Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 Classic '98 "Midnight Special"

  • 293 Vastauksia
  • 99030 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #285 : 18.11.2019, 23:43:05 »


Enpä ole ihan heti kuullut käytettävän noin paljon kierroksia päästöjen saamiseksi lailliselle tasolle kuin mitä tämä tänään vaati. Jälkeenpäin katsuri vielä syynäsi putkea että mistä sitä happea pääsee mukaan... en viitsinyt sanoa että ei siellä mitään vuotoa varmaan ole, tämä vain on Moonshine Motorsport pisaralla pidemmälle -versio. ;D
« Viimeksi muokattu: 18.11.2019, 23:44:41 kirjoittanut Greycap »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #286 : 19.11.2019, 00:39:10 »
Mitäpä sitä hyviä hylkäämään  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #287 : 03.12.2019, 21:57:31 »
Ja taashan minä sen hajotin. Edellinen kiihdytys meni vielä kaikin puolin normaalisti, sitten vaan yhtäkkiä vaihdekeppi alkoi tuntua kummalliselta ja tuli takaisin hyvin samat oireet jotka jo pari kesää takaperin saatiin korjattua - ykkönen ja kakkonen menee normaalisti, kolmonen arvotaan aina käyttökerran mukaan, nelonen normaalisti, vitonen tuntuu siltä kuin siellä olisi joku jousisalpa jota vastaan täytyy ensin työntää vähän voimalla ja sitten se loksahtaa perille asti. Pakki toimii normaalisti. Jännänä lisäbonuksena auto paikallaan, vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa eli laatikossa varmasti kaikki pysähtynyt, kepin siirto keskikohdasta tuntuu siltä että joku jossain kanittaa vastaan.

Ei nyt perhana ole voinut ne varmaan jonkun viisi tonnia ajetut kepin ja siirtäjän väliset helat jo loppua... :idiot2:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #288 : 06.12.2019, 00:06:21 »
Eio ne helat jos ongelma on ainoastaan 3. vaihteella, tai jopa 3-4. Mikäli noin, niin voit alkaa valmistautumaan purkamaan askia. Allekironnut testasi, että sen askin voi katkasta paikollaan ja muistaakseni siirtäjän sai jopa vaihdettua välistä, mutta vaihdoin sillon vaan sen välitinvivun minkä olin vastikään askia kasatessa kasannut väärinpäin. Mulla saattais olla viä yks ehjä haarukka  ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #289 : 06.12.2019, 01:39:21 »
Eio ne helat jos ongelma on ainoastaan 3. vaihteella, tai jopa 3-4. Mikäli noin, niin voit alkaa valmistautumaan purkamaan askia. Allekironnut testasi, että sen askin voi katkasta paikollaan ja muistaakseni siirtäjän sai jopa vaihdettua välistä, mutta vaihdoin sillon vaan sen välitinvivun minkä olin vastikään askia kasatessa kasannut väärinpäin. Mulla saattais olla viä yks ehjä haarukka  ???
Tämä on aika jännä homma, itse kun kyseiset helat vaihdoin ekoilla ongelmilla... Lahnan seuraajassa on loota millä on tietojen mukaan vedetty +600tkm ja se on saanu sikaa ennen mulle tuloa, nyt pikkasen enemmän voimaa omaavana on sikaa saanut ja 2 perää antautunut  ::) Loota edelleen rokkaa...  :idiot2: Ja loota on -96 945 b230fk:sta irrotettu  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #290 : 06.12.2019, 11:38:08 »
Äskeiseen peilaten, tässä on alle 270 tuhatta ajettu, tiettävästi sitä väitetysti vahvistettua viimeistä mallia oleva laatikko. En jaksa uskoa että auton ekat 14 vuotta omistanut lentokapteeni olisi sitä runnonut ja moitteettomasti se minulle tullessaan toimikin, lyhytaikaiseksi jäänyt edellinen omistaja ei ilmeisesti ollut edes huomannut että autosta käytännössä puuttui turbo koska hukkaportin tanko oli irti mikä kertoo jotain ajotyylistä, ja jogiin on sen verran paljon istunut kyydissä että osaa päätellä minun ajotyylistä onko se vaihtamalla rikottu.

Kun nuo samat oireet edellisen kerran ilmestyi ne kehittyi vähän kerrallaan, nyt ne tuli kertarysäyksellä ilman mitään varoitteluja. Vitonen on nyt kyllä todella mystisen tuntuinen, kolmonen on vain sellainen epämääräinen mutta vitosta saa ihan tosissaan yrittää sisään. Kyllä se joka kerta menee mutta vaatii ihan liikaa voimaa. Aiemmin ei myöskään ollut tuota että tosiaan vaihde vapaalla auto pysähdyksissä niin jo kepin siirtäminen sivulle kohti 1-2 linjaa tuntuu siltä kuin olisi pieniä kiviä välissä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #291 : 06.12.2019, 11:55:58 »
Eikös M90 ole jotain muovisia heloja siirtäjissä mitkä kuluu/halkeaa öljystä/lämmöstä askin sisällä?  ???
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #292 : 08.12.2019, 23:18:38 »
Tein jatkotestin. Auto käynnissä, vaihde vapaalla, kytkin ylhäällä. Keppi vasempaan laitaan ja kevyttä työntöä kohti ykkösvaihdetta kunnes tuntuu että alkaa ottaa johonkin kiinni, liikerata eteenpäin puoli senttiä jos sitäkään. Kakkonen, sama juttu. Kolmonen, liikkuu lähemmäs pari senttiä, ei hyvä. Nelonen, taas sama kuin ykkösellä ja kakkosella. Vitonen - sama kuin kolmosella. Joissain tilanteissa käy niin että keppi keskiasennossa, kohti 1-2 tai 5-R linjaa siirtäminen ei onnistu kuin pari milliä kunnes ottaa johonkin kiinni mutta pieni liike eteen tai taakse normalisoi tilanteen.

Ajossa kolmoselle vaihtaessa 2-3 menee pääosin siististi, 4-3 huonommin eli jonkun liikkuvan osan liikkumissuunnalla on nyt merkitystä. Kuitenkin kun vaihde menee päälle niin se on ja pysyy.

Jos ne on ne laatikon sisäiset holkit olen onnistunut rikkomaan kolmosen ja vitosen samanaikaisesti. Olisi melkoinen suoritus.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #293 : 21.05.2021, 19:30:10 »
Jaaa, edellisestä kirjoittelusta onkin hetki mennyt.

Korjasin vaihteiston viime kesänä kirjaimellisesti ajamalla vian ulos. Valoista lähtö, sellainen perusrivakka "toivotaan että synkro ehtii mukaan" veto ykköseltä kakkoselle ja armoton jurskahdus jostain linkuston nurkilta. Ääni oli samantyylinen kuin astuisi rautapohjaisella kengällä pikkukiven päälle betonilattialla sillä seurauksella että kivestä jää pölykasa jäljelle. Tunsin kyllä siinä kesken vaihdon epätavallisen pykälän liikkeessä mutta ei puhettakaan että olisin siihen ehtinyt reagoimaan kun käden liike oli jo päätetty, ja ehkä hyvä niin. En tiedä mitä tapahtui, paras arvaus on että sen siirtotangossa olevan jousikuulan urassa on ollut joku kivenmuru joka on sotkenut kuulan toimintaa ja lakkasi nyt olemasta, mutta laatikko on siitä päivästä saakka ollut toiminnaltaan täysin normaali.

Uutena ongelmana tuli sitten talvella mykkä tuulilasin pissapoika. Valo oli palanut jo jonkun aikaa joten ajattelin että neste loppui mutta kolme litraa säiliöön eikä muutosta tilanteeseen - no niin, se on siis rikki. No ei mitään, Motonetistä uusi pumppu, mutta jaa... pumpun malli voikin näköjään vaihdella. Pikainen tutkimus osoitti että tämä on niin loppusarjan malli että siinä on jo etuvedon pumppu tavallisen seiskassa ja ysissä yleensä käytetyn sijaan. Yksi sellainen siis. Kotiin ja asentamaan, ja sehän ei siihen sopinut.

Ilmainen vinkki kaikille: jos tarvitset 850:een tai x70 MkI:een pissapojan pumpun, se Motonetin ei käy. Liittimessä on paikka yhdelle muoviohjurille, pumpussa kaksi. Niillä ei ole oikeaa mallia.

Päädyin sitten tilaamaan Siniseltä sen pumpun. Toki, se maksoi kuusi kertaa enemmän kuin tarvike, mutta kun vieläkin jäätiin alle viidenkympin niin se kertoo enemmän tarvikkeen hinnasta ja kyllä tällaisen auton arvolle viitsii yhden OEM-pumpun ostaa. Se kuitenkin suurella todennäköisyydellä kestää auton lopun käyttöiän.

 

Futurez  Kulkukoira