Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Nuo ei ole ja kannattaa perehtyä mitä laki sanoo! Eikä se tee polttimosta laillista, jos vahingossa mennyt katsastuksesta läpi, kun inssi ei ole huomannut!

Veronkiertopakun kilven valoista taannoin katsastuksessa kiinnostuivat ja väittelyhän siitä syntyi.

Väittely loppui siihen paikkaan, kun kaivoin lampun irti ja näytin E-hyväksynnän.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Mikä idea niissä laillisissa E-hyväksytyissä kilvenvaloissa on, jos ne on kuitenkin niin kirkkaat että viranomainenkin niistä kiinnostuu?

Just se?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Nuo ei ole ja kannattaa perehtyä mitä laki sanoo! ...

Sitähän ei tiedä, ellei irrota valaisinta ja katso, onko siinä e-hyväksyntä. Useimpiin autoihin on nykyään tarjolla kokonaisia valaisinyksiköitä, joissa on kaikki tarvittavat merkinnät. Kyse ei siis ole hehkupolttimon korvaavista led-polttimoista, jotka useinkaan eivät edes ole häiritsevän kirkkaita.
Nuo e-hyväksytyt valaisimet tuntuvat usein olevan niitä, joista valoa tulee turhankin paljon, mutta ei siinä itku auta markkinoilla, kun valaisin on sellaisenaan hyväksytty.

Itse laitoin kesällä moottoripyörään uuden led-valaisimen kilvelle, kun vanha oli palasina. Sellainen nyt sattui ulkomuodoltaan istumaan tyylin paremmin, kuin vaihtoehtona ollut hehkumalli ja on e-hyväksyttykin, mutta niin vain sekin oli omaan makuun turhan kirkas ja valaisi melkeinpä paremmin, kuin pyörän oma takavalo.

Tässä vaiheessa sorruinkin jo laittomuuksiin ja menin muokkaamaan e-hyväksyttyä valaisinta lisäämällä siihen isomman etuvastuksen, jolla himmensin valoa vastaamaan paremmin hehkupolttimon kirkkautta.
Ymmärrän, että tein väärin muokatessani e-hyväksyttyä valaisinta ja että tämän myötä pyöräni on jälleen(/viimeistään) laiton ja olen valmis kärsimään seuraukset, mikäli toiminnastani joskus jään kiinni, vaikka puolustuksekseni haluankin todeta toimineeni hyvässä uskossa ja muiden etua ajatellen. :-[
« Viimeksi muokattu: 19.11.2018, 12:45:11 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Sinä kriminaali :D :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Eikös katsurit katso lampun lasista hyväksynnän? :(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Ne on tälläisiä eli hyväksyntä lasissa.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
https://www.apu.fi/artikkelit/pitkat-ajovalot-aiheuttavat-riskeja-liikenteessa?utm_content=bufferd1ee1&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=tuulilasi

"Pitkistä valoista tarpeettomia riskejä

Talvirenkaiden ohella Autoklinikan tutkimus pureutui pitkien ajovalojen käyttöön. Pimeällä kaukovalot ovat usein tarpeelliset, mutta väärin käytettyinä ne voivat luoda myös tarpeettomia riskejä kanssa-ajajille. Noin viidennes autoilijoista kertookin vastaantulijoiden vaihtavan yleensä pitkät ajovalot lähivaloihin liian aikaisin, jättäen tarpeettoman pimeän alueen autojen välille. 34 prosenttia taas kokee vaihtojen tapahtuvan keskimäärin liian myöhään, jolloin pitkät ajovalot ehtivät häikäistä vastaantulijaa. Vain 44 prosenttia vastanneista kokee, että vastaantulijat vaihtavat keskimäärin pitkistä valoista lähivaloihin oikeaan aikaan.

Lisäksi tutkimus paljastaa, että suomalaiset autoilijat eivät täysin tunne pitkiä ajovaloja koskevia sääntöjä. 30 prosenttia vastanneista esimerkiksi luulee virheellisesti, että pitkiä valoja saa käyttää valaistuilla teillä. 64 prosenttia taas luulee, että pitkiltä ajovaloilta on vaihdettava aina pois vastaantulijan kohdalla myös moottoritiellä. Tosiasiassa lähivalot ovat moottoritiellä tarpeen vain, jos vaikkapa tien kaartuminen saa ajovalot kohdistumaan vastaantulevan kuljettajan silmiin**.

”Pitkien ajovalojen käytön ohjenuoria on hyvä palauttaa mieleensä nyt, kun päivät jälleen pimenevät. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, jossa pimeitä tieosuuksia on vähemmän, tuntuma kauko- ja lähivalojen yhteispeliin sekä tilannekohtaiseen toimimiseen heikkenee helposti ilman erityistä valppautta”, Heiskanen toteaa.

”Talven tullen on myös tärkeää tarkastaa, että valot ovat tielle lähdettäessä paljaat. LED-valot eivät esimerkiksi tuota lämpöä eivätkä näin ollen sula esiin itsekseen. Lisäksi takavalot jäävät helposti paitsioon, vaikka ovat kanssa-ajajien näkökulmasta auton näkyvyydelle kriittiset. Tarkasta siis myös takavalot ja vaihda huonolla kelillä mahdollinen päivävaloasetus pois käytöstä, jotta myös takavalot palavat.”
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Näkyy kyllä välillä kuorma-autotkin ajavan pitkät päällä valaistulla tiellä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Se "valaistu" on toisinaan niin ja näin vaikka nimellisesti katuvalot on. Tulee tarpeen vaatiessa pidettyä pitkiä päällä taajamassakin jos "valaistus" ei auta näkemään eteensä. Ei tietenkään kenenkään naamaa päin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Se "valaistu" on toisinaan niin ja näin vaikka nimellisesti katuvalot on. Tulee tarpeen vaatiessa pidettyä pitkiä päällä taajamassakin jos "valaistus" ei auta näkemään eteensä. Ei tietenkään kenenkään naamaa päin.
Eiköhän taajamanopeuksissa pärjää lähivaloilla vallan mainiosti jopa Volvolla. Monesti mitä meidän nurkilla 40km/h alueella valaistulla kadulla pitkillä tulee vastaan, niin on juurikin lisävalohemmoja jotka ilmeisesti haluaa saada käyttötunteja valopatteristoonsa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tarkka sanamuoto on muistaakseni "tyydyttävästi valaistulla tiellä".

Milloin tie on tyydyttävästi valaistu?

Tuosta oli puhetta yhdistelmäkurssin opettajan kanssa, kun ajeltiin yöllä tyhjällä tiellä ja tiputin vanhasta tottumuksesta kaukovalot pois kun tuli valaistu tienpätkä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Tarkka sanamuoto on muistaakseni "tyydyttävästi valaistulla tiellä".

Milloin tie on tyydyttävästi valaistu?

Nimenomaan.

Lakitekstihän vilisee tällaisia tarkoituksellisen avoimia ilmaisuja. Rajaharkintaa käydään sitten tarvittaessa oikeudessa.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Se "valaistu" on toisinaan niin ja näin vaikka nimellisesti katuvalot on. Tulee tarpeen vaatiessa pidettyä pitkiä päällä taajamassakin jos "valaistus" ei auta näkemään eteensä. Ei tietenkään kenenkään naamaa päin.
Tätä teen itekkin, raskaassa kalustossa pitkät on jotain ihan muuta kun haittiksissa, vaikka jonkun näköset katuvalot on niin varsinkin 50-60 pätkillä tulee pitkät päällä ajeltua, ihan kui valaisemattomillakin pätkillä. Tosin tulee ajeltua myös siihen aikaan ettei vastaan tulijoita ole ja nopeuskin on ihan muuta luokkaa  ::) Mutta se ei kuulu tähän. Pitkillä taajamassa vaikka valoa olis jos tarve on, muut huomioiden...  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Tarkka sanamuoto on muistaakseni "tyydyttävästi valaistulla tiellä".
Näin minäkin muistelin, tuskin on muuttunut kymmenessä vuodessa? Myöskin sumarit on aina taajamassa kielletty.

Monesti on tullut ihmeteltyä, kun moottoritiellä ajelee pitkillä, niin vastaantulijat osoittavat mieltään, jos epäilevät toisen ajavan pitkillä vastaan. Sanoin "epäilevät", koska jos itse ajan ulkokurvissa heikoilla valoilla, jotka osoittavat vastaantulijasta pois päin, eikä edes sisäkurvissa vastaan tulevan vilkuttelijan lisäpitkät ulotu häikäisemään minua, vaikka ovat enemmän suunnattu minua kohti, niin mitenkä se toinen voisi minun valoistani häikäistyä?
Eikö kaikille olekaan autokoulussa opetettu, että moottoritiellä ei ainoastaan saa, vaan pitää käyttää pitkiä valoja, koska "ajoneuvo on saatava pysähtymään tien näkyvällä osuudella"?
Ja eihän se valoleila edes ulotu sinne motarin vastaantulijan kaistalle, kunhan et aja sisäkurvin puolella pitkillä.
Itse pääsin/jouduin suorittamaan ihan oikean pimeän ajon kurssin autokoulussa ja oikeaoppista valojen käyttöä kyllä käytiin perusteellisesti läpi ja oppeja testattiin ihan käytännössä.

Parhaiten on jäänyt mieleen juuri heijastimen tärkeys ja tuo "pimeällä motarilla aina pitkät, paitsi sisäkurvissa" ja se että kun pimeän tien varteen on pysäköity toinen ajoneuvo parkit päällä, niin sitä kohdatessa EI vaihdeta lyhyille, koska sen lähistöllä voi olla ihmisiä/eläimiä/romua, jotka on tärkeä havaita hyvissä ajoin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2018, 21:46:04 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Monesti on tullut ihmeteltyä, kun moottoritiellä ajelee pitkillä, niin vastaantulijat osoittavat mieltään, jos epäilevät toisen ajavan pitkillä vastaan. Sanoin "epäilevät", koska jos itse ajan ulkokurvissa heikoilla valoilla, jotka osoittavat vastaantulijasta pois päin, eikä edes sisäkurvissa vastaan tulevan vilkuttelijan lisäpitkät ulotu häikäisemään minua, vaikka ovat enemmän suunnattu minua kohti, niin mitenkä se toinen voisi minun valoistani häikäistyä?
Eikö kaikille olekaan autokoulussa opetettu, että moottoritiellä ei ainoastaan saa, vaan pitää käyttää pitkiä valoja, koska "ajoneuvo on saatava pysähtymään tien näkyvällä osuudella"?
Ja eihän se valoleila edes ulotu sinne motarin vastaantulijan kaistalle, kunhan et aja sisäkurvin puolella pitkillä.
Itse pääsin/jouduin suorittamaan ihan oikean pimeän ajon kurssin autokoulussa ja oikeaoppista valojen käyttöä kyllä käytiin perusteellisesti läpi ja oppeja testattiin ihan käytännössä.

Parhaiten on jäänyt mieleen juuri heijastimen tärkeys ja tuo "pimeällä motarilla aina pitkät, paitsi sisäkurvissa" ja se että kun pimeän tien varteen on pysäköity toinen ajoneuvo parkit päällä, niin sitä kohdatessa EI vaihdeta lyhyille, koska sen lähistöllä voi olla ihmisiä/eläimiä/romua, jotka on tärkeä havaita hyvissä ajoin.

Näihin mielensäpahoittajiin törmää jokainen kerta, kun ajat motarilla pitkät päällä (Heinola-Stadi tai TRE-Stadi). Toki silloin lasken pitkät pois päältä, kun sisäkurvissa osoittaa vastaantulijoita päin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo