Elekma  Autoracing

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 786848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1230 : 25.03.2017, 10:08:40 »
En mitenkään osaa suositella näitä Lazerin valoja -ainakaan tuohon kappalehintaan.

Olemme tästä täysin samaa mieltä. Minulle riitti tuo valoseinä, kun siinä pääsin testaamaan.

Itse valitsisin nyt nuo enemmin:
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalo-80w-luminalights-power-x-ref10/3010130040/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1231 : 25.03.2017, 10:57:28 »
Taisi olla 179€ kpl nuo bilteman valot jos siis haluaa laillisen version niistä. Muutossarjalla toteutettuna sitten vähenpi mutta itselle ei vaihtoehto. Hyvät valot jokatapauksessa ainakin kuvien perusteella
Volvo S80 TDI

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1232 : 25.03.2017, 11:09:06 »
Taisi olla 179€ kpl nuo bilteman valot jos siis haluaa laillisen version niistä. Muutossarjalla toteutettuna sitten vähenpi mutta itselle ei vaihtoehto. Hyvät valot jokatapauksessa ainakin kuvien perusteella

Näissä bilteman valoissa tuo laillisuus menee enemmän tai vähemmän tulkintatasolle. Näistä kun löytyy lasista xenon -hyväksyntä. Ja harvemmin virkavaltaa kiinnostaa jos vastaan tulee helvetinmoinen valopallo, mutta keulalla onkin lisäpitkät. Mua ei kertaakaan ole liputettu sivuun. Katsastusinspehtööri voi jotakin valoista sanoa, mutta en tiedä kun en ole kokeillut. Lazereilla ei ainakaan lain kanssa ole ongelmaa

Itsellä tuli bilteman+xenonsarjalle hintaa n.170e asennustarvikkeineen. Tuolla hinnalla ei saa edes yhtä Lazerin valoa

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1233 : 25.03.2017, 11:30:18 »
No ei ole Bilteman valot hinnalla pilattu. :o Täytyykin perehtyä noihin tarkemmin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1234 : 25.03.2017, 14:44:02 »
Voin vaikka illemmalla mennä taas kuvailemaan Lazer St-4 vs Biltema 9" 55w xenonilla.

Saisi vähän paremmat kuvat noista kahdesta, kuin mitä nuo nyt näytillä olevat on, kun kamera säädetty halogeenille.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1235 : 25.03.2017, 15:24:54 »
Kaks talvee päästelly nyt noilla Bilteman 9" ja ihan halogeegeillä, vaikka xenonit on houkuttaneet. Orkkis polttimot kannattaa vaihtaa kunnollisiin, noissa toisessa on valuvika ja polttimo törröttää vinossa :D Hyvät hintaansa nähden, paljon näkee liikenteessä
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1236 : 25.03.2017, 21:36:22 »

Itse valitsisin nyt nuo enemmin:
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalo-80w-luminalights-power-x-ref10/3010130040/
Mulla on nuo V70:ssä puskurin päällä. Näissäkin on se että valoa tulee aika paljon lähelle, mutta kun valot suuntaa inan verran "liian ylös" niin on jo ihan siedettävä. Valoteho noin muuten on hyvä. Kuvio on laaja ja kantamaakin on mukavasti.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1237 : 26.03.2017, 00:21:55 »
Ihmetellään taas lisää.

Käyttäjänimim. -karppa- pyysi ottamaan parit lisäkuvat, joissa auton lähivalot olisi päällä. Tähän testiin otin mukaan vain Bilteman 9" 55W xenonilla ja Lazer St4:n.

Kuvaustiedot;

Aukko f/3.5
Valotusaika 1s
ISO-herkkyys 200
Valotus -1
Polttoväli 18mm
Tarkennus piste

Kuvauspaikka sama. Aurauskeppiväli 100m, ensimmäiseen keppiin matkaa noin 30m (eli sama kuin edellisessä testissä, vertailukelpoisuuden säilyttämiseksi)


Todellinen kuva testiolosuhteista, lähivalojen palaessa;





Ja kuten arvata saattaa, joutui valotusarvoja hieman ropaamaan, jotta kuva ei palaisi puhki vaan olisi mahdollisimman todentuntuinen testatessa näitä halogeenia paljon tehokkaampia valoja. Kuvausarvot pysyivät muuten samana, mutta valotusaika muuttui 1s ---> 1/5s. Eli tahtoo sanoa sitä, että seuraavat kuvat ovat 85% himmeämpiä, kuin lähivalo-otos.

Kaikissa kuvissa palavat auton omat lähivalot testattavan valaisimen rinnalla.



Auton omat 55W H1 pitkät





Biltema 9" 55W xenonilla





Lazer ST4





2kpl Lazer ST4








Oma analyysi;


Bilteman valot jättävät ison valottoman aukon auton eteen, mutta valaisevat kauas erittäin tehokkaasti. Aukko ei haittaa, sillä auton omat pitkät kykenevät täyttämään tuon aukon helposti. Eli Bilteman valoilla näkee sinne, minne auton omat pitkät ei kanna.

Lazerin kantama ei ole kovin paljoa auton omia pitkiä pidempi, valoa tosin tulee reilusti koko kantaman matkalta. Valokeilan leveys ei ole päätä huimaava, luonnollisesti Bilteman valaisin ja jopa auton omat valaisevat paremmin sivuille kuin Lazeri.



Itse voisin kuvitella nämä Lazerit paremminkin johonkin maasturin karjarautaan lyhyen matkan lisävaloiksi ja katolle esim. Bilteman 9" xenoneilla, jotka puskevat valoa kaukaisuuteen. Tuo olisi mielestäni erittäin maukas yhdistelmä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1238 : 26.03.2017, 10:29:16 »
Minusta rauhoitti kummasti tuota Lazer:n kirkasta pistettä lähelle, kun auton omat valot on myös päällä. Biltemat kyllä näyttää kauas, mutta tuo valo ei ole tasainen ja tuollainen "katvealue" ainakin häiritsee itseä. Onko xenonpolttimo kunnolla kohdallaan? Tämä vertailu on sellainen mistä itse tykkää. Oma kommentti olisi, että molemmat tarvitsisi hieman enemmän valoa penkoille (Toki penkat ovat hieman alempana, kuin itse tie). Itsellä on juuri samanlainen ero molempien autojen lisäpitkissä.

Vahvistaa kummasti tuon, että noista vanhemmista lazereista on aika ajanut ohi. Hyvät kuvat ja vertailu  -H- -H- -H- P> P> P>.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1239 : 26.03.2017, 11:05:07 »
Biltemat kyllä näyttää kauas, mutta tuo valo ei ole tasainen ja tuollainen "katvealue" ainakin häiritsee itseä. Onko xenonpolttimo kunnolla kohdallaan?

On polttimo kohdallaan. Samanlainen katve siihen jää halogeenillakin;

Biltema 9" H7, ref. 37,5, 55W halogeenipolttimolla

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Oma kommentti olisi, että molemmat tarvitsisi hieman enemmän valoa penkoille (Toki penkat ovat hieman alempana, kuin itse tie).

Tästä olisi ollut hyvä saada parempi kuva, mutta minkäs teet :D jokatapauksessa bilteman valo tarjoaa paremman valon sivuille kuin lazeri, mikä ei tule kuvista ilmi.


Hyvät kuvat ja vertailu  -H- -H- -H- P> P> P>.

Kiitosta -H-


Tähän loppuun sellainen huomautus, että kannattaa kääntää kirkkaus täysille laitteesta jolla katsoo kuvia. Äsken puhelimella kun tutkin otoksia minimikirkkaudella niin erot lamppujen välillä oli erittäin minimaaliset, joskin olemattomat. Heti kun käänsi kirkkauden täysille niin erot tuli paremmin esille :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1240 : 26.03.2017, 14:12:54 »
Mulla hellan rallye3000 ref37,5 on selvästi liian pistemäinen. Ne valaisevat kyllä kauas, mutta käytännössä valojen hyödystä pääsee nauttimaan liian harvoin, kun tie nousee tai kaartaa yleensä johonkinpäin. Liian usein se kauas kantava piikki on käytännössä valopallo lepikossa.

Pitäisi haalia jostain jokin säädettävä polttimo, jolla valokeilaa saisi vähän laajennettua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1241 : 26.03.2017, 16:52:54 »
Mulla hellan rallye3000 ref37,5 on selvästi liian pistemäinen. Ne valaisevat kyllä kauas, mutta käytännössä valojen hyödystä pääsee nauttimaan liian harvoin, kun tie nousee tai kaartaa yleensä johonkinpäin. Liian usein se kauas kantava piikki on käytännössä valopallo lepikossa.

Pitäisi haalia jostain jokin säädettävä polttimo, jolla valokeilaa saisi vähän laajennettua.
Koeta muuttaa polttimon asemaa aluslevyllä, eli prikka polttimon alle.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1242 : 28.03.2017, 14:32:59 »
Koeta muuttaa polttimon asemaa aluslevyllä, eli prikka polttimon alle.
Juu, tuollahan sitä voisi koittaa omin nokkineen säädellä.

Ajattelin myös jos kokeilisi jotain led lamppua, niissä on joissain säätö ja jo muutenkin epämääräisempi se polttopiste.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1243 : 28.03.2017, 15:07:56 »
Voiskohan noita lisävaloja myös säätää, missä esm. 7 ledpolttimoa? Onko kokeiltu. ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1244 : 28.03.2017, 17:07:00 »
Voiskohan noita lisävaloja myös säätää, missä esm. 7 ledpolttimoa? Onko kokeiltu. ::)

Jostkut on siellä noita muoveja irroitelleet, mutta lopputuloksesta en tiedä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Futurez  Kulkukoira