Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ohjainrullan laakerin vaihto

  • 7 Vastauksia
  • 3947 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Ohjainrullan laakerin vaihto
« : 24.09.2013, 20:14:04 »
960:n moniurahihnan ohjausrulla 9135565 on alkanut pitää sen verran kovaa vinkunaa, että ajattelin korjata sen.
Uusi rulla maksaa hieman paikasta riippuen 50-80 euroa joten turhan suolainen hinta moisesta muovihärpäkkeestä.

Onko kukaan vaihtanut pelkkää laakeria? Laakerina on ihan tavallinen 6003RSR. Miten mahtaa irrota?
Voi meinaan olla aika tiukka sovite. :knuppel2: Jos ei saa irti niin sitten kokeilen vaan rasvan lisäämistä.

 
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 11:30:49 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 25.09.2013, 20:31:05 »
Nyt sitten aloin takoa rullaa eikähän se laakeri sieltä mihinkään lähde. On alunperin valettu niin lujaa
kiinni, ettei onnistu ellei hajota koko höskää. Sitäpaitsi laakerihan ei edes ole mikään tavalline laakeri
vaan tuplasellainen ja sen lisäksi rakenteeltaan erikoinen koska kuulia on normaalia vähemmän ja
niiden välissä on jokin fiiberin tapainen erotinosa. Koska rullan pintakin on kulunut ja kuoppainen, on
ainoa järkevä tapa vaihtaa koko rulla uuteen. Rasvan lisääminenkin on arveluttavaa koska rakenne
todennäköisesti vaurioituu kun rasvaa ruiskuttaa tiivisteen läpi laakerin sisälle.

Kiitokset erittäin runsaasta ja vilkkaasta keskustelusta koskien  tätä aihetta.  ;D




 
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 11:31:48 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 25.09.2013, 20:38:48 »
Kiitokset erittäin runsaasta ja vilkkaasta keskustelusta koskien  tätä aihetta.  ;D

Ole hyvä vain :)

Ton aloituspostauksen kun luin, niin meinasin kysyä, että onko rulla jo kuinka lommolle kulunut, kun ei siinäkään tosiaan ikuisesti sitä pintaa riitä, mutta homman ratakaisuviestihän oli jo tullutkin.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 25.09.2013, 22:00:43 »
Niin, kyllä minullakin tuo D5:n rulla on tallessa ja ajattelin vielä sen laakerin siihen vaihtaa joku päivä. Liekköhän samanlainen laakeri siinäkin. Se nykyinenkään rulla kun ei ikuisesti kestä eli joskus kunnostettu rulla tarpeeseen tulisi olemaan. Muovirulla oli vasta sisään ajettu, laakeri sitä vastoin meni väljäksi. Ymmärsin kyllä nyt tästä, että se laakerikaan ei ole tusinakamaa ja ilmeisesti sitten onnistuttu jotenkin kiinnittämään tavallista paremmin sihen muoviin. Kyllähän tuollaisen osan saa vaikka tehtyä jos sen vaan saa irti autosta jotenkin. Tosin motivaatio taitaa alkaa nousta vasta siinä vaiheessa kun rulla alkaa autossa kolisemaan. 
« Viimeksi muokattu: 25.09.2013, 22:04:24 kirjoittanut Vollemies »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 25.09.2013, 22:12:02 »
Mä ostin omaani jonkun cyslerin rullan tarvikeputkasta, makso jotain 20e.

Muistelisin, et laatikko on jossain tallella, yritän etsiä ja katsoa numeron.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 25.09.2013, 22:56:36 »
Periaatteessahan tuo on hyvin yksinkertainen laitos, kunhan vaan halkaisija (88mm) on suurinpiirtein kohdillaan, että saa hihnan säädettyä. Akselin suuntaanhan saa säädettyä erilaisilla väliholkeilla jos on tarvis. Googlailin hieman ja tuollainen löytyi. On käytössä kymmenissä eri jenkkiautoissa. Halkaisija on 90mm joka ei paljon eroa 88mm:stä. Hintaa näyttää olevan eBayssa hieman alle 20 taalaa ynnä postit. Varmasti löytyy suomalaisista tarvikeliikkeistäkin.



« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 11:29:58 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 26.09.2013, 08:58:48 »
Muutama vuosi sitten vaihdoin Citroen Jumperiin ohjainrullan ja hihnan. Vertailessani rulla näytti samanlaiselta kuin vanhemassa Volvon D5:ssä, ainoan eron minkä huomasin niissä se asettu 1mm eri linjaan kuin Volvon.

Se mikä kannattaa huomioida onko kuinka paljon eroa vaihtoväleillä kun käyttää toisen valmistajan osia.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Ohjainrullan laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 26.09.2013, 12:27:12 »
Vaihtovälillä tuskin on merkitystä koska nyt autolla on ajettu 340 000 km ja rulla on alkuperäinen sekä ajan nykyisellään noin 5000 km vuodessa.  :) BTW, onko jossain ylipäätään kerrottu kyseisen rullan vaihtoväli?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

 

Futurez  Kulkukoira