Happiarvo on kyllä aika reilu..putki jos vuotaisi, sen jo kuulisi aika varmasti.
Mitä co2, co ja hc oli?
Onko pakoputki alkuperäinen, tai sitä vastaava?
Co2 pyörii noin 14.7 +/-0.2 katillisissa autoissa, kun kaikki kunnossa.
Hc ja co lähellä nollaa - katin kunto vaikuttaa eniten, ja sen lämpö (eli katti kuumaksi).
Happiarvo voi olla koholla myös jos katti vielä liian viileä, mut tällöin happiarvo on useimmiten enimmillään noin prosentin luokkaa ja lambda pyörinee siellä >1.05 - > putki kuumaksi ja happiarvo tipahtaa 0.2-0.5% paikkeille ja lambda aika lähellä 1.00
Jos käy liian laihalla ja katti on hyvä, yleensä happiarvo vaan koholla reilummin.
Myös liian rikkaalla voi periaatteessa näin olla, mutta omien kokemuksien mukaan silloin co ja hc on myöskin reilummin koholla.
Kikkoja on kyllä monia, millä saa happiarvon tippumaan.
Esim. jatko sondiin tai tukkii putken päätä sondin ympäriltä.. happiarvo kun voi olla turhan korkea jos on pieni moottori+iso putkisto (esim. 1.8 turbo kone jonka jatkeena 3" putkisto)
Myös äkkinäinen tilavuuden muutos pakoputkistossa aiheuttaa korkeamman happiarvon.
Esimerkiksi sökö kammiotyyppinen äänenvaimennin, tai mahdollinen toinen katalysaattori jonka kenno hajonnut.