Elekma  Autoracing

B23ET porautus ja männät

  • 8 Vastauksia
  • 5338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Santtu244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
B23ET porautus ja männät
« : 29.10.2013, 10:14:02 »
Moro,
Olis muutama kysymys. Elikkä mulla on tollanen b23et turbo kone ja se pitäisi porauttaa ylikokoon. Luin jo että sen voi porauttaa ainoastaan vakio ylikokoon(96,6). Elikkäs mistä tuohon männät ja kiertokanget? Yritin netistä etsiä mutta en löytänyt. Täytyykö tilata tehtaalta suoraan kustomoituna? Vai löytyykö jostain valmiiksi tuon kokoisia? Ja takomännät ja h-profiilin veivit siis hakusessa.. Ja sitten toinen kysymys nokista. Mulla on 405 kansi ja siihe tarvitsisin nokan teho tavotteena on +400hv. Mahdollisimman vääntävä nokka saisi mielellään olla. Ongelmana on että en ymmärrä noista nokkien merkinnöistä mitään? Eli mikä nokka olisi sopiva?

kaikki muu on selvää koneen rakennuksen osalta mutta noihin tarvitsisin vastauksia kokeneemmilta.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2013, 10:17:49 kirjoittanut Santtu244 »
- Volvo 240 käyttis
- Volvo 244 museoauto

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #1 : 29.10.2013, 10:45:58 »
Mäntä ja kanki kysymykseen..

Tuolta ainakin löytyy mahlen taottuja B23ET mäntiä std, +0,5mm ja +1,0mm  http://www.kgtrimning.com/
ja tuolta löytyy myös H-profiilia ja mäntää --> http://www.stenparnermotor.com/default.aspx?NodeId=42
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #2 : 08.11.2013, 05:27:05 »
Etsit paikallisen moottorikoneistamon, niin kyllä yleensä löytyy kaikki hilppeet. Miks se pitää porata viimeseen ylikokoon? Vaikka saahan Stenparnelilta 97mm mäntääkin muistaakseni. Kuplan mäntiä on kanssa käytetty jonkin verran.


Lueppas poika tuo takavetoisten FAQ läpi niin opit paljon uutta ja ihmeellistä. Sielä on kaikki jo kerrottu valmiiks lautaselle aseteltu.

Sulla ei oo edes korttia vielä, ja haluat 400hv moottorin kärryys?
V70 TDI

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #3 : 09.11.2013, 11:48:13 »
Älä tosiaan poraa noita turbokoneita jos ei oo ihan pakko. Vakio ylikoot on 96,3 ja 96,6mm. 97mm saattaa haljeta helposti ahdettuna... ihan lohkoyksilöstä kiinni. Vakioporauksella kestää 600hv+ varmasti JOS kaikki muu on kunnossa.

Fiksumpi lisätä iskpituutta jos ny kuutioita on pakko saada. Turbokoneesta ei tartte ottaa viimeisiä kuutioita irti, alavääntö saadaan sopivalla nokalla+ korkealla puristus-suhteella ja ylös potkua oikealla ahdinvalinnalla. Eli ts. 7,5:1 puristus-suhde ei ole tätä päivää enää turbokoneissa. 9:1 on lähempänä totuutta 8v kannella.

Nokaksi vakioista vaikka ,V K tai D (noi kolme aikas identtisiä, hyvä alavääntö, hyvä huipputeho 300-500hv luokkaan), myös A kelpaa (ei riitä paljoa päälle 400hv), tai sit joku KG-turbonokka esim. Vakionokista T on aika alavireinen (riittää varmaan just 350hv), ei taida riittää 400hv ihan.

Ja tosiaan lueskele noita valmiita topicceja läpi, siel löytyy ihan kaikki noist jutuista.

Ja moottoriohjaukseks ei sit mitään "tuplakaasareita", vaan kun rakennat, tee heti kunnolla, eli ohjelmoitava ruisku ja suorasytkä.

Muista sit ettei tehokkaalla koneella tee mitään, jos teho tulee liian myöhään (liian jyrkkä nokka tai iso ahdin), tai sit jos voimansiirto ei kestä (M4x manuaalilootat ei kestä kun 250-300hv/400-420Nm), M90 kestää n. 600Nm. Suosittelen manuaalilootista esim. BMW E36 6-koneisten ZF tai sit uudempien BMW 6-vaihteisia. AW7x Automaatit  kestää kans 400hv oikeen prepattuina, mut eivät oo oikeen tän päivän lootia.

Ja muista sit kans, se teho tarttee saada tiehen, eli 185 leveät renkaat ei kelpaa kun suditteluun ja alusta pitää kans olla kunnossa. :)

Ite voin kertoa et jos jollekkin just ajokortin saaneelle kaverille olis antanu 400hv auton, 90% heistä olis vetäny sen lunariin ekan kuukauden aikana, mkl. minä itse. 72hv oli oikeen hyvä ekan vuoden harjotteluauto, sit 190 vaparihevosta oli seuraava hyvä askel, ja sit 300 turbohevosta samassa korissa ja kun kokemusta alkoi olla enemmän ni 400+ ahdettua hevosta pysyy kans hanskassa kun kortti ollut muutaman vuoden. Harjottelu tekee mestarin. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #4 : 09.11.2013, 12:15:50 »

Muista sit ettei tehokkaalla koneella tee mitään, jos teho tulee liian myöhään (liian jyrkkä nokka tai iso ahdin), tai sit jos voimansiirto ei kestä (M4x manuaalilootat ei kestä kun 250-300hv/400-420Nm), M90 kestää n. 600Nm. Suosittelen manuaalilootista esim. BMW E36 6-koneisten ZF tai sit uudempien BMW 6-vaihteisia. AW7x Automaatit  kestää kans 400hv oikeen prepattuina, mut eivät oo oikeen tän päivän lootia.


Mikä noista M90 askeista sitten leviää tämän noin 600 nm kohdalla olettaen että kolmosen synkronointia ei itse hajoiteta?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #5 : 09.11.2013, 12:44:42 »
Mikä noista M90 askeista sitten leviää tämän noin 600 nm kohdalla olettaen että kolmosen synkronointia ei itse hajoiteta?

Eikös tuo kolmosvaihteen ongelma koske lähinnä M45, M46 ja M47 lootia? Jostain muistan lukeneeni, että vakio perä ja laatikko kestää tuonne 300hv tehoille asti. Saahan nekin rikki alemmillakin tehoilla jos oikein haluaa. Kirjoittaja sjs tiivisti asian kyllä hyvin.

Miten niin, mikä noista M90 askeista leviää? No se joka on rikki tietenkin.
V70 TDI

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #6 : 09.11.2013, 13:23:06 »
Eikös tuo kolmosvaihteen ongelma koske lähinnä M45, M46 ja M47 lootia?

Taitaa se kolmonen olla "onglema" M90:ssäkin. Tai lähinnä käyttäjä voi saada siitä "ongleman".
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=336.0

M47 oli herkkä kolmoselle, M45 M46 olivat vähän "kestävämpiä", mutta kovasti niitä haukuttu yli 200hp tehoilla.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #7 : 09.11.2013, 16:26:34 »
Mikä noista M90 askeista sitten leviää tämän noin 600 nm kohdalla olettaen että kolmosen synkronointia ei itse hajoiteta?
Mikä 4-6sylinteriselle suunniteltu takavetoaski ei ole tiukoilla yli 600Nm väännöllä (Getrag V162 jne joita on Supra4/BMW V8 perässä on sit V8 koneelle suunniteltu, ni sitä ei tartte mainita)?

Jos oikein tiedän ni vääntävin kone jonka perässä M90 löytyy on B6304S jossa 270Nm vääntö.

Hajonneita synkroja ja rattaita on noissa tullut vastaan kovassa käytössä, mutta jos ajelee siististi (kuka ajaa 400hv autolla?) ni kestää varmaan pitkään.

Kuullostaako fiksulta että enemmän kun tuplataan vääntömomentti ja oletetaan askin olevan ikuinen?

Vääntävin kone jonka perässä M4x aski on B204GT, jolle taidataan speksata samat 270-280Nm (B204 valmistus loppui 1994 joten sen kaverina ei ole M90 askia tehtaalta). M4x askit hajoavat 420-450Nm välimaastossa, eli vain reilu 50% lisää tehtaan speksaamasta... M4x askeista hajoaa joskus sivuakselin rattaisto, eli vain 4.vaihde joka on suora toimii sit enää. Itellä hajonnut 5 laatikkoa tuolla tavalla n. 500Nm väännöllä kertapolkaisulla 3 tai 5.vaihteilla. 4.vaihde niissä kestää melkein mitä vaan vinokoneesta saa irti, ja 1-2 vaihteilla ei yleensä vinokoneella saada sellaista vääntöä että sieltä hajoaisi mitään tai renkaat eivät sutisi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B23ET porautus ja männät
« Vastaus #8 : 09.11.2013, 18:35:05 »
Mikä 4-6sylinteriselle suunniteltu takavetoaski ei ole tiukoilla yli 600Nm väännöllä (Getrag V162 jne joita on Supra4/BMW V8 perässä on sit V8 koneelle suunniteltu, ni sitä ei tartte mainita)?

Jos oikein tiedän ni vääntävin kone jonka perässä M90 löytyy on B6304S jossa 270Nm vääntö.

Hajonneita synkroja ja rattaita on noissa tullut vastaan kovassa käytössä, mutta jos ajelee siististi (kuka ajaa 400hv autolla?) ni kestää varmaan pitkään.

Kuullostaako fiksulta että enemmän kun tuplataan vääntömomentti ja oletetaan askin olevan ikuinen?

Vääntävin kone jonka perässä M4x aski on B204GT, jolle taidataan speksata samat 270-280Nm (B204 valmistus loppui 1994 joten sen kaverina ei ole M90 askia tehtaalta). M4x askit hajoavat 420-450Nm välimaastossa, eli vain reilu 50% lisää tehtaan speksaamasta... M4x askeista hajoaa joskus sivuakselin rattaisto, eli vain 4.vaihde joka on suora toimii sit enää. Itellä hajonnut 5 laatikkoa tuolla tavalla n. 500Nm väännöllä kertapolkaisulla 3 tai 5.vaihteilla. 4.vaihde niissä kestää melkein mitä vaan vinokoneesta saa irti, ja 1-2 vaihteilla ei yleensä vinokoneella saada sellaista vääntöä että sieltä hajoaisi mitään tai renkaat eivät sutisi.

Kiitos tästä tietopaketista.
Yleensä osa vaihdetaan kun se hajoaa.
Yleensä ehjää ei korjata ennen hajoamista.
Ihan hyviä pointteja.
Et vaan vastannut kysymykseen.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2013, 18:38:32 kirjoittanut Eikka »

 

Kulkukoira  Proturbo