Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: s80mk2 - 21.11.2018, 19:42:51

Otsikko: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: s80mk2 - 21.11.2018, 19:42:51
Terve, mitä softia/ohjelmia suosittelette ? Olen kuullut huhuja, että jotkut ohjelmat nostavat kulutuksen entistäkin kovemmaksi, ja luvataan "rahat takaisin" jos näin käy. Mitä täällä turbomiehet ovat käyttäneet ?
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: Raid - 22.11.2018, 07:59:42
Kulutuksen nousu johtuu usein penkin ja ratin välistä kuin auton olemus muuttuu rivakammaksi niin sen vuoksi tulee polkastua lapikasta vähän reippaammin.
Itsellä keskikulutus  on noin puoli litraa alle tehtaan ilmoituksen mukaan ja rauhallisessa matka-ajossa noin litran verran alle.
Oleellisin muutos tapahtuu laatikon toiminnassa.
Omassani on Optimoiautosi Stage 2
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: saku - 22.11.2018, 13:35:07
Mulla V70 2.5T AWD aut. -07 BSR:n stage 1 softalla. Testasin viime viikolla minimikulutuksia pidemmässä moottoritieajossa vakionopeussäätimellä pääsääntöisesti ajaen, alla nastarenkaat. Todellinen keskinopeus 100 => kulutus 7.9 l/100km. Toinen reissu keskinopeudella 90 => 6.9 l/100km. Eli menee tuo bensanelikoksi aika pienellä pihistellen, mutta todellinen keskikulutus maantiellä pyörii ysin kieppeillä. Silloin on jatkuvaa lievää ylinopeutta ja tehon sallimia reippaita ohituksia varsin taajaan.

BSR lupaa 252hp ja 410Nm ja olen tuolla softalla ajellut nyt 19tkm ilman ongelmia. Automaattilaatikko alkoi tosin käyttäytyä huonommin tuossa viimeaikoina. Ahtopainesäätöventtiilin vaihto korjasi käytöksen ja palautti kulutuksen asennuksen jälkeisiin lukuihin.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: s80mk2 - 22.11.2018, 18:41:24
Hyviä pointteja. Ajotietokone näyttää nyt 10,6l/100km tällä hetkellä sekalaisessa ajossa. Ohjelmointi kiinnostaisi kovasti. Eli BSR ja optimoiautosi (ilmeisesti Sedox:in ohjelma) on todettu toimivaksi.

Edit: Ilmeisesti softaus ei mene portista näissä ? ECU irti ja auki ??
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: volvotdi - 23.11.2018, 04:59:10
Ja jos haluat jotain muuta kuin bulkkiohjelmaa sekä myös laatikolle parannusta niin ota yhteyttä. Ecu noissa pitää avata.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: saku - 23.11.2018, 09:11:38
BSRn ohjelmointi tapahtuu OBD-liittimen kautta BSRn ohjelmointilaitteella. Kalikan voi ostaa omaksi (vähän yli 200e), jolloin softan voi halutessaan palauttaa vakioksi vaikkapa katsastuksen ajaksi. Sitten taas optimoitu softa kalikalla sisään. Jos ei halua kalikkaa ostaa, sen saa lainaksi kertaohjelmoinnin ajaksi.

Mulla tuo BSR stage1 on toiminut mainiosti omiin tarpeisiin...
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: s80mk2 - 23.11.2018, 19:50:28
Ja jos haluat jotain muuta kuin bulkkiohjelmaa sekä myös laatikolle parannusta niin ota yhteyttä. Ecu noissa pitää avata.
Tuttu joka tarjoaa Sedoxin ohjelmaa tosiaan sanoi, että volvossa pitää ecu ottaa irti ja avata. Mahtaako jäädä "pysyviä jälkiä", kolvaus/ruuvimeisseli hommia ?
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: s80mk2 - 23.11.2018, 19:52:06
BSRn ohjelmointi tapahtuu OBD-liittimen kautta BSRn ohjelmointilaitteella. Kalikan voi ostaa omaksi (vähän yli 200e), jolloin softan voi halutessaan palauttaa vakioksi vaikkapa katsastuksen ajaksi. Sitten taas optimoitu softa kalikalla sisään. Jos ei halua kalikkaa ostaa, sen saa lainaksi kertaohjelmoinnin ajaksi.

Mulla tuo BSR stage1 on toiminut mainiosti omiin tarpeisiin...
Eli pitääkö BSR tapauksessa itse ohjelmoida ? Vaatii siis jonkun softan ja läppärin ?  :idiot2: Katselin, että vantaalla on joku BSR "official" paja, tietty turusta joutuis ajamaan pienen siivun sinne....
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: serto - 23.11.2018, 19:54:38
Kyllä ainakin omaan (S80 mk2 D5) meni ohjelma ilman ecun avaamista. Irti se piti ottaa kun eculle piti syöttää jännite pinniin suoraan kun eculle ei ole k-linjalle virran syöttöä. (Tämä oma muistikuva ohjelmoijan kertomasta)
Uudemmalla ohjelmointityökalulla olisi mennyt suoraan obd-portista.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: s80mk2 - 23.11.2018, 20:07:12
BSR sivuilta "Optimointi tehdään PPC:llä mutta sen ensi asennus Decryptaamalla BSR dealerin toimesta joko autolla vierailemalla tai auton ECU lähettämällä Premium dealer or Premium Service Center"
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: saku - 23.11.2018, 21:39:11
Vuosi sitten täytin BSRn tilauskaavakkeen netissä ja maksoin PPCn ja softan samoin tein. Pari päivää ja paketti postissa.

PPC piti käyttää ensin PCssä kiinni. Yhteysohjelma liitti PPCn BSRn serveriin ja palikka aktivoitui juurikin mun kotteron VIN-numerolle.

Eikun autoon ja PPC OBD-porttiin kiinni ja ohjeita tarkkaan seuraten ECUn ohjelmointi. Eipä tarvinut ECUun omin pikku kätösin ollenkaan kajota. Helppoa kuin heinänteko.

Ohjelmointi kesti useamman minuutin ja kojelaudan valot tekivät hermoja raastavaa showta. Mutta lopulta homma oli ok. Ensimmäiset pari minuuttia auto kävi kuin traktori, mutta sitten alkoi kiitettävästi tapahtua.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: volvotdi - 24.11.2018, 05:42:20
Tuttu joka tarjoaa Sedoxin ohjelmaa tosiaan sanoi, että volvossa pitää ecu ottaa irti ja avata. Mahtaako jäädä "pysyviä jälkiä", kolvaus/ruuvimeisseli hommia ?

Riippuu tekijästä jääkö jälkiä vai ei. Tuon saa tehtyä ilman kolvia ja ruuvimeisseleitä jälkiä jättämättä.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: volvotdi - 24.11.2018, 05:44:07
Kyllä ainakin omaan (S80 mk2 D5) meni ohjelma ilman ecun avaamista. Irti se piti ottaa kun eculle piti syöttää jännite pinniin suoraan kun eculle ei ole k-linjalle virran syöttöä. (Tämä oma muistikuva ohjelmoijan kertomasta)
Uudemmalla ohjelmointityökalulla olisi mennyt suoraan obd-portista.

Sinulla on uudemmalla tekniikalla ”harmaa kantinen” mikä ei vaadikkaan ecun avaamista vaan juuri katkaistun K-linjan kytkeminen suoraan ohjelmointilaitteeseen.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: s80mk2 - 25.11.2018, 18:27:01
Vuosi sitten täytin BSRn tilauskaavakkeen netissä ja maksoin PPCn ja softan samoin tein. Pari päivää ja paketti postissa.

PPC piti käyttää ensin PCssä kiinni. Yhteysohjelma liitti PPCn BSRn serveriin ja palikka aktivoitui juurikin mun kotteron VIN-numerolle.

Eikun autoon ja PPC OBD-porttiin kiinni ja ohjeita tarkkaan seuraten ECUn ohjelmointi. Eipä tarvinut ECUun omin pikku kätösin ollenkaan kajota. Helppoa kuin heinänteko.

Ohjelmointi kesti useamman minuutin ja kojelaudan valot tekivät hermoja raastavaa showta. Mutta lopulta homma oli ok. Ensimmäiset pari minuuttia auto kävi kuin traktori, mutta sitten alkoi kiitettävästi tapahtua.
Tuo kuulostaa jo paremmalle. En haluaisi ECU:un fyysisiä muutoksia, riski ? Joskus laitoin -95 vuoden alfa romeo 155:seen "chipin" , ja tosiaan ecu irti ja auki, pikkumeisselillä joku ram-palikka irti ja uusi tilalle  ;D  Luulisi jo, että "nykyään" menis portista kaikki läppärillä/testerillä....
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: PETRIAKU - 16.12.2018, 12:10:22
Mulla V70 2.5T AWD aut. -07 BSR:n stage 1 softalla. Testasin viime viikolla minimikulutuksia pidemmässä moottoritieajossa vakionopeussäätimellä pääsääntöisesti ajaen, alla nastarenkaat. Todellinen keskinopeus 100 => kulutus 7.9 l/100km. Toinen reissu keskinopeudella 90 => 6.9 l/100km. Eli menee tuo bensanelikoksi aika pienellä pihistellen, mutta todellinen keskikulutus maantiellä pyörii ysin kieppeillä. Silloin on jatkuvaa lievää ylinopeutta ja tehon sallimia reippaita ohituksia varsin taajaan.

BSR lupaa 252hp ja 410Nm ja olen tuolla softalla ajellut nyt 19tkm ilman ongelmia. Automaattilaatikko alkoi tosin käyttäytyä huonommin tuossa viimeaikoina. Ahtopainesäätöventtiilin vaihto korjasi käytöksen ja palautti kulutuksen asennuksen jälkeisiin lukuihin.

Mun Volvossa 2,5T -05 sama setti.. on aiheuttanu vitutusta jne.. Mie täällä jo kehuin ett kaikki toimii. Tuo vakio Pierburg ei kestä. 3 niitä kerkes mennä ennenkuin näin vaivaa tilata Ipusan tuote. Vimeinen hajos 300km jälkeen, kun kävin reissussa ja rekkojen ohitelut niillä teillä ja ruuhkilla vaativat täyet tehot. kun venttiili korkkas ,tehot tuli sen jälkkeen potkuna 3000rmp paikkeilla, alavääntöö ei laisinkaa ja vakkariajolla laatikko vaihteli 3-5 vaihdetta edestakas tiuhaan.
 Bsr:ltä aikoinaan tiedustelin ongelmasta ja näin muistelen vastaukset...Millasii paineita  tämä stage1 pitäis antaa? Ei antaneet suoraa vastausta, vaan sanoivat että se on monen asian summa.
Kysyin miksei vakio Pierburg tcv kestä? Meinasivat ettei sellaista ongelmaa ole ollut ja tehneet tätä virisettiä 2006 lähtien.
Toki voihan mun turbo tms jostain syystä ahtaa liikaa. Kun en tajua näitä,vaikeeta  alkaa ettii vikaa. Mutt koskaan auto ei ole menny vikatilaan tai vikakoodeja ilmoittanu.
Ibusan tcv on ollut paikoillaa vähän aikaa ja näill keleillä on niin liukasta ettei ahdot kerkee juuri nousta kun luistonesto tappaa vedon. Enskesä sitt näyttää Ipusan kestävyyden.

Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.12.2018, 12:48:05
Ahtoja voisi varmaan tarkkailla jollain Torquella tms. obd-loggerilla jos vikaa epäilee
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: ridgeforrester - 05.04.2019, 10:11:18
BSR vs Rica - onko oleellista eroa? Rica mainitsee ainakin myös laatikon käytöksen muuttuvan ja 1&2-vaihteiden vääntörajoituksen poiston käytöstä. Onkohan BSR:ssä sama?
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: volvotdi - 06.04.2019, 21:33:33
BSR vs Rica - onko oleellista eroa? Rica mainitsee ainakin myös laatikon käytöksen muuttuvan ja 1&2-vaihteiden vääntörajoituksen poiston käytöstä. Onkohan BSR:ssä sama?

Kummatkin bulkkia eli ei ole eroa. 1&2-vaihteiden rajoituksen poistosta ei ole mitään hyötyä kun ei kuitenkaan ehdi ahdot nousemaan kun pitäisi kolmosta tarjota, tosin ei tuosta poistosta haittaakaan ole.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: puliukk0 - 07.04.2019, 11:27:16
Kummatkin bulkkia eli ei ole eroa. 1&2-vaihteiden rajoituksen poistosta ei ole mitään hyötyä kun ei kuitenkaan ehdi ahdot nousemaan kun pitäisi kolmosta tarjota, tosin ei tuosta poistosta haittaakaan ole.

Ainakin V50 T5 se kakkosen rajotus on ihan hanurista. Jos halusi lähteä tietystä vauhdista kiihdyttämään, piti tunkea kolmosta väkisin automaatista liian aikaisin.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: saku - 29.04.2019, 17:23:50
Mun Volvossa 2,5T -05 sama setti.. on aiheuttanu vitutusta jne.. Mie täällä jo kehuin ett kaikki toimii. Tuo vakio Pierburg ei kestä. 3 niitä kerkes mennä ennenkuin näin vaivaa tilata Ipusan tuote. Vimeinen hajos 300km jälkeen, kun kävin reissussa ja rekkojen ohitelut niillä teillä ja ruuhkilla vaativat täyet tehot. kun venttiili korkkas ,tehot tuli sen jälkkeen potkuna 3000rmp paikkeilla, alavääntöö ei laisinkaa ja vakkariajolla laatikko vaihteli 3-5 vaihdetta edestakas tiuhaan.

No näin se tosiaan näyttää olevan. Mulla hajonnut kaksi Pierburgin TCVtä BSRn softan laiton jälkeen (30 tkm). Tänään laitoin myös IpdUsan Heavy Duty TCVn. Tein totutusajon ohjeen mukaan ja ensikokemukset on ihan positiiviset. No ainakin risaan Pierburgiin verrattuna. Tuo samainen venttiili on myös Ärrää varten eli kai sen pitäisi paineita kestää.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: xeeno - 25.05.2019, 20:37:43
iddusa on hyvä ei ne pierupurkilla tee mitään uutenakaan..miten tuo ohjelma vaikuttaa auton tietokoneen kulutukseen näyttääkö oikeaa..? onko myös niin että jos boxia laittaa toiseen autoon ohjelma häviää pois..?jos tietokoneella tehty.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: Mikke81 - 25.05.2019, 22:18:22
Täälläkin 2.5T kaipaa ohjelmaa. Tämän ketjun innoittamana jo ipdusan laitoin tilaukseen. Mutta ite softasta niin alkaa BSR tuntumaan helpoimmalta ratkaisulta. Ilmeisesti ihan toimiva ja varmaan luokkaa eniten näihin volvoihin laitettu. Tehoissa ei tunnu olevan juurikaan eroa eli kaikilla ohjelmilla saadaan se suunnilleen sama teho, mutta miten automaatin toiminta? Onko kukaan huomannut mitään eroa esim BSR:n tai jonkin toisen softan välillä? BSR poistaa ilmeisesti nopudenrajoittajan, mutta mitenhän se 1&2 vaihteen rajoitin? Poistuuko se nyt vai ei? Nämä kaikkihan saisi luonnollisesti poistua.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: R70AWD - 26.05.2019, 11:50:23
No näin se tosiaan näyttää olevan. Mulla hajonnut kaksi Pierburgin TCVtä BSRn softan laiton jälkeen (30 tkm). Tänään laitoin myös IpdUsan Heavy Duty TCVn. Tein totutusajon ohjeen mukaan ja ensikokemukset on ihan positiiviset. No ainakin risaan Pierburgiin verrattuna. Tuo samainen venttiili on myös Ärrää varten eli kai sen pitäisi paineita kestää.

Hyvän ja toimivan TCV:n jos haluaa, niin laita AC Delco:n GMC Syclone/Typhoon TCV sinne.

GMC Syclone TCV
https://www.rockauto.com/en/catalog/gmc,1993,typhoon,4.3l+v6+turbocharged,1164451,engine,turbocharger+wastegate+solenoid,17200

Sopiva liitin on GM kusipojan liitin, kätevä kun tulee mukana valmiit johdotkin.
https://www.rockauto.com/en/catalog/gmc,1993,typhoon,4.3l+v6+turbocharged,1164451,electrical-connector,windshield+washer+pump+connector,2648


BOSCH uros liitin johtojen toiseen päähän.
https://www.finjector.com/fin/2_napainen_urospistoke_jetronic_jpt_male_pinnit_sopii_bosch_1928402448-p-731631-126

Suojasukka liittimeen.
https://www.finjector.com/fin/suojakumi_2_napaisille_bosch_jetronic_ja_super_seal_liittimille_lyhyt-p-723129

Tuo näyttäisi käyvän myös TCV:n, mutta en tiedä tuleeko tuossa pinnejä mukana ?

https://www.finjector.com/fin/delphi_2_pole_metri_pack_150_sealed_female_connector-p-450121-126

Tuokin pitäis käydä TCV:n, ainakin käy kusipoikaan GM-autoissa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/487404/Pikaliitin-2napanaaras-vesitiivis

Käy suoraan orkkiksen tilalle, venttiilissä oleva vaahtomuovisukka revitään vain irti ja siihen tökätään se letku joka menee turbon imupuolelle. Totutusajo sitten IPD:n ohjeen mukaan.

Laitoin tuon -98 R:n, hienosti toimi, se orkkis Pierburg on puhdasta roskaa.

Linkki https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4905.15





Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: Mikke81 - 26.05.2019, 15:12:40
Pikku takaisku softan suhteen, kun kävin kokeilemassa ELM 327 palikkaa ja torque softaa. Näytti, että volvo ahtaisi 1.2bar ja tippuu siitä 0.9bar yläkierroksilla  ::)
Ei nyt ihan vakiolta matalapaine turbolta vaikuta, mutta mitenhän luotettava tuo torque softa on onko kukaan tutkinut?
Kiihtyvyys automaatin kolmosella 80-120km/h on luokkaa 6s (ennemmin alle kuin päälle) käsi kellotuksella ja BSR sivut puhuu vakion ajasta 5.6s, mutta onko se sitten manuaali vai automaatti laatikolla ja millä rengastuksella niin sitähän ei kerrota. Itellä 18" 235 rengastus ja täysi tankki.
Onko kellään tietoa miten tämmöinen vakio 2.5t V70 automaatti liikkuu esim 80-XXXkm/h välin jollain tietyllä vaihteella tai mitä muuta voisi esim torque tai ollain muulla softalla seurata mistä tietäisi, että onko tämä nyt vakio vai ei. Hankata perstuntumalta sanoa, kun entinen auto oli paperilla tehokkaampi ja kevyempi niin tämä nykyinen nyt tuntuu hitaammalta, mutta onko sitä tehoa nyt se 210hp vai 250hp niin ei kyllä osaa sanoa tai pitäisi ainakin ajaa joko varmasti vakiota tai softattua.
Otsikko: Vs: S80 2.5T mark2 ohjelmointi, mutta mikä ?
Kirjoitti: ridgeforrester - 24.03.2020, 14:06:33
Meininki ylikellottaa 2.5T P3 V70:stä, ja jo etukäteen kyselisin, että missä päin konehuonetta tuo Pierupurkki sijaitsee? Onko haastava vaihdeltava?

C30 T5 liittyen swedespeed puolella löytyi juttua tuosta, ja meinasivat että kuuma paikka turbon lähellä tuota TCV:tä altistaa kulumaan ennen aikojaan. Uudelleensijoittamisen myötä kuulemma kestänyt se orkkis TCV:kin...