Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Casetti - 04.06.2019, 12:28:54
-
Hei olisi tälläinen kysymys, että voiko volvon m46 luistaa ylivaihteesta? Vaihdoin kytkimen sachs 763 ja uusi LUK massalevy ja alkaa luistamaan, kun ahdot nousee noin 1.3bar. en millään haluaisi uskoa että kytkin luistaisi :-\
Tässä vielä video, josta ehkä kuulokkeilla kuulee, kun jokin paikka alkaa luistamaan. Luistaminen tuntuu etenkin 2. Vaihteella todella rajulta ja paukkuvalta. Nykyinen laatikko on 240 peräisin, koska sorvasin jo 940 laatikosta 3 Sileäksi. :D Olisiko 940 ylivaihde pitävämpi, kuin 240?
https://youtu.be/dgnlpZBzdX0
(https://i.ibb.co/3Y2rpbN/IMG-20190601-201937-Bokeh-01.jpg) (https://ibb.co/3Y2rpbN)
-
Katoitko paljon se asetelma painui kasaan asentaessa. M46 on muistaakseni rakennettu niin että luisto voi esintyä vasta od kytkettynä. Kaikki ylivaihteen kartiot mitä olen nähny on ollu samanlaiset
-
En kyllä huomannut katsoa. Paljonko sen pitäisi painua? Kytkin sylinteriin jouduin tekemään pitemmän tangon ja se irroittaa vasta aivan pohjassa. Voisiko myös olla että uusi levy ei kestäisi asetelman kovaa painoa?
-
Ettei sulla on asetelmassa liikaa esijännitettä, vieläkin jos irrottaa vasta ihan pohjassa
-
Ei kait ylivaihde pakka ole käytössä, niin että vois luistaa, ennen kun kytketään. Koska muistelisin ajaneeni kuluneella ylivaihde pakalla jolla ei kestäny vedättää alle 100km/h. Muuten laatikko toimi normaalisti.
-
Olisko paree jos säätäis niin että irrottaa ylempänä. Ylivaihteen kytkeytymiseen ei oo tehty ainakaan mitään muutoksia, toimii vain nelosella. Vaihteisto on tosiaan vanhempaa mallia. Laatikkoon laitoin ohjekirjan mukaista atffää.
-
Vähän kuulostaa siltä että joudut simmata asetelman
-
Se ylivaihde on paskana, jos hyppii ja luistaa. Mulla meni yhdestä laatikosta joskus vuosia sitten, kun poltin vähän kumia deekulla. Ota ylivaihde pois laatikon perästä ja pura osiin, niin saat varmuuden. Sielä oli jonkinlaiset hammasrattaat, mitkä sieltä särkyy.
Mulla oli toi 270hv deekun perässä, kun särkyi. Ei tarvi shimmata, jos on vakio pottapyörä ja 763 asetelma. Itellä oli bensaturbon levy, mutta eikö ne ollu kaikki saman paksuisia? Laatikko tuossa se heikko paikka on tuon kytkimen kans. Itsellä tais mennä 6 tai 7.
Edit. Ja siis luistaa ja hyppyyttää pienemmillä vaihteilla. Ylivaihde toimi itselläkin normaalisti.
-
Eli koitan heittää uudemman mallin ylivaihteen tuohon tai sit m47?
-
M47 on tyhjä arpa tuohon käyttöön.
-
Sais ny vain jollaki sen selvyyden että mikä luistaa :( mut kai se on vauhtipyörän koneistus ja sintteri, ku jäi koneistamatta ku vaihdoin ton sreen.
-
Enkö mä tossa edellä kertonut mikä sielä todennäköisesti luistaa. Ei se täälä foorumilla kyselemällä selviä. Ota se ylivaihdeyksikkö pois laatikon perseestä ja pura osiin. Todennäköisesti sielä on kolme pientä hammasratasta sileänä. Sitten hommaat toisen ylivaihteen tai koko laatikon ja pistät auton kuntoon. Kytkimeen tai vauhtipyörään tuskin tarvii koskea.
-
Sintteri ei ainakaan laatikon kestävyyttä tule parantamaan.
-
Jos ylivaihde luistaa, se luistaa tosi rajusti pikkuvaihteilla ja vähiten nelosella. Jos kytkin luistaa, se luistaa herkemmin isoilla vaihteilla kun pienillä ei kerkiä ahdoille niin hyvin...
-
Enkö mä tossa edellä kertonut mikä sielä todennäköisesti luistaa. Ei se täälä foorumilla kyselemällä selviä. Ota se ylivaihdeyksikkö pois laatikon perseestä ja pura osiin. Todennäköisesti sielä on kolme pientä hammasratasta sileänä. Sitten hommaat toisen ylivaihteen tai koko laatikon ja pistät auton kuntoon. Kytkimeen tai vauhtipyörään tuskin tarvii koskea.
Jos ylivaihde luistaa sen ollessa pois päältä, eli vaihteilla 1-4, niin silloin voima ei mene pikkurattaiden kautta. Ylivaihteessa on vapaakytkin, minkä kautta voima välittyy. Jos vapaakytkin on rikki, niin voima menee kitkapintojen kautta, mutta ne eivät jaksa pitää niin suuria voimia, jolloin ne luistavat.
-
Jos ylivaihde luistaa sen ollessa pois päältä, eli vaihteilla 1-4, niin silloin voima ei mene pikkurattaiden kautta. Ylivaihteessa on vapaakytkin, minkä kautta voima välittyy. Jos vapaakytkin on rikki, niin voima menee kitkapintojen kautta, mutta ne eivät jaksa pitää niin suuria voimia, jolloin ne luistavat.
Ei nyt tarkkoja muistikuvia enään vuosien jälkeen ole, mutta ainaki tuossa mun tapauksessa sielä oli pienet hammasrattaat palasina. Hyppyytti ja luisti rajusti pienillä vaihteilla. Yhtään en tuon toimintaan jaksanut perehtyä, vaan vaihdoin toisen ylivaihteen, jolla tuli kuntoon. Oisko se sitten noista kitkapinnoista antanut periksi. Eipä sillä toisaalta väliä ole, ku tuskin näitä moni alkaa uusilla osilla kunnostamaan.