Kulkukoira  Proturbo

SRE pohdintaa

  • 38 Vastauksia
  • 21750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
SRE pohdintaa
« : 13.02.2012, 02:48:52 »
Vinokoneen perään pottapyörään siis pitäisi saada kestävä kytkin. Tuolta faq-osiosta osui silmiin nuo väännönkestot, pottapyörään suoraan sopivalle -763 asetelmalle sen mukaan luvataan 430Nm orgaanisella levyllä ja bemarin -618 asetelman kohdalta löytyi "Organic 415 Nm" ja "Special organic 480Nm"

Lähinnä tuli mieleen että mitä etua tuolla bemarin asetelmalla nyt saavutetaan kun kaikki sitä käyttää ja suosittelee?
Onko se edullisempi? 940:ssä oli tuollainen -763 mutta en muista yhtään mitä se maksoi, tuo -618 taitaa olla edullisimmillaan uutena vajaa 300€.
Yksi plussa mikä mulla tulee mieleen niin on tietysti se että se pottapyörä laihtuu jonkun verran kun siitä saa sorvata pois sen olakkeen, mutta mitä muuta etua siitä loppupeleissä on?

Mutta kumman laittaisitte ja mielellään jotain perusteluakin?!
« Viimeksi muokattu: 13.02.2012, 03:13:30 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #1 : 13.02.2012, 08:36:58 »
Bemarin asetelmalle muistaakseni luvataan yli 600 Nm väännön kesto. En ole kyllä 100 % varma, mutta oli reilusti enemmän mitä Volvon SRE:lle.

En tiedä muuta syytä suosimiselle kuin tuon 200 Nm erotuksen Bemarin asetelman hyväksi ja getrageiden käytön Volvoissa.
Asetelmien hinnat liikkuvat suurin piirtein samoissa. Bemarin asetelmalle joutuu vaan laskemaan koneistus- ja tasapainotustöille hintaa lisää tai jopa teräsvauhtipyörän investointi voi olla järkevää sen kanssa. Olen nähnyt pottapyörän, joka on kuumuudesta ruvennut ratkeilee ja heitin sen suoraan romuläjään. Eli onhan se potta hyvä vakiossa ja pienessä virissä, mutta jos lähetään hakee parempaa kestävyyttä asetelmalla niin samalla tekee vauhtipyörästäkin kestävän.

Kannattaa miettiä mikä on tavoitetila hevosissa ja väännössä sekä riittäkö siihen tuo Volvon SRE, jos on epäilyksiä niin kerralla Bemarin asetelma ja kunnon vauhtipyörä. Näiden jälkeen rajoitteena on rahapussi. Teräsvauhtipyöristä on juttua voimansiirto osissa. Tuohon 940 taitaa tarvita anturin kehän vauhtipyörälle, joka on huomioitava. En muista tuota pottaa niin tarkasti, että riittäkö siinä aine anturikehän suhteen, jos siitä tehdään sopiva tuolle Bemarin asetelmalle. Tämän jälkeen siitä tulee vielä herkempi räjähtään, kun sitovaa ainetta poistetaan ympäriltä.

Viisaammat voivat kertoa lisää...

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #2 : 13.02.2012, 09:00:53 »
Mersufoorumilta luettua, että BMW:n 618 on toiminut hyvin +700nm vääntävissä turbodieseleissä. Nämä lukemat kylläkin sintterilevyn kera.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #3 : 13.02.2012, 12:58:34 »
Joo tosiaan massalevyllä meinasin laittaa ja pottapyörään, eihän tuossa voimaa ole mutta ihan varmuudeksi laittaa kerralla kuntoon niin ei luistele sitten jos joskus innostuu virittämään enemmän :D Ja pottapyörä pysyy sen takia kun Lh vaatii sen hammaskehän, se jää siihen vaikka sovittaa tuon BMW:n asetelman. Ja vaikuutaako älyttömästi vauhtipyörän kestoon jos siitä sorvaa sen olakkeen pois? Eikö se kuitenkin ole sillon mitoiltaan lähellä vakio littupyörää?
Ja mista tuo 200Nm ero väännönkestoon on kaivettu ja nimenomaan on massalevy nyt kyseessä? Faq sanoo tuolle -618:lle väännönkestoksi sintterillä -530Nm. Yritin tuota luetteloa selata eikä sieltäkään oikein mitään väännönkestoja selvinnyt, olisiko jollain tuoreempaa luetteloa josta löytyy ajantasaiset tiedot?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #4 : 13.02.2012, 13:52:56 »
Bemari foorumin puolelta 600 Nm puhuvat, mutta ei ota puheista selvää onko orgaanisella vai sintterillä.
Samaa sanotan Virtalaracing nettisivuilla 600 Nm kestoksi, mutta ei siinäkään kummalla levyllä.

Mutta jos bemarin asetelman ja orgaanisen laittaa niin kestää katuauton tehot melko pitkälle.

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #5 : 13.02.2012, 15:19:01 »
Ainakin JuhaU:n "sinkussa" oli -618 940 dieselin massalevyn kanssa, jonka läpi ~560-600 Nm meni katuajossa ja muutaman slicksilähdönkin ehti kokea..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #6 : 13.02.2012, 15:20:44 »
Hmm... Vaikeaksi menee valinta, uskoisin että mulle riittää tuo -763 mutta taas jos se bemarin asetelma on kestävämpi ja saisi samalla syyn laihduttaa sitä pottapyörää. Täytynee kysyä ex työpaikalta josko saisi siellä tehdä koneistustyöt vauhtipyörälle. Muuten varmaan karkaa hinta vähän liikaa mun budjetille  :(
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #7 : 13.02.2012, 15:37:28 »
Hmm... Vaikeaksi menee valinta, uskoisin että mulle riittää tuo -763 mutta taas jos se bemarin asetelma on kestävämpi ja saisi samalla syyn laihduttaa sitä pottapyörää. Täytynee kysyä ex työpaikalta josko saisi siellä tehdä koneistustyöt vauhtipyörälle. Muuten varmaan karkaa hinta vähän liikaa mun budjetille  :(


Sovitustyöhön saa varmasti laskea pitkälti toistasataa, jos joutuu teettämään muualla kun tutulla koneistamolla. Pelkkä tasapainotus lienee 100€ nurkilla vähän paikasta riippuen.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #8 : 13.02.2012, 17:44:38 »
Paljonko tuota -618 asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörään?
Katselin kuvia niin näyttää jokaisella olevan upotus tehtynä. Ja onko M46 ja M90 kytkinlevyt yhtä paksuja? Tulee alkuun nyt M46 mutta vaihtuu joskus sitten M90:iin.

Edit: Löytyi vihdoin tuo väännönkestotaulukko, ositteesta http://speed-autoteile.fi/image/data/sre_nm.pdf

-618 luvataan sintterillä 530nm ja -763 505nm. Näköjään ilmoitettu reilusti alakanttiin noita arvoja  :)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2012, 17:53:41 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #9 : 13.02.2012, 19:23:50 »
Paljonko tuota -618 asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörään?
Katselin kuvia niin näyttää jokaisella olevan upotus tehtynä. Ja onko M46 ja M90 kytkinlevyt yhtä paksuja? Tulee alkuun nyt M46 mutta vaihtuu joskus sitten M90:iin.


Volvon levy taisi olla reilun millin verran ohuempi, kun bemarin vastaava. Mulla on muistikuva, että jostain tältäkin foorumilta löytyy nuo tarkat arvot.
Itsellä on käytössä bemarin oma levy, niin upotusta ei tarvittu.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #10 : 13.02.2012, 19:36:21 »

Volvon levy taisi olla reilun millin verran ohuempi, kun bemarin vastaava. Mulla on muistikuva, että jostain tältäkin foorumilta löytyy nuo tarkat arvot.
Itsellä on käytössä bemarin oma levy, niin upotusta ei tarvittu.
Yritin kyllä hakua käyttää ja taisin 13 sivua selata hakutuloksia mutta ei löytynyt tietoa tuosta upotuksesta :(
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #11 : 13.02.2012, 19:39:21 »
Yritin kyllä hakua käyttää ja taisin 13 sivua selata hakutuloksia mutta ei löytynyt tietoa tuosta upotuksesta :(

Upotusta sen verran, mitä levyjen paksuuden erotus on. Kannattaa mitata se ero uusista levyistä.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #12 : 13.02.2012, 20:44:10 »
Onko kenelläkään tietoa mikä on bemarin levyn paksuus?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #13 : 13.02.2012, 20:55:34 »
Onko kenelläkään tietoa mikä on bemarin levyn paksuus?

+ 9 mm

Hatara muistikuva, että 9.3 tai 9.8 mm ei pysty muistamaan varmasti.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: SRE pohdintaa
« Vastaus #14 : 13.02.2012, 21:06:36 »
+ 9 mm

Hatara muistikuva, että 9.3 tai 9.8 mm ei pysty muistamaan varmasti.


Mä olisin tuon 9.3mm kannalla tälläi ulkomuistista. Ja olisko Volvon oma ollu 8.4  ::)
Vähä mutu-tietoa kyllä tämäkin...
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Ateho  Elekma