Elekma  Autoracing

Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia

  • 231 Vastauksia
  • 134793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #105 : 18.11.2016, 09:20:36 »
Eli tämän perusteella voidaan siis suosiolla luopua ajatuksesta hx35 super ja 8# pesällä..  :idiot2:

En laittaisi noin pienellä pesällä olevaa ahdinta vinokoneeseen.

Tuo mun HX40 #14 pesällä oli ns vanhan ajan Holsetti, eikä mikään Super tms.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #106 : 18.11.2016, 17:25:24 »
En laittaisi noin pienellä pesällä olevaa ahdinta vinokoneeseen.

Tuo mun HX40 #14 pesällä oli ns vanhan ajan Holsetti, eikä mikään Super tms.

Samaa mieltä. Alle 14# pesää en menisi tunkemaan, itse kääntyisin jopa tuonne 16# pesälle.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #107 : 19.11.2016, 10:35:31 »
En laittaisi noin pienellä pesällä olevaa ahdinta vinokoneeseen.

Tuo mun HX40 #14 pesällä oli ns vanhan ajan Holsetti, eikä mikään Super tms.
Komppaan kanssa Juhaa tossa, keskusteltiin tästä pari vuotta takaperin Juhan tallilla kun kävin siellä ja kummallakin kokemuksia että "iso" ahdin herää vinokoneessa about samalla tavalla kun pieni (joissain tapauksissa JOPA PAREMMIN), eli 7-9 pakopesällä herää siinä 3000rpm kieppeillä ja 14-18 herää kans about samaan aikaan.

Enemmän vaikuttaa siipien koko ja materiaali heräämiseen, esim billet imusiipi on kevyempi ja auttaa, sama varmaan kuulalaakerit ja kai niitä saa kevyemmillä pakosiivilläkin. Tämä sen takia että inertia on pienempi eli "spoolaa" siksi nopeammin. Tosin billet imusiivellä, olisko pakosiivet sit inconeliä ja kuulalaakereilla ni se ahdin maksaa helposti 1500-2500e.

Omissa AQ171 pentoissa (2,5L 16v megaruitta+IC+1,8T puolat) on 65/70mm siivillä olevat ahtimet ja heräävät nätisti 3000rpm kieppeillä, ahtopainetta löytyy jo 1200rpm 0,2bar, 2000rpm 0,5bar 3000rpm 1,1bar. Positiivista on ettei mene tukkoon edes 5500rpm vaan laulaa yli 6000rpm (sitä enempää ei viitti pitkäiskuista konetta valumännillä kierrättää, menee vaan rengasvälit pas2).

Niin hyvin toimii toi 16v kone isolla ahtimella että toimii paremmin kun B230FT HX35W ahtimella samassa (veneessä).

Eli isompaa pakopesää vaan surutta ni ei mene tukkoon. Ei vaikuta suuremmin heräämiseen. Siipien koo'ot (inertian takia) tosiaan vaikuttaa enemmän. Mutta tiettyyn hevosvoimamäärään tarvitaan kuitenkin tietty siipikoko, niin sieltä ei voi pienentää kuitenkaan. Ja tiettyyn tehoon vaaditaan myös tietty pesäkoko pakopuolella, eli 500hv ei irtoa millään #9 pesällä takuulla, vaan se vaatii sen #14-18 koneen muista ominaisuuksista riippuen.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #108 : 19.11.2016, 11:01:06 »
Kiitokset perusteellisesta vastauksesta, nyt ymmärsi tyhmempikin mitä tässä on haettu.  :idiot2: Laitetaan alkuun kokeiluun silti tuo #12 pesä ja vaihdellaan sitten tarpeen vaatiessa..
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #109 : 19.11.2016, 11:53:13 »
Kiitokset perusteellisesta vastauksesta, nyt ymmärsi tyhmempikin mitä tässä on haettu.  :idiot2: Laitetaan alkuun kokeiluun silti tuo #12 pesä ja vaihdellaan sitten tarpeen vaatiessa..

Mittaa sitten niitä pakopaineita ja sen mukaan säädät ahtopaineen.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #110 : 19.11.2016, 11:56:12 »
Kiitokset perusteellisesta vastauksesta, nyt ymmärsi tyhmempikin mitä tässä on haettu.  :idiot2: Laitetaan alkuun kokeiluun silti tuo #12 pesä ja vaihdellaan sitten tarpeen vaatiessa..

Alottaisin kokeilun minimissään #14 pesällä. Joskus täällä taisin oman vinomosan kohdalla kirjoitellakkin tuosta samasta mistä sjs mainitsi. Ensin koneessa oli #10pesällä garret gt40ahdin. Vaihdoin hx40superiin 18pakopesällä ja herääminen vain parani huomattavasti. Pieni pakopesä alkaa vain keräämään pakopainetta ja tukkeaa pesän, minkä jälkeen heräävyys huononee. Kyllä se tuolla minipesällä kohtalaisesti heräsin alkuun, mutta sitten ahtojen nousu muuttui tukkoiseksi leijumiseksi.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #111 : 19.11.2016, 16:27:34 »
Laitetaan alkuun kokeiluun silti tuo #12 pesä ja vaihdellaan sitten tarpeen vaatiessa..

Useimmiten ahtimen paikka muuttuu samalla, kun pesäkin vaihtuu, niin voi joutua muokkaamaan myös öljylinjoja ja DP kun vaihtaa pesän. Ehkä myös ahtolinjoja.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #112 : 19.11.2016, 16:41:53 »
Jos tosiaan tehotavoite on 300-400 hv 2.3 l 16 V koneella niin "pienellä" nykyaikaisella ahtimella liikkeelle ja tietysti hyvin tehdyllä pakosarjalla.
9.5# Garrettin pakopesä riittää yli 500 heppaan 8 V vinokoneessakin.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2016, 20:35:36 kirjoittanut Eikka »

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #113 : 19.11.2016, 19:47:39 »
Kovasti tuntuu olevan tietoa, kokemusta ja mielipiteitä nii kertokaas kuinka pitkälle pääsee hx35:lla, kun koneena on 2,3 vinokone, 531 kansi ja k-nokka. Puristus ~9, pakopesä #12 ja siivet 54/60 (ei super)  :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #114 : 19.11.2016, 19:54:33 »
Kovasti tuntuu olevan tietoa, kokemusta ja mielipiteitä nii kertokaas kuinka pitkälle pääsee hx35:lla, kun koneena on 2,3 vinokone, 531 kansi ja k-nokka. Puristus ~9, pakopesä #12 ja siivet 54/60 (ei super)  :)

Ekalta sivulta kopioitua  - aika lähellä oleva setti.

Lainaus
- B230F(X) vakio alakerta 13mm veiveillä
- 531 perussiistittynä, kolmikulmaseeteillä, puristussuhde 9,3.
- VX-nokka
- K-jetin imusarja suuttimenpaikoilla
- Suuttimet 783cc Siemens Deka
- Megasquirt I, v2.2 levy.
- 65mm kaasuläppä, 2,5" ahtoputket
- MAN:in muovipäätyinen 2" paksu välijäähy
- HX35 12 pesällä
- Itse tehty pakosarja joka ei ole pulsseja nähnytkään
- 38mm kopiohukkis
- 3" putki takapöntölle asti, takapönttö ja loppu 2,5"

345hv @ 5300rpm ja 473Nm @ 4950rpm.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #115 : 19.11.2016, 20:28:25 »
Kovasti tuntuu olevan tietoa, kokemusta ja mielipiteitä nii kertokaas kuinka pitkälle pääsee hx35:lla, kun koneena on 2,3 vinokone, 531 kansi ja k-nokka. Puristus ~9, pakopesä #12 ja siivet 54/60 (ei super)  :)

No 400 heppaa tulee varmasti. Voi tulla enemmänkin. Dynohan sen kertoo lopulta.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2016, 20:40:58 kirjoittanut Eikka »

Poissa Bomska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #116 : 03.03.2017, 22:22:35 »
 B230fk öljyruiskulla 96.30 wösnerin männät jotku H profiili veivit,pulssisarja holsetin hx35#12 ja turbosmartin hyper-gate45mm porttina,Vakio 531 kansi enemin k13 nokalla,plenumi ja cuuleri mallia iso,ev14 1700 suuttimet ja boshin 044pumppu,maxxecu ohjauksena

460hv 635nm 1,75 bar moottorilta

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #117 : 04.03.2017, 13:38:42 »
B230fk öljyruiskulla 96.30 wösnerin männät jotku H profiili veivit,pulssisarja holsetin hx35#12 ja turbosmartin hyper-gate45mm porttina,Vakio 531 kansi enemin k13 nokalla,plenumi ja cuuleri mallia iso,ev14 1700 suuttimet ja boshin 044pumppu,maxxecu ohjauksena

460hv 635nm 1,75 bar moottorilta
Tuliko pakopaineita mitattua?

Poissa Bomska

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #118 : 04.03.2017, 18:25:50 »
Eipä tullu mitattua.

Poissa hyrrävolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #119 : 18.03.2017, 00:26:46 »
Onko niin väliä jos pakosarjan laipan virtausaukot on parimilliä isommat kun turbossa? jaettu laitta turbossa ja pakosarjassa. Tohon virtaus "kanavaan" jää siis parin millin kantti.

ps. jos täällä on oma topic tyhmille kysymyksille niin kertokaa ihmeessä!

 

Carcom Oy  Ateho