Futurez  Kulkukoira

Happiarvo koholla päästömittauksessa

  • 10 Vastauksia
  • 4494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Happiarvo koholla päästömittauksessa
« : 16.02.2019, 19:37:38 »
Nyt on Volvoa käytetty leimalla ja hylsyähän sieltä sitten tuli. Suht pienellä vikalistalla ollaan menossa, alapallonivel ja raidetangon pää olikin jo odotettavissa näillä kilometreillä (320tkm)  :D Rupesi päänahkaa raavituttamaan kun katsuri kertoi että happiarvo näytti aivan liikaa, tyhjäkäynnillä 3.70 ja kiekoilla 4.30. Lambda oli jotain 1.270 luokkaa  :idiot2: Pakoputken vuotoa inssin kanssa etsiskeltiin mutta ei löytynyt mitään. Muut olikin sitten kunnossa.

Mistä lähden etsimään tuota vikaa? Autohan on Volvo V70 vm. 2000. Ensimmäisenä tuli mieleen puolat ja tulpat. Myöskin modattu kaasuläppä tuli mieleen mutta sehän ei ohjaa seosta? Vai onko lambda sitten tullut tiensä päähän?  :-\
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Old
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #1 : 17.02.2019, 21:28:37 »
Kyllä yleensä on putkivuoto. Käyppä jossain mittauksessa ja tuki jollain putken päätä ja jos hapet putoo nii sillon on vuoto jossain.
RTS

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #2 : 18.02.2019, 01:14:30 »
Konttorin lambda arvo näyttelee omiaan jos ilmaa on päästöissä liikaa. Se lambda on laskennallinen arvo siinä mittauksessa joka lasketaan muista arvoista joita mitataan.

Putkessa luultavasti vuoto,veikkaisin taka äänenvaimenninta tai taka-akselin kohdalla olevaa kannaketta joka olisi ruostunut irti ja samalla tehny pienen reiän.

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #3 : 18.02.2019, 20:04:29 »
Kiitoksia paljon! Näin nuorena kun ei vielä hirveästi näistä hommista tiedä niin nyt jo tietää mistä vikaa etsiä. Niinhän sitä sanotaan jostain on aloitettava  ;D  Pitää ruveta etsimään tuota vuotoa kunhan tässä kiireltä kerkiää.
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #4 : 18.02.2019, 20:18:40 »
Jos pakoputki tai pakosarja ei tosiaan vuoda,niin sitten voisiko imupuolella olla vuotoa. Sen voisi tarkistaa brake cleanerilla nopeasti.
Ensin kuitenkin voit testata pakoputkea myös ilman päästömittaria silleen että otat vaikka vanhan t paidan jolla koitat tulpata pakoputken pään samalla kun auto on käynnissä tyhjäkäynnillä ja kaveri kuuntelee missä alkaa suhina kuulumaan. Sitä t paitaa saa painaa reilusti pakoputken päätä vasten että suhinan saa kuulumaan jos on pieni vuoto.

Toki jos on päästömittari lähellä kohtuu hintaan niin parempi tapa tehdä samalla tavalla mutta mitata päästöjä samalla.

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #5 : 18.02.2019, 20:44:50 »
Jos pakoputki tai pakosarja ei tosiaan vuoda,niin sitten voisiko imupuolella olla vuotoa. Sen voisi tarkistaa brake cleanerilla nopeasti.
Ensin kuitenkin voit testata pakoputkea myös ilman päästömittaria silleen että otat vaikka vanhan t paidan jolla koitat tulpata pakoputken pään samalla kun auto on käynnissä tyhjäkäynnillä ja kaveri kuuntelee missä alkaa suhina kuulumaan. Sitä t paitaa saa painaa reilusti pakoputken päätä vasten että suhinan saa kuulumaan jos on pieni vuoto.

Toki jos on päästömittari lähellä kohtuu hintaan niin parempi tapa tehdä samalla tavalla mutta mitata päästöjä samalla.
Viime vuonna tuli hitsailtua uusi kannake takapöntöön, siinä varmaankin voisi olla yksi kohta mistä etsiä vuotoa. Ai niin, imupuolella voi kyllä olla vuoto kun korjasin kaasuläpän ja taisi jäädä vanha tiiviste paikalleen... hups  ::)
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #6 : 19.02.2019, 20:06:42 »
Happiarvo on kyllä aika reilu..putki jos vuotaisi, sen jo kuulisi aika varmasti.
Mitä co2, co ja hc oli?

Onko pakoputki alkuperäinen, tai sitä vastaava?

Co2 pyörii noin 14.7 +/-0.2 katillisissa autoissa, kun kaikki kunnossa.
Hc ja co lähellä nollaa - katin kunto vaikuttaa eniten, ja sen lämpö (eli katti kuumaksi).
 Happiarvo voi olla koholla myös jos katti vielä liian viileä, mut tällöin happiarvo on useimmiten enimmillään noin prosentin luokkaa ja lambda pyörinee siellä >1.05 - > putki kuumaksi ja happiarvo tipahtaa 0.2-0.5% paikkeille ja lambda aika lähellä 1.00

Jos käy liian laihalla ja katti on hyvä, yleensä happiarvo vaan koholla reilummin.
Myös liian rikkaalla voi periaatteessa näin olla, mutta omien kokemuksien mukaan silloin co ja hc on myöskin reilummin koholla.

Kikkoja on kyllä monia, millä saa happiarvon tippumaan.
Esim. jatko sondiin tai tukkii putken päätä sondin ympäriltä.. happiarvo kun voi olla turhan korkea jos on pieni moottori+iso putkisto (esim. 1.8 turbo kone jonka jatkeena 3" putkisto)

Myös äkkinäinen tilavuuden muutos pakoputkistossa aiheuttaa korkeamman happiarvon.
Esimerkiksi sökö kammiotyyppinen äänenvaimennin, tai mahdollinen toinen katalysaattori jonka kenno hajonnut.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #7 : 19.02.2019, 22:38:25 »
Happiarvo on kyllä aika reilu..putki jos vuotaisi, sen jo kuulisi aika varmasti.
Mitä co2, co ja hc oli?

Onko pakoputki alkuperäinen, tai sitä vastaava?

Co2 pyörii noin 14.7 +/-0.2 katillisissa autoissa, kun kaikki kunnossa.
Hc ja co lähellä nollaa - katin kunto vaikuttaa eniten, ja sen lämpö (eli katti kuumaksi).
 Happiarvo voi olla koholla myös jos katti vielä liian viileä, mut tällöin happiarvo on useimmiten enimmillään noin prosentin luokkaa ja lambda pyörinee siellä >1.05 - > putki kuumaksi ja happiarvo tipahtaa 0.2-0.5% paikkeille ja lambda aika lähellä 1.00

Jos käy liian laihalla ja katti on hyvä, yleensä happiarvo vaan koholla reilummin.
Myös liian rikkaalla voi periaatteessa näin olla, mutta omien kokemuksien mukaan silloin co ja hc on myöskin reilummin koholla.

Kikkoja on kyllä monia, millä saa happiarvon tippumaan.
Esim. jatko sondiin tai tukkii putken päätä sondin ympäriltä.. happiarvo kun voi olla turhan korkea jos on pieni moottori+iso putkisto (esim. 1.8 turbo kone jonka jatkeena 3" putkisto)

Myös äkkinäinen tilavuuden muutos pakoputkistossa aiheuttaa korkeamman happiarvon.
Esimerkiksi sökö kammiotyyppinen äänenvaimennin, tai mahdollinen toinen katalysaattori jonka kenno hajonnut.
Putkistohan on täysin alkuperäinen katalysaattoria myöten. Ei nyt ole todistusta tässä käsillä mutta sen verran muistan että:

CO: 0.00
CO2: n. 12
HC: 6
O2: 3.70, kiekoilla 4.30

Autohan käy muuten todella hyvin mutta päästömittaus ei tuottanut oikeaa tulosta. Vetoja on, käy kaikilla ja ei syö mitään nesteitä.
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #8 : 20.02.2019, 18:59:58 »
Melkeinpä lähtisin kokeilemaan ihan putken lämmitystä pakokaasutesterin kanssa..
Eli kierrokset 3000-3500rpm~ jonkun aikaa ja katsoo alkaako happiarvo laskemaan.

Jollekkin korjaamolle kyselemään josko onnistuisi siellä päästöt ottaa.

Tuota on myös hyvä testata jos happiarvoon ei saa merkittävää muutosta lämmityksellä.
Lainaus
tukkii putken päätä sondin ympäriltä

Käsittääkseni tuon V70 takapönttö on ns. kammiovaimennin.
Siitä olisin ekana lähtenyt etsimään vuotoa/vuotoja.. mutta uskallan olettaa että katsuri on katsonut riittäävän tarkkaan.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2019, 19:06:13 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JPSalmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • OPEL - Saa muovin ruostumaan
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #9 : 07.03.2019, 16:19:52 »
Päivitetääns tätäkin nyt sitten.

Leimaremontti on tehty ja keskivaimenninhan sieltä oli p*skana. Oli ruostunut niin pahasti että en edes rupea sitä hitsaamaan :D Uutta putkea vaan paikoilleen, eli keskivaimennin ja takapönttö uusiks. 200e kirpasee mutta ei ole paha kun 7v aikana ei ole ollut sen isompia remontteja. Ihme ettei auto muuten pahemmin ääntänyt, oli sen verran iso reikä. Eipähän tarvii toista kertaa vaihtaa
Kun se lähtee niin se lähtee, siinä ei mikään kaasu tai jarru enää auta.

Opel Astra F 1.6 8v vm. 1993
Volvo V70 Classic 2.4 vm. 2000

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Old
Vs: Happiarvo koholla päästömittauksessa
« Vastaus #10 : 07.03.2019, 21:37:43 »
Eipä kestä.
RTS

 

Samppasport  Futurez