Futurez  Kulkukoira

Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle

  • 19 Vastauksia
  • 10665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nn76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
« Vastaus #15 : 05.09.2022, 19:50:01 »
Onkohan kukaan vaihtanut noita ERAD -öljyjä itse?

Löysin tuohon ERAD:in korjaukseen liittyvän korjaamo-ohjeen:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10163458-9999.pdf

Viimeisenä toimenpiteenä mainitaan, että tsekkaa öljyn taso, mutta harmittavasti puuttuu, että miten se käytännössä tehdään :P
Kyljessä on näköjään samanlainen proppu ku pohjassa josta öljyt tyhjennetään.
Voisi veikata, että täyttö sen tasolle, mutta ku ei oikein viitsi tämän suhteen arvailla  ;D

VIDAssa varmaankin on ohje, mutta sitä kun ei nyt sattuneesta syystä ole saatavilla.

-----------------------
XC60 T8 -18, ERAD2

Poissa nn76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
« Vastaus #16 : 29.12.2022, 16:44:41 »
Vaihdoin syksyllä nuo ERADin öljyt 60tkm kohdalla. Ulos tuli noin 4 desin verran ja uutta meni vajaa 7. Pohjapropun magneetti oli kerännyt aika lailla töhnää. Tuossa kuvassa on uuden ja pihalle tulleen öljyn visuaalinen ero.

Hintaa litran purkilla oli alennuksineen n. 50€. En ole noin kallista litkua ikinä ostanutkaan. Mutta tämän perusteella varmasti tulee jatkossa vaihdettua säännöllisesti.

Varaosatiskillä tulostivat mulle Vidasta ohjeenkin. Eli helppo homma: pohjapropusta ulos ja kyljessä (auton perän puolella) täyttöpropusta sisään. Täyttö pumpulla/ruiskulla aukon tasalle. Ainut "hankaluus" on se, että täyttöpropun ruuvaamisen tila on aika ahdas. Ei sopinut normi hylsy räikän kanssa. Siihen olisi ohjeen mukaan oma työkalukin saatavilla. Kiristys 20Nm.

Propuissa ei ole erillistä vaihdettavaa tiivistettä. Laitoin vanhat proput ja seurasin ettei jää vuotamaan. Seuraavan vaihdon yhteydessä voisi harkita uuden propun ostamista. Ne eivät olleet samanlaisia vaikka tiskillä Vida niin näytti. Pohjapropussa magneetti, täyttöpropussa ei.





Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
« Vastaus #17 : 30.01.2023, 19:52:52 »
D5 moottori ja taisi olla luokkaa 800€ SAH:lla alkuperäisillä osilla

Mikä tekee jakopäärempasta noin kalliin? Onko tuo tehtävissä itse kuten V70:ssä?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
« Vastaus #18 : 30.01.2023, 21:02:19 »
Mikä tekee jakopäärempasta noin kalliin? Onko tuo tehtävissä itse kuten V70:ssä?
Nyt kun kysyt niin en tiedä. Eiköhän kaikki ole tehtävissä itse. En ole itse koskaan remmejä vaihtanut. Tuohon hintaan tuli hihnat, kiristimet sekä vesipumppu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
« Vastaus #19 : 30.01.2023, 21:23:13 »
Mikä tekee jakopäärempasta noin kalliin? Onko tuo tehtävissä itse kuten V70:ssä?
Alkuperäiset osat ovat kalliita ja niitä uusitaan tuossa aika paljon. Itse tein viikko sitten jakopään V40 D2 VEA koneeseen (samat osat kuin D3, D4 ja D5). Saksasta hankitut alkuperäislaatuiset osat maksoivat nekin jo lähemmäs 300 euroa, alkuperäiset luokkaa 500 euroa. Lisäksi noin kolmen tunnin työ ammattilaiselle. Jos uskaltaisi vaihtaa vaan pelkän remmin, niin sittenhän siitä selviäisi kympeillä.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136976.msg1061657454#msg1061657454
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Carcom Oy  Ateho