Proturbo  Autodiagnoosi

V40 1.9d HP 2001 moniurahihnan kiristimen vaihto

  • 5 Vastauksia
  • 8207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ArttuP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Onglemana on, että välillä latausjännite tippuu ja saman aikaisesti kuuluu 'säksätystä' laturin suunnalta. Ylimääräinen ääni ei kuulu koko ajan, vaan suurimman osan ajasta kone han normaalisti. Välillä ääni kuuluu melko vaimeana, tällöin latausjännitteetkin normaalia luokkaa. Mutta useimmiten ilmastoinnin kompuran lähtiessä päälle ääni voimistuu reilusti ja tällöin tapahtuu myös latausjännitteen tippuminen. Samaan aikaan hihnan kiristäjä tekee melkoista liikettä.

Tässä illan pähkäillessä ja foorumeita selanneena epäilen, että vika on joko kiristimessä tai laturin vapaakytkimessä. Onko hyviä vinkkejä kuinka selvittää kummassa vika on? Kiristäjän pystyy ilmeisesti vaihtamaan ilman suurempia purkamisia, mutta jos taas vapaakytkin on vialla, niin vaatinee laturin irroittamisen? Laturin irroittaminen taas näyttää vaativan ecun, ohjaustehostimen pumpun, sekä ilmastoinnin kompuran irroittamisen.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 08:59:18 kirjoittanut ArttuP »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13570
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V40 1.9d HP moniurahihnan kiristimen vaihto
« Vastaus #1 : 08.09.2011, 08:08:33 »
Luulin että ero HP ja TDI:n välillä ei ollut suuri mutta näköjään se sitten on... kiristäjähän on sellainen jousikuormitteinen tässäkin? jos on sen saa AD-ketjusta noin 180€ hinnalla volvolla se on noin 3-400€ tämä siis jos on samanlainen kuin tdissä...

Laturi irtosi omasta ihan ilman muiden laitteiden irroittelua mutta jos nuo erot on noiden moottorien välillä isompia niin en sano mitään en ole vilkaissut niin tarkasti uudempien kone huoneita nopeasti vilkaistuna moottorin suojat ovat olleet erilaisia...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa ArttuP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.9d HP moniurahihnan kiristimen vaihto
« Vastaus #2 : 08.09.2011, 09:30:59 »
Kyllä näissä taitaa olla aika paljonkin eroavaisuuksia. Kiristimen tähän onneksi huomattavasti edullisemmin. Skandixin hinnastossa ~60€.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13570
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V40 1.9d HP moniurahihnan kiristimen vaihto
« Vastaus #3 : 09.09.2011, 07:58:46 »
mitä vuosimallia tuo on 01 -> tietty mut pistätkö tarkemman tonne otsikkoon. pitää vähän vilkasta ohjetta...

joo kattelin ohjeita ja eipä noitatuon helpommin saa vaihettua... vaikka päälle ero näyttää vaan muoville niin ompas erilailla sotkettu kamat... piti ettiä kuvia... hassua että samasta peruslohkosta on saatu räpellettyä moinen solmu  :o
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 08:07:26 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa ArttuP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.9d HP 2001 moniurahihnan kiristimen vaihto
« Vastaus #4 : 13.09.2011, 19:55:54 »
Tänään piti olla se suuri päivä, kun auto tulee kuntoon, mutta toisin kävi. Ei olekkaan ihan niin yksinkertainen homma edes pelkkä hihnan vaihto. Tai toki, jos joku osaa neuvoa helpon tavan miten onnistuu, niin ohjeita otetaan vastaan. :)

Volvofoorumilta löytyi topikki jossa neuvotaan vapaakytkimen vaihto. Kauhistelin, että toivottavasti itellä ei ole vika siinä. Laturin irroittamiseksi pitää irrottaa ecu, ohjaustehostimen pumpppu ja ilmastoinnin kompura. Hihnan vaihtokin vaatii myös ecun irroittamisen. Ecun pultit nätisti irti, mutta tähän homma tyssäsi. En saanut ecua millään mahtumaan tulemaan jarruputkien, ohjaustehostimen ja ilmastoinnin letkujen välistä. Tehostimen kumiletku antaa hyvin periksi, mutta ilmastoinnin letkusta ahistaa.  Pitänee huomenna soitella, että mitä kustantaisi vaihdattaa kiristin ja hihna.

Tässä linkki volvofoorumille. Tuossa mainitaan, että pitäisi irroittaa rengas ja sisälokasuoja ecun irroittmiseksi. Tuon 'piilossa olevan' pultin kyllä sai päälypuolelta koneen takakautta irti. Juuri ja juuri käsi mahtuu ja yltää sinne.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=107894

-edit-

Linkki korjattu. Kiristimen ja hihnan vaihto liikkeessä noin 1,5h työ.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2011, 08:26:36 kirjoittanut ArttuP »

Poissa ArttuP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 1.9d HP 2001 moniurahihnan kiristimen vaihto
« Vastaus #5 : 27.09.2011, 11:51:09 »
Laitetaanpas nyt päivitystä. Eli vika oli kiristäjässä. Uusi kiristäja ja hihna paikoilleen. niin ylimääräiset äänet loppuivat.
Tässä vielä lyhyet ohjeet, jos joku törmää samaan ongelmaan:

- Moottorin suojamuovi irti
- Ilmastoinnin putken kiinnike irti. Sama pultti jolla on ohjaustehostimen nestesäiliö kiinni.
- ECU irti, kiinni neljällä pultilla. Mahtuu juuri ja juuri tulemaan ilmastoinnin, ohjaustehostimen ja jarruputkien välistä.
- Vanha hihna pois, kiristäjästä löysäten
- Kiristin irti
- Uudet osat paikoilleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Aikaa vaihtoon meni noin 1,5h, eli sama aika mitä olisivat korjaamolla laskuttaneet.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron