otsikko: Vs: 240 b200k > d24tic
Kirjoitti: naggeee - 01.04.2013, 23:26:32
pari kuvaa nykysestä lookista maalauksen jälkeen. laatu ei mikään paras tosiaankaan ..:D

(http://i1099.photobucket.com/albums/g396/nikke95/6115_10200992928528646_844672765_n_zpsa5bfdba8.jpg)

ja takaa..

(http://i1099.photobucket.com/albums/g396/nikke95/1890_10201009198015373_932249066_n_zpsb4b85853.jpg)
listat tarvis täs jokupäivä viel laitella paikoillee ja kesä vanteet alle  :)

niin ja tonne takapuskurin alapuolelle ostin sen lipan nii pitäs se maalata viä nii sais perästäki siistimmän :)