Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: longjohn - 12.04.2015, 19:02:03

Otsikko: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 12.04.2015, 19:02:03
Moro. Elikkä -98 t4 kyseessä ja vedot ja ahtopaineet hukassa. Mittarin mukaan paineet nousi n. 0,5 korkeimmillaan. Säädin hukkaportin tangon aivan tappiin, ei kovin suurta vaikutusta, ahdot nousi n. 0,6, kolmosella saatto kävässä 0,7. Seuraavaksi otin sen kellolle menevän letkun irti niin jopa alko paineet nouseen, käväsi jossaki yli 1,5 ja ois kai ne vieläki noussu jos ei ois tajunnu höllätä. Ite ahtimessa siis ei vikaa, mutta kuulostaisko että vois olla se kello väsähtäny?
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 14.04.2015, 19:21:12
No niin. Sen verran edenny tämä homma että lyhensin vielä reilusti tuota hukkaportin tankoa, katkasin ihan pätkän pois siittä niin alko löytyyn sopivat ahtopaineet. Eli kyllä taitaa olla tuo kello sen verran väsähtäny ettei enää normisäätöjen rajoissa toiminu. Katotaan nyt kuinka kauan jaksaa tuolla konstilla toimia.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Hurm0s - 23.04.2015, 14:04:32
Jos letku irrallaan nosti painetta, niin vika ei luultavasti ole väsyneessä kellossa vaan ennemminkin esim. ahtopaineen säätöventtiilissä.

Huonossa kellossa kun jousi väsyy, alkaa pakopaine painamaan hukkista auki liian aikaisin, tuohon ei vaikuta onko se letku kiinni vai ei.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 23.04.2015, 16:11:54
Kokeilin kyllä silloin aiemmin toisella säätöventtiililläki ja toimi ihan yhtä huonosti. Vuotojakaan ei tuntuis olevan. Yks takaiskuventtiili oli entinen mutta senkään vaihto ei vaikuttanut mihinkään. No, nyt tuo jokatapauksessa toimii ihan mukavasti, niin katotaan josko tuo vaikka kestäiski.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 03.05.2015, 14:03:23
Itellänikin saman ikäises T4 volvos sama vika, että ei nosta ahtopaineita kiihyttäes ja tuntuu ettei ahda ollenkaan. Kiihtyy kun joku perus vapari 1.8 tai 2.0. Oliko sulla sama, että kiihyttää ni ei ahtopaineet nouse ja laittaa kytkimen pohjaan niin ahtopaine mittari pomppaa noin. 0,5 bariin? By pass venttiili asennettu itelläni tohon jollain ihme rautalanka virityksellä entisen omistajan toimesta. Ite en oo näitten turbo volvojen kanssa ollu niin tekemisissä niin mitä suosittelette kokeilla ensi avuks? Ottaisko by pass venttiilin kokonaan pois ja kokeilis sillein miten pelittää? Tykästyny autoon niin ei viittis heti myydä pois :D
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 05.05.2015, 12:57:10
Ei ollu mulla tuollaista ilmiötä tuon kytkimen käytön kanssa. Ei vain nostanu paineita ku just johonki 0,4-0,5 riippuen vähän millä vaihteella veätti. Lyhensin sitä hukkaportin tankoa kyllä melko reilusti ennen ku alko löytyyn oikeanlaiset paineet.
Mulla ei oo kyllä oikein mitään faktaperästä vinkkiä antaa tuohon, mutta ite ehkä kokeilisin just tuota että hukkiksen kellolle menevä letku irti siitä tcv-venttiilistä niin alkaisko ahtoja löytyyn, selviäis ehkä nuin että onko turbossa vielä hönkää?? Viisaammat korjatkoon jos tuo on huuhaata mutta ite ainaki testailin nuin. Sitähän ei tietenkkään sitten kannata kengittää aivan hurjasti ettei riko paikkoja, itelä ainaki nousi paineet hyvin äkkiä jonnekki 1,5 bar.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 05.05.2015, 20:43:48
Voisin ite veikata et bypassin kalvo paskana. En kauheasti näitten päälle vielä ymmärrä mut etin tossa kaks letkua mitkä menee sinne ja toisestaku imas ni ilma virtas aika hyvin läpi. Suodattimestaki kuulu pihinää. Tuossa on vielä kuva anturilta ja otin tuon letkun irti mikä on ruuvattavalla klemmarilla kiinni ja en nyt nähny kunnolla mut menee tod näk ton bypassin alapuolelle kiinni. Toisesta letkusta ku imas mikä on ton venttiilin yläpuolella ni ei tapahtunu ku iha pientä naksumista. Onkoha tuo iha normaalia vai onko se kelvo paskana niinku oletan et sitä kautta tulis nii paljon ohi virtausta ettei jaksa ahtopaineita nostaa? :D aloittelija oon vielä näitte turbo vehkeitten kanssa ni eiha veikkaus pohjalta meen :D missäs tuo kyseine venttiili tuol sit on et tietäis vähän mistä nykästä letku irti? :D
(http://s11.postimg.org/78v82hnvj/14308477416942110707598.jpg) (http://postimg.org/image/78v82hnvj/)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Eempex - 05.05.2015, 20:55:26
Kuvassa kädessä ahtopaineen säädin, eli TCV. Jos kytket keltaisella värillä merkatun letkun irti, ei hukkaportille silloin mene ohjauspainetta, eli se ei aukea lainkaan ja ahdin tuottaa painetta niin paljon, kun siinä tuotto riittää. Jos hukkiksen kalvoa haluat testata, niin imet keltaisesta letkusta ja jos kieli jää kiinni, kalvo on ehjä.

Jos taas bypassin kalvoo haluat testailla, niin sen letku löytyy imusarjasta.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 05.05.2015, 21:11:00
Thanks! Keltasella merkittyä letkua imasin ja siitä ei kyllä läpi tullut mitään. Punasella merkittyä letkua kun imin ni sieltä tuli ilmaa läpi mutta vissiin ihan normaalia? Eli jos turbon toimivuutta haluan testata ni otan ton keltasella merkityn letkun irti ja ajan?
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Eempex - 05.05.2015, 21:22:51
Punasesta ei pitäiskään tulla mitään, kun se tulee suoraan kompressorilta, eli siitä tulee se ohjauspaine, mitä se tcv sitten säätää ja päästää keltaseen letkuun. Jos haluat ahdinta kokeilla, niin keltainen letku irti ja varovasti kiihdyttäen ja koko ajan tuijotat ahtomittaria. Heti kun menee yli 1bar, niin himmaat.

Vakiona paineet käy 0.9bar, jos se ahtaa yli sen, niin ahdin on kyllä toimiva, sitten vaan kellosta tankoo kiristäen, että paineet nousee myös sillon, kun keltainen letku on kiinni säätimessä.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 05.05.2015, 21:27:44
Thanks. Testaanpa tuon ettei turbo oo sökönä. Mutta siis punasesta letkusta imin ni sieltä nimen omaan tuli ilmaa läpi, että onko se puoli kunnossa jos lykkii ilmaa läpi? Tuossa on vielä kuva ihme rautalanka virityksestä turbolla. Että voiko tuokin tehä jotain haittaa?
(http://s16.postimg.org/wj8evvqcx/1430850407931148109851.jpg) (http://postimg.org/image/wj8evvqcx/)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: vee40td - 05.05.2015, 21:30:32
Tuo rautalanka toimittaa sen sokan virkaa joka tuosta on varmaam tippunu maantielle joskus :)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 05.05.2015, 21:39:55
Ok. Thanks. onkohan entinen omistaja asentanu ahtopaine mittarin väärin koska just tuosta keltasella merkitystä letkusta lähtee kirkas letku sisälle ja ku otin keltasen letkun irti ni ei tietenkään ahtopaine mittari värähtänykkää. Eli pitäiskö sen olla tos punasella merkitys letkus oikeasti kiinni vai missä? Vaikka tuo keltasella merkitty letku oli irti ni pihahtaa siitä huolimatta kun laittaa kytkimen pohjaan eli turbo on vissiin kunnossa kuitenkin?
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Eempex - 05.05.2015, 21:44:11
Ahtomittarin letkun pitäis tulla imusarjasta, lukaseppas vaikka täältä se ahtomittarin asennus topic.

Tai vaikka Toi. (http://www.x40fin.com/index.php?topic=3425.0)

Veikkaan, että siellä on kello vaan unohdettu kiristää, kun jotain turbon suunnalla on säädetty klemmareista päätellen.  ;)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 05.05.2015, 21:47:32
Joo lukasinkin noita topiceja niin täytyy huomenna vaihtaa toho punaseen letkuun se kun luin että sinne tulee ainakin jatkuva paine turbolta. Vai olisko parempi tuo just saman paksunen letku mikä tos menee konee kylkeä pitkin imupuolelle? Tuo letku nyt ei ainakaan ole oikea missä se on kiinni
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 00:18:27
Jatkan nyt vielä vähän näit tyhmien kysymysten esittämistä tähän topiciin, eli onko tuossa kuvassa missä toi rautalanka viritys on niin se hukkaportin tanko mitä lyhentämällä saa paineita nostettua?  :D Onko se ihan ruuvattava sitten, ja onko se vastapäivään ruuvattes, että lyhenee? Opiskelen tässä uutta samalla niin tietää sitten jatkossa kun on viisaampi ;D
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 06.05.2015, 11:12:27
Juu se on se hukkiksen tanko. Siinä pitäis olla mutteri ja sitten tuo osa mikä on köytetty siihen hukkaporttiin kiinni. Pyöritä sitä mutteria ensin sisäänpäin niin saat pyöriteltyä sitten tuota "tangon päätä" sisälle. Myötäpäivään ko pyörittelet niin pitäis lyhentyä. Kannattaa putsailla vähän sitä kierrettä siitä tangosta jollaki, itellä ainaki oli melko ruosteinen. Minunhan piti lyhentää tuota tankoa tosi paljon. Ensin otin sen mutterin sieltä välistä kokonaan pois että tuli lisää säätövaraa, ei riittäny. Sitten katkasin pätkän pois siittä tangon päätyosasta koska tangosta loppui kierre kesken, ei auttanu vieläkään, lopulta taisin lyhentää sitä päätä vielä vähän lisää ja pätkäsin myös sitä tangon kierrettä vähän. Hemmetin vaikea selittää tämä ymmärrettävästi  :P. No jokatapauksessa sitä tankoa täytyy saada lyhennettyä,  jos sulla on se ahtomittari siinä niin käy välillä testaamassa miten nuo säädöt vaikuttaa.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 14:13:34
Jep. Kiitoksia informaatiosta. Täytyypä kokeilla. Näyttää nut vaan jo aika tappiin säädetyltä mut täytyy yrittää saada säädettyä lisää sitä vaikka just tuolla lyhentämisellä :)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 14:20:54
Nyt ku tarkemmin katto tota hukkaportin tankoo ni ei siinä ole koko mutteria mistä säätää :D :D joku tehny oman virityksen ton rautalangan kanssa kun kiertää tuolta sokan paikalta ton kierreosan taakse. :D säätö varaa on aika paljonki mutta eipä ole mutteria :D ton rautalanka virityksen kanssa varmaan pelattava et väliaikasesti sais sen pelittämään
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 14:55:58
Joo ny toimii vähä paremmin ahtopaine mittari kun laitto sen tohon imupuolen letkuun kiinni mihin kuuluukin. Eli 2 ku on kaasu pohjassa ja kierrättää ni paineet nousee n. 0.3 ja kolmosel 0.4-0.5. On varmaan ihan normaalia että mittari näyttää pinta kaasulla ja tyhjäkäynnillä -5? Vai onko? :D ottais viel ton hukkiksen ohjausletkun irti ja testais sitä viel
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 06.05.2015, 15:16:07
On normaalia että on miinuksella pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Nuo paineet sulla on kyllä melko matalat että ei ihme jos tuntuu laiskalta. Ota tosiaan se letku irti siitä tcv:stä ja testaile varovasti miten käy. Sehän taisi olla se keltasella merkitty letku jos oikein muistan, ja kyllähän sen näkee mikä letku sinne menee.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 15:41:21
Joo keltasella merkitty letku menee siihen kellon yläpuolelle ja otin sen irti, paineet ei noussu sen korkeemalle. Otin myös sit punasella merkityn letkun irti eikä sillonkaan nostanut paineita sen korkeemalle. Eli turbo vissiin paskana? Vai onko mahollista et on vuotoja jossain? Oli kans että punasta letkua laitoin kiinni ni sormen päähän tuli öljyä pieni tippa?  :-\
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 06.05.2015, 17:25:51
No voi ryökäle..mikähän siinä sitten ois. Miksei sielä vuotojaki vois olla. Tarkista ahtoputket ja liitokset ja alipaineletkut. Sitten ne kaks takaiskuventtiiliä mitkä on siinä imusarjalta lähtevässä letkuhässäkässä vois kans tarkastaa että ovat kunnossa. Joku mulle joskus sanonu että neki voi vaikuttaa asiaan, en tiiä sitten tarkemmin.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Eempex - 06.05.2015, 17:52:22
Hukkiksen kello siellä on sökö, kun sitä on kopeloitu jo ennenkin ainakin kuvista päätellen. Kellon sisässä on jousi, mikä vetää hukkiksen läppää kiinni ja se on kuoleentunut.

Jostain käytetty ehjä kello ja pitäis taas pelittää!  ;)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 17:59:57
Näin arvelin itsekkin..  >:( Mistäköhän tuota käytettyä kelloa voisi halvalla katsoa? Toki en tiiä onko auto enää kovin kauaa mulla kun ilmenee kaikkea kokoajan :D Hommasin auton tuolta tuusulasta Sepe Cars liikkeestä ja varmaan ollut kaikki viat autossa tiedossa niin kivasti jättäny oleelliset kertomatta, mutta kun ei niitä kaikkia heti huomaa koeajossa ym  ???
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 19:42:41
Voisiko sillä muuten olla vaikutusta tohon ku se hukkiksen tanko ei oo kiinni kunnolla et se rautalanka viritelmä pitää sitä vain jotenkuten yhessä kasassa? Toki kun kellon päästä kokeilin vetää tankoo ni anto muutaman millin periks.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 06.05.2015, 21:13:26
Kyllä jotenki tuntuis että sielä sen vian täytyy olla, ei kai se voi toimia kunnolla jos ei oo hyvin kiinni. Kyllä sitä tankoa pystyy käsivoimin vetämään sen muutaman millin. Se pitäiski vetää kireälle kun se kiinnitetään siihen hukkaportin tappiin, sehän siinä tangon lyhentämisessäki on ideana että se kiristyy.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 06.05.2015, 21:58:17
Jep näin mietin itekkin. Siinä tangossa on kuitenkin varmaan sentti jos ei kakskin kiristys varaa. Täytyy huomenna ottaa tuo rautalanka viritys auki ja kattoa onko tangosta kierteet paskana ettei pysy kunnolla vai mikä idea siinä on. Laittaa se kunnolla sinne jos vaan kierteet on tallella ja laittaa ihan kunnon sokalla se siihen tappiin kiinni. Melkonen seppä ollu entinen omistaja ton auton kanssa :D
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 08.05.2015, 17:22:14
Nonii rupesha niitä paineita löytymään kun purki ton rautalanka virityksen pois ja laitto kunnolla kiinni :D kolmosella polkasin ni 1.1 baria näytti mittari :) joten kiitos vielä kaikille vinkeistä, oppinu paljon lisää auton tekniikasta tässä :)
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 08.05.2015, 17:26:35
Mainiota! Saattaa se nyt vähän paremmin liikahtaakki?
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 08.05.2015, 19:02:55
Joo kyllä nyt liikkuu mainiosti  8) 2 polkasee kaasun pohjaan nii kivasti painautuu penkkiä vasten  ;D meinasin jo myyä pois mut enpä taidakkaan  :pomo:
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: longjohn - 08.05.2015, 19:22:14
Joo on se ihan kiva auto silloin ko se toimii. Itellä pitäsi vielä vaihtaa tulpat ja tulpanjohot niin sais varmaan loputki kulkuongelmat veks. Meinaa vielä isoila kierroksilla vähän "nypyttää", näky olevan tulpanjohot melko heikossa hapessa.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Tto90 - 08.05.2015, 19:51:15
Joo itekki just mietin et tulpat ainaki vaihtais ja kattois missä kunnossa ne tulpan johdot. Öljytki vaihtais täs ku kerkiää :D
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Boomtown - 10.10.2018, 17:48:03
Kirjotellaas tänne..
Ahdot ei nouse yli 0.1bar.
Hukkaportilta lähtevä keltanen letku irti säätimestä ei ahdot siltin nouse.
Kun keltasesta letkusta imasee tulee ilma läpi.
Onko nyt hukkis vai ahdin entinen?
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: kupari s40 - 10.10.2018, 18:54:35
Sokka vielä kellon tangossa kiinni vai katkennut/ hävinnyt?  Jos tanko heiluu irtonaisena ei ahda.  Jos nuo kunnossa niin hukkaportti tutkintaan.
Pikana sokan voi vaikka ohuella rautalangalla korvata.
Otsikko: Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
Kirjoitti: Boomtown - 10.10.2018, 19:42:29
Sokka vielä kellon tangossa kiinni vai katkennut/ hävinnyt?  Jos tanko heiluu irtonaisena ei ahda.  Jos nuo kunnossa niin hukkaportti tutkintaan.
Pikana sokan voi vaikka ohuella rautalangalla korvata.

Unohdin mainita että sokka paikoillaan.. tanko ei heilu ylimääräsiä mutta se mihin tanko tulee kiinni heiluu..