Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"

  • 25 Vastauksia
  • 9122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« : 22.08.2020, 22:57:09 »
Aloitetaampas pitkästä aikaa projektipäiväkirjaa tällekin kun tuntuisi motivaatiota löytyvän ja tallissa on hieman tapahtunutkin.

Elikkäs kyseinen 242 tuli mulle kolmantena omistamani autona vuonna 2015, itsenäisyyspäivän tienoilla vasta leimattuna ja hitsailtuna. Kyljet ja olikohan luukutkin vasta maalattu, melko karmeasti kuitenkin. Vaihdokkina meni vikalistalla oleva 240 farkku ja muutama satanen rahaa.

Diilihän tuntui uskomattoman houkuttelevalta kun näiden hyttien hinnat alkoi jo silloin nousemaan. Nyt olisin ehkä etsinyt siistimmän hytin  :D

Pari kuvaa ostokuosista:




Sitten koitti tammikuussa armeijaan lähtö ja tälle ei isoja tapahtunut, kerkesin ostamaan nimim. Juzilta tähän 16x8" Fondmetalit kumeineen, ja ne onkin edelleen auton alla.



Kuvissa aika paljon siistimmän näköinen kuin todellisuudessa. Muutama kuva lisää löytyy alkuvaiheilta tästä:
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Ostokunto/


Tämän jälkeen tuli leväytettyä keväällä 2016 auto mailla talliin. Ajatuksena rakentaa tämä turbotekniikalla, korjata ruosteet ja tehdä tästä harrastepeli.
Noh, intin rajoittaessa elämää niin ajallisesti kuin rahallisestikin, ei ihmeitä tehty. Ruostetta riitti, opeteltiin hitsailemaan ja aikalailla kaikki mätätyöt saatiin vuoden aikana tehtyä. Alustan osat kaikki puhallettiin ja maalattiin, etupään osat itse ja takapää pulverilla Lahden Pro-Pinnalla.











Alustaan eksyi Saksasta GTS Performance Kit 60/40mm madaltavana, kaikki puslat polyuretaanisina, sekä tukivarret tuli vahvikehitsailtua jostain syystä. Panhardista tein itse säädettävän, eteen tuli 21mm vakaaja, takana 2x19mm tuplavakaaja. Jarrut käytiin läpi ja paloiksi päivitettiin EBC Greenstuffit, levyiksi MTEC:n uritetut/kolotut mustaksi pinnoitettuna. Tähän vielä teräspunosletkut ja uutta putkea metritolkulla.

Jarrujen ilmauksen kanssa oli tuskaa ja ainoaksi mahdolliseksi syylliseksi jäi pääsylinteri joka tuli nyt tänä kesänä vaihdettua.

Sisälle tuli jo tuolloin Sparcon Sprint V:t, 4-pistevöillä, joku edullinen ralliratti. Ulkoisesti autoa päivitettiin uudemman mallin puskureilla jotka laitettiin Race-henkeen pikalukoilla kiinni.





Pikkuhiljaa kun edellä mainitut muutokset oli tehty, ajeltiin auto puuhakilvillä marraskuussa 2016 mutsin talliin levolle.
Tekniikkahan oli tässä vaiheessa vielä koskematon B19A + M45. Peränä toimi tuolloin 1030 jollain 3.91 välityksellä ja Spartanin räikällä.



Tosiaan hitsihommista ei läheskään kaikista ole kuvia, ehkä niistä ei siedäkkään kuvia katsoa, kupeissa on aika paljon kittiä (takakaaret, munapussit, helmat ja takalattiat on hitsattu edellisten seppien toimesta, eikä niinkään kehuttavasti). Ruostetta saattais vielä löytyä jos koko koria lähettäisiin tutkimaan suurennuslasilla, mutta siihen ei nyt ole intoa.

Jatketaan seuraavassa viestissä lisää...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #1 : 23.08.2020, 00:11:57 »
Vuoden 2017 242 seisoi mutsin tallissa syksyyn saakka eikä tälle oikeastaan tapahtunut mitään. Syksyllä pääsin kaverin tilalle kimppahalliin jossa meillä on oikein hyvät vehkeet harrastella, jokseenkin ahdasta kylläkin kun rojua on nurkat täynnä.



Tarina siis sai jatkoa, auto puuhakilvillä uuteen paikkaan ja homma isolleen!
Tai näin ainakin luulin kunnes käyttis-Volvoja alettiin roplaamaan entistä enemmän, nykyisen tyttöystävän kanssa alkoi parisuhde ja aika tämän kimpussa alkoi hiipumaan.
Jotain pientä saatiin aikaan, lähinnä hommailtua osia hyllyyn, purettua alkuperäistä tekniikkaa hyllyyn yms.

Nooh. Välillä tuli semmosia motivaation pirskahduksia. Rakenneltiin kone melkolailla valmiiksi, osa osista tuli lainailtua välillä käyttiksiin ja tuohon allekirjoituksen seiskaan kun sekin tehtiin tässä välissä.



Alakerta on siis nimim. Tuntsalta haettu B230FT, jossa Lensun H-profiilit. Männät on rengastetut turbon vakiot, öljyruiskut löytyy sekä uudet laakerit jne. Öljynpaluuseen tehty kierteet, lohkoon milliselle mig-langalle urat.

Kansi on Hegeh:n kairaama 531, 46/38mm venttiileillä ja VX3 nokalla. Tiivisteenä Elring ja HeMi-motorsilta kovat kannen pultit. Ei siis mitään Amerikan juttuja.
Imusarjana on KL Racingin plenum 80mm kaasuläpällä, hitusen lyhennettynä ja muokkailtuna. Pakosarja on 401 tekemä, vielä ilman ahdinta ja hukkaporttia kylläkin.

Ahtimeksi kaavailtu näillä näkymin Lensun muokkaamaa HX42 62.45/67mm siivillä ja #16 pakopesällä.
Alkaa vakiomäntiä vituttamaan kun painetaan se pari baria ylipainetta  :D
Suuttimet on 1100cc EV14, kisko KL Racingiltä.

Ohjaukseksi tulee todennäköisesti Atecu V3 tähänkin, sikäli tuttu, turvallinen ja edullinen purkki joka riittää hukkakipinällä hienosti meikäläisen tarpeisiin. Seiskaan tuli moinen laitettua ja olen ollut tyytyväinen. Tai oikeastaan sekin purkki oli alkujaan tähän ostettu mutta tuli hyötykäytettyä jo  ::)

Mutta tosiaan autohan ehti pitkälti yli 2 vuotta vain kerätä pölyä hallin nurkassa. Tänä keväänä sitten innostuin ensin tekemään taka-akselin uusiksi, nyt siellä majailee 1031 3.54 välityksellä sekä Omegan sovitetulla kitkalukolla. Oikein toimivaksi ja hyväksi havaittu lukko. Akseli tuli sekin Juzilta, meillä välittäjänä toimi muuan Pohjolan poika joka vei vaihtokaupassa tuon 1030 akselin räikkälukkoineen.




Samalla tuli tehtyä adapterit tuplasatuloille 12mm alumiinilevystä ja soviteltua toiset orkkis satulat käsijarrulle.




Tässä välissä puuhattiin taas hieman seiskaa, käytiin mm. penkissä uudistetulla tekniikalla oikein miellyttävin tuloksin. Tästä tulee sitten oma topic  ;)

Sovitettiin uusi vaihdekeppi ja käsijarrukahva kabiiniin



Mallailtiin tankille upotus konttiin, jonka myötä sai tehdä tuon "vetokoukun" palkin uusiksi. En halunnut mokomasta luopua koska se on tukemassa/jäykistämässä peräpäätä sekä nykyisellään siitä on kätevä nostaa takapää ilmaan.





Keulilta karsittiin hieman ylimääräistä palkkia ja peltiä jotka korvattiin sitten omalla näkemyksellä. Saatiin isommalle alumiinisyylärille tilaa jonka eteen istutin välijäähdyttimen.



Ohjaus päivitettiin tehostettuun



Vanha pata nostettiin pois ja uusi tilalle



Coolerilta kaasuläpälle välinen ahtoputki tuli mallailtua, josko kaveri ehtisi huomenna hitsaamaan





Imusarja muokattuna



Huohotukseen piirrottelin ja tein adapterilevyn johon 2kpl letkukaroja jotka menevät erilliseen pönttöön
Voimansiirtoon tuli Salmisen Mikeltä billett-vauhtis joka kävi Lensulla puntituksessa. Samalla reissulla tuli Lensulta haettua vähän dumppia, SRE765 asetelmaa ja ACT 240mm massalevy GS6-37 boorilla. Seuraava hankinta on Salmisen hitsaama GS6-37 aski. Tämän jälkeen saisikin kasailla kardaania vaille voimansiirron koneen perään.
LMR:ltä tulikin jo kannake kyseiselle lootalle, 7/940 kardaanin tukikumille kannake, TXR vaihdekeppi ynnä muita hiluja.

Lisää projektikuvia löytyy linkin takaa
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Projektikuvia/



Tosiaan ajatuksena on nyt tehdä ~500hv höntsälelu kadulle kilpien väliin. Saas nähdä kauanko orkkis männät leikkiä kestää  :D
Korin kunnolla ei nyt lähdetä jeesustelemaan, haaveissa siintää josko tällä jotain ratapäiviäkin pääsisi käymään kahva edellä. Ajatuksena saada auto käymään tämän vuoden puolella, mietitään talven/kevään aikana kaarien tekemistä mikäli päästäisiin vaikka edes jäälle tällä ensin leikkimään.

Seuraava ajatus olis hommata:
Salmiselta loota jahka mies ehtii tekemään,
Atecu moottoria ohjaamaan kun Autotunellakin taas olisi noita hyllyssä. Tosin foorumilla näyttäisi yksi valmiskin purkki johtosarjoineen käytännössä samanlaisesta paketista olevan. Toivotaan että mies heltyisi myymään sen erikseen vaikka tämän luettuaan  ;)
Ja Lensu Power Shopista tuo muokattu Holset jahka lompakko toipuu edellisistä.  :)

Yritetään nyt pitää homma aktiivisena ja päivitellä tännekin tekemisiä. Ison kiitoksen voi antaa jo kaikille kenen kanssa käynyt kauppaa vuosien mittaan tätä puuhaillessa, noille aiemmin nimeltä mainituille tahoille sekä tietenkin muutamalle kaverille joidenka kautta onnistunut alumiinin hitsaukset, hiekkapuhallukset ja maalaukset.



Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #2 : 24.08.2020, 23:40:54 »
Sen verran saatu aikaan että kaveri hitsasi ahtoputken läjään, suhautin wrinklet pintaan ja mallasin paikalleen.
Päävirtakaapeleihin tuli puristeltua kaapelikengät, pitäisi vielä pujottaa tuo virtapiuha pitkin autoa konttiin. Poikkipinta-alaa 50 vaiko 70 neliömilliä joten piisaa varmasti.



Ja naamakirjan puolelle laitoin haikeana myynti-ilmoitusta Gemineistä kun mitä ilmeisimmin nyt hetkeen en niitä tule seiskan alle saamaan, muutenkin tullut nyt ihastuttua noihin 59North Wheelsin D004-vanteisiin. Niin ja mainitsinko että tämän puuhaaminen vaatii hieman fyrkkaa  :D Nopeuttaisi kummasti tekemistä  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #3 : 25.08.2020, 05:43:36 »
Himottas ne geminit mut ei persus kestä  :D
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #4 : 25.08.2020, 06:58:36 »
Himottas ne geminit mut ei persus kestä  :D

Mulla ei oo ees oikeeta tarvetta, mutta mutta. Iceen vois sopiakin  8)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #5 : 29.08.2020, 09:41:39 »
Autotunelta tuli postia.
Sen verran piti vielä nuukailla että johtonippu, puola ja pari anturia pitää tilailla myöhemmin ennenkuin pääsee johtosarja askartelemaan



Askertelusta puheenollen. Tuli tehty alumiinitangosta tuollainen jakotukki. Tuohon päässä olevaan 90° liittimeen tulee paine imusarjalta ja noista suorista, 6mm putkelle tarkoitetuista lähtöliittimistä lähtee PA-paineensäätimelle, MAP-anturille sekä ahtopainemittarille ilma.



Huomenna olisi tarkoitus vetää sellanen 7 - 8h roadtrippi Jämijärvelle ennen yövuoroon menoa. Tarkoituksena hakea pieni 6v ZF vinokoneeseen valmiiksi sovitettuna  :)

Eli nyt viikonloppuna ei hirveitä varmaan tapahdu. Yritetään tehdä vaikka ECUlle taikka tolle jakotukille jonkunlaiset telineet.


Sellanen pieni mainos tähän väliin että noita ns. 850:n TPS-anturin ja billett-kaasuläpän liitoksen välisiä adaptereita saattais olla kohta taas tarjolla. Ilmeisesti Googlella vielä vanha ilmoitus löytyy kun niitä aina välillä joku kysyy  :D

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #6 : 30.08.2020, 20:59:41 »
Tänään tuli aski haettua Jämijärveltä. Siinä olikin semmonen 7h roadtrippi yhdellä paluumatkan passilla.



Eli GS6-37DZ. Jos ensi perjantaina työnantaja muistaisi rahallisesti korvata menetettyä vapaa-aikaa niin voisi tilailla painelaakerin ja öljyt askiin niin pääsis voimansiirtoa niputtamaan. Samaten loput anturit ja johtonippu tilata niin pääsisi johtista niputtamaan.

Eculle tein telineen radion tilalle tuonne keskikonsolin alalokeroon. Tästä nyt ei kuvaa tullut  :P
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #7 : 21.09.2020, 20:39:52 »
Huonosti on saatu mitään aikaan, jotain pientä. Kohta toivottavasti vähän enemmän taas kun tällä viikolla luulisi pari kovaa pakettia tulevan Volvolle from Autotune ja Lensu Power Shop.

Kaikki uudet virtakaapelit ja maadoitukset on nyt pujoteltu paikoilleen, tällä viikolla olisi ajatus päästä ecun johtista puuhaamaan kun tulee puola, loput anturit sekä johtosarja-aihio. Voimansiirtoa pitäisi päästä kasaamaan kun tulee mm. öljyt ja painelaakerin askiin.

Nyt olisi imusarja, coolerin jälkeinen ahtoputki ja vesiletkut julistettu paikoilleen. Tänään tuli nyittyä auto nosturille ja aloin mallaamaan kytkinsettiä paikoilleen.

Loppuun pari kuvaa.





Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #8 : 28.09.2020, 06:53:17 »
Viikonlopun aikaansaannoksina olis nyt voimansiirto kardaania ja kytkimen ilmausta vaille valmis, sekä johtosarjaa tuli tehtyä.

Ensin hieman askin koesovittelua, tilan moukarointia, koriin uusien kannakepalkin kiinnityspisteiden hitsausta. Sen jälkeen shimmailtiin painelaakerin välystä kohdilleen. Työsylinterin tappia piti hieman lyhentää jottei jää kantamaan. Sit vp/kytkinsetti kiinni ja momenttiin. Kasailin varmuuden vuoksi lukitteella ja nordlockeilla. Sit askia perään.




Kardaanikin tuli mitoitettua, vielä kun saisi aihion jostain ja pääsisi töihin sorvissa lyhentämään, koska mikään hardy-laipallinen orkkis kardaani tuskin on ~534mm laipasta tukilaakerin etupintaan  ???

Vaihdekeppi tuntuu kyllä napakalta, ehkä hieman jopa julmalta  :D 5. ja 6. vaihteen saa hieman rauhallisemmin survoa sisään jottei kolhi rystysiään käsijarrukahvaan. Vaihdekeppiin kun saisi hieman kurvia niin olisi täydellinen.



Sit vihdoinkin pääsin Atecua johdottamaan. Ensin tuli töissä Dymolla printtailtua kaapeleihin merkinnät kun Autotunella eivät olleetkaan merkinneet johtonippua valmiiksi.
Puristelin pinnit päihin ja kasailin liittimet sekä tinailin tuon DB9 liittimen valmiiksi. Ryöstin nyt MAP/TPS/jne antureiden +5V syötöstä nyt DB liittimen 9. pinniin +5V kun ajatus oli kokeilla tablettia mittaristona bluetoothilla. Tällöin ei tarvitse ulkoista virransyöttöä lähettimelle. Laturin herätteeseen lisäsin diodin ja karsin vanhoja moottorin sähköjä hieman. Jäljelle jäikin ainoastaan startin ja laturin herätteet.







Seuraava homma on niputtaa johtosarja koriin, puristella liittimet päihin ja kokeilla virtoja ecuun. Korin sähköt tuli 4 vuoden tauon jälkeen koeponnistettua irtoakulla ja boosterilla. Pari polttimoa vaihtaa ja leimalle  :D




Ecun ja flektin virrat tulee uuden sulakerasian kautta. Tuli laitettua tollanen hyväksi havaittu GM-tyyppinen kun ei tarvitse jompittaa syöttöjä. PA-pumppujen sulakkeet jää konttiin koska niiden syöttö tulee suoraan akulta.




Huonosti tulee kuvia räpsittyä, etenkin kun puhelimen akku alkaa olla aika finaalissa, saa olla miltei koko ajan laturissa jotta kärsii käyttää esim. kameraa  :buck2:
Täällä kuitenkin muutamia kuvia vielä lisää:
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #9 : 03.10.2020, 20:32:57 »
Johtosarjaa naitetettu koriin ja puristeltu liittimet myös antureiden yms. päihin johtoa






Raswaa koneeseen jos vaikka pyöriteltäisiin vähän öljynpaineita koneeseen lähiaikoina



Tuli ajettua läppäriin RS232 - USB kaapelin ajurit, yhdisteltyä ecu ekaa kertaa läppäriin ja luotua Tunerstudioon tälle projekti.



Hetken aikaa ihmettelin kun ei läppäri löydä ecua mutta mutta, vikahan oli ihan omaa tyhmyyttä. Niinkin isosta kämmistä oli kiinni että unohdin yön pikkutunteina laittaa sulakkeet tonne uuteen rasiaan  :D

Jahka joudan tallille kalibroimaan anturit niin sukitetaan johdot konehuoneenkin puolelta nätille nipulle tuollasella itsesulkeutuvalla polyesterisukalla.



Seuraavaksi varmaan katsella ostoskoriin kytkinlinjaan liittimet, polttoainepuolelle rojuja ja ahdinta.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2020, 23:00:07 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #10 : 07.10.2020, 22:36:08 »
Tällein aamuvuoro-viikolla ihan ihmeitä ei ole tallilla jaksanut puuhailla, mutta jotain pientä nyhräämistä kuitenkin.

Kaikki anturit olis nyt kalibroitu Tunerstudioon ja asetukset näppäilty kohdilleen jotta pääsee sit kokeilemaan käyntiin kun saa polttoainetta suutintukille. Sytkäkartta on suoraan seiskasta apinoitu. Öljynpainemittarin toimimaan saanti Tunerstudiossa otti hetken mutta aikansa kun yritti niin sai Custom Channel Wizardilla asetukset kuntoon ja anturin juttelemaan järkeviä Atecun kautta Tunerstudioon. Startilla on siis pyöritelty öljynpaineet ja testailtu että triggeri-tieto pelaa jne.

Ja tämähän liittyy vahvasti seuraavaan
Eli tuli ostettua eräältä Megan näprääjältä edullisesti MS2 baud ratelle käypänen Bluetooth-lähetin. Tälle tulee +5V syöttö nyt Atecun kautta, eli tähän ei tule erillistä syöttöä USB:n kautta. Halpoja tabletteja tässä nyt mittaristoksi tuumaillut ja Lenovon M7 tulee varmaan tilaitua joku päivä tähän käyttöön. 15 euron Shadow Dash tulee sovellukseksi.



Puolalle tein 8mm alumiinista kannakkeen tuohon konepellin alle ja sytkäjohdot tein. Tuli Tarvikemotilta sen verran naftit hatut noihin Accelin johtoihin että piti yön yli 8mm pultilla venyttää noita hattuja että oli edes toivoa saada survottua sluikkarin kanssa noita johtoja läpi hatuista.




Bauhaussista kun hain viikonloppuna lisää Valvolineä niin tarttui matkaan tuollainen alle 10€ akkukotelo. Ihan fiksun näköinen ja oloinen, tuli tehtyä alumiinista vähän tiukempi sovite tuonne pohjalle jottei se akku pääse vähääkään liikkumaan. Samaten vähän tukevampi ruuvata kontin pohjaan kun kannat ei ihan pelkkää muovia vasten ole.






Painojakaumallisestihan tuo tankki taikka patteri ei nyt ihan optimi paikassa ole mutta ehkä se tämmöiseen roskapönttöön välttää kadulle. Tankin vasemmalle puolelle tulee sitten keruusäiliötä, polttoainepumppua ja suodatinta.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #11 : 11.10.2020, 19:16:48 »
Tyttöystävä toikin mulle Gigantissa käydessään tuollaisen Lenovon 7" tabletin. No sitähän piti heti ruveta mallaamaan mittaritauluksi. Kaveriksi eksyi PLX:n mittari ja meibi ahtopaine tulee vielä, lähinnä siitä syystä ettei tuo 7" tabletin näyttö tule ihan täyteen.
Nopeus, kierrosluku, vedenlämpö, ja varmaan lataus sekä öljynpaine kun saadaan näkymään selkeästi niin olen tyytyväinen.



Ebaystä pitää tilata vilkuille, pitkille ja ainakin käsijarrulle logoilla varustetut merkkivalot, ilmeisesti ihan leimalla vaaditaan tiettyjen merkkivalojen toiminta  ???
Latasin ensin Shadow Dashin ja ostin siihen lisenssin mutta tämä ei ihan putkeen mennyt kun ainakaan vielä ei ole rekisteröintiavainta tullut spostiin, kuitti tuli Paypalilta kuitenkin  :(

Tämän jälkeen kokeilin sitten Efianalyticsille laitetun sähköpostin jälkeen MSDroid sovellusta, mutten tälläkään saanut vielä mitään mainittavaa aikaiseksi  :D
Mittariston sain mieleisekseni muokattua mutta siihen se sitten jäikin.
Täytynee opiskella lisää tai sit kokeilla USB-piuhalla yhdistää tablettiin tuo ecu.

Ja kotipaikalla tallia kolutessani löysin tulpanjohdoille tollasen niputtimen. Siistiytyivät hieman, varmaan lämpösuoja pitäisi tähänkin tilata kuten seiskassa

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #12 : 17.10.2020, 03:02:19 »
Tuli tänään tilailtua hieman polttoaineen syöttöön hilpeiitä. Pumpuksi tilasin AEM:n 400lp/h wiinapumpun, vaikka bensallahan tämä vielä tulee käymään.

Nyt pitäisi pohtia että pistänkö mä keruusäiliön ja Facetin Redtopin siirtopumpuksi tuon kaveriksi vai en.
Tuli vaan mallailtua mielessä vielä sitä alkuperäistä ideaa että tankki olisi ainoastaan kontin puolella. Pumput, letkut, filtterit kaikki jäisi ns.ulkopuolelle auton alle. Keruusäiliöllisessä systeemissä tämä ei oikein toteutuisi. Toinen syy on ihan vaan kustannukset. Mulla kun ei ole mitään fetissiä pistää tonnilla AN-nippeleitä autoon.

Mitä on raati mieltä, voisiko tuo toimia ilman keruusäiliötä ja siirtopumppua jos laittaisin kummastakin JAZ:n AN8 lähdöstä 12mm letkukarat Y-haaraan josta 16mm letkulla pumpun imupuolelle  ???
Tällöin äkkiseltään visioituna pumppu tulis noin 30 - 40cm päähän tankista, ja about 10cm tankin alapuolelle. Pumpun jälkeen tulisi varsinainen polttoainesuodatin ja tankin lähtöihin oli ajatus pistää karkeat sihdit.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #13 : 20.10.2020, 16:33:05 »
Tuli tänään tilailtua hieman polttoaineen syöttöön hilpeiitä. Pumpuksi tilasin AEM:n 400lp/h wiinapumpun, vaikka bensallahan tämä vielä tulee käymään.

Nyt pitäisi pohtia että pistänkö mä keruusäiliön ja Facetin Redtopin siirtopumpuksi tuon kaveriksi vai en.
Tuli vaan mallailtua mielessä vielä sitä alkuperäistä ideaa että tankki olisi ainoastaan kontin puolella. Pumput, letkut, filtterit kaikki jäisi ns.ulkopuolelle auton alle. Keruusäiliöllisessä systeemissä tämä ei oikein toteutuisi. Toinen syy on ihan vaan kustannukset. Mulla kun ei ole mitään fetissiä pistää tonnilla AN-nippeleitä autoon.

Mitä on raati mieltä, voisiko tuo toimia ilman keruusäiliötä ja siirtopumppua jos laittaisin kummastakin JAZ:n AN8 lähdöstä 12mm letkukarat Y-haaraan josta 16mm letkulla pumpun imupuolelle  ???
Tällöin äkkiseltään visioituna pumppu tulis noin 30 - 40cm päähän tankista, ja about 10cm tankin alapuolelle. Pumpun jälkeen tulisi varsinainen polttoainesuodatin ja tankin lähtöihin oli ajatus pistää karkeat sihdit.

Itsellä on 60L alumiinitankki jossa lähdöt hyvin samallalailla kuin tossa Jaz tankissa (tosin muistaakseni an10). Mulla on kaksi 044 pumppua ja niille tulee omat letkut tankista (n.10cm letkut). Ovat samalla tasolla tankin kanssa. Toinen pumppu tulee mukaan vasta ahdoilla. Ihan tyytyväinen olen ollut. Toimii ihan driftingissäkin. Tosin kun ainetta alkaa olemaan vähän, ehkä alle 20L, niin luisuttelussa alkaa kyllä hörppimään ilmaa.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #14 : 20.10.2020, 16:57:45 »
Itsellä on 60L alumiinitankki jossa lähdöt hyvin samallalailla kuin tossa Jaz tankissa (tosin muistaakseni an10). Mulla on kaksi 044 pumppua ja niille tulee omat letkut tankista (n.10cm letkut). Ovat samalla tasolla tankin kanssa. Toinen pumppu tulee mukaan vasta ahdoilla. Ihan tyytyväinen olen ollut. Toimii ihan driftingissäkin. Tosin kun ainetta alkaa olemaan vähän, ehkä alle 20L, niin luisuttelussa alkaa kyllä hörppimään ilmaa.

No juu vähän vastaavia kokemuksia jo kuulinkin. Eli periaatteessa toimisi mutta parempikin voisi olla. Tulin nyt kuitenkin tilanneeksi siirtopumpun, keruusäiliöt jne.
Josko tällä viikolla tulisi pakettia Tarvikemotilta niin ens viikoksi onkin ohjelmaa kun oli ajatus pitää viikko pekkasia pois.

Eli siirtopumpuksi Facetin Redtop, keruusäiliö mallia 2 litranen johon tuo AEM käy suoraan kanteen, sit suodatin, 12mm polyamidiputkea 10 metriä, putkitartunnat tälle ja vähän letkukaroja.

Paineensäädin ja parit letkukarat sille ja suutintukille kun vielä tilaa niin olis bensan syöttöön kaikki tarvittavat hankittu.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron