Proturbo  Autodiagnoosi

Moottorinvaihto FAQ (lue jos olet vaihtamassa/virittämässä moottoria)

  • 16 Vastauksia
  • 17236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Eli kun tätä nyt jatkuvasti kysytään ni tällainen varmasti on paikallaan.

Suomen lainsäädännön mukaan, Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta, 2. Luku moottorin virittämisestä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Määrittää että auton moottoria saa muuttaa seuraavasti:
Verrokkina voi aina käyttää auton mallisarjan tehokkainta, suurimmalla iskutilavuudella olevaa moottoria. Moottorin paino on havoin ongelma, kunhan menee akselimassojen sisään. Jos ei mene, on autoa joko kevennettävä varusteiltaan, TAI vähennettävä istumapaikkoja kyseessä olevalta akselilta.

Moottorin iskutilavuus saa poiketa mallisarjan suurimmasta +25%, ja teho +20% suurimmasta. Kyse EI tarvitse olla siitä että yksi ja sama moottori olisi sekä suurin että tehokkain. Mutta tällöin ALUSTA JA JARRUT on muutettava vastaamaan tätä tehokkaita tai suurinta moottoria.

Tässä suosittujen takavetovolvojen rajoja:
200 sarja 162hv B21FTic ja B28F voidaan käyttää vertailumoottoreina, täten saadaan 186hv (155hv x 1,20) ja 3561,25ccm (2,849 x 1,25). FTic koneesta ollut keskustelua, muutoskastastuksia tehty tätä konetta käyttämällä verrokkina.
300 sarja 115hv B19E tai B200E. Täten saadaan 138hv ja 2482ccm (1986 x 1,25).
700 sarja 200hv B204FT 187hv ja B280F, eli saadaan 224hv ja 3561,25ccm
900 /S/V90 sarja B6304F/S 204hv ja 2922ccm, eli saadaan 244hv ja 3652,5ccm

Jos autossa ollut katalysaattori, niin auto on 99% varmuudella vähäpäästöinen, tämä 1% tulee tuontiautoista, joissa katti, mutta ei ole ollut vähäpäästöinen, kun rekisteröity suomeen. Uutena tuodut vähäpäästöiset ovat saaneet veroalennusta, ja siksi niiden on oltava aina vähäpäästöisiä. 1.1.1993 eteenpäin KAIKKI ovat vähäpäästöisiä.
Ennen 1.1.1978 ei ole päästöillä väliä, kun ei ole pakokaasumittauksia. Jos auto on ns. välimallia, eli 1.10.1986-31.12.1992 välissä rekisteröity EI vähäpäästöinen, ja moottoria viritetään, on helpointa asentaa pakoputkeen katalysaattori, jolloin lakiteknisesti katsotaan päästöarvojen täyttyvän.
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/pakokaasujen_rajaarvotaulukko.htm

Vähäpäästöisiä virittäessä, pitää muistaa että turbokoneen virittäminen johtaa muutoskatsastukseen, ja ns. käytönaikaiseen päästötestiin, JOS mennään lain kirjaimen mukaan. Eli ns. vtt testi, tai oikeammin saksalainen TüV tekee näitä, ja maksaa tuhansia euroja (lue: EI KANNATA). Vähäpäästöistä vaparikonetta saa virittää, kunhan auton teho/painosuhde ei laske alle 7kg/kw.

Moottori pitää aina vaihtaa vähintään samalla tai paremmalla päästöluokalla olevaan. Esim. B200K tilalle saa tehorajojen puitteissa vaihtaa esim. B230FK tai FT koneen, koska K kone EI ole vähäpäästöinen, mutta FT/FK on.

Samoin esim 700 sarjaan voi vaihtaa B6304 vaparikutosen, mutta EI T6 konetta, koska se ei mahdu tehorajan sisään.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Joikale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Hei

Valmistumassa olisi 240 -98 b200k---> b21et välijäähyllä. Katti putkeen (jonka ei tarvitse toimia, samat päästörajat), alusta ja voimansiirto turbomallia vastaavaksi, mutta mistä/keneltä volvolta voi kysellä vastaavuustodistusta (vai mitkä ne nyt olikaan nimeltään?!?

Poissa Joikale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Löytyi jo  :)

Nämä laput siis saa Volvolta.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2013, 08:26:25 kirjoittanut Joikale »

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Laitetaanpa tänne Trafin nykyinen (2011) soveltamisohje em. liikenneministeriön päätöksestä kun kaikki vanhat AKEn linkit heittävät 404sta:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Löytyi jo  :)

Nämä laput siis saa Volvolta.
200 sarjaseen maksaa 62e

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Oon lueskellu että 360 Volvon B200E:ssä ois enemmänki ku 115hp. Onko tätä tietoa siis Volvolta varmistettu että tää 115hp on varmasti se suuritehosin moottori? Wikipedia puhuu 116 hevosvoimasta ja 740n B200Essä on ilmeisesti 120hp. Pystyiskö tuota 740n teholukema käyttää hyödyksi katsastuksessa ku moottorikoodi on sama? Jos jollain on Volvon tiskillä käyntiä niin tuotahan vois kysästä. Nuissa tehoissa ku muutaman hevosvoimanki lisäys vois avata uusia ovia virityksille :)

Poissa tamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Oon lueskellu että 360 Volvon B200E:ssä ois enemmänki ku 115hp. Onko tätä tietoa siis Volvolta varmistettu että tää 115hp on varmasti se suuritehosin moottori? Wikipedia puhuu 116 hevosvoimasta ja 740n B200Essä on ilmeisesti 120hp. Pystyiskö tuota 740n teholukema käyttää hyödyksi katsastuksessa ku moottorikoodi on sama? Jos jollain on Volvon tiskillä käyntiä niin tuotahan vois kysästä. Nuissa tehoissa ku muutaman hevosvoimanki lisäys vois avata uusia ovia virityksille :)
Ei pysty, koska mallisarja jossa eritehoinen moottori on eri, vaikka "moottorikoodi" B200E on sama
Eli valmistajan ilmoittama mallisarjan tehokkain on SILTI 115hp, vaikka toisessa mallissa, mutta samassa moottorissa on enemmän hevosvoimia.

Edit: tämä siis kuultu tutulta konttorin sedältä
360 rallisika

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Moottorin vaihto volvo 240 B230F--->B230FT (joka otettu volvo 940 -97) ei siis onnistu ilman tuota lappua vaikka vaihto kone on myös vähänpäästöinen, päästöt luvut löytyvät ja se on otettu uudemmasta autosta?

Lainaus toisesta topicista:

Esimerkki

"Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta."

"Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

Valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista."

Tuohan perusteella vaihto täyttäsi kaikki kriteerit?
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa tumppu_69

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Olisko kenelläkää 140 sarjan volvoon katsastusmiehille kelpaavia vertailumoottori papereita??

Jos ei ole ni mistähän Niitä kannattaisi kysellä?

Kävin imatralla autokillassa kyselemässä eivätkä he pystyneet auttamaan  :idiot2:

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Kellään tietoa 900sarjan teho/tilavuus rajat?
740 M50B25

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vieläkö joku jaksais vääntää jonnkinmoisen listan esim mitä volvon moottoreita pystyy muutoskatsastamaan mihinkin koriin, anyone? Esim jotenkin -700 sarja : tehoraja 186hv tähän saat asennettua b5244s2 b5204s b6254f jne esim..heitin noi numerot ja lohkot nyt hatusta etten muista onko mitään oikein mut tällä tyylillä ku  joku vääntäs ni ei tarvis jokazen moottorinvaihtajan tehdä uutta topiccia foorumille...?
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vieläkö joku jaksais vääntää jonnkinmoisen listan esim mitä volvon moottoreita pystyy muutoskatsastamaan mihinkin koriin, anyone? Esim jotenkin -700 sarja : tehoraja 186hv tähän saat asennettua b5244s2 b5204s b6254f jne esim..heitin noi numerot ja lohkot nyt hatusta etten muista onko mitään oikein mut tällä tyylillä ku  joku vääntäs ni ei tarvis jokazen moottorinvaihtajan tehdä uutta topiccia foorumille...?
Kun on tiedossa jonkun korin iskutilavuus- ja tehorajat, niin sinne sopivan moottorin arpominen on todella helppoa. Katsoo vaan moottorin iskutilavuuden ja tehon. Mihin siinä tarvitsee tommosia hyödyttömiä listauksia?
!

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Siihen kun kaikki vasta -alkajat kyselee jokaa toinen päivä noita juttuja..en minä tarvitse kun osaan katsoa iskutilavuuden kyllä ja tehot jne :d
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa annikasara

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moikka, täällä kirjoittelee uusi tulokas puhuttaessa Volvoista. Alunperin kokemuksia lähinnä JDM-ihmeiden virittämisistä, mutta asiaan...

Tuli hankittua vm 89 Volvo 240 (b200f).
Pihalta löytyy myös moottorinluovuttaja, josta olisi tarkoitus ottaa b5234t motti tuohon 200-sarjalaiseen.

Muutoskatsastus:
Nykysäännöt vaihtuneet sitten tästä viestiketjusta, joten kysyn varuiksi.
Onko tuollaisen turbomotin (236hp) asentaminen autoon ylitsepääsemätöntä katsastusta ajatellen?
Jos on, niin miksi?
Vertailumoottorina voinee käyttää wikipediasta löytyvää tietoa
244 Turbo / 245 Turbo   R4 OHC 8V Turbo IC   B19ETIC   1986 cm3   125 kW (170 hv) @ 5400r/min   250 Nm @ 3000 r/min   1984
mikä ilmeisesti mallisarjan tehokkain?
Myös jarrupäivitys mietitytttää, elän siinä uskossa, että 200-sarjaa ei ole valmistettu levyjarruilla vaan takana on aina olleet rumpujarrut?
Olenko väärässä?
edit: myöskään ABS-jarruja ei pitäisi löytyä tästä mallisarjasta?

Kaikki mahdollinen ajatustyöskentely otetaan vastaan :) Kiitos

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
ABS-jarruja on saanut mutta eivät vaadi niitä leimalle tämmöisessä projektissa (ellei alkujaan ollut absillinen koppa).

2/7/940-sarjan Volvoissa on kaikissa levyjarrut takana ja vieläpä kaikissa samalla levyllä. Satuloissa sitten pieniä eroja. Taisi jopa 140-sarjassa olla kaikissa autoissa takanakin levyt, ainakin loppupäässä.

B19ETIC taidettiin tulkita viimeksi kysellessä ns. lisävarusteeksi/virityspaketiksi ja sen hyväksyntä on hieman nihkeää. Voi joku toki hyväksyäkin mutta 100% varmasti vertailuun käy tässäkin topicissa mainitut B21FTIC sekä B28F joista se 155hv löytyy vakiona - > 186hv tehoraja 200-sarjan Volvossa.

Ja tämä 186hv tehoraja ei taida sellaisenaan riittää minkään "T5" tehoversion kanssa vaan joudut "käyttämään" (siis paperilla) esimerkiksi 2.4litraista 140hv moottoria johon nyt laitettu puhallin kupeeseen.

240 on sinänsä helppo kohde moottorin vaihtoon kun leimalle riittää:
Jäähdytetyt etujarrut (kaikissa valmiina jo 80-luvun alkupäästä lähtien),

Paksummat vakaajat, oletan että esim. 21mm eteen ja 19mm taakse käy (konttorilla eivät osanneet antaa mittoja mutta paksummat kuulemma vaaditaan  :D),

Kaasuiskarit sekä

1031 taka-akseli.
Tästäkään he eivät oikein pysty konttorilla asian todellista laitaa päällisinpuolin varmistamaan ellei satu tooodella asiantuntevaa Volvo-harrastajaa inssiksi.

Perää aukaisematta melkein mahdoton sanoa varmaksi onko 1030 vai 1031 kun ulkoisesti tutkittuna ainoa ero on 1031 löytyvä pahka (isompaa lautaspyörää varten) ja sitäkin on parista poikkeuksellisesta 1030 akselista tavattu.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Autoracing  KL-varaosat