Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 850, VIN = YV1LW5106V2336944

  • 0 Vastauksia
  • 1547 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Volvo 850, VIN = YV1LW5106V2336944
« : 01.05.2019, 22:33:48 »
Omia koottuja mietteitä kyseisestä autosta, joka kerran ollut jonkun tason nokkakolarissa.
(en ollut minä)


Aluksi meinasin laittaa Projekti osioon nimen takia mutta..
"Projektiosiossa saa keskustella projektista ja ajoneuvoa saa myös kommentoida.
Turhaa chät tyylistä keskustelua projekteissa ei sallita.
--
Projektiosioon ei perusteta huoltomuistio tyyppisiä ketjuja, eikä autojen esittelyjä.
"
Kokeillaan show osiota vaikken yritä olla mikään show!  ;D





Nyt omistus/käyttö vuosia ollut jo 4 vuotta eli miltein yhtä pitkään tyttöystävä suhde  :) Minä en ole pettäjä ihminen mutta jos jätetään niin jätän sitten. Volvokaan sitä ei ole vielä tehnyt joten en minäkään  :P



mistäköhän aloittais..?

v. 2015-

Aloitetaan vaikka tästä eli jakopää remontista. Joka meni ihan hyvin loppujen lopuksi. Mutta kauhukseni tästä on jo kohta 5 vuotta joten taas kohta jumppaamaan  :o




Tämä oli joku vuosi takainen sattuma kun bensapumppu lahosi (huom! jos sattuu kohdalle lymyä takaluukkuun ja hakkaa bensapumppua jolloin voit välttää tämän kohtalon pieneks ajaksi - moottorin hiilet saattaa ottaa uudestaan kontaktia kun vähän liikahtavat)




Ajelin aktiivisesti miltein vuoden verran Varkaus - Kuopio väliä jolloin havahduin kun kerran rankkasateessa yritin jarrutella ja ei tapahtunutkaan ekaan 20 metriin mitään jolloin hyppäsin tekemään jarruille jotain ja otin haasteen vastaan mitä silloin lueskelin täältäkin kuinka nämä ovat niin surkeat vaihtoehdot ja lahoavat heti.. mutta eivät ole vielä vuosiin osoittaneet mitään kauhukuvia. Taakse lensivät TRW tekeleet joissa on jo pieniä hiusmurtumia.





2016

Huohotusjärjestelmän kimppuun iskin seuraavana tehtävänä ulkona tammikuun aikana ja IPD:stä tullut paketti ei sisältänyt sopivaa imusarjan tiivistettä joten pienen harmistuksen jälkeen tuhlasin tiivisteliimaa entisen alle ja päälle ja iskin takaisin.
(huom! vuoden 2019 aikana eli vähä aika sitten kun siivosin kaappia huomasinkin että paketti oli sisältänytkin oikean tiivisteen tähän  :P mihinköhän olin sen työntänyt H hetkellä.)





"Hmm.. öljykorkki katosi" tuumasin motarin jälkeen kun ihmettelin koneen ääntä. Ei ollut tielle tippunu helpotukseni kun löysin sen tuolta oikealta muovien seasta vielä. Mutta voi käydä näin.





Vaihdelaatikko sai uudet mehut.




-Molemmat etu alatukivarret vaihdettu tässä aikajaksolla-

2017?


Käsijarru ei pitänyt ja tutustuin samalla näihin niittimutteri keksintöön ja erittäin hyvä sellainen.


Saa irti jatkossakin! Mutta toivotaan ettei lähivuosina ole tarve...



Käsijarrulle voi käydä näinkin..
Huom motonet myy väärää tähän. Piti tilata skandixilta oikea osanumeron avulla.



2018


Katsastukseen taas kaikkea mukavaa kuten akun kiinnitys palikka.. se nyt taas oli lentänyt tielle jonnekin.



Takana sijaitseva ulomman helan haasteeseen vastasin 5 tunnin ärsytyksen jälkeen oman insinööri taidon tuloksena seuraavalla adapterilla:
Rekyylivasaralla minkä jaksoi ja blops lenti entinen ulos (myös bosch 6-8mm terän katkaisemisen muovin porailussa)


ja adapteri toisin päin ja pystyi iskemään uuden sisään.



-Tässä kohtaa tuunailin uudestaan huohotusjärjestelmää koska letkun veti ruttuun letkun mutkassa heti imusarjan alla niin korjaukseksi työnsin sopivan jousen joka pitää letkun kasassa ja yli vuos ja ei oo kuluttanut öljyä enään ollenkaan! (vai onko tämä countdown johonkin massiiviseen failureen?  :o)


... ja seuraavan vuoden katsastuksessa tuo motonetin hela on jo pintaruosteessa ympäri asti ja katsastaja kerkes miltein hylkäämään mut sano että "vielä on kiinni". HAH.




Suosittelen näitä skrapoja!




Pitihän sitä kokeilla! Ohitetaan rikkinäinen vastus. Ja toimi kyllä sen puoli vuotta mutta sitten se antoi myöten alle 15 sekunnissa savun kautta... ja reijän teki. Tyhmästä päästä kärsii joskus.





2019

Ja taas molemmin puolin alatukivarsissa ongelmia..

Oma tyyli (saa kopioida)




Kuljettajan puolelle lenti Meyle HD tällä kertaa kokeiluun ja apukuskin puolelta vaihdettiin helat vain koska ne oli menneet.



Koska jarruletkun taakse piti vaihtaa niin ilmausnipat auki! Ja varmaan oli ties miten pitkä aika edellisen kerran kukaan on kajonnut. Edestä irtosi vielä jotenkin koska oli suuremmat mutterit mutta.. takana oli tämä tulos:




Ja taas halusin ottaa haastetta vastaan ja selätin taas internetin haukut tuotteesta: Bilteman ilmauspullo
Kuinka se saa toimimaan: Ilmauspullon venttiili niin auki kuin viimeiset kierteet antaa myöten. Muuten ei anna tuoda jarrunestettä ulos.





Päätin kokeilla taas jotain uhma rohkeata... liimattava vetarin suojakumi!


Toimii! Ja suosittelen ostamaan myös normaalia silikonia jota siloitella päälle ja alle miten kykenee.
Spoiler alert *vetari hajos heti miltein tämän jälkeen mutta suojakumi oli virheetön ja kesti lentävät kuulatkin jopa!





Apukuskin vilkku reistaillut jo pari vuotta mutta nyt päätin että once tehdään ratkaisu.
Rikoin myös originelli kiinnityksen ja liimasin pari kipaletta neodyymi magneetteja tilalle niin tarttee taistella sen kanssa.





.. sitten lumi suli ja hiekka tuli kirjaimellisesti samana päivänä tapahtunutta  :-[:

Huomatkaa! Kumi on ehjä!  ;D Liimaus on pitävää. Ainoa missä asia meni pieleen on se että mukana tulevat pidikkeet tai kiristimet EIVÄT ole sopivia vaan lentäneet mehtään ja tulos tässä että iloinen hiekan murunen pääsi sisälle ja kilikoli äänen kanssa olin taas saman transportterin hinauksessa. SUOSITTELEN liimaa tuon ulomman pidikkeen kohdalle suojakumin alle että pysyy varmasti...



Meylen valmistama alle 30euron lensi paikoilleen komiasti. Se miksi suosittelen liimaa varmistamaan paikalla pysymysine on kun Meylellä viisaat ovat tehneet loven kumiin ja tuohon kuoreen että hankalampi lähtä liikkeelle edes alunperin ja vältytään hinaus kohtalolta (hinaan automaattia.. en pelkää)..





Täälläkin pyörivältä (korjaan nimimerkin kun löydän tunnarin) henkilö lahjoitti alkuperäisen radion ja laitoin paikoilleen... ja tietenkin kiinnostuin takana olevasta MBUS cd vaihtajalle tarkoitetulle kanavasta ja tulen valjastamaan sen käyttöön että saan bluetooth ominaisuuden tähän.  :)

Korjasin (tai tunaroin) palaneet polttimoiden tilalle vihreät ledit joilla yritin päästä lähelle alkuperäistä mutta alkuperäinen on kyllä enempi valkoinen... älkää häiritkö liikaa kirkkaasta valkoisesta yläkulman napista.. tulen vaihtamaan sen kun innostun tarpeeksi. Tärkeämpää ensin on saada innostus purkamaan mittaristo irti jotta näen taas ajamaan 120-240 alueelle kun siinä kohtaa musta aukko nyt.  :nohnoh





...jatkuu(?)
« Viimeksi muokattu: 01.05.2019, 22:37:03 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

 

Kulkukoira  Proturbo