Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: apeape - 05.06.2016, 21:16:00
-
Minun V50 2.0d vm.2007 ei toimi ilmastointi. Haluaisin nyt kystyä teiltä mahdollisesta viasta tai vastaavanlaisista kokemuksista?
Tehdyt diagnoosit:
- Kaksi viikkoa takaperin auto oli ilmastointihuollossa, jolloin huoltomies sanoi että kone ei ilmoittanut vuodoista. Huollon jälkeen ilmastointi taisi toimia vähän.(saattoi olla myös lumetta kun juuri huollosta tullut jne.. en muista oliko silloin kylmä ilma)
- Kompuran magneettikytkin toimii ja kompura pyörii JATKUVASTI.
- Lauhduttimen puhallin toimii.
- Lauhdutin on kohtuullisessa kunnossa ulkoapäin katsottuna.
- Vidalla katsottuna kaikki ilmastoinnin säätöläpät toimii oikein.
- Vida näyttää että höyrystimen lähpötila on minimissään 9 astetta ja kun puhaltimen laittaa päälle niin höyrystimen lämpötila nousee nopeasti melkein ulkoilma lämpöön.
- Vidalla ei pysty katsomaan ilmastoinnin painetta tässä mallissa. (vai pystyykö?)
- Olen vaihtanut muutamaa kuukautta aikaisemmin sisäilman puhaltimen moottorin. Silloin oli talvi, joten en tiedä onko ilmastointi toiminut sen jälkeen.
Uskon että täällä palstalla on kokeneempia ilmastointiukkoja ja pystytte näiden diagnoosien jälkeen auttamaan minua.
-
Oliko ilmastointihuollossa kaikki aineet tallessa ja onko edelleen?
Mulle tuli tänään tuomio että lauhdutin vuotaa, korjausarvio käyttöautossa 950€ mutta ei-merkkihuolto ainakin lupaa vähän halvemmalla. Juurikin 2007 malli.
-
Ainetta oli hävinnyt 3 vuoden aikana muistaakseni 220g. Eli aika paljon, mutta ei kuitenkaan tyhjäksi asti tullut. En nyt muista että kuinka paljon on normaali hävikki vuodessa?
-
Kävin yhdellä kokeneella ilmastointimiehellä ja se laittoi suoraan pullosta tuntumalla lisää ainetta ehkä 100g. Nyt höyrystin näyttää lämpötilaksi n.+4 astetta eikä lämpene huomattavasti vaikka puhallus on päällä. Kompura siis luultavammin on kunnossa?
Seuraavaksi seuraan että alkaako taas jäähdytysteho laskemaan.
-
Taitaa näissä olla lauhdutin heikkoa tekoa, että sitä sitten vaihtamaan jos tehot hiipuu.
-
Omassa näytti ilmastointitesteri että kaikki ok, silti karkasi aineet pihalle.
Kennoon (lauhdutin?) oli kivi tai nasta tehnyt tuhoa, uusi kenno ja kuivain korjasi asian.
-
Hyvä tietää.
Vaihdoitteko itse? pitikö syyläri irroittaa ja jäähdytysnesteet valuttaa pois?
Itselläni oli typpitestissä. 20 bar typpeä ja ei löytynyt vuotoa, vaikka aineet silti häviää muutamassa viikossa. Testaaja epäili että on kompuran stefa sillain rikki että vuotaa vain pyöriessä? Itse pohdiskelin että voihan tuo lauhdutinkin vuotaa vaikka vaan lämpimänä?
-
Meikän autoon vaihtoivat osat autoliikkeen toimesta kun olin auton juuri ostanut. 300e maksoin + testaus ja vikadiagnosointi Biliassa.
-
Sama juttu, aineet hävisi ja syy löytyi lauhduttimesta, reikä. Uusi kenno Vaasan Jäähdytinkeskukselta ja vaihto itse naapurin avustamana, noin 3h. Puskuri irti, kasa muovia, välijäähdytin ja syyläripakettia löysäämällä kennon sai vaihdettua aika nätisti. Taas tarkenee.
-
Kun olette todenneet että lauhdutin vuotaa, niin oletteko löytäneet vuotokohtaa silmällä? Itselläni oli tosiaan typpitestissä ja vuotoa ei siltikään löytynyt. Se voisi johtua siitä että kompuran stefa vuotaa vain pyöriessä.
Kysyn siksi että ottaisinko riskin ja vaihtaisin vain lauhduttimen vai vaihdanko samalla kompuran.
Kiitos kaikista vastauksista :)
-
Juurihan tuo auto on ilmastoinnin korjaustoimenpiteessä... Kuulemma tyyppivika näissä Volvo V50:ssa (itsellä vm.2008), että kenno rikkoutuu.
Misät se sitten johtuu, että se kenno rikkoutuu helposti vai mistä se "tyyppivika" tässä ilmastointiongelmassa tulee?
-
Mulla oli kenno syöpynyt puhki. Maski on näissä ilmeisesti niin harva että kaikki puoden lehdet ym paska pääsee kennolle muttei pois sieltä, ainkin omassa oli reilusti kuraa kennon edessä. Joku musta hyttysverkko maskissa saattaisi ehkäistää tuota vikaa.
-
Kenno oli rikki täälläkin. Eli ongelmana oli juuri se, että aineet hävisi eikä ongelmaa heti voinut kohdentaa, koska tuo kenno on kuulemma niin hankalassa paikassa, että sinne ei suoraan näe vaan joutuu purkamaan auton etuosaa pois.
-
(https://s32.postimg.org/7vbrsff4x/Volvon_ilmastoinnin_putkia.jpg) (https://postimg.org/image/7vbrsff4x/)
Voiko joku ystävällinen mitata V50:stä kuvan osoittaman ilmastoinnin alipainepuolen anturin vastusarvon ilmastoinnin ollessa POIS PÄÄLTÄ. (tietenkin ehjästä ilmastoinnista, jossa kompuran magneettikytkin katkoo normaalisti)
Anturi löytyy kun irroitta kaksinapaisen liittimen.
Tuhannet kiitokset jo valmiiksi!
-
(https://s31.postimg.org/s2h1o1uvr/20160725_153810.jpg) (https://postimg.org/image/s2h1o1uvr/)
Noniin ainakin yksi ongelma on ratkennut. Kuvassa on lauhdutin ja UV-lampulla näkyi selvästi vuoto. Jännää että ei vuotoa löytynyt vaikka oli typpitestissä 20bar. ..ehkä sitten vuosi vain lämmenneenä..?
Nyt on uusi lauhdutin asennettu ja seuraavat viikot sitten pitääkin seuraille että vuotaako edelleen.
Mittasin myös nyt edellämainitun anturin. Näyttää olevan anturi kiinni, kun ei oli ilmastoini päällä..
Edelleen jatkuu se vika että ilmastoinnin kompura ei katko ollenkaan. Saattaa jäähtyä 1-2 asteiseksi eikä katko. Vidan mukaan pitäisi katkoa kun höyrystin menee alle 6 astetta.
-
Vielä on aineet pysynyt sisässä ja nyt tein ulkoisen systeemin jolla ilmastoinnin höyrystin ei pääse pakkasen puolelle.
Piirilevy mahtui konehuoneen releboxiin ja siitä vedin vielä toistaiseksi "proto" vaiheessa NTC- vastuksen johdot kuljettajan oven tiivisteen ohi ja vastus on kiinni nippusiteillä höyrystimen alkuperäisessä lämpömittarissa.
Nyt kun on tämä "varajärjestelmä" niin voi rauhassa etsia oikeeta vikaa jolla saisi ongelman korjattua, tosin jos tämä järjestelmä toimii moitteetta niin en välttämättä kauheesti käytä energiaa vian etsimiseen..
(https://s31.postimg.org/f1uyth9hj/20160730_172253.jpg) (https://postimg.org/image/f1uyth9hj/)
-
Mulla oli kenno syöpynyt puhki. Maski on näissä ilmeisesti niin harva että kaikki puoden lehdet ym paska pääsee kennolle muttei pois sieltä, ainkin omassa oli reilusti kuraa kennon edessä. Joku musta hyttysverkko maskissa saattaisi ehkäistää tuota vikaa.
Tuo on kumma juttu. Meneekö tuohon kennoon hiekkaa ym joka tärinästä tuon hiertää puhki vai mikä tämän rikkoutumisen mekanismi oikein on. Voiko kennolle järjestää jotenkin lisää tilaa jotta hiekka ei jää hiertämään sitä vaan pääsisi varismaan pois.
-
Tuo on kumma juttu. Meneekö tuohon kennoon hiekkaa ym joka tärinästä tuon hiertää puhki vai mikä tämän rikkoutumisen mekanismi oikein on. Voiko kennolle järjestää jotenkin lisää tilaa jotta hiekka ei jää hiertämään sitä vaan pääsisi varismaan pois.
Tämä kiinnostaisi edelleen. Onko se kenno siellä jotenkin liian tiukassa paikassa jossa se hiertyy rikki. Ja onko tuo vuotokohta oikeasti kiven iskemä vai miksi tuntuu että vuotokohta on kuulemma aina suunnilleen samassa paikassa. Joku yhteinen nimittäjä luulisi olevan muuta kuin että kivi satunnaisesti lentää kennoon aina samaan kohtaan.
-
Mielenkiintoista. Vaihdoin kesällä välijäähdyttimen, ei kyllä turbollisissa voi kivi mitenkään rikkoa ilmastoinnin kennoa, koska välijäähdytin kerää ensimmäisenä kivet.
Ilmastoinnin kennossa näytti kylläkin olevan likaa ja osa ohuista kennon rivoista näytti hapettuneen pois pieneltä alalta. Ehkäpä kennon materiaalina oleva alumiini ei kestä suolausta jota talvella loskan ja veden välityksellä pääsee kennoon. Lisäksi tuo kenno näyttää valmistetun tosi ohuesta materiaalista.
-
Viime vuonna meni itsellänikin ilmastoinnin kenno vaihtoon, koska oli syöpynyt puhki välijäähyn ja kennon väliin jääneen paskojen takia. Melko paha suunnittelumoka Fordilla käyny kun on niin tiukka väli sinne jätetty...
-
Jos on tarvike puhallin voi olla että auton älyboxi ei hyväksy sitä, laitoin tarvike flektin ja sama ongelma tuli, ilmastointihuollon tietokone ilmoitti että heikko signaali, vaihdoin ohjainboxin vanhasta flektistä ja toimii. sinisen tiskin kaveri varotti aikasemmin että niin voi käydä jos laittaa piraattiosia näihin vimpaimiin. en uskonut, loppulasku meni samoihin hintoihin.
-
Oliko ilmastointihuollossa kaikki aineet tallessa ja onko edelleen?
Mulle tuli tänään tuomio että lauhdutin vuotaa, korjausarvio käyttöautossa 950€ mutta ei-merkkihuolto ainakin lupaa vähän halvemmalla. Juurikin 2007 malli.
Kevään ensi merkki, eli vähän kun aurinko alkaa lämmittää niin ilmastointipa ei teekään kylmää. Ei kai pari vuotias kenno voi vielä hajota, kai se on kompuran päässä tällä kertaa...
-
Viime vuonna meni itsellänikin ilmastoinnin kenno vaihtoon, koska oli syöpynyt puhki välijäähyn ja kennon väliin jääneen paskojen takia. Melko paha suunnittelumoka Fordilla käyny kun on niin tiukka väli sinne jätetty...
Onko kukaan tehnyt mitään korjausta tähän ongelmaan jotta roskat eivät keräänny tuonne nurkkaan. Verkkoa maskin eteen tms.
Mitään hyvää ratkaisuehdotusta tämän ratkaisemiseksi.
-
Viimasuoja paikallaan aina kun on talvirenkaat alla niin luulis auttavan, säästyy ainakin suolakylvyltä.
Tiedä sitten miten bensat lämpenee nollakeleillä mutta dieselit ainakin pärjää viimasuojalla vaikka olis plussakeli.
-
Nyt loppui kivien hakkaaminen lauduttajaan. p...kele
(http://kuvanjako.fi/gsuo4.jpg)
-
Kevään ensi merkki, eli vähän kun aurinko alkaa lämmittää niin ilmastointipa ei teekään kylmää. Ei kai pari vuotias kenno voi vielä hajota, kai se on kompuran päässä tällä kertaa...
No niin, lauhdutin se taas vuotaa, voi sanonko .... ei ollut tarvikeosa likikään yhtä kestävä kuin alkuperäinen. Kaksi vuotta se kesti. Uskaltaisiko kuitenkin samanlaisen vaihdattaa taas jos virittäisi maskiin verkkoa? Ei viittisi olla niinkään ilkeä että myy koko auton kylmällä säällä.
Hmm, tuohan näyttää olevan syylärin takana. Miten sinne voi muka hiekka ym päästä? Vai hinkkaako se ajan kanssa puhki jotain osaa vasten, vai lämpölaajentuminen hajottaa? Hellan tarrat näytti olevan lauhduttimessa, made in South Korea.
-
Kannattipa muuten vaihdattaa kenno ad-liikkeessä, niillä on nimittäin 2 vuoden takuu. Olisi säästynyt muutama satku pyöränlaakereissakin jos ei olisi käyttänyt merkkiliikkeessä. Marmorilla vaan totesivat että ”nää on kulutusosia”.
-
Tarviiko ilmastoinnin paineanturin vaihdon yhteydessä tyhjentää järjestelmä vai onko siellä jokin venttiili vielä estämässä tyhjenemisen jos ruuvaa anturin irti?
-
Hmm, tuohan näyttää olevan syylärin takana.
Välijäähdytin on ahdetuissa ensimmäisenä, sitten ilmastoinnin lauhdutin ja takimmaisena jäähdytin.
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
-
Viime vuonna meni itsellänikin ilmastoinnin kenno vaihtoon, koska oli syöpynyt puhki välijäähyn ja kennon väliin jääneen paskojen takia. Melko paha suunnittelumoka Fordilla käyny kun on niin tiukka väli sinne jätetty...
Täällä sama homma, 11 vuotta se kestikin.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180629/168ce069a11b12e49f55be482c06ae57.jpg)
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
-
Välijäähdytin on ahdetuissa ensimmäisenä, sitten ilmastoinnin lauhdutin ja takimmaisena jäähdytin.
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
Kumpi on vapaastihengittävässä ekana, lauhdutin vai jäähdytin?
-
Kumpi on vapaastihengittävässä ekana, lauhdutin vai jäähdytin?
Lauhdutin on ekana.
-
Jo on perkule. Viime vuonna käytin kennon vaihdossa ja nyt on taas rikki.
Auton kun pistin käyntiin niin ei tullu kylmää laisinkaan ja tilanne ei tovin ajelun jälkeen muttunut mihinkään. Vasta pienen stopin jälkeen tarjoili hetken viileämpää ilmaa ja kompura naksutteli 1-2s jaksoissa.
Ei taas kiinnostais viedä vianhakuihin ja muihin testeihin tota kun ei oikein tiedä missä vika, katoaako aineet (ja miksi) vai onko siihen magneettikytkimeen tullut jo liikaa välystä niin ei pysy päällä (kilsoja jo 200tkm)?
-
Joo kävin täyttämässä järjestelmän, oli n. 450g lähtenyt ainetta. Vuototestit, alipaine ja typpitäyttö tehtiin mutta ei paineen karkaamisia havaittu näissä testeissä. Epäili mahdolliseksi syyksi, että kompura vuotaa akselilta hissukseen. Kuinkas usein näihin saa kompuroita sitten vaihdella?
-
Meillä v50:ssä vm 2005 kompura ei käy kuin noin kaksi sekunttia. kylmäainetta on riittävästi ja limun välys ok.
Lauhduttimen puhallin ei lähde pyörimään eli siinä se vika luultavasti on. Onko näissä johtosarja viat kuinka yleisiä ja jos muilla on vastaavia vikoja ollut niin mistä vika löytyi?Keväällä vielä puhallin alkoi heti toimimaan kun ilmastoinnin kytki päälle.
-
Alle kaksi viikkoa täytöstä ja taas on järjestelmä tyhjä. Olettaen että viime vuonna uusittu lauhdutin on ehjä, voisiko syyksi epäillä kompuran vuotavan käydessään, koska typpitäytössäkään ei mitään löytynyt?
-
Varma kevään merkki on se, että V50 ilmastointi ei toimi. Jälleen kenno paskana. 2008 malli. Jos haen Motonetista maskiverkkoa niin pitääkö se pistää sekä ylemmän, että alemman grillin kohdalle vai riittääkö vain ylemmän.
-
On se kumma juttu kun näissä menee kenno neljän vuoden välein.
Itse ostin maskiverkon Puuilosta vähän kovempaa ja tiheämpää verkkoa. Maalasin mustaksi ja laitoin maskin taakse ylä aukkoon.
Varmaan pitäisi vielä tukkia se alempi.
Mutta kennosta ei löytynyt mitään iskujälkeä kuitenkaan tuon maskin kohdalta joten kiven isku ei tunnu todennäköiseltä syyltä rikkoontumiseen, vaan oli syöpynyt puhki oikeasta alareunasta. Lienee talvella suola joka sen syö puhki.
Mutta mikä piru sen suolapaskan ohjaa tuonne samaan kohtaan aina?
Entä jos uuden kennon maalaisi tuosta ala-osastaan jollain sopivalla maalilla? Antaisiko se enemmän suojaa että kestäisi hieman pidempään. Jotkut kennothan ovat uutena pinnoitettu mustaksi....
-
Millä toi alempi grilli lähtee irti?
-
Millä toi alempi grilli lähtee irti?
Totuus. Ei perkele millään. >:(
-
Totuus. Ei perkele millään. >:(
Irrotin etupuskurin kokonaan ja laitoin tiheää maskiverkkoa molempien grillien taakse. Josko kenno kestäis nyt kaks vuotta.
-
Moi ! Olikos kukaan saanut varmistusta siitä voiko kompuran stefa olla yksin syypää kylmäaineen katoamiseen? Mulla V50 d ja se tekee juuri tuon että typpitestissä (20bar) ei vuodoista merkkiäkään mutta noin 2 vko:n päästä täytöstä järjestelmä tyhjä...!!€#@## >:(
-
V50:n on saatavilla kahden kokoisilla putkilähdöillä olevia Nissensin kennoja. Voiko putkien ulkohalkaisijan mukaan päätellä oikean kennovaihtoehdon? Liittimet ovat niin pahassa paikassa, että ei viitsisi purkaa autoa vaan mitatakseen liittimet.
Tarjolla on kennoa jossa molemmat liittimet on 14,4mm.
Tarjolla on myös kenno jossa liittimet on 13,5mm ja 15mm.
Omassani putket on silmämääräisesti eri halkaisijaa, mutta voiko sen perusteella valita tuon kennon jossa myös liittimet on erikokoiset?
Auto on V50 2.0D 2010.
(https://i.ibb.co/0BWCTpz/20200105-115618.jpg) (https://ibb.co/0BWCTpz)