Autodiagnoosi  Carcom Oy

B230FT 240 -91,"harrastekantti" - Myynnissä -

  • 170 Vastauksia
  • 42386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT 240 -91,"harrastekantti" "Valmis kauteen -21"
« Vastaus #120 : 29.04.2021, 17:31:24 »
Liukumia pidetty ja askarreltu mittarit paikalleen, samoin ratio alalokeroon.

Biltemasta halppis mittarit, nämä saatavuuden ja hankintahinnan vuoksi tällä erää. Laajakaista tulee aikanaan jännitemittauksen tilalle. Laajakaista jäi hankkimatta tällä erää, ihan puhtaasti säästösyistä.


Kovalevyyn hahmottelua. Mulla siis ei ollut tuota taustalevyä, jonne mittarit kiinnitetään, niin joutu hiukan soveltaa.


Testisovitus.


Like a glove.




Sitten radio pois ja alalokeron säilytyslokero sai väistyä radion tieltä. Millipiikkisestä pellistä kehikko ja niskaan hiilikuituteippiä, ihan vaan siksi koska sitä oli ja maalaamaan en jaksanu tämän kanssa ruveta.




Sit vaan rojut läjään ja mittareiden testaus. Kovalevyyn vetäsin ennen asennusta mustan paukkupullomaalin niskaan niin ei paista missään tilanteessa tuolta alta. Tuon päällisosan kiinnitys tapahtuu siis orkkis kiinnityskynsillä. Kynsiin laitoin loctiten tiivistemassaa tököt, jotta kehys ei kolise/rämise.




Sitten tarkkoja kun ollaan, mittarien raot piti saada osumaan. Kiilasin raot kohdalleen ja antaa loctiten kuivaa ja hoitaa loput.  :D


Aika hyvä, öljynlämpömittaria nostin vähän ulospäin tämän kuvan oton jälkeen.


Muuten asennus on kyllä mun mielestä hyvä, mutta ainut harmi on, että rundarissa on ledit, ja kaikissa muissa vanhan liiton polttimot (lue = keltaiset), jotka sopii mun silmään paremmin.  ::)

Tarkoituksena oli mahdolisimman OEM henkinen asennus ja mielestäni siinä onnistuin hyvin.  8)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT 240 -91,"harrastekantti" "Valmis kauteen -21"
« Vastaus #121 : 29.04.2021, 20:06:34 »
Muuten asennus on kyllä mun mielestä hyvä, mutta ainut harmi on, että rundarissa on ledit, ja kaikissa muissa vanhan liiton polttimot (lue = keltaiset), jotka sopii mun silmään paremmin.  ::)

Tarkoituksena oli mahdolisimman OEM henkinen asennus ja mielestäni siinä onnistuin hyvin.  8)
Hieno asennus. rundarissa on myös se huono puoli, että se helisee ainakin mukulakivellä niin, kuin takalattialla olisi pari kierretankoa pyörimässä
« Viimeksi muokattu: 29.04.2021, 20:09:09 kirjoittanut Dmies »

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT 240 -91,"harrastekantti" "Lisää mittareita hyttiin"
« Vastaus #122 : 30.04.2021, 14:49:06 »
Hieno asennus. rundarissa on myös se huono puoli, että se helisee ainakin mukulakivellä niin, kuin takalattialla olisi pari kierretankoa pyörimässä

Kiitos! Ainakaan tämä mun ei kolise / helise, vielä.
Tosin empä mä tällä muualla aja kuin asvaltilla.  :D

Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT 240 -91,"harrastekantti" "Lisää mittareita hyttiin"
« Vastaus #123 : 10.05.2021, 10:59:23 »
Terassin rakentamista alotettu ja milläs muulla kuskataan tavarat kuin harrasteella.  ;D







Kuormaaminen on pop. Onneks välimatka Kodin Terra-koti on vain n. 5km
 ;D

Terassin rakentamiselta otin taasen aikaa ja pesasin autonkin kunnolla. Samoin konehuoneen. Pikku burniksen jälkeen ampu nimittäin öljytikun pois -> ihan ei toiminut huohotus halutulla tavalla. Olihan öljyä vähän kaikkialla.  :D Palautin vanhan tavan käyttöön nyt ainaki siks aikaa kun ehtii paneutua asiaan kunnolla.









Lukkokin toimii ja mukavasti tuntuu auto toimivan kokonaisuudessaan. Jos ei huohotus "ongelmaa" ota huomioon.  :D
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT 240 -91,"harrastekantti" "Lisää mittareita hyttiin"
« Vastaus #124 : 17.05.2021, 19:17:59 »
Jotain touhuttu, pääosin muualla kuin tallissa.

Keskiviikkoilta.


Lauantai-iltapäivä klo 16.30



Itekseen tehty ja hiukan sai puskea kolmeen päivään, että sai valmiiksi.

Lopuksi tekaisin vielä ruokapöytäkaluston terassille. Muut kalusteet haettiin kaupasta. Eli käytännössä ke-su aikana valmiiksi. Reunapellit on tulossa, ne tulee vanhan työpaikan kautta jahka saavat vaan kiireiltään tehtyä.







Kuormia vedelty volvolla ja lämpöjäkin tuli seurattua. Tämä siis kotisuoralla, tunnin motarilla ajon jälkeen, kärry perässä n. 1m korkea kuorma ( kalusteet ). Ei minkäänlaista hajua, ovatko nämä ns. alueella. Tietävät voi kertoa.
Lambdan sulake mokoma suli motarilla, muuta ei huomautettavaa auton toiminnassa.  :D



Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3470
Vaikkei autoihin liittynytkään niin mä sain tuosta terassista hyvän näkökannan itselleni ensi kesäksi  -H- Hyvin käy tuo harva rimotus.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mun laskupäällä tuo 113-114c on kyllä liikaa... Onko sulla sähköflekti ja jos on niin millanen ja millanen syyläri?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vaikkei autoihin liittynytkään niin mä sain tuosta terassista hyvän näkökannan itselleni ensi kesäksi  -H- Hyvin käy tuo harva rimotus.

Jep, ei varsinaisesti liittynytkään. Piti vain tuoda ilmi jotenkin sitä, että ei täällä pelkästään laiskotella.  :D Jämpti 12mm( jos muistan oikein? ) lauta oli aidassa rakotulkkina, mielestäni se oli juuri oikea.

Mun laskupäällä tuo 113-114c on kyllä liikaa... Onko sulla sähköflekti ja jos on niin millanen ja millanen syyläri?

Tätä itsekkin epäilin. Toki biltsun mittari ei varmasti täyttä absoluuttista totuutta näytä, mutta alueella kuitenkin. Jäähdytin on Nissensin 2 vuotta vanha, flekti on biltema 16" (muistaakseni) imevänä. Öljyjäähynä joku ebayn 10rivinen. Flekti on pitänyt päivittää jo jonkun aikaa vaikka SPALlilaiseen, ehkä se olisi tässä vaiheessa hyvä tehdä.

Ja itse asiassa tarkemmin mietittynä, öljyjäähyn asento ei ole optimi ilmavirran suunnalle. Sille voisi jotain tehdä kanssa.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2021, 21:38:09 kirjoittanut PeeTee »
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Onko mittareilla yhteinen plussasyöttö/maadoitus? Mua ainakin häiritsisi hiukan tuo 10V lukema, ja jos se on samassa syötössä kun muutkin mittarit niin tommosella jännitteellä muutkin mittarit voi näyttää mitäsattuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Onko mittareilla yhteinen plussasyöttö/maadoitus? Mua ainakin häiritsisi hiukan tuo 10V lukema, ja jos se on samassa syötössä kun muutkin mittarit niin tommosella jännitteellä muutkin mittarit voi näyttää mitäsattuu.

Itse asiassa on. Tämä hyvä huomio. Plussakaapeli tulee suoraan sulaketaululta, en muista mistä pinnistä, mutta sen poikkipinta-ala pitäisi olla riittävä. Samoin maadoituksen. Mutta otetaas työn alle jossain vaiheessa.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Työkaveri möi hiukan hifiä, ne asenneltu tänään paikalleen.

Ko. kamat ovat siis:

https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/10-tuumaa/ground-zero-gzuw-10sqx/
https://www.hifikulma.fi/Ground-Zero-GZTA-11200DX
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6500215/4-AUDIO-Suljettu-kotelo-10-SMALL

Virta- ja maakaapelit ovat 50mm2, ja niissä liittimien päissä https://m.motonet.fi/fi/tuote/6501491/4Connect-4-600112-virtaterminaali-5020mm2
Sulakkeena virtapuolella GZ 200A sulake.

Eli aivan soppelit tälläseen vehkeeseen. Ikinä näistä en ole mitään ymmärtänyt, mutta siellä ne nyt on.  :D







Alla olevan kuvan tarkoitus on näyttää lähinnä millainen suoja elementillä on.


Mahdollisimman siisti asennus taas oli tarkoitus tehdä, ja jättää kontin käytettävyys. Olisin halunnut kaiken piiloon näkymättömiin, mutta tällä erää olkoot noin. Penkit mahtuu kaatumaan normaalisti ja säilytyslokeroon pääsee käsiksi. Virta- ja maakaapelit kulkee listojen/verhousten alla ja voimakkuuden säätönupikka ( ? ) löyti paikkansa kuskin puolelta, mahdollisimman näkymättömästä sijainnista, mutta kuitenkin operoitavasta paikasta. Vahvistin on kiinni ns. leijuvasti, M6 mutterit kiinnityspisteiden alla. Tässä ajattelin ihan puhtaasti ilmavirran kulkua vahvarin alla, mutta todellisuudessa ei ole hajua, onko tuolla mtn merkitystä.  :D Kotelo on kiinni kulmaraudalla kontin pohjalevyvaneriin mihin lie.

Mullahan oli radiossa RCA ja vahvistin lähtö, jonka vuoksi oikeastaan ostinkin nämä. Radioo en ihan heti haluaisi vaihtaa, ihan puhtaasti ulkonäkösyistä.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3470
Itse asiassa on. Tämä hyvä huomio. Plussakaapeli tulee suoraan sulaketaululta, en muista mistä pinnistä, mutta sen poikkipinta-ala pitäisi olla riittävä. Samoin maadoituksen. Mutta otetaas työn alle jossain vaiheessa.
En tiedä mitä noi mittarit haukkaa mutta jos ovat ketjutettuja niin vikassa on kuitenkin matalin jännite. Jos taas kytkee tähteen niin jännite pitäisi olla jokaisella mittarilla sama... Toki en tiedä kuinka suuri merkitys tuolla on autokäytössä kun kaapelimatkat on mitättömiä?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Jep, ei varsinaisesti liittynytkään. Piti vain tuoda ilmi jotenkin sitä, että ei täällä pelkästään laiskotella.  :D Jämpti 12mm( jos muistan oikein? ) lauta oli aidassa rakotulkkina, mielestäni se oli juuri oikea.

Tätä itsekkin epäilin. Toki biltsun mittari ei varmasti täyttä absoluuttista totuutta näytä, mutta alueella kuitenkin. Jäähdytin on Nissensin 2 vuotta vanha, flekti on biltema 16" (muistaakseni) imevänä. Öljyjäähynä joku ebayn 10rivinen. Flekti on pitänyt päivittää jo jonkun aikaa vaikka SPALlilaiseen, ehkä se olisi tässä vaiheessa hyvä tehdä.

Ja itse asiassa tarkemmin mietittynä, öljyjäähyn asento ei ole optimi ilmavirran suunnalle. Sille voisi jotain tehdä kanssa.

Noi halpis flektit on lähes poikkeuksitta ihan susia jäähdyttää.

Jos taas haluaa säästää, halvemmalla pääsee kun ostaa jonkun auton orkkis (tai tarvike) flektin. Mullaki mondeon tupla flektit, vastaavat spallit ois ollut järjettömän hintaiset.

Meniskö esim. 850/940 flekti, siitä sais kivasti sen tuplareleenkin niin ei tarttis huudattaa aina täysillä sitä.  8)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
En tiedä mitä noi mittarit haukkaa mutta jos ovat ketjutettuja niin vikassa on kuitenkin matalin jännite. Jos taas kytkee tähteen niin jännite pitäisi olla jokaisella mittarilla sama... Toki en tiedä kuinka suuri merkitys tuolla on autokäytössä kun kaapelimatkat on mitättömiä?

Jep, tiedossa kutakuinkin ammatin toimesta miten jännite käyttäytyy.   8) Tällä hetkellä toteutettu ns. helpoimman kautta, eli sulakkeen takaa tulee yksi isompi kaapeli, jota olen vain haarauttanut kaikille mittareille, ovat pienempiä poikkipinta-alaltaan. Pienemmän poikkipinnan omaavat ovat kutakuinkin kaikki saman mittaisia. Voisi jokaiselle mittarille vedellä omat virrat sulakkeiden takaa, jos kokee aiheelliseksi. Vielä sitä en jaksa tehdä. Ja muistaakseni taisin jonkun tempun tehdä tuon volttimittarin kanssa.  :D

Noi halpis flektit on lähes poikkeuksitta ihan susia jäähdyttää.

Jos taas haluaa säästää, halvemmalla pääsee kun ostaa jonkun auton orkkis (tai tarvike) flektin. Mullaki mondeon tupla flektit, vastaavat spallit ois ollut järjettömän hintaiset.

Meniskö esim. 850/940 flekti, siitä sais kivasti sen tuplareleenkin niin ei tarttis huudattaa aina täysillä sitä.  8)

Jep, niin ne on. Tuo bilteman flektin tehoa ei voi oikeastaan edes mitata millään L/h tai m3/h tasolla, sillä sen tehoa voitaisiin ennemmin mitata naurettavuus asteikolla  :D Onhan se melko mitätön kokoonsa nähden.
Oon pitänyt silmällä purkuautoja aina aika ajoin, mutta varsinainen tarve ei ole ollut ajankohtainen, niin ei ole aktiivisesti tullut seurattua. Ysin flekti kävis varmasti melko helposti. Tai sitten kärsin ja tilaan sen SPALlin, katsotaankatsotaan.

Hiukan käänsin öljyjäähyn kulmaa paremmaksi, nyt menee enempi ilmavirtaa jäähyn ns. läpi. Katotaan oliko vaikutusta, tänään olis tarkoitus taittaa matkaa 200km Volvolla.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT 240 -91,"harrastekantti" "Rokkikoneita"
« Vastaus #134 : 25.05.2021, 14:12:24 »
Vklp ajettu 400km ja hienosti pelit rokkasi, vaikka satokin vettä kun aisaa välillä.

Seurailin öljylämpöjä, ja mielestäni ilman kärryä motarilla ajossa käyttäyty ihan hienosti. Jännitemittarille / johdoille en oo tehny vielä yhtikäs mitään.


Kotiin päästyä piti mokoma pesasta lattiamattoineen ja laittaa talliin, sillä alkuviikolla kuljetaankin pyörällä töissä, ihan puhtaasti kelien vuoksi.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

 

Autoracing  KL-varaosat