Autodiagnoosi  Carcom Oy

Turbo 245 b19et & Laululiiteri

  • 26 Vastauksia
  • 13309 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Turbo 245 b19et & Laululiiteri
« : 18.11.2014, 20:18:30 »
Hetken mielijohteesta erehdyin soittelemaan Kalamiehelle, muistelin vaan et eihän se niin kaukana oo... Noh sitten kuulosti vähän pahemmalle, mutta silti matkaan lähdettiin. Kevyet 5h suuntasa  :2funny:

Paikan päällä sit vastassa oli kommeita laatikoita ja pitihän yks napata poikkeen. Renkaat & akku vaihtoon ja keula kohti Pohjois-Savvoo.
https://www.dropbox.com/s/9dg167kuuigerz0/20140830_165911.jpg?dl=0

Sit ajeltiin pari päivää, 2000km.  Oikea turbo volvo ajotyyli löytyi.
https://www.dropbox.com/s/c2l2jaeh76h03wz/20140905_144056.jpg?dl=0

Ajateltiin kaverin kanssa laittaa tummempaa kalvoo laseihin, revittiin entiset irti ja laittamaan --> Helvetin moisen kiroomisen ja säheltämisen jälkeen paketillinen kalvoo roskiksessa. Elikkä autossa ei ole tummennuskalvoja, eikä luultavasti tule.

Sit ostelin crc moottori pesuainetta, kaks törppöö sain menemään, mut on sentään vähän puhtaampi, pitää joku kerta alapuoleltakin pestä pesurilla.
https://www.dropbox.com/s/5bfxjvz8lggl1jk/IMG-20140906-WA0000.jpg?dl=0

Mutta... Tyhmänä menin tankkaamaan 95 ja tulos tämä. Tästä ei tarvitse enää vittuilla, olen kuullut jo ihan tarpeekseni.
https://www.dropbox.com/s/pk79ylc9phlbu4u/IMG-20140927-WA0025.jpg?dl=0

Venttiilien putsailu, kiillotus ja tahnan kanssa tuli hiottua seeteihin.
https://www.dropbox.com/s/d1xrzv8wv88z9b5/20141012_162824.jpg?dl=0

Pakokanavissa oli ikävän olosia portaita, joten pari päivää työstin vingulla menemään tylsällä terällä ja hiomapaperilla.
https://www.dropbox.com/s/4sty1vaubox53r0/20141026_122955.jpg?dl=0

Imukanavaa en kerennyt viilaamaan, kun oli puhe saada talli tyhjäksi... Kaikki oheishilppeet uusia ja kansi kävi plaanauksessa.

Ehkä onni onnettomuudessa, sillä jakohihnan kiristin oli aika paskassa kunnossa. Klappasi ja pintaan oli palanut jakohihnaa, ehkä parempi kannentiivisteen poltto kuin et jakohihna...  :-\
https://www.dropbox.com/s/iz8uebxt6f99tvt/IMG-20140928-WA0012.jpg?dl=0

Noh auto tuli laitettua viikonloppuna kasaan, että sain siirrettyä kylmään katokseen.  V nokka eksyi samalla hävittämään loputkin alaväännöt ja jumiutunut visko helvettiin. Hommaahan autosta löytyy, ei ainakaan tekemisen puutetta ole.
-takakontin lukko ei toimi
-sähkölasit temppuilee
-sähköpeilit temppuilee
-kardaanin laakeri & kumi
-perä vuotaa
-n. 10 reikää pohjassa, luultavasti enemmän mutta en oo uskaltanu tarkemmin kattella  :D
-moottorin tukikumit
-pakoputki mätä
-sähköflektin asennus
-talmut
-tuulilasin vaihto
-intercooler, luultavasti kl racing

Listaa vois jatkaa loputtomiin, mutta eiköhän oo parempi lopetella ettei tuu paha mieli  :(

Piti tähän kirjotteluun ryhtyä, kun kauppasopimukseen kuului projutopikin perustaminen :D

Katsellaan.
-Jankki
« Viimeksi muokattu: 12.07.2015, 19:09:55 kirjoittanut JankkiR »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #1 : 18.11.2014, 20:31:52 »
Helmi laitos on tämä. Pidähän vanhus hyvänä!  S*

Alustapuolen muutoksista et ollut maininnut mitään. Niitäkin kai jotain oli suunnitteilla?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #2 : 18.11.2014, 20:33:17 »
245 :smitten:

Mulla olis tulossa työn alle hamassa tulevaisuudessa kans vastaava laitos orkkiskorisarjalla S*
No kun halvalla sai.

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #3 : 19.11.2014, 20:23:56 »
Ulkokuori on ajatuksissa pitää alkuperäisenä, elikkä virgot tulee hoitamaan vanteiden virkaa, kunhan saa aikaiseksi käytettyä pulverissa. 195/65 kumit löytyy ennestään, niin ei tällä kertaa kehtaa ostaa vakioprofiilisia. Pitänee kuluttaa eka loppuun  :P

Ajatuksissa olisi tilata uudet vakaajat, kun takana 16mm vempula ja edessä puslat väljät. Tosin onhan muutenkin volvon alusta aika löysä ja ajotyyli ei ole mikään rauhallisemmasta päästä.
http://www.ipdusa.com/products/4856/100987-anti-sway-bar-kit-240-models

Tästä varmaan saan foorumilaisten vihat niskaan, kun ajattelin perälle näyttää kemppiä, näin talven ajaksi.  Kotipaikalta löytyy viitisen perää, jos kemppi rupeaakin vituttamaan. Olen vain saanut lukottomasta tarpeeksi, kun pihamaalla jumissa  >:(

Mutta ajattelin osallistua kl racingin kimppatilaukseen, niin kumpikohan kannattaisi tilata:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tandkabelsats-volvo-240-high-performance-85mm.html
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tandkabelsats-volvo-240-original-.html

Onko näillä rehellisesti mitään eroa, että lisä satsaus kannattaisi? Tulpanhatun sisusta jäi tulppaan kiinni entisestä  >:(

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #4 : 22.11.2014, 11:00:59 »
täähän kuulostaa ihan aidolta motorsportilta  :2funny:

Suosittelen syventymään harrastukseen sitä kautta, että purkaa vaikka 5kpl 2-satkuja niin on varaosia enemmän kun omiin tarpeisiin sitten.  :D
V70 TDI

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #5 : 24.11.2014, 21:02:14 »
Kokoaikahan sitä osaa haalitaan, jos vaan edukkaasti tulee vastaan  ;D
Tollanen seitensatku tuli rässittyä peltoautona ja nyt osina tallessa. Oli aivan saamarin mätä b200e.
https://www.dropbox.com/s/9188awsx6ex1on2/20140412_195535.jpg?dl=0

Sit löytyy tällänen ikuisuus projekti d24 ticci. Kalamies tosin kössi spoikan.
https://www.dropbox.com/s/1ci81c1t75iqetz/20140508_191234.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8e9f8g68b10hkxs/20140508_191244.jpg?dl=0

Sit on yks aikasempi mätä 240 d24 osina tallessa. Ja autojen mukana tulleita osia on aika paljon.

Lisäksi löytyy vielä yksi d24 ticci 240 peltoautona  :D Siitä vaan ei oo parempata kuvaa.
https://www.dropbox.com/s/8ufjin47spnuu0h/20140302_103405.jpg?dl=0


Mutta asiasta turpo kartanoon.
Viikonloppuna tuli asennettua talmut & sähköflekti. Alkaa olla jo valmis aiheuttamaan keulan osilta pahennusta, näkeepähän pimeälläkin ajella  :pomo:
https://www.dropbox.com/s/shacffrg63g9xnx/IMG-20141122-WA0018.jpg?dl=0

Flekti mahtui pienen sovittelun jälkeen tuulitunneliin  :P Tuli kytkettyä lämpöanturilla, mutta pitää varmaan asentaa kytkinkin, jos erehtyy hitaissa vauhdeissa leikkimään.
https://www.dropbox.com/s/hjyv4aftwqh64nf/20141122_104151.jpg?dl=0

Olihan tuo vasen moottorinkannakekumi jo vaihtokunnossa. Motonetin dieselin kumi tuli tilalle.
https://www.dropbox.com/s/2fhw8xjyw1502vs/20141122_113026.jpg?dl=0

Kaveri tarvitsi autoa lainaan, niin tuli otettua takasi liikenteeseen. Eilen lenteli ~puolet nastoista kuopion illassa, perkele  >:( Eli oikea oppista turbo volvo - ajotyyliä taas harrastettu.

Katsellaan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #6 : 24.11.2014, 21:19:47 »
Mä tein vain kulttuuriteon kun pelastin ton spoikan rumalta pappakeulan takaluukulta.  :P

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #7 : 10.12.2014, 19:56:22 »
Entinen pakoputkisto kun oli aika mätä, mm. 2 kohtaa poikki asti, niin päätin käydä ostelemassa vähän uutta rööriä  :)

Elikkä 3" kokoputkisto, akselinylityksineen ja pappamutkineen. Ajattelin kokeilla yhdellä pönikällä perällä vakio paikassa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/148809/3-vaimennin-o1422x50cm-o76mm

Jos mökä on ihan sietämätön, niin pitää keskelle laittaa joku kiva pönttö.

Lisäksi tuli osteltua lisäpenkit konttiin, siitä kiitos 240:lle  :)

Takakontin lukon korjasin, saranan kohdilta oli johdot poikki ja liukutappi juminut lukosta. Ikävästi loppui sähköjohto ja kutistesukka kesken, niin ei sähkölasi ongelmaa päässyt ratkomaan.

Jonkun näköinen subbarikotelo pitäis taitella, silleen et ei ois lisäpenkkien tiellä. Serkkupoika tekee mullekkin sit er kommeen subbarisuojan  S*
https://www.dropbox.com/s/8jnp4fy08kckb1e/IMG-20141210-WA0009.jpg?dl=0

Erehdyin katsomaan paljonko perässä on öljyä, eikä niitä kyllä siellä liiemmin ole, etu stefa vuotanut kaikki. Täytin sen ja vaihdetaan sit joskus koko perä, on sellanen tunne et siellä on jo jotain vikaa. Tein tässä laskelmia ja vois räikkälukon ostaa, eikä sitä kemppiä näytetäkkään  :D

Eipä siinä mitään, pakko hehkuttaa et teoriakoe läpi  :)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #8 : 07.01.2015, 09:41:17 »
Katoppa kun on tutunnäköinen tuo DTIC ;)
Toistasataa tuhatta tuli tuolla suhailtua, öljy kelpasi joskus enemmän joskus vähemmän, mutta nestettä ei hävittänyt ja vedot oli tallella. Pari laatikkoa siitä särky, ei M47:t kestäny turbotirsselin julmaa voimaa :D 2011 lähti multa kiertoon vajaat 800 tkm ajettuna. Kytkin, laturi ja startti oli melko uusia, ja muistaakseni kaikki etupään niveletkin vaihtelin. Iskareista en enää muista uusinko pelkästään taakse vai eteenkin. Tehostetun hammastangon jouduin vaihtamaan tehostamattomaan kun rupesi renaamaan (tehostin ja hammastanko on tallissa jemmassa), olihan se vähän raskas sillä tehostamattomalla veivata :D Muistaakseni oli suoralla putkella, takana kuormajouset, takana jarrupalojen tappeina 6 millin pultit ja erillinen säiliö huohotukselle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #9 : 07.01.2015, 15:31:17 »
Yks loota tuosta tulikin paskottua, kun oli vielä kaverin omistuksessa jääradalla  :D
Pitkäänhän tuo oli jo pihassa ennen kuin ostin. Monet koeajot tuli suoritettua ja olihan se perseestä piikkipyörillä ajaa tehostamattomalla ohjauksella  ::)
Mätähän se on, kymmenisen entistä paikkaa irronnu & levinny ja helmat, lisäksi muitakin reikiä pari. Ja ovet suosiolla vaihtoon. Pitäs yrittää saada joskus valmiiks, et sais vähän ekologisemman auton ku 245...

Tosiaan pakoputkisto tuli taiteiltua 245:seen. Teräsharjalaikat oli loppunu, niin tulipa vetästyä sinkin päälle suoraan kuumakestomusta. Eihän se ottanu kiinni kunnolla, vaikka kuivatti pyörivässä autossa. Lisäksi motonetin pakoputkiklemmarit ei kestä mitään, niin putki tuppaa vuotaa vähän kaikkialta. Pitää keväällä käyttää irti, hioo ja maalata. Ja pitää keksiä parempi tiivistys systeemi. Ei pahat murina ole, rengasmelutkin kovemmat sisältä kuunneltuna  :pomo:

Otimpa kämästä videotakin keskeneräisestä tekeleestä, miten murisee ja istuu.
https://www.dropbox.com/s/5orhk1g0ap3dpoa/20130106_211557.mp4?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1hpp65unkav3rch/20130106_212112.mp4?dl=0

Entisestä yks kuva, toisaan vähän mätä oli.
https://www.dropbox.com/s/j00dtazl9rgpgx0/IMG-20141005-WA0001.jpg?dl=0

Tosiaan oli sydänkohtaus lähellä. Pihalla 20-30cm loskaa ja hallin ovi ylämäen päässä. Kovalla vauhilla pohjaa myöten kahlaten halliin hyökkyyttämään. Lopussa lähti jollekkin uralle.  Tästä lähtien pitää muistaa aina laittaa montun luukku kiinni ennen ajoa  >:(
https://www.dropbox.com/s/zwu4fetx6r546lt/IMG-20150104-WA0018.jpg?dl=0

Ja uudesta putkistosta yksi istuvuuskuva, jos joku ei jaksa videota.
https://www.dropbox.com/s/hsfb6ejglh44xfj/IMG-20150104-WA0023.jpg?dl=0

Kiirettä tuppaa, laturi sanoi sopimuksensa kokonaan irti ja ikkunat meinaa aueta ajossa, vähän hämminkiä. Ja kortti ois toivon mukaan alta viikonpäästä taskussa.

Lisäpenkit tuli nakattua konttiin, mutta vöitä ei tullut väkerrettyä. Näköjään joutuu hitsaushommiin, huom vasenlaita.
https://www.dropbox.com/s/uwt7ys1vczqr4sj/IMG-20141212-WA0020.jpg?dl=0

Mutta eipä siinä, katsellaan.

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #10 : 22.01.2015, 20:48:45 »
Tosiaankin kortti tuli saatua tuossa 12 päivä, jonka jäläkeen Volvo on ollu joka päivä tien päällä, joskin liikaakin jo.

Tännään kävikin sitten ikävästi.

Kuultiin että jäätie on jo valamis, niin lähettiin sitten testimmään volvoo. Kivastihan se meni sen lyhyen hetken, kunnes virrat hävis ja paniikki iski. Pyssäytettiin auto niin höyry nous  perkeelleesti konepellin alta. Justiisa, eihän ulkona oo ku rapiat -20 astetta pakkasta. Eikun luukku auki ja huomattiin että syyläri oli räjähtäny  >:(

Kaveri tuli imprezalla pelastelemmaan hättään joutuneita.  Eka yritettiin käynnistyskaapeleilla vetää autoo poikkeen, mutta eihän ne mitään kestäny. Sitten osa lähti hommaamaan köyttä. Eikä imprezaan kaikki mahtunna, joten minä ja kaveri jouvuttiin jäähä oottelemmaan. Voin sanua, että äiteetä tuli ikävä, kun keskellä järven selekää kylymässä iliman villasukkia ja hanskoja ollaan. Noh tunteroinenhan siinä meni kun poijjaat sai hommailtua köyttä. Hinaus matkakkii oli mielenkiintonen, kun tuulilasistakkaan nähny mittään eikä mitkään muutkaan luksukset pelannu.

Mukava kun motonetin lelu syyläri (vuoden vanha) antautuu, pittää perkele tilata kunnollinen  >:(
http://www.uspartsperformance.fi/jaahdytin-alu-31-x19

Noh kait tämä on sitä motorsporttia ja pittääpi ruksia taas uus vakiovarustus että lämmintä vaatetta perkeelleesti autoon aina. Ja uuet käynnistyskaapelit, köyden kun poijjaat kössi jostain ja lahjotti volvoon  :pomo:

Pakko sannoo että on 2 hunttia pien summa siihen nähen, että ei tarvihteis palella niin perkelleesti  :D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #11 : 22.01.2015, 22:22:41 »
Jos sinne nyt kunnon HiPo-syylärin haluaa, niin do88:lta löytyy ihan Bolt-on mallinen: http://www.do88.se/fi/artiklar/volvo-240-740-940-1975-98-jaahdytin.html. On toki muutaman markan kalliimpi, mutta rahan säästää äkkiä jo kiinnikkeissä ja vesiletkuissa.

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #12 : 02.02.2015, 22:59:06 »
Seitensatkusta tuli otettua syyläri lainaan. Kaahoin vettä ja mietin miten voi mennä näin paljo. Lopulta pakoputkes rupes hitsisauma hikoilemaan. Dp irti ja sinnehän se kaiken veden laskee läpi... Yllätys oli suuri kun sitä tuli ihan kunnolla lorona, eikä tippoina, kuten voisi odottaa jos kansipaffi pettäny.

Jokkismiestenki kanssa tuli spekuloitua, että luultavasti kansi halennu pakokanavasta, kun sitä tuli sillon avarreltua...

Vielä isompi yllätys oli, että paffi se olikin vain palanut ja kunnolla  :o
6 kohtaa puhennu vesikanavaan  ;D

https://www.dropbox.com/s/juyxbtf9zmnmsqa/IMG-20150131-WA0016.jpg?dl=0

En ois millään uskonut että pelkkä pahvi voi päästää niin törkeän nopeasti vettä lävitse  :o

Poissa JankkiR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #13 : 09.02.2015, 18:53:34 »
Tänään nappasin kannen mukaan kouluun ja olihan se kiero vähän joka suuntaan. Joku 0.3mm joutui tavarata ottamaan, mutta nyt on taas hyvä.

Viikonloppuna tuli pyöristeltyä palotilan reunoja ja hiottu purseita poikkeen 100 paprul. Vielä jos johonkin 800 asti hiois, niin ei karstottus niin helposti. Imukanaviakin vähän sipistelin, vielä pitäis niitäkin hioo hienommiks.

Pakopuolen venojen ohivuodon mittasin, melko hyvät kun meneevät mittarissa yli vihreän  :)

Pitäisköhän tuota seuraavaks ajaa venat solmuun, niin saa hyvän syyn isonnella  :D

Pitäis varmaan kuvia yrittää ottaa, vähän huono kun puhelimesta kamera särki  >:(

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Turbo 245 b19et
« Vastaus #14 : 10.02.2015, 11:12:01 »
Jokos olet muuten auton omistushistoriaa selvitellyt? Tämähän on alunperin ollut jonkun kansanedustajan vaimon kauppakassi.  :D

 

Proturbo  Autodiagnoosi