Futurez  Kulkukoira

S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa

  • 25 Vastauksia
  • 5179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #15 : 21.11.2017, 23:20:56 »
Tuo lämmetessä tuleva harmaa savu ja jopa vettäkin putken päästä on joka meidän vehkeis normijuttu etenkin ilmojen viiletessä.

S40 ajetaan jokapäivä kuumaksi niin savu nopiaan häviääkin kun putkisto kuivuu kunnolla. Turbo antaa enemmän lämpöä ja virtausta jos hiukan kenkii välillä.

Emännän S60 jolla lyhyttä pätkäajoa saapi ajella normiajolla kunnolla ihan vaikka Lappeenrannan keikan yht 70km edestakas niin putkisto alkaa kuivaa, turbo lisää lämpöä putkessa niin sekin auttaa.
,
Ja mun Saabin joka 3-4 kertaa kk on vain ajossa tupruttaa harmaata kaiken sen aikaa mitä 30min -1h lenkin teen, jos kenkis turbo punaisena saisi kuivattua paremmin muttei järkeä.. Tällä leima kyllä haetaan alkusyksyllä ja kesäisin ajan tiuhemmin ja pitempiä lomareissuja sekä käyny lpr lentokentällä kenkimäs ilmailupäivinä.

Muutamat kaverit ottanu etanolia RE85 jonkun 15-20% seososuus tankissa ja saaneet sillä päästöt alle rajan. Toimiiko Volvos ei tietoa.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #16 : 21.11.2017, 23:41:18 »
Eikös tuo masinol E100 ole kanssa jotain etanolia ?...tuollakin saa päästöarvoja paremmaksi tai sitten tosiaan laittaa vähän RE85 tankkiin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/605885/Masinol-E100-05-l

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #17 : 21.11.2017, 23:54:47 »
Pätkä ajoa tuolla tulee ajettua normisti 20km/pvä, ja roiskii putkenpäästä aika usein tyhjäkäynnillä.
Edellis vuoden leimalle pistin tankkiin re85/95 50%/50% seoksen ja päästöt oli 360tkm ajetulle loistavat, tänä vuonna oli vaan 95e10 tankissa. Toimii ihan hyvin tuollakin seoksella, laiskempi hieman.
Jotain muutakin vikaa löytyy, kun kulutus pomppasi 8,4 ->9,2 tietokoneen mukaan.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #18 : 22.11.2017, 00:14:41 »
Etanoli nostaa kulutusta ja oktaanin pieneneminen samoin. Tuon takia ajan omilla oli turbo tai vapari aina 98 kun polttaa paremmin ja kulutus sen verran pienempi että menee loppujen lopuksi kustannus km kohti samoihin 95 hinnasta saatavan edun / kulutuksen nousun kanssa.

Emännän poika käytti äsken Mazda gd 12v bensakaasarin korjaamolla pakokaasutestis ja bensalla arvo olis mennyt yli mutta kun haki etanolia 15% tankkiin ja uusintatesti tippu ihan huipputasolle ja lappu konttoria varten kouraan.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2017, 00:19:45 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #19 : 22.11.2017, 09:56:38 »
Voihan sekin olla mahdollista että venttiilivarrenkumit vuotavat aavistuksen ja sotkevat päästöjä. Männänrenkaissa esiintyy pientä ohivuotoa tms. Joskus päästöihin on auttanut myös masinolin kaato tankkiin.

bensakoneen ruiskusuuttimet harvemmin taitavat alkaa vuotamaan, kuten dieseleissä käy suutinkärjille vanhuuttaan.

Venavarren tiivisteet on vaihdettu pari viikkoa sitten, olivat jo kovettuneet, mutta päästöihin ei ollut vaikutusta.
Ei tuossa paljoa ole rajoihin pääsemiseksi mutta mikään ei enää tunnu auttavan. Voi olla myös että vikakaan ei ole enää iso. Ainoo mitä voi viel tehä on josko tuo imuilman tai veden lämpötilan mittaus ei anna oikeaa arvoa ja pitää konetta tahallaan pikkaisen rikkaalla olettaen että kone on kylmä, jopa tuntien käytönkin jälkeen...
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #20 : 22.11.2017, 10:27:25 »
Jos flektin saa päälle niin pitäs kuumeta koneen tarpeeksi, omasta vehkeestä näen tuolla omal lukijalle dataa esim moottorin lämpötilasta myös on line tilassa.

Tähän entinen omistaja tosiaan oli vaihtanut termariin antureineen tuon anturitiedon kone kylmänä takia, tosin kone hukkui kokonaan bensaan ja sitä valui öljyn sekaan. Ei kyllä tyhjäkäynyt ja startit sai sahata puolilämpimästä lähtien
Öljyjä vaihtanut muutaman kerran ja viimeksi fortekäsittely niin alkoi viimein putsaantua tuo öljypuolikin siitä bensan irrottamasta töhnästä.

Omasta (turbo tosin) imm langan vastikään putsasin CRC tuohon tarkoitetulla sprayllä, tippu keskikulutus yli litran sadalla km. Tosin meni kyllä leimasta läpi ennen putsausta päästöjen puoleen.

Suuttimis o- renkaat lähinnä voi fuskata kovettuminen takia mutta löytyy vuoto (tyhjäkäynti heilahtaa) esim brakecleaneriä käynnis suihkimal o-renkaiden kohil.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #21 : 22.11.2017, 13:18:30 »
Jos flektin saa päälle niin pitäs kuumeta koneen tarpeeksi, omasta vehkeestä näen tuolla omal lukijalle dataa esim moottorin lämpötilasta myös on line tilassa.

Suuttimis o- renkaat lähinnä voi fuskata kovettuminen takia mutta löytyy vuoto (tyhjäkäynti heilahtaa) esim brakecleaneriä käynnis suihkimal o-renkaiden kohil.


Ei lähtenyt flekti pyörimään. Mut koneessa ON jotain vialla jos ei mee päästörajoihin ilman kovaa kenkimistä.. Katti on nimittäin uusi samoin lambda ja tosiaan 3 tonnin kierroksilla käytettiin pihalla eikä päästöt tippuneet yhtään enempää.

Suuttimet on tarkastettu eikä vuotoja imusarjaan ole. Koko imupuoli on painesavutettu, ei löytynyt sieltäkään mitään vuotoja. Imusarja, liitokset, letkut kaikki myös suihkutettu jarruputsarilla, ei mitään vaikutusta silläkään.

Tää kone on niin mysteeri, päästöt on vaan hiukka koholla mutta rajoihin ei vaan pääse mitenkään.
Tuolta aikasemmasta voi lukea niin tästä on jo vaihdettu kaikki järkevät osat, loput on testattu ja putsattu, runka**u ja hinkattu ees taas, ei vaikutusta.

Koska noi luvut on niin lähellä rajoja niin täs voi olla enää vaan pieni vika, esim lämpötila-anturi on hiukan ulkona normista joten kone ryypyttää kokoajan. Mittasin ton anturin vaan kylmänä joka näytti silloin ihan oikein, Ei voi sanoa että toi näyttää oikein myös normilämmöillä joten toi on pakko viel testata.
Imuilman lämpötilalla on tuskin mitään vaikutusta jos koneen veden lämpömittari näyttää oikein, tämä tietty taas vaan olettamus.

Kuten sanottu, kone käy tasan kaikilla kieroksilla ja starttaa aina hyvin. Ajossa ei huomais mitään jos ei mittarilla tutkisi.

EVAP systeemin kaasuja on jossain sanottu vaikuttavan, en tajua että miten kun lambda kerran säätää seosta kuitenkin loppupeleissä kohdilleen. Pitänee tuokin ottaa pois käytöstä..

MAFfia ei ole, eikä ERGtä, ei myöskään 2. lambdaa...
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #22 : 22.11.2017, 13:48:32 »
Evap haittaa jos takaiskuventtiilit vuotaa eli on alipainevuoto mut sullahan vuototesti tehty.
Se imusarjalta tulevan letkunpäässä oleva kyllä vaikuttas jo ihan tyhjäkäyntiinkin.Noita tukitaan lähinnä siksi kun orkkis takaiskuvenat on suht hintavia ja kuluva osa,.
Tukittuna ei tartte noita tsekkailla ja aikomus itsekin se tehdä kun jompikumpi takaiskuvena hajoaa.

Mul flekti kyllä lähtee joka yö ilman polkemistakin päälle työajossa, eikä tartte muutenkaan kone mittarin mukaan lämpimäksi ajettuna kengittää kun alkaa vähän aikaa pelkällä tyhjäkäynnilläkin ollessa jo pyöriä.

« Viimeksi muokattu: 22.11.2017, 13:51:39 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #23 : 22.11.2017, 18:26:05 »
Onko tuossa kokeiltu tuota masinolia tankkiin tai vähän RE85:sta ?

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #24 : 23.11.2017, 09:59:57 »
Evap haittaa jos takaiskuventtiilit vuotaa eli on alipainevuoto mut sullahan vuototesti tehty.
Se imusarjalta tulevan letkunpäässä oleva kyllä vaikuttas jo ihan tyhjäkäyntiinkin.Noita tukitaan lähinnä siksi kun orkkis takaiskuvenat on suht hintavia ja kuluva osa,.
Tukittuna ei tartte noita tsekkailla ja aikomus itsekin se tehdä kun jompikumpi takaiskuvena hajoaa.

Mul flekti kyllä lähtee joka yö ilman polkemistakin päälle työajossa, eikä tartte muutenkaan kone mittarin mukaan lämpimäksi ajettuna kengittää kun alkaa vähän aikaa pelkällä tyhjäkäynnilläkin ollessa jo pyöriä.

Taidanpa nakata ton EVApin pois ihan vaan varmuudeksi. Tulppaan vaan ton vakuumin.
Mulla ei flekti lähde pyörimään edes kesäkuumalla auringossa ihan helpolla. Koneen lämmöt on kyl normaalit (kabiinin mittarin mukaan...) termari vaihdettu joskus pari vuotta sitten.



Onko tuossa kokeiltu tuota masinolia tankkiin tai vähän RE85:sta ?

Ei ole testattu, luin että testissä on huijattu pienkonebensalla?, onko kokemuksia auttaako vai paljastuuko tuo noista päästöarvoista ?


Ajattelin nyt vielä katsoa noi anturien jännitteet kun kone kuuma, sitten ajan putki punaisena että öljyräkä palaa putkista, sitten pienkonebensa, masinoli, tankkiin ja sitten vielä 1 kerta testiin. Senjälkeen "pikkuvikainen" Volvo tulossa myytäväksi... :-[
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: S40 -96 2.0i Käryttää pakoputkesta paljon harmaata usvaa
« Vastaus #25 : 23.11.2017, 17:54:06 »
Kokeilisin tuota "doping" RE85/masinolia päästötestissä. Saattaa muuten näyttää päästötesterikin väärin/vääristää lukemaa, mikäli ei ole oikein kalibroitu.

« Viimeksi muokattu: 23.11.2017, 17:55:45 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Samppasport  Futurez