Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Herbert - 06.12.2010, 23:05:58
-
Hei veljet,
pakko aloittaa tällainenkin osio. Tuntuu että kyseisen mallin keskustelut katoavat yksittäisinä muiden keskustelujen joukkoon.
Ensin hieman esittelyä itsestäni ja kuinka "eksyin" kyseisen mallin pariin.
Itse olen jo pitkän linjan volvo ihminen. Ensin mentiin isältä pojalle tyyliin ja sitten kaikki muutkin autot ovat olleet volvoja. Tosin työpaikan vaihdon seurauksesta jouduin vaihtamaan tila-auton kautta pakettiautoon, mutta samalla lähti ajatus harrastevolvon omistamisesta.
Pakkohan sitä on olla yksi volvo nurkissa pölyttymässä ;)
Jollain "perverssillä" tavalla olen aina ollut kiinnostunut 480 mallista. Sen erikoisuus, harvinaisuus ja uraauurtavuus on kiehtonut.
Volvoja on ollut isältä pojalle -79 244GL, -84 240DL ja sitten omat ostokset: -94 460SE, -01 V40 1.8, -03 V40 2.0T, -98 S40 T-4. -87 480ES ja -88 480 TURBO
Tästä pääsemme sujuvasti itse otsikon automalliin...
Hetken mielijohteesta ostin -87 480ES volvon. tarkoitus oli laittaa se ensin perustekniikalta kuntoon ja myöhemmin olisi isompien parannusten aika.
Pari vuotta auto seisoi äitini autokatoksessa ja rupesi koko ostos jo kaduttamaan. Intoa auton laittoon olisi ollut 110% mutta perus palkkatyöntekijänä pääkaupukiseudulla ei ole kovin helppoa nämä autoprojektit: Säilytys, laittopaikka, raha, jne...
2009 tuli kuitenkin mahdollisuus laitattaa autoa enemmänkin kaverin korjaamolla. Kaikki perushuollot / -korjaukset tehtiin ja auto katsastettiin muutamalla huomautuksella. Tästä olisi siis suhteellisen hyvä jatkaa?
2009 loppuvuodesta silmiini osui kuitenkin myynti-ilmoitus -88 vuoden volvo 480 turbosta kaikilla herkuilla. (erittäin harvoin myynnissä!)
Hinta ei ollut kummoinen ja kaikkea parantelua autoon oli tehty mutta yleisilme ja kunto ei ollut hääppöinen eikä luottamusta herättävä. katsastuskin oli vanhentunut yli kahdella vuodella. Päätin kuitenkin ostaa auton vaikka varaosiksi, sillä laitettujen osien arvo oli tuplasti yli pyyntihinnan.
Kokemuksesta tiesin että laittaminen vaatisi kunnon paikan ja vuokrasin harrastetallipaikan joka sattui eteen kuin sattuman kaupalla kavereiden kautta.
-87 ES myytiin koska sitä ei raaskinut varaosiksikaan laittaa huomattavien korjausinvestointien takia.
viimeisen vuoden aikana 480 TURBO :
-koko alusta uusittu ja maalailtu
-jarrut kokonaan huollettu, uusittu, maalattu
-kaikki sähköviat korjattu
-uudet vanteet ja renkaat
-koneen perushuolto
-lastutettu
-katsastettu lokakuun lopulla
-MAALATTU 17.11.2010
Nyt auto on kevättä odottamassa harrastetallissa jossa olisi vielä tarkoitus tehdä muutamia paranteluja sisustan ja moottorin osalta.
Selvitin (AKE) nykyinen Trafi kautta, että Volvo 480 malleja on tällä hetkellä rekisteröitynä koko Suomessa 59kpl. Ei todellakaan kovin paljon!
Näistäkin iso osa on purkukuntoisia autoja.
Erittelynä ei saanut kuinka monta on TURBO, ES yms. malleja.
Tästä aiheesta on lähetetty tilastokeskukselle kysely. Päivitän tietoja mikäli niitä jostain löytyy.
23.11.2010 saatu tietoja tilastokeskukselta:
TURBOja 13kpl
ES 46kpl
Erittely vuosimalleista:
-86 1KPL
-87 31KPL
-88 16KPL
-89 3KPL
-90 4KPL
-91 1KPL
-92 0KPL
-93 0KPL
-94 2KPL
-95 1KPL
Valmistusmäärä 75524kpl
Autolehti MOBILISTI on noteerannut 480 mallin myös aukeaman kokoisella jutulla numerossa 1/2010
Itselläni on myös kaikki TM:n vanhat artikkelit jotka ostin suoraan kustantajalta.
Sekä pienoismalli Volvo 480 ES 1 / 3024kpl
Hiljattain myynnissä on näyttänyt olevan myös TM:n vanha koeajoyksilö projektikuntoisena Vaasassa.
Uraauurtava henkilö taitaa olla DAKYY ja MIAMI WHITE projekti.
Perustekniikka on pitkälti tuttua 400-sarjaa mutta erikoisosat tuntuvat olevan välillä kiven alla..
Suomalaisilta purkaamoilta löytyy jonkin verran osia, mutta välillä on joutunut turvautumaan eurooppalaiseen varaosatarjontaan. Myös Volvo Classic Partsille on lähetetty pyyntö kyseisen mallin varaosasaatavuuden parantamiseksi. Myös muut voivat laittaa sinne viestiä josko heräisivät.
23.11.2010 saatu tietoja:
EI ole EIKÄ tule osia Volvo Classic Partsille :'(
Ohessa linkkejä automallista kiinnostuneille:
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/480PressRelease1988.pdf VIRALLINEN LEHDISTÖTIEDOTE vuodelta 1988
http://www.volvolandia.com/vltt14.htm
http://www.volvo-480-europe.org/ (ainakin euroopan suurin 480 foorumi)
http://www.ajovalo.net/Historia/volvo_440.htm
http://www.wrcomposites.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=10 (kopio muoviosia, myös hiilikuituisina)
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_480
http://www.saunalahti.fi/tarmol1/volvo%20sivu%202.htm (alkuperäisiä ammattikirjoja)
http://www.volvo-pit.de/epages/61901462.sf (iso läjä 480 purkuosia)
http://volvo480.northernscum.org.uk/ (erään auton tarinaa)
http://www.spauk.fi/historia.php ( Suomen poliisien autourheilukerho. Turva-autotoiminta aloitettiin kahdella 480 Volvolla)
GOOGLE löytyy
YOUTUBE löytyy
FACEBOOK löytyy
Tämä keskustelualue on siis aloitetttu meille VOLVO 480 mallista kiinnostuneille. Kerätkäämme siis tietoa tänne. Lisäyksiä ja korjauksia saa laittaa.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs980.snc4/75345_465427749603_672054603_5338879_1388242_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs602.ash2/155465_465431044603_672054603_5338910_7571648_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs988.snc4/76126_469017219603_672054603_5387695_6593052_n.jpg)
-
Hienoa että tämän hieman eksoottisemmankin volvo-mallin harrastusta löytyy! :)
Tuonne projektiosioon voisi myös sopia esittely omasta autostasi! Tai sitten showroomin puolelle, jos rakentelu ei ole kovin aktiivista.
-
Hieno juttu, paljon on vaivaa nähty -H-
Meillä on pihassa yksi 31 -87 mallin 480. Ajettu alle 125tkm, kaikki huoltokirjassa 8)
Mulla on jossain Matchboxin valkoinen 480es pikkuauto, no pojan se on ;)
-
Vähäkö siisti..... O0
-
Kerään tähän oleellisimpia asioita"museon" puolelta
- ensimmäinen etuveto Volvo
- mallisarjan muutoksia vuosien varrella ei juuri ollut. Muutamat niistä alla:
* niskatuet takaistuimiin
* lisäjarruvalo
* uudet sivupeilit
* ensiasennus vanteet muuttuneet
* kello muuttunut
Aiempi malli oli P1800ES ja seuraaja C30
* ES ja TURBO malleilla on leveyseroa 2,6cm
- 480 Volvosta valmistettiin myös ns. Celebration numeroitu keräilymalli joita valmistettiin YLLÄRI: 480KPL 2.0 koneella.
- ilmastointiasiaa:
Tämmöstä tietoo löyty.
Kylmäaine - R12 (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori = R134a)
Kylmäaineen määrä - 900g (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori =650g)
Ilmastointilaitteen öljy - Suniso 5GS (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori = 1161407-0)
Ilmastointilaitteen öljymäärä - 135cm³ (Zexel/diesel kiki =200plusmiinus20 cm³ )
Auto Volvo 480 turbo -90-96
-
Hyvää joulua ja projektirikasta uutta vuotta 2011...
Taas täytyy oppia kirjottamaan uusi vuosiluku.. ttu! Veikkaan että aluksi menee muutaman kerran väärin :idiot2:
Tuli harkittua myös personoidun rekisterikilven vaihtamista mutta ihan liian kallista taitaa lysti olla! :'(
CEM boxi pitänee irrottaa ens viikolla ja pakottaa elektroniikakoulutuksen saanut työkaveri käymään se läpi!
Siis hommahan meni niin että (SIIS IHAN OIKEESTI ja aikasemmin en kehdannu kertoa):
Katsastuspäivänä marraskuussa 2h ennen leimalle menoa omassa lopputarkastuksessa ilmeni Ylläri Ylläri sähkövikoja. Mikään näistä vioista ei ollut päällä vuoteen, mutta juuri ennen H-hetkeä ne iski kuin "miljoona volttia" kuten vanha korkkareiden lukija voi asian ilmaista. (ja korkkareilla ei tarkoiteta myöskään tässä asiayhteydessä naisten korkokenkiä, vaikka toisaalta niiden pohjia tietyissä olosuhteissa olisikin mielenkiintoista lukea) S*
Sumuvalot ei toiminu (mittailtu revitty johtoja irti yms. yms yms.)
Toinen lisäpitkä ei palanu (olis pitäny purkaa puoli keulaa että saa vaihdettua ja H1 polttimoa ei ollut hyllyssäkään)
Soitto konttorille että mitäs nyt tehdään kun aika varattu ja tämmösiä ilmeni?!!? (veikkasin etteivät usko meriselityksiä) Sovittiin että tuon Vollen paikalle ja edellä mainitut asiat kuitenkin aiheuttavat kaksi korjauskehoitusta ja kolmesta vasta reputtaa. Katsuri myös mainitsi että eriasia jos esim. ajovalot yms. ei toimi.
Noh, ei muuta kuin kohti konttoria. Koneet käyntiin ja valot päälle, mutta mitä VI**UA!!!! Eihän ne valot toimi >:(
Itkuraivari oli erittäin lähellä ja ränkyttelin kaikkia vipuja että ne syttyisi ja niinhän ne syttyikin, HUH!!! 8)
Katsatsus itsessään meni siis ihan hyvin poislukien ilmoitetut viat. Tosin kyseinen ajovalojen viiveellä syttyminen on edelleenkin diagnosoimaton (CEM? Rele?)
Valot joko syttyy tai sitten ei syty. Ne saa syttymään kun vilkuttelee vilkun viiksestä vasemmalle. Siksi epäilen juotos- / komponenttivikaa CEM-boxissa ja kaveri katsokoot sen tai muuten..... ;)
-
Meillä on pihassa yksi -87 mallin 480. Ajettu alle 125tkm, kaikki huoltokirjassa
Ihan helmi ajomäärä! Älä hukkaa sitä ikinä vaikka emäntä kuinka kiukuttelee. Hommaa sille sitten vaikka joku muu kulkine... :hello:
-
Mulla on nuo valojutut ollu kanssa kahdessa viimeisessä katsastuksessa harmina, tosin kolauttamalla on saanut palamaan. Jotain LPS3 tököttiähän tuo vaatii kun kontaktit hapettuu. Molemmilla kerroilla on myös inssi joutunut sahaamaan käyntiin tosi pitkään, ilmeisesti ei Essi haluu mennä syynättäväksi. Käymään lähtee vasta kun itse sen starttaan.
-
ilmeisesti ei Essi haluu mennä syynättäväksi.
;D Tein itse täysin saman analyysin!! 480 on enemmän kuin auto, sillä on tahto!! :buck2:
-
Huomasin tämän kun odottelin morsianta alttarilla. Tulevan kälyni mies tuli sanomaan että hääautona oleva 480 ei suostu käynnistymään. Piti käydä startin heräte kiinnittelemässä uudestaan sitten muutamaa minuuttia ennen vihkimistä :)
-
Tää kuuluu kai tänne :)
(http://images43.fotosik.pl/554/ed58d5a1fb2048ef.png)
Eli 1.9 T4 istutettu konehuoneeseen. Kuulemma kaikki muu mahtui paikalleen paitsi öljynlauhdutin ja ilmeisesti vetoakseleita jouduttiin lyhentämään.
tuolla aiheesta lisää: http://volvo480.northernscum.org.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=15799
-
Tuo on kyllä korjaajan painajainen, kenkälusikallako tuo on täytetty P> Ei taida olla suomessa mahdollista :P
-
Tuskin taitaa olla ::)
-
Jos oikein lähtee vääntämään niin konehan on 1890cc ja vähäpäästöinen joten moottorin kokohan ei lähde kasvamaan esim 2.0i mallista tehojen suhteen joutuu jo soveltamaan omavalmiste periaatetta... kuka käy kysymässä ekana??
-
Ja Suomen lainsäädännön tuntien se kaatuu johonkin ihan varmasti :D
-
Eihän siinä muuta ole kuin lappua vaan VTT:lle ja odottamaan ;D Itse en näkisi hommassa muuta kantoa johon kompastua, kuin tehot ? :-\
-
Moottorinvaihto toiseen vähäpäästöiseen, miksi tarvitsisi VTT:ssä käydä ?
-
Ei muuten mutta saa tehot rekkariin ;)
Tosiaan ei siinä pitäisi olla mitään mikä estäisi tuommoisen yhdistelmän kilpiinsaamisen vaikka 460:een :D
-
No johan on ! ! !
Itse taidan pysyä peruskonstruktion parissa :D
Ja on se aika ahdas vakiopalikoillaki toi konehuone.
-
Niinpä kyllä tuo ihan sopivasti liikkuu tuolla omallakin 1.7 turbolla :)
-
Do dii...
tuli ostettua huuto.netistä vanha tuulilasi vuodelta 1986 jossa on kuusisivuinen 480 ES koeajoraportti. Paras artikkeli tähän mennessä mitä olen lukenut.
CEM boxiki lähti kaverille ihmeteltäväksi. Toivottaavasti sieltä löytyisi vaan jotain pientä ja helposti korjattavaa. :-\
Nahkapenkkeihin on tullu läträttyä litratolkulla kaikkia litkuja, mutta eihän niistä uusia saa tekemälläkään... :(
Ja sitte muuten vaan sisustaa ja ulkolistoja hinkattu muovin ja kumin kiillokkeilla.
Konepellin alla olis vielä liian korkeaan tyhjäkäyntiin liittyvän ongelma analysointi.
Ja ovipahvit pitäis irrotella ja ihmetellä sähköikkunat kuntoon. Kusikin puoli toimii vaivoin. Ja apparinpuoli on ehkä pois kiskoilta. Se siis valahtaa itekseen alas välillä ja napista ei tapahdu mitään.
Olis pari varaosatarvettakin joista löytyy etsintäkuulutus tuolla ostetaan varaosat osiossa.
-
Do dii, sai ittensä aktivoitua taas Volvon pariin pienen taantuman jälkeen.
CEM-boxin juotosviat on korjattu ja ainakin ajovalot tuntuivat toimivan normaalisti.
- Onko takasumuvalot kytketty sarjaan mittaritaulun valon kanssa? Eli jos kojetaulun valo hajoaa niin yhteys takasumareille katkeaa?`Jokatapauksessa ne ei toimi ja polttimot on KATOTTU ;)
(EI OLE, TULI TESTATTUA)
-Onko takasumarit maadoitettu mihin?
-Onko lisäpitkät kytketty sarjaan, rinnan vai miten? Onko niille yksi ja sama rele?? Oikealle puolelle ei tule virtoja
Vihaan noita sähkökaavioita joten kysyn ensin jos pääsisi helpommalla. :buck2:
Viikonloppuna jatkuu taas hommat <Kippis>
-
Tulipahan purettua apukuskinpuolen sähköikkunamekanismi atomeiksi.
Toisenpään vaijerikiinnike oli rikki ja vaijeri päässy irti. (vissiin aika yleinen vika ettei ne muovit mitään kestä).
Vaijeri oli puoliksi poikki ja joutu viritelemään lyhyemmän vaijerin. Samalla joutu laittamaan pidemmän ikkunastopparin ettei vaijerirulla mee uudestaan takkuun ikkunaa liian lyhyellä vaijerilla laskettaessa. No se on apukuskin ongelma jos ikkuna jää ala-asennossa 5cm ylemmäs.
Jos jollain löytyy noita sähköikkunamekanismeja ylimääräisiä niin koodia tännepäin. Kuskinpuolelle tarttis koko hökötyksen ku joku laittanu aikoinaan sinne jonku vähän sinnepäin mallin.
-
Kävin ekaa kertaa kyseisellä autolla vetämässä kunnon ajelulenkin kaiken remontin ja laittelun jälkeen.
AI ETTÄ TUNTU MAGEELTA :smitten:
Sähköikkunaki toimi ku junan vessa.
Ainoo että ABS valo paloi koko ajolenkin ajan! :buck2: Syksyllä ei palanu, mutta nyt paloi.... sanontahan kuuluu että "autot tykkää että niillä ajetaan".
Pitää ruveta selvittelemään kunhan on motivaatiota..
-
Kohta pitäis ottaa Essi ajoon, jos historic messuihin menis sillä. Ainakin tuo oma kulkine vaatii jokaisen valon kannan hellän ravistelun, että valot alkavat palamaan. Hapettumat on 480:n vakivikoja.
-
Katsastettu tänään huomautuksitta ja vähän ajeltukin. Pistin aikani kuluksi ja harjoitukseksi uuden kannen ja kansipahvin paikalleen kun ei ole ennen tullu koitettua ja vaikuttaisi pelaavan. Katsotaan kuinka kauan. Sai muutenkin harjoitusta moottorivaihtoa ajatellen.
Vanha kansi olikin halki, yhden sylinterin pakoventtiili oli käyny männässä ja jako oli ilmeisesti pompannut. :2funny:
Lamppujen kanssa oli kans säätöä, takasumuvalot ei pelannu vaikka jännite tuli kantaan saakka. Vika oli kytkimessä. Toinen valonostin ei toiminu alkuun, pompahti itse ylös ja pelaa taas :)
-
Huomenna tulille , apparinpuolen sähköikkunan piuha on poikki siitä saranan kohdalta. Olisiko kellän laittaa takalasin pyyhkimen johtojen värijärjestystä siis liittimen molemmin puolin.
-
Jahas, ilahduttavaa aktivoitumista automerkin tiimoilta! ::)
Missähän muuten kaikki muut 480 omistajat. Tällä foorumilla omistajat taitaa mahtua yhden käden sormiin.
Pitäis vaihdattaa jakohihna ennenku uskaltaa yhtään enempää ajella. Hilut jo hankittu ja itte en rupea vaihtamaan.
Mä katon jossain vaiheessa noi johtojen värit ellei joku muu ehdi ensin... :hello:
-
Huomenna tulille , apparinpuolen sähköikkunan piuha on poikki siitä saranan kohdalta. Olisiko kellän laittaa takalasin pyyhkimen johtojen värijärjestystä siis liittimen molemmin puolin.
Nyt täytyy hieman tarkentaa kysymystä. Kun punainen, vihreä sekä musta oli toisessa moottorilta tulevassa liittimessä ja vastakappaleessa oli kaikki johdot mustia !??!
Jos menee liian vaikeeksi niin nappaan vaikka valokuvan ja laitan liitteeksi.
-
Onko olemassa erikseen CELEBRATION kuva (http://i8.aijaa.com/b/00066/8088435.jpg) 1-480kpl ja COLLECTION kuva (http://i6.aijaa.com/b/00501/8088436.jpg) 1-480kpl erikoismallit?
Siltä tuo mun mielestä vähän vaikuttais noiden kuvien perusteella
-
Onko olemassa erikseen CELEBRATION kuva (http://i8.aijaa.com/b/00066/8088435.jpg) 1-480kpl ja COLLECTION kuva (http://i6.aijaa.com/b/00501/8088436.jpg) 1-480kpl erikoismallit?
Siltä tuo mun mielestä vähän vaikuttais noiden kuvien perusteella
Celebration UK
Collection GER
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/viewtopic.php?p=10982
-
Celebration UK
Collection GER
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/viewtopic.php?p=10982
Elikkä niitä löytyy 480 kpl oikealta ajettavia ja 480 kpl vasemmalta ajettavia ???
-
Oma pirssi lähti juuri jakohihnan vaihtoon. Sit sen voi ottaa ajoon :pupu: *taavih->
Ainoo et ABS jarruvalo palaa ja jarrupoljin painuu kyllä aika syvälle. Syksyllä kaikki oli vielä ok ja talvehtinu lämpöisessä.
Ei jaksais ruveta jarruja TAAS aukomaan ku just käyty kaikki läpi.
-
kyllä tuohon omaan koitan kuitenkin vielä vaihtaa kampparin ja nokan stefat ja öljypohjan tiivisteen jos sit vuoto tokenis niin sais jatkaa ajelua. jos ei vuoto sillä lopu niin sit poistan liikenteestä ja laitan odottamaan kunnostusta
-
kyllä tuohon omaan koitan kuitenkin vielä vaihtaa kampparin ja nokan stefat ja öljypohjan tiivisteen jos sit vuoto tokenis niin sais jatkaa ajelua. jos ei vuoto sillä lopu niin sit poistan liikenteestä ja laitan odottamaan kunnostusta
Millanen vuoto se sulla on?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4953.0
-
jee kivaa et näitä löytyy muilla itelläni muutaman noita sammakoita ja toinen turbo ja kolmannesta hierotaan kauppaa varaosia löytyy jos joku tarttee!! ;D
-
Moon luullu että noi on muuten samanlaisia muiden nelisatkujen kanssa, mutta vaan kori on ihan eri.
Eli käsitin että samat varaosat ja korjausvinkit käy kaikkiin nelisatasiin...
-
Pitääpä itsekkin osallistua vähän. TUli myös hankittua tuollainen herkku. Tällä hetkellä kansi on pajalla, turbo korjattu ja moottori odottaa kasaamista. Öljypumppukin tarviisi uudistaa, Volvolla ei vaan sitä ole ja Elokuun loppuun lupailivat... :/
Auto oli leimassa ennen moottorivauriota joten toivetta olisi vielä tälle kesälle päästä kierrokselle
Ensi talvena edessä on ruostevaurioiden korjausta, alustan korjausta, jarruremontti ja ajotietokoneen korjaus yms. "pientä laittoa" :-\
Mukana sain alkuperäiset R14 Volvon aluvanteet. Onko kokemuksia isommista ja leveämmistä renkaista (15-16") kenelläkään?
-
Olisikohan tullut halvemmaksi ostaa ehjä moottori kuin korjata se vanha ? ???
-
Olisikohan tullut halvemmaksi ostaa ehjä moottori kuin korjata se vanha ? ???
Mitähän mahtaisi uusi maksaa. Enpä usko, että tolla rahalla mitä menny tohon saisi uutta tai korjattua.
-
Mitähän mahtaisi uusi maksaa. Enpä usko, että tolla rahalla mitä menny tohon saisi uutta tai korjattua.
Ei se remontoitukaan moottori ihan taida tehdas-uutta vastata. Niin ja tuskin vähän ajetut B18FT moottoritkaan mitään hirmuhintaisia enää ovat.
Itsellä on 180tkm ajettu sellainen ja ei ollut kovinkaan kallis...sekin on vähän että kannattaako alkaa näiden moottoreita välttämättä kunnostamaan...paitsi jos on tarpeeksi ylimääräistä niin miksei :P
tehköön jokainen tietenkin miten haluaa, tuo oli vain oma mielipide asiasta...
-
Ei se remontoitukaan moottori ihan taida tehdas-uutta vastata. Niin ja tuskin vähän ajetut B18FT moottoritkaan mitään hirmuhintaisia enää ovat.
Itsellä on 180tkm ajettu sellainen ja ei ollut kovinkaan kallis...sekin on vähän että kannattaako alkaa näiden moottoreita välttämättä kunnostamaan...paitsi jos on tarpeeksi ylimääräistä niin miksei :P
tehköön jokainen tietenkin miten haluaa, tuo oli vain oma mielipide asiasta...
Kohtuu vähän ajettu toikin oli, jakohihna oli vain jostain syystä jäänyt edellisellä omistajalla vaihtamati :D Pari venttiiliä kieroksi ja samalla vähän paranneltiin kantta.
Edit: Ainiin, löysin vähän käytetyn öljypumpun, 40€
-
Eihän näihin ole edes vaikeaa vaihtaa sitä jakohihnaa...tosin samalla tavalla oli yksi fiat kans tuhottu, ettei jakohihnaa oltu vaihdeltu ajallaan vaan ajettu pelkästään...
aikoinaan kyllä itsekin sain B18FT moottorista venttiilit solmuun, kun vähän nokan ajoitusta piti säädellä...no eipä se remontti tullut maksamaan onneksi kuin jotain 100e luokkaa...
-
Pika kyssäri, tietäskö kukaan 480 tbo -89 venttiilin välyksiä ? Pika vastaus olis asiaa sillä tänään pitäs saada säädettyä venat viel...
-
En tiedä onko enää apua mutta laitetaan kuitenkin...
Imuventtiili 0.20mm
Pakoventtiili 0.50mm
-
Kiitos, aamulla sain välykSet tietoon, imu 0,15-0,25mm pako 0,35- 0,45mm. Noi löytyi autodatasta.
-
Nostetaan nyt tämäkin
Tuli tehtyä tänään ostos, joita ei joka päivä tehdä, haaviin tarttui vain 89 tkm ajettu 480ES. Ainoa puute autossa on takatilan päällysverho.
Löytyykö tähän uusia varaosia vai täytyykö hommata varaosaauto??
-
Tervehdys,
Tällainen tuli hankittua viime syksynä pitkällisen ajatus- ja tutkimustyön tuloksena. Ja siksi, että sattui sopiva auto myyntiin sopivaan liikkeeseen. :)
Vuosimalli on -87, ajomäärä mittarissa 97700 ja huoltokirjassa vähän vähemmän. Kokonaisuutena suht siisti mutta muutamia pienehköjä juttuja on tehty ja tulossa työn alle. Rekisteritunnuskin on saatu "neuvoteltua" aikoinaan kohdalleen. ;)
Varaosien saatavuuden haasteellisuus on jo tullut todettua mutta jotakin olen maailmalta saanut haalituksi.
Keskeisimpinä tämän hetken työstökohteina ovat takakaaret, joiden pyöräkoteloihin päin kääntyvä pokkaus oli ruostunut pois molemmilta puolilta. Lisäksi tyhjäkäynti aaltoilee, johon löysinkin jo hyviä vihjeitä täältä foorumilta. Kiitos niistä. Epäilykset kohdistuvat lisäilmaluistiin koska tilanne parani luistia putsailemalla mutta kokonaan ongelma ei poistunut.
Myös vaihdevivuston säätö pitäisi tehdä, mihin tarkoitukseen hain kirjastosta korjausoppaan. Nykyisellään on nimittäin niin, että peruutusvaihde ei mene päälle ollenkaan. Pakkilukon takana on ykkönen ja alapuolella kakkonen eli vaihdevipu ei pääse käsittääkseni tarpeeksi vasemmalle. Olisiko kellään vinkkiä tähän, onko tullut vastaan omissa projekteissa? Korjausopas suositteli vahvasti käyttämään erikoistyökalua vaihdevivun asemoimiseen ja po. työkalu pitäisi tietenkin ensin valmistaa. Vaihdevipu oli hieman "puurokauhamainen" jo auton minulle tullessa mutta tilanne eskaloitui kun vaihdoin vaihdekepin läpivientikumin ja purin asetelman.
(https://thumb.ibb.co/kyaWoQ/volvo480_1.jpg) (https://ibb.co/kyaWoQ)
(https://thumb.ibb.co/b4QmNk/volvo480_2.jpg) (https://ibb.co/b4QmNk)
-
Sieltä voi olla vaihdevivustosta sellainen messinkiholkki kulunut vaihdelaatikon puolelta, tai kepin puslat väljät. Voi myös olla että joku säädellyt itse vaihdevivustoa. Jossain väitetty että X40 olisi samat puslat, mutta oman kokemuksen mukaan eivät sovi näihin. Uusiakaan ei taida mistään oikein enää löytyä niin joutuu varmaan tekemään itse. Ei kannata sitä vaihdevivustoa alkaa säätämään ilman tuota työkalua, koska silloin sen kohdalleen saanti on melkoista arpapeliä.
Luulisi tuohon varaosia löytyvän, koska hyvinhän noihin 440/460 saa osia ja 480 on alustaltaan/tekniikaltaan sama auto. Kori/sisusta on oikeastaan ainut ero noihin.
-
Liekö foorumilaisilla jo tiedossa mutta seuraavasta osoitteesta löytyy jonkin verran myös 480:n osaa.
https://www.volvo340onderdelen.nl/en/
Pari esinettä tilasin hetki sitten, saa nähdä mitä posti tuo... ::)
-
Tervehdys,
Tällainen tuli hankittua viime syksynä pitkällisen ajatus- ja tutkimustyön tuloksena. Ja siksi, että sattui sopiva auto myyntiin sopivaan liikkeeseen. :)
Muuten tämä on nyt kuosissa, katsastettu jne. mutta kun piti lähteä talviunille niin startti mykistyi.
Myönnetään, että se oikkuili jo kesällä mutta nyt eivät hellät pusut vasaralla enää auta. ::)
Millainen homma startin irroitus on? Silmäilin vauhtipyörän koteloa mutta en päässyt kartalle, että mistä aloittaa...
-
Ootko varma, jotta on startti mykistynyt ? Hansikaslokeron seutuvilla on kaksi normi relettä, toinen startille tms. ja toinen muistakseni bensapumpulle. Ne oli aika usein mulla riesana, uusi bulkki rele tilalle ja taas rokkasi. Kolmena vuotena katsastuksessa oli kyseinen vika päällä kun inssi starttasi Essiä tulille. Tosin noiden vuosien aikana kilometrejä tuli kait n. 500 yhteensä
-
Tosiaan tutkisin ensin startin herätteen että tulee varmasti +12v sinne. Siitä startin releestä on varmaan helpoin aloittaa tutkiminen ja se löytyy hanskalokeron takaa. Toinen rele on mielestäni päävirta eculle ja bensapumppu. Virtalukon pohjakin voi temppuilla.
Herätettä voi kokeilla myös hyppyjohdolla suoraan +12v herätenastalle tai sitten käynnistys ruuvimeisselillä, mutta siinä pitää varoa ettei töki runkoon sen meisselin kanssa.
-
Kysyisin että mikäs kun valot ei nouse??
Toinen, mistä saa kirkkaat etuvilkun lasit?? Tai yleensäkin varaosia
-
Kysyisin että mikäs kun valot ei nouse??
Toinen, mistä saa kirkkaat etuvilkun lasit?? Tai yleensäkin varaosia
Voi olla konepellin mikrokytkin jumissa. Ei taida kyllä mistään muualta saada osia kuin romuttamoilta tai muilta harrastajilta.
-
kirkkaita vilkkuja näkyis saksasta löytyvän mut hieman suolaisen hintaiset on. mut pääsääntöisesti kyllä osien saanti monelta osin melko hankalaa.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/indicator/indicator-front-left-white/1005647/
-
Muuten tämä on nyt kuosissa, katsastettu jne. mutta kun piti lähteä talviunille niin startti mykistyi.
Startista oli hiilet loppu, korjautin kapineen alkukesästä ja nyt jytää. :)
Miten muuten on, onko ikkunannostimiin saatavana mitään fiksumpaa ratkaisua kuin alkuperäinen? Vaikkapa jostain toisesta mallista. Muovikelalle kiertyvä vaijeri tuntuisi olevan melko vikaherkkä ja näillä keleillä aukeavat ikkunat olisi luksusta. 8)
-
En löytänyt mistään, että kehtaako kaataa acea a3 luokitteista öljyä 2 litraseen koneeseen. 5w40 varmaan ok viskositeetti.
-
Eiköhän se noillakin pelaa.
-
Moro millain mittari irtoaa iroitin kaikki ruuvit mitkä näin mutta ei silti irtoa kun ei bensa mittari toimi
-
Ihan helposti sen pitäisi irrota, jos kaikki pistokkeet on irti ja ruuvit auki. Muistelen että siinä olisi edessä sellainen muovinen lipare toisella puolella, mitä pitää vähän taivuttaa niin mittaristo tulee pois. Jos on vaijerimittari niin se vaijeri täytyy irroittaa myös, että mittaristo irtoaa. Digitaalisen bensamittarin pystyy kalibroimaan uudestaan, tai sitten vika voi olla myös tankkilaitteen kohossa.
-
moro olisko kellään 87 vuosimallista releboksista kuvaa että näkisi milain ne releet siellä on :)sain volvon perinnöksi ja luulen että sieltä on vaihdettu releitten paikka kun ei toimi lähivalot ja pitkät ja vilkut mittariin tulee valot mutta bensamittari ei toimi mutta muuten kaikki sähköt toimii olen puhdistanut kaikki liittimet ja maajohdot 1.7 ei turbo
-
Eikö 480 ole CEM-moduuli, jos se on viallinen ?
-
Valot ja vilkut taitaa mennä sen CEM -boxin kautta. Voi olla , jotta saattais nurkista löytyä yksi, mutta voi olla, että meni 480:n mukana
-
mikä tosta CEM-moduulista menee rikki oon se ja putsanut ja en siinä nähnyt mitää vikaa onko porissa ketään ketä se osaisi korjata tai jossain päin suomea ;D :)
-
:-\
Ostakaahan hyvään kotiin.
https://www.nettiauto.com/volvo/480/10675623 (https://www.nettiauto.com/volvo/480/10675623)
-
Moi
Tämä kummallinen malli kiinnostaa ja mulla olis tilaisuus hankkia melko vähän ajettu yksilö. On vaan kaukana Lapin perukoilla (mistä ihmeestä sinne ikinä eksynyt) joten ikinähän ei kannata näissä piireissä erehtyä kysymään, onko hankinta järkevä. Ei tietenkään ole. Mutta juuri siksi. Moottorihan on Rellun 1,7, joten osat eivät ole tiukankaan takana. Mutta kaikki muu sitten. Auto on seissyt tallissa x vuotta, onko siis pelkkiä ongelmia tiedossa?
-sähköt?
-anturit, releet?
-ruosteherkkyys?
-jarru ym alustan osat?
Jos joku viitsii vastata, niin pääsis alkuun. Kiitos
-
Morjens.
Listaamasi asiat on melko varmana seisseessä autossa edessä. perusongelmat 400-sarjan volvoissa on että maadoituspisteet hapettuu. ja 480:ssä on vielä enemmän niitä sähkö hiluja mutta ei ne välttämättä ole ottanut itseensä voivat hajota yhtä hyvin starttien välillä kuin vuosien seisonnassa.
Pohjosen auto ei ehkä ole niin paljoa saanut suolaa kuin muut mutta pyörankaaret, puskurin rungot ja helmat noissakin ottaa ruostetta. myös apurunko tahtoo hapantua. jarruissa ei ole mitään ihmeellistä jos ei toimi uusi satulat ja kilkkeet niin toimii, pikkurahalla.
-
Hansikaslokeron yläpuolella olevat bensapumpun rele ja päävirtarele ovat useimmiten syypäänä käynnistymättömyyteen, mittariston viat korjaantuvat uudelleen kolvauksella. Itsellä oli -87 480 ja useamman kerran jäi katsastajan pihaan kun bensapumpun rele sippasi , tai sitten auto vain kammosi katsastusta. Konepellin mikrokytkin aihauttaa kääntölamppujen toimimattomuutta yleisimmin