Race.fi  Puotilan autokorjaamo

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 201742 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #510 : 27.04.2017, 12:41:13 »
Mä olisin kans hakenut tän jos ei olis mennyt :D
Kuulemani mukaan puheluja oli tullu paljon ja "ostajia" oli ihan jonoksi asti  :D

Vanhakeulainen kuutoskoneinen on aina B6304 204 hv. Jos ei oo vaihdettu.
Tässä voisi vielä näsäviisastella, että olet väärässä. Siellä voi majailla myös PeRVo  ;D Mutta tosiaan, aina jos kyseessä on vanhempi korinen rivikutosella, on moottori B6304F.

Katselin tuohon jo kesävanteita, vaikka ei ole sen kummemmin yritetty edes käyntiin. 18" Workin Eurolinet istuisi tuohon koriin varsin hyvin  S*
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #511 : 27.04.2017, 13:05:30 »
Niin jos vielä oikein viilataan, niin ekoissa oli jossain päin maailmaa saatavana 2,4l kutos dieselikin.
Pervokin vaan ihan ekoissa vuosimalleissa.

The moose

  • Vieras
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #512 : 27.04.2017, 17:58:15 »
Niin jos vielä oikein viilataan, niin ekoissa oli jossain päin maailmaa saatavana 2,4l kutos dieselikin.
Pervokin vaan ihan ekoissa vuosimalleissa.

Työkaverilla oli 960 deekulla ja automaatti. Kyllä mä sitä ihmettelin ja ensin epäilin et onko vaan 960 vermeet lyöty 940 koppaan mut oli se runkonumeroltaankin 960

Edit. Tuontiauto kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2017, 05:57:14 kirjoittanut The moose »

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #513 : 07.06.2017, 21:35:07 »
Seuraavaksi työstöön otettiin etutukivarret sekä muita etupään nippeleitä. Rapsuttelin noista ylimääräsiä käsin pois ja heitin sitruunahappoon, muistaakseni ~10% seos, lillumaan. Parin päivän jälkeen noista oli jo aika hyvin ylimääräiset lähteny pois.



Koiranluut ja kallistuksenvakaajan korikiinnikkeet oli jo sen verran syöpyneitä, että ne lensi romukoppaan ja tilalle tilattiin uudet. Tukivarret ja reaktiotangot hiekkapuhalsin vielä, koska tallilta sattui hiekkapuhalluslaite löytymään. Oishan nuo voinu suoraakin hiekkapuhaltaa, mutta onnistui helposti tuollaisella kuluttajamallin vehkeellä kun oli hapossa kylvetetty ylimääräiset pois. Eikä tuosta happokäsittelystä ollut kuitenkaan juuri vaivaa. Päälle sudittiin ensin 2k epoksi ja tämän päälle 2k musta. Pinta ei ole priimaa, mutta onpahan suojattu korroosiolta.



Jossain tässä puuhastelun lomassa tuli autodocilta kauan odotettu paketti, joka sisälsi kasan puuttuvia osia. Pyrin myös valitsemaan hyvien valmistajien osia, joten alapallot ja ulommat raidetangon päät ovat Febiä, raidetangon sisänivelet Ruvillea sekä jakopääsarja Contitechin valmistama. Jakopääsarjassa toinen rullista oli INAn valmistama ja toinen SKF:n. Raidetankojen suojakumit, kallistuksenvakaajan korikiinnikkeet sekä pakosarjan tiivisteet tulivat Skandixilta KL-Varaosien kautta. Ylöjärven Volvo-rompetorilta tarttui mukaan kasa ilmastoinnin osia sekä pakoputkenpää mallia OEM.





Viime viikonloppuna kävin alottelemassa jakopääremonttia. Purin vanhat hihnat ja rullat pois, vaihdoin uudet ja jätin niille sijoilleen. Krapulassa ei jaksanut alkaa puuhastelemaan kiristimen kanssa  :D Tänään tallille mennessäni tein tuon remontin loppuun, eli puristin kiristimen kasaan, laitoin paikoilleen, tarkistin jaon kun olin pari kierrosta moottori pyörittänyt ja kasasin muovit. Moniurahihnan unohdin tilata, joten se pitää vielä Motonetistä hakea. Muuten jakopään hilut on nyt vesipumppua lukuunottamatta vaihdettu. Vesipumppu vaihdettiin viime jakopäärempassa, joten luultavasti tuo rokkaa vielä seuraavaan hihnan vaihtoon asti.



Nappasin myös maalatut alustan nippelit matkaan samalla kun kävin jakopääremonttia alottelemassa. Alkuviikosta poikkesin töiden jälkeen kaverin hallille, jossa on prässi. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun pääsee prässäilemään uusia puslia paikalleen. Ihmisen lapsi oli aivan intoa täynnä  :2funny: Varsin suoraviivainen operaatiohan tuo oli, puslat sujahteli kivasti paikalleen kun noista pesistä hioin ensin valuneet maalit pois ja käytin mukana tullutta rasvaa.



Tänään kävin sitten jo hieman niputtelemassa. Tosiaan edellämainittu jakopää tulikin tehtyä jo loppuun. Sen jälkeen aloin kasaamaan tukivarsia ja reaktiotankoja paikalleen, toiselle puolelle heitin vielä uuden alapallon hollille. Raidetangot heitin pöydällä kiinni hammastankoon ja hammastangon nostin paikalleen. Jonkin aikaa joutui tappelemaan noiden ohjaustehostimen letkujen kanssa. Sen verran niiden purkamisesta aikaa, ettei tahtonut muistaa miten ne kiertävät tuon moottorin tuen  :D Heittelin asiat hollilleen ja lähdin kotiin.



Seuraavaksi pitäisi vielä niputella etupää loppuun. Sitä ennen ainakin vakaajatanko pitää hiekkapuhaltaa ja maalata. Ennen tolppien asennusta iskarit vaihtuvat uusiin ja jousien ylälautaset saattavat kokea pienen modauksen. Pakoputken uudelleen rakentamista katilta taaksepäin on pyörinyt mielessä. Lähinnä sen vuoksi, että voisi rakentaa pykälää pienemmästä. Tuo pakoputken kiinnitys on muistaakseni 2,5", joten supisteen tuo tarvitsee joka tapauksessa. Tuo 3" putki tahtoo myös raapia hieman turhan herkästi tuosta takapenkkien kohdalta maahan, joten jotain tuolle pitää keksiä. En usko, että ainakaan tehojen puolesta tarvitsee pelätä putken pienentämistä. Lähinnä äänimaailman takia mietityttänyt. No, näistä sitten lisää taas kun on asioita saatu aikaiseksi  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #514 : 19.06.2017, 19:27:11 »

https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/2017/

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Etupää alkaisi olemaan läjässä. Tai eihän tuohon tarvisi heittää kun vanteet kiinni ja laskee pukeilta alas, mutta joitain asioita on helpompi rukata tuolta alapuolelta. Myös jakopää tuli viimeisteltyä sekä moottorin kannake muokattua loppuun. Seuraavaksi ohjelmassa näillä näkymin turbojen asennus sekä uudet öljylinjat.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #515 : 19.06.2017, 19:39:08 »
Tämäkin kun taitaa olla kuitenkin jo oikeasti matala, niin onko ilmennyt tarvetta noille raidetangon ja alapallon kulmaa madalletuissa parantaviin palikoihin?
Ainakin osassa niistä saa toki lisättyä kääntyvyyttäkin ja korjattua Ackermania mieleisekseen, mutta enempi itseäni kiinnostaa tuleeko reilun madalluksen tuoman kulman muutoksen myötä esim noitten nivelien kestävyyden kanssa ongelmia?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #516 : 20.06.2017, 15:24:06 »
Ei nyt varsinaisesti mitään tarvetta oo ilmenny. Tai en ainakaan oo huomannu, että nuo mitenkään erityisen nopeesti kuluis. Nythän tuon toki saa selville. Mielessä on toki ollut, että, tekisi tuollaiset alapallon kulmaa parantavat palikat. Ne kun on ilmeisen helppo tehdä sopivan aihion löydyttyä ihan perus työkaluilla  :)

Onko kukaan muu muuten asennellut näihin etupäähän uretaanipuslia? Tuntuu, että nuo koiranluiden ja vakaajatangon välissä olevat puslat ei istu sinne päinkään. Eikös se puslassa oleva nystyrä kuulu olla tuota prikkaa/lautasta kohden? Ainakin näin muistelisin tuon alkuperäisissä kumipuslissa olleen ja näin ne näyttivat kuvassakin olevan mielestäni.


https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/2017/DSC_0002-170617.jpg/_full.jpg

Ensin alkuun ajattelin, että tangon maalipinta on paksu jonka johdosta puslat eivät istu paikoilleen. Otin tangon vielä pois, hioin nuo "kupit" päädyistä ja silti puslat eivät tunnu asettuvan. Vai huolestunko tässä nyt turhasta?  :o
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #517 : 20.06.2017, 16:05:59 »
Just hain samat puslat ja samalla tavalla ajattelin laittaa ne. Kumipuslatkin ovat olleet vähän "sinnepäin".

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #518 : 20.06.2017, 19:04:49 »
Vakaajantapin heloissa olevat olakkeet/nystyrät kuuluu olla vakaajaa päin. Keskittää tapin ja helat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #519 : 20.06.2017, 19:56:15 »
Kai se on uskottava ja käännettävä noi puslat vielä. Tosin, Skandixin tuotteissa sitten oletettavasti kumisetkin on väärinperin tehtaalta. Linkistä isompi kuva.


https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/2017/Kev%C3%A4t/DSC_0745-170604.jpg/_full.jpg

Just hain samat puslat ja samalla tavalla ajattelin laittaa ne. Kumipuslatkin ovat olleet vähän "sinnepäin".
Sehän tässä nyt hämää, kun ne tuntuu olevan aina pävi  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #520 : 20.06.2017, 21:31:29 »
No raportoi sitten asettuuko paremmin toisin päin  :D Osassa kumisista on ollut nystyröitä ylhäällä ja alhaalla, ja yhtä huonnosti nekin ovat sopineet. Tosin halpa tarvike saattaa nyt aina olla ihan mitä sattuu...

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #521 : 26.06.2017, 19:20:37 »
Kävin eilen kääntämässä puslat, kyllä nuo nyt ihan hiukan paremmin tuntuvat paikalleen istuvan. Tänään kävin kääntämässä tallilla, matkalla mukaan tarttui uudet ahtimien öljylinjat



Nuo kun heittää paikalleen, niin saisi auton tiputtaa pyörilleen ja työntää painepesurin luo moottoritilan pesua varten. Kanteen ajattelin tehdä vanerista suojalevyn, joka estää veden pääsemisen pakoaukkoihin. On tuo kone ja alusta niin paljon öljyssä, että pitää kyllä pestä ennen leimalle menoa. Tänään en jaksanut sen isompia näperrellä, joten kytkin valot toimivaksi. Hyvin tuntuisi pelaavan, vaan nuo Fixukselta hankitut HB5 polttimon kannat eivät toistaiseksi ole laadulla vakuuttaneet  :-X Mutta menköön ainakin tämän kesän.


Parkit ja sumarit päällä.

Porukoiden V70 kävi etujarrulevyjen ja -palojen vaihdossa, samalla vohkin sieltä itselleni 316mm levyn mallailua varten. Ensimmäisenä pitää käydä sorvaamassa keskireikä oikeaan kokoon. Mahtaako olla tuhoon tuomittu ajatus sovitella noita levyjä ja 850:n satuloita keskenään?  :idiot2:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #522 : 12.07.2017, 21:58:51 »
Kaikenlaista pienempää ja suurempaa puuhasteltu viime päivinä. Alkuperäisen öljynpaineanturin ja johtosarjan liittimen välillä on ollut jatkojohto, koska tuo vakio johto ei yletä t-haaran kanssa anturille. Pientä lisähommaa aiheutti tuon johtosarjan katkeaminen liittimen juuresta anturia asentaessa, juuri kun olin saanut nikkaroitua siihen muka kunnollisen jatkon. Ei muuta kuin ensimmäistä kertaa imusarjan irroitukseen. Alkuun päänvaivaa aiheutti tuo imusarjan pohjassa oleva vaimenninkumi, ei meinannut alkuunsa mikään avain olla sopivan kokonen saatika mahtua tuonne väliin jotta pääsisi vääntämään  :D

Johtosarjaan juotin juuri aikaisemmin kasipätkästä katkaisemani johdon, jossa oli samanlainen liitin kuin alunperin anturille tulee. Samassa rytäkässä ajattelin sitten tsekata, että mitä tuo huohotinpönttö on syönyt. Tuonkin irroituksessa joutui hyödyntämään kaikki firman 1/4" vääntiöön sopivat jatkovarret. Mitään yllättävää tuolta ei löytynyt, romut nippuun ja miettimään muita juttuja. Kasaanhan tuo meni yllättävän helposti, pitää vielä toivoa ettei puske öljyjä läpi. Pitänee laittaa tuohon uudet tiivisteet jo varuiksi tilaukseen.



Jossain edellisten ja seuraavien asioiden välimaastossa tutkin ahtimia tarkemmin ja totesin, että nuo eivät mene täksi kesäksi paikalleen. Noille vois tilata korjaussarjat ja nikkaroida talvella paikalleen. Uudet ahtimet tulevat ensi viikonloppuna, kyseessä samanlaiset T6 vakio ahtimet. Ei tässä ainakaan ennen muutoskatsastusta aleta keulimaan  :D

Konehuoneen pesulle jäi nyt aikaa sekä ahtimien ollessa irti on mahdollista saada myös runkopalkit puhtaaksi. Kaasuläpän, coolerin, ahtimien paluulinjat sekä muita ylimääräisiä reikiä tukin jeesusteipillä ja varmistelin vielä klemmarilla. Pakosarjojen tilalle kyhäsin lastulevystä peitepalat. Ennen moottorin pesua auto tiputettiin pitkästä aikaa takaisin pyörilleen, jotta saadaan työnnettyä pesupaikalle ja takaisin. Pyöränkulmia suunnattiin hiukan sinne päin, millin verran noihin taisi tulla aurausta. Suunnattavaksi nuo kuitenkin vielä menevät ennen katsastusta, joten ei jaksanut alkaa hipostelemaan kummemmin.









Lopuksi nostin auton vielä takaisin pukeille, tällä kertaa kokonaan. Ahtimet saan vasta viikonloppuna käsiini, joten siihen mennessä olisi tarkoitus nyt siistiä ja parannella tuota vesiputkea sekä mahdollisesti nakata vanhat ahtimet dp:n kanssa paikalle, jotta saa fiksata tuon pakoputkiston. Pakoputkistoon tulee uusi lyhyempi joustopala, uusi v-band, klemmarit vaihtuu parempiin, uusi tuenta, putkenpää yms. Pahoittelen huonoja kuvia. Mopolla kulkiessa ei oikein voi kantaa kamerareppua mukana tai jää tallieväät roudaamatta mukana  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #523 : 04.08.2017, 17:27:48 »
Viime päivinä pitänyt hieman kiirettä, joka kiteytyy hyvin näihin seuraaviin kuviin







Käytin penkissä, 210hv ja 340Nm löytyi takapyöriltä. Leimallekin tuo kelpasi ja saattoi siellä tulla jopa muutama ujo kehu katsurilta. Nyt voi hyvillä mielin ruuvata alustan alas ja Workit alle  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #524 : 04.08.2017, 19:53:37 »
6hv kahdella turbolla lisää, jee jee ;D
Millä ahdoilla?

On toi tiilikeula vaan sairaan ruma.

Jatka samaan malliin vaan, himoittais itteänikn toi muutos tehdä joskus omaani.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron