Proturbo  Autodiagnoosi

Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.

  • 197 Vastauksia
  • 134896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #135 : 31.03.2014, 00:47:23 »
Tosivanhaa juttua mutta sattui silmään...

Lainattu postaus on oikeassa niin kauan kun pysytään ns. järkevissä käyttöautoissa. Mutta sen jälkeen kun aletaan liikkua kategoriassa satoja heppoja nokiöljyllä ja ahtoja 4bar niin yllättäen tilanne muuttuu, esim. vaihteen vaihto isommalle pudottaa nopeasti moottorin kierrokset ja sitä myöten läpi kulkevan ilmamäärän, vaikutus on sama kuin kaasuläppä lyötäisiin kiinni.
Muutamallakin autoaiheisella palstalla vaikuttaneen nimim: Turbiinin rakentamassa koneessa taisi parikin holsetin akselia katketa ko. ilmiön takia...

Mjaa tämä olikin aivan uutta minulle kun kiisselikoneet (henkilöauto) joita on tullut näprättyä/tutkailtua lähemmin ovat kaikki olleen alle 500hp koneita niin niissä ei vielä olla noin korkeissa ahtopaineissa joten kyseistä ilmiötä ei vielä esiinny.
Mutta veikkaan kuitenkin että 99% foorumin diisel autoista ei tarvitse dumppia  :P
« Viimeksi muokattu: 31.03.2014, 01:25:10 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa kiMMMe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • V70T5
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #136 : 02.04.2014, 05:51:19 »
Koitin etsiä mutta ei osunut silmään, eli kyselisin misäs päin konehuonetta löytää vakio bypassin v70 mk2 t5:sessa? Olettaen siis että sielä semmonen on vakiona? :D
Volvo V70 T5 2001 ~300hp

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #137 : 02.04.2014, 15:56:45 »
Koitin etsiä mutta ei osunut silmään, eli kyselisin misäs päin konehuonetta löytää vakio bypassin v70 mk2 t5:sessa? Olettaen siis että sielä semmonen on vakiona? :D
Turbossa kiinni.
S60 T5

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #138 : 24.05.2014, 23:00:40 »
Se dumppien aiheuttama kulutuksen lisäys tulee varmaan siitä että pakko pumpata kaasua jotta dumppi suhisee...  ::)
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #139 : 25.05.2014, 11:56:56 »
ja jokakerta kun dumppi suhahtaa niin kone menee sika rikkaalle.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #140 : 11.06.2014, 22:42:42 »
Mites porukka on toteuttanu tommosen pikkumitsujen vakio pässin poiston? Mietin että mikä siihen olis järkevin keino koska pelkkä peltilevyhän siihen ei riitä.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #141 : 12.06.2014, 15:00:09 »
Miksei peitelevy tiivisteellä riittäisi? tähän tyyliin.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #142 : 12.06.2014, 18:05:21 »
Miksei peitelevy tiivisteellä riittäisi? tähän tyyliin.

Itsellä ei antanut sen jälkeen kuin 0.1bar.  Vissiin oli sitten tiivistys kumminkin huonosti toteutettu.

E: tosin se oli ihan tasaisesta levystä tehty että pitäis vissiin olla joku syvennys siinä?
« Viimeksi muokattu: 12.06.2014, 18:12:11 kirjoittanut petes »
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #143 : 12.06.2014, 18:29:09 »
4mm alumiinista tehty levy ja samankokoinen polkupyörän sisärenkaasta tehty "tiiviste" piti 1,0 paineilla moitteetta.

Noissa kaupallisissa malleissa on sorvattu ura ja O-rengastiivistys.

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #144 : 12.06.2014, 19:48:18 »
Olisko kellään tietoa mistä voisi ostaa mitsun 16T by-passin alkuperäisen kannen? Muutamasta  turbofirmasta kysynyt jo mutta ei ole löytynyt vielä.
XC70 D5

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #145 : 13.06.2014, 22:49:04 »
Itsellä ei antanut sen jälkeen kuin 0.1bar.  Vissiin oli sitten tiivistys kumminkin huonosti toteutettu.

E: tosin se oli ihan tasaisesta levystä tehty että pitäis vissiin olla joku syvennys siinä?
No kun sitä systeemiä tarkemmin kattelee niin pelkällä tasaisella levyllä kompurakotelon puhallus palaa jatkuvana imupuolelle  :facepalm:

En nyt tiedä, liekö eri versioita olemassa jos saatu kilo ahtamaan mutta ei varmasti ahda kuin just ton luokkaa 0.1bar peltilevyllä jos samanlainen kanava bybassin paikassa kuin omassani oli.

Siihen siis tarvitteis sen levyn lisäksi sellaisen sylinterimaisen tulpan, äkkiähän sen sorvilla veistäs, o rengas vielä tiivisteeksi ja oikealle kohti täppää siihen peltilevyyn.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #146 : 14.06.2014, 19:52:03 »
No kun sitä systeemiä tarkemmin kattelee niin pelkällä tasaisella levyllä kompurakotelon puhallus palaa jatkuvana imupuolelle  :facepalm:

En nyt tiedä, liekö eri versioita olemassa jos saatu kilo ahtamaan mutta ei varmasti ahda kuin just ton luokkaa 0.1bar peltilevyllä jos samanlainen kanava bybassin paikassa kuin omassani oli.

Siihen siis tarvitteis sen levyn lisäksi sellaisen sylinterimaisen tulpan, äkkiähän sen sorvilla veistäs, o rengas vielä tiivisteeksi ja oikealle kohti täppää siihen peltilevyyn.

Niin no sitä minäkin ettei pelkkä peitelevy tuohon ahtimeen riitä :D
Tänään juuri kokeilin hyvin tiivistetyllä peltilevyllä mutta saman 0.1bar ahtoi mutta kokeilimpa vinkkiä nyt kumminkin.
Ja juu kyllä minä olen siitä tietonen että se puhaltaa suoraan imuputkeen jos pelkän peite levyn siihen asentaa mutta en tiedä antaa pässin sielä suhista kun ei jaksa enempää
ruveta sinne sorvailemaan mitään jutskuja.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #147 : 15.06.2014, 10:38:28 »
Siis minkälainen se pässin reikä teillä on, jos ei tasaisella lätkällä mene umpeen?




Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #148 : 15.06.2014, 13:58:38 »
Kyllä mulla ahtoi FT kilon verran vaikka pässin tilalla oli 1,5mm pellistä tehty laippa.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Bypass ja dump-valve asennus, korjaus ja keskustelu-topic.
« Vastaus #149 : 24.06.2014, 07:23:08 »
Siis minkälainen se pässin reikä teillä on, jos ei tasaisella lätkällä mene umpeen?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

[img width=640 height=480]http://www.hevosvoima.com/foorumi/files/vulvat5/vulvat5004.jpg[/img
Täysin erilainen kuin tuo  :o
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Elekma  Autoracing