Futurez  Kulkukoira

Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa

  • 6 Vastauksia
  • 1047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Olen selannut tätä foorumia jo jonkin aikaa ja etsinyt vastausta otsikon aiheeseen. Uudehko otsikon kulkineen omistajana muutamia kyssäreitä liittyen miten tarkistaa se että onko kampiakselin merkki oikeassa kohdassa.

Nokat kait ovat oikeassa kohdassaan toisiinsa nähden jos kytkinkopanpuoleisessa päässä nokissa olevat lukitushahlot ovat vaakasuorassa? Toinen keskilinjan yläpuolella toinen alapuolella?

Kun nokat ovat noin niin pitäisikö nokka-akselin ajoitusmagneetin näkyä anturireiästä?

Mites kampiakseli? Jos kampiakselin merkki on kohdillaan niin pitäisikö 1 mäntä olla ykk? Jos ei niin missä kohtaa sen pitäisi olla? Tai miten kampiakselimerkin voi tarkistaa et onko oikeassa kohdassa?

No monta kyssäriä ja akku lopussa tässä niin jää tämä eka postaukseni hiukan lyhyeksi mut ei anneta sen häiritä

Edit:
Lisätään syyt miksi kyselen kampuramerkistä.
Auto kulki ja käyttäytyi kuten kuuluu ennen pajan tekemää VVT, hihna, vesipumppu, ohjainrullavaihtoa. Nyt sit käynnistyy vain vaivoin ja vedot puuttuu kokonaan. Moottorivikavalokin syttyy kun auto käy jonkin aikaa. Tämä valohan on pysyny mun omistusaikana sammuksissa autolla ajettaessa
 
Eli oletetaan että on käynyt seuraava tapahtumasarja:
VVT vaihdon yhteydessä on nokat on lukittu oikein ja kuten kuuluu mutta jakohihna on löysätty ennen kampiakselin mutterin avaamista.

Oletetaan että mutteria avattaessa kampiakseli on liikahtanut vastapäivään. Jostain syystä kampiakselilla oleva hihnaratas on lähtenyt pois paikaltaan. No kun se on laitettu takaisin on se tottakai laitettu merkkiinsä. Tässä kohtaa kävisi niin että kampiakselin merkki olisi kohdillaan mutta kampura on silti väärässä asennossa.

Joku taatusti tietää voiko tuon kampiakselin jakohihnapyörän laittaa väärään positioon? Siinähän taitaa olla boorisovite? Vai onko siihen tehty ns pokajoke et kampuran hihnapyörä menee vain yhdessä asennossa paikoilleen?

Jos jakohohnanhihnan kampiakselikäyttöpyörän voi laittaa mihin asentoon vaan niin miten tarkistetaan että kampura on oikeassa kohdassa ennen jakohihnapyörän asennusta?

Tähän mennessä olen kattonu seuraavat kohdat: Kun n-akselianturin reiästä keskeltä näkyy magneetti on pajan asettamat merkit nokkapyörissä hihnasuojakopan kolojen kohdilla.

Ykköspytyn mäntä tässä kohtaa on noin puolessa välissä nousenmassa kohti ykk??? Onhan ykköspytty jakopäänpuoleinen pytty?

Jakopään puoleisesta pytystä mitattuna heittokellolla YKK on silloin kun nokkapyörät ovat menossa moottorin pyörimissuuntaansa noin 35 astetta katsottaessa pajan hammashihnapyöriin piirtämistä merkeistä??  Onko tuo oikein?

Nakselin anturi on vaihdettu ja sen signaalijohdon olen tarkistanut lähelle rintapeltiä --> Ovat OK. Anturille tulee 5V kun virta päällä ja maakin on kunnossa.

VVT Solenoidin johdot olen tarkistanu rintapellissä olevan suojan alla olevalle moninapa töpselille asti --> Ovat OK
Solenoidin kelan vastuksen olen mitannu noin 8 Ohmia Luulen et on ok. Onko?
« Viimeksi muokattu: 20.02.2023, 08:43:03 kirjoittanut JKE »

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa
« Vastaus #1 : 20.02.2023, 19:47:55 »
Tämähän käsittääkseni on Renaultin moottori jonka jakopään ajoituksesta on kyse. Ketäänkö ei ole joutunut vastaavan aiheen kanssa painimaan?

Continentaalin hihna ja INA:n hihnarullat meni paikoilleen. Vesipumppu uusine pultteineen ja tiivisteineen tuli samassa Continentaalin laatikossa. VVT on Febin tekele joka vissiin lie on ihan OK.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa
« Vastaus #2 : 22.02.2023, 19:52:13 »
Ykköspytty on jakopäänpuoleinen pytty se on selvinny tätä aihetta perkatessa.

Mutta miten kohdistetaan kampiakselin jakohihnakäyttöpyörä tarkasti oikeaan kohtaan suhteessa kampiakselin asentoon jos sen epäillään olevan pielessä?

Toisinsanoen esim kampiakselin etupään stefanvaihdossa ko käyttöpyörä olisi laitettu väärään positioon tai jos jakohohnanvaihdossa tuo käyttöpyörä olisi irronnut ja asennettu väärään asenntoon paikoilleen.

Kampiakselissa on boorit joten hihnan käyttöpyörän voinee laittaa mihin asentoon vaan paikoilleen?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa
« Vastaus #3 : 22.02.2023, 21:07:54 »
Kampiakselissa on boorit joten hihnan käyttöpyörän voinee laittaa mihin asentoon vaan paikoilleen?
Käy vain yhteen asentoon boorille.

Kone on Volvon oma. 4-, 5- ja 6-pyttyiset bensakoneet ovat samaa moottoriperhettä(poislukien Mitsun GDI jota oli vanhemmassa X40:ssä) eli sama ajoitusmenetelmä pätee kaikkiin. Jakopään ollessa merkissään kone ei ole YKK:ssa vaan kaikki männät alhaalla tasosta. Eli kampiakselin hihnapyörän merkki sen yläpuolella olevan nystyrän kohdalle ja nokkien takapään urat samaan linjaan venttiilikopan sauman kanssa. Imunokan ura on keskilinjan yläpuolella ja pakonokan alapuolella.

Asentaessa VVT on "jäykkä" eli sitä ei käännellä mihinkään suuntaan vaan asetetaan nokkaan, pultti huulille, hihna päälle, asettaa nokan oikeaan asentoon ja kiristää paikalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa
« Vastaus #4 : 26.02.2023, 06:55:44 »
Kiitokset tiedoista.

Paja korjasi virheellisen asennuksensa ja eikä edes ehdotellut minkäänlaista kompensaatiota maksettavaksi. Oikein hyvä!

Vikakoodinahan VVT vaihdonjälkeen oli P0340 joka ilmeisesti ei suoraan kertonut sitä vikaa mikä aiheutti huonon käynnistyvyyden sekä erittäin huonon vedon.

Pajan keroman mukaan imunokan asento olisi sit kuitenkin ollut hampaan pielessä ja että sen siirtäminen kohdilleen korjasi moottorin toiminnan sekä vikavalon että vikakoodin kokonaisuudessaan pois.

Voi asia noin ollakin mutta tulen tarkistamaan vielä nokkien asennon siten että pyöritän moottoria kunnes nokka-akselin magneetti näkyy anturireiän keskeltä. Aiemminhan (siis kun vikakoodi oli päällä) tuolleen anturimagneetti aseteltuna kummankin nokan piirretyt merkit olivat tarkasti kopassa olevien lovien kohdalla. Luulisin että aiempia merkkejä nokkapyöristä ei ole pyyhitty pois ja jos olisikin niin kun minulla on hyvät valokuvat niistä ni niihin vertaamalla nään jos noin olisi tehty.

Ts ajattelin tarkistaa että oliko imunokka pielessä ja jos oli ni paljonka oli,, ja pakonokka myös.

Noin niiku lähtökohtaisesti hieman epäilen että vain yhden hampaan pielessäolo imunokassa saisi aikaan noin radikaalin huonoa toimintaa moottorissa. 

Itse epäilen että imunokka sekä sen toisessa päässä oleva asentotunnistimen magneetti oli pielessä niin paljon ettei asentotunnistimen pulssi enää osunut ECU:n karttaan ollenkaan vaan pulssi meni ohi kartasta. Edelleen ajattelen että ECU softantekijä ei ole osannut ennakoida tuollaista tilannetta eikä siis tuollaisen tilanteen varalta kuvaavaa vikakoodia (tyyliin n-akselipulssi paljon edellä/myöhässä --> tarkista n-akselin ajoitus) josta syystä vikakoodi kertoi anturin virtapiiriviasta ja jopa ECU:n mahdollisesta rikkonaisuudesta ikään kuin pulssia ei olisi tullut lainkaan ECU:lle. Pulssihan kuitenkin tuli anturin OUT pinnistä se tarkistettiin. Myös tuon johtimen tarkistin lähelle rintapeltiä.

Sanoisinkin niin että on hyvin yleistä se että aivan liian sokeasti luotetaan ja luetaan vikakoodin kertoma vika ja juuri sitä lähdetään korjaamaan vaikka itse vika on aivan muualla. Toki monesti on niin ettei parempaakaan tietoa ole joten siitä on lähdettävä.

Se kuitenkin kannattaa aina muistaa että vikakoodi sekä sen takana oleva selitys viasta on jonkin softanikkarin kirjoittama kuvaus viasta ja vika-analyysi perustuu johonkin päätelmään ECU:n tms itsetestauksen perusteella. Kun mukaana on nikkarin kantilta ajateltuna ennalta odottamattomat vikatilanteet ei sellaista ole luonnolisestikaan koodattu minnekään josta seuraa se ettei sellaista vikakoodiakaan ole olemassakaan josta edelleen seuraa väärä vika-analyysi.

Epäilen että tässä tapauksessa oli kyse juurikin edellämainitusta tilanteesta. Anturin virtapiiri sekä mahdollinen ECU vika korjaantui n-aksenin ajoitus korjaamalla oikeaan kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2023, 07:02:09 kirjoittanut JKE »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa
« Vastaus #5 : 26.02.2023, 18:58:57 »
Yksi hammas vinossa sotkee VVT:n toiminnan täysin sekä heittää tarkemman moottorin ajoituksen anturoinnin pieleen ja sen takia moottorinohjaus on vikatilassa. Oireet vaihtelee vähän riippuen siitä mikä moottorinohjausversio on, mutta tuo on ihan tyypillisen oloinen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 1.8 vm2004 jakopään ajoitus jos merkit hukassa
« Vastaus #6 : 26.02.2023, 21:03:16 »
OK Hyvä tietää jos joskus jatkossa törmää aiheeseen. Olisi itseasiassa monessakin mielessä hyvä että asia on noin.

Kunmpaankos suuntaan VVT säätää imu n-akselia vaparissa pyörimissuunasta tarkasteltuna ja onko arvioni säätöalueesta tyyliin 15 asteen luokkaa oikea?
Lamellirakennehan VVT:n sisällä ilmeisesti kuitenkin on vähän samaan tyyliin kuin liukusiipihydraulipumpuissa?

 

Elekma  Autoracing