RallyBaron  Samppasport

T4sen hukkaportin kelloko sökö?

  • 35 Vastauksia
  • 8161 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« : 12.04.2015, 19:02:03 »
Moro. Elikkä -98 t4 kyseessä ja vedot ja ahtopaineet hukassa. Mittarin mukaan paineet nousi n. 0,5 korkeimmillaan. Säädin hukkaportin tangon aivan tappiin, ei kovin suurta vaikutusta, ahdot nousi n. 0,6, kolmosella saatto kävässä 0,7. Seuraavaksi otin sen kellolle menevän letkun irti niin jopa alko paineet nouseen, käväsi jossaki yli 1,5 ja ois kai ne vieläki noussu jos ei ois tajunnu höllätä. Ite ahtimessa siis ei vikaa, mutta kuulostaisko että vois olla se kello väsähtäny?

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #1 : 14.04.2015, 19:21:12 »
No niin. Sen verran edenny tämä homma että lyhensin vielä reilusti tuota hukkaportin tankoa, katkasin ihan pätkän pois siittä niin alko löytyyn sopivat ahtopaineet. Eli kyllä taitaa olla tuo kello sen verran väsähtäny ettei enää normisäätöjen rajoissa toiminu. Katotaan nyt kuinka kauan jaksaa tuolla konstilla toimia.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #2 : 23.04.2015, 14:04:32 »
Jos letku irrallaan nosti painetta, niin vika ei luultavasti ole väsyneessä kellossa vaan ennemminkin esim. ahtopaineen säätöventtiilissä.

Huonossa kellossa kun jousi väsyy, alkaa pakopaine painamaan hukkista auki liian aikaisin, tuohon ei vaikuta onko se letku kiinni vai ei.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #3 : 23.04.2015, 16:11:54 »
Kokeilin kyllä silloin aiemmin toisella säätöventtiililläki ja toimi ihan yhtä huonosti. Vuotojakaan ei tuntuis olevan. Yks takaiskuventtiili oli entinen mutta senkään vaihto ei vaikuttanut mihinkään. No, nyt tuo jokatapauksessa toimii ihan mukavasti, niin katotaan josko tuo vaikka kestäiski.

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #4 : 03.05.2015, 14:03:23 »
Itellänikin saman ikäises T4 volvos sama vika, että ei nosta ahtopaineita kiihyttäes ja tuntuu ettei ahda ollenkaan. Kiihtyy kun joku perus vapari 1.8 tai 2.0. Oliko sulla sama, että kiihyttää ni ei ahtopaineet nouse ja laittaa kytkimen pohjaan niin ahtopaine mittari pomppaa noin. 0,5 bariin? By pass venttiili asennettu itelläni tohon jollain ihme rautalanka virityksellä entisen omistajan toimesta. Ite en oo näitten turbo volvojen kanssa ollu niin tekemisissä niin mitä suosittelette kokeilla ensi avuks? Ottaisko by pass venttiilin kokonaan pois ja kokeilis sillein miten pelittää? Tykästyny autoon niin ei viittis heti myydä pois :D

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #5 : 05.05.2015, 12:57:10 »
Ei ollu mulla tuollaista ilmiötä tuon kytkimen käytön kanssa. Ei vain nostanu paineita ku just johonki 0,4-0,5 riippuen vähän millä vaihteella veätti. Lyhensin sitä hukkaportin tankoa kyllä melko reilusti ennen ku alko löytyyn oikeanlaiset paineet.
Mulla ei oo kyllä oikein mitään faktaperästä vinkkiä antaa tuohon, mutta ite ehkä kokeilisin just tuota että hukkiksen kellolle menevä letku irti siitä tcv-venttiilistä niin alkaisko ahtoja löytyyn, selviäis ehkä nuin että onko turbossa vielä hönkää?? Viisaammat korjatkoon jos tuo on huuhaata mutta ite ainaki testailin nuin. Sitähän ei tietenkkään sitten kannata kengittää aivan hurjasti ettei riko paikkoja, itelä ainaki nousi paineet hyvin äkkiä jonnekki 1,5 bar.

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #6 : 05.05.2015, 20:43:48 »
Voisin ite veikata et bypassin kalvo paskana. En kauheasti näitten päälle vielä ymmärrä mut etin tossa kaks letkua mitkä menee sinne ja toisestaku imas ni ilma virtas aika hyvin läpi. Suodattimestaki kuulu pihinää. Tuossa on vielä kuva anturilta ja otin tuon letkun irti mikä on ruuvattavalla klemmarilla kiinni ja en nyt nähny kunnolla mut menee tod näk ton bypassin alapuolelle kiinni. Toisesta letkusta ku imas mikä on ton venttiilin yläpuolella ni ei tapahtunu ku iha pientä naksumista. Onkoha tuo iha normaalia vai onko se kelvo paskana niinku oletan et sitä kautta tulis nii paljon ohi virtausta ettei jaksa ahtopaineita nostaa? :D aloittelija oon vielä näitte turbo vehkeitten kanssa ni eiha veikkaus pohjalta meen :D missäs tuo kyseine venttiili tuol sit on et tietäis vähän mistä nykästä letku irti? :D


Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #7 : 05.05.2015, 20:55:26 »
Kuvassa kädessä ahtopaineen säädin, eli TCV. Jos kytket keltaisella värillä merkatun letkun irti, ei hukkaportille silloin mene ohjauspainetta, eli se ei aukea lainkaan ja ahdin tuottaa painetta niin paljon, kun siinä tuotto riittää. Jos hukkiksen kalvoa haluat testata, niin imet keltaisesta letkusta ja jos kieli jää kiinni, kalvo on ehjä.

Jos taas bypassin kalvoo haluat testailla, niin sen letku löytyy imusarjasta.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2015, 21:04:50 kirjoittanut Eempex »
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #8 : 05.05.2015, 21:11:00 »
Thanks! Keltasella merkittyä letkua imasin ja siitä ei kyllä läpi tullut mitään. Punasella merkittyä letkua kun imin ni sieltä tuli ilmaa läpi mutta vissiin ihan normaalia? Eli jos turbon toimivuutta haluan testata ni otan ton keltasella merkityn letkun irti ja ajan?

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #9 : 05.05.2015, 21:22:51 »
Punasesta ei pitäiskään tulla mitään, kun se tulee suoraan kompressorilta, eli siitä tulee se ohjauspaine, mitä se tcv sitten säätää ja päästää keltaseen letkuun. Jos haluat ahdinta kokeilla, niin keltainen letku irti ja varovasti kiihdyttäen ja koko ajan tuijotat ahtomittaria. Heti kun menee yli 1bar, niin himmaat.

Vakiona paineet käy 0.9bar, jos se ahtaa yli sen, niin ahdin on kyllä toimiva, sitten vaan kellosta tankoo kiristäen, että paineet nousee myös sillon, kun keltainen letku on kiinni säätimessä.
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #10 : 05.05.2015, 21:27:44 »
Thanks. Testaanpa tuon ettei turbo oo sökönä. Mutta siis punasesta letkusta imin ni sieltä nimen omaan tuli ilmaa läpi, että onko se puoli kunnossa jos lykkii ilmaa läpi? Tuossa on vielä kuva ihme rautalanka virityksestä turbolla. Että voiko tuokin tehä jotain haittaa?


Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #11 : 05.05.2015, 21:30:32 »
Tuo rautalanka toimittaa sen sokan virkaa joka tuosta on varmaam tippunu maantielle joskus :)

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #12 : 05.05.2015, 21:39:55 »
Ok. Thanks. onkohan entinen omistaja asentanu ahtopaine mittarin väärin koska just tuosta keltasella merkitystä letkusta lähtee kirkas letku sisälle ja ku otin keltasen letkun irti ni ei tietenkään ahtopaine mittari värähtänykkää. Eli pitäiskö sen olla tos punasella merkitys letkus oikeasti kiinni vai missä? Vaikka tuo keltasella merkitty letku oli irti ni pihahtaa siitä huolimatta kun laittaa kytkimen pohjaan eli turbo on vissiin kunnossa kuitenkin?

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #13 : 05.05.2015, 21:44:11 »
Ahtomittarin letkun pitäis tulla imusarjasta, lukaseppas vaikka täältä se ahtomittarin asennus topic.

Tai vaikka Toi.

Veikkaan, että siellä on kello vaan unohdettu kiristää, kun jotain turbon suunnalla on säädetty klemmareista päätellen.  ;)
« Viimeksi muokattu: 05.05.2015, 21:48:16 kirjoittanut Eempex »
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Tto90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: T4sen hukkaportin kelloko sökö?
« Vastaus #14 : 05.05.2015, 21:47:32 »
Joo lukasinkin noita topiceja niin täytyy huomenna vaihtaa toho punaseen letkuun se kun luin että sinne tulee ainakin jatkuva paine turbolta. Vai olisko parempi tuo just saman paksunen letku mikä tos menee konee kylkeä pitkin imupuolelle? Tuo letku nyt ei ainakaan ole oikea missä se on kiinni

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy