Ateho  Elekma

Viiskasi Garage // 854 T-5 "Ratapätkä"

  • 182 Vastauksia
  • 49456 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Viiskasi Garage // 854 T-5 "Ratapätkä"
« : 30.08.2020, 20:34:20 »
Hellurei!
Availlaas tännekin osioon uusi topicci.
Tämmöinen -95 vuotinen pätkä toimitti kakkosauton virkaa meillä vuoden verran. Enää ei tullut tarvetta kahdelle käyttöautolle ja Ärräkin valmistui niin tämä jäi vähän niinkuin ylimääräiseksi. Poiskaan en halunnut myydä kun on ollut sen verran hauska auto ajaa. Auto oli ostohetkellä täysin vakio, sivuputkea lukuunottamatta joka on tosin jo hävitetty onneksi.

Tästä nyt otsikon mukaisesti aletaan rakentelemaan jonkinlaista ratapäiväautoa, ehkä myöhemminkin johonkin luokkaan sopivaksi. Time Attack ollut ammattikoulusta asti mieluinen laji seurata, että ei sitä tiedä vielä jos joku päivä Club luokasta aloittelisi! Mikään hoppu tämän auton kanssa ei tule olemaan, pikkuhiljaa parannellaan, testataan, parannellaan ja taas testataan. Pienellä budjetilla mennään, itse tehdään ja sillä rahalla mitä palkasta pystyy säästämään. Katsotaan siis mitä tästä pidemmällä tähtäimellä tulee! Mitään älyttömiä tehoja tästä ei lähdetä ottamaan, lastu olisi ajatuksissa alkuun laittaa muiden jo tehtyjen asioiden lisäksi. Ajettavuus edellä mennään.
Tänne sitten aina päivittelen sitä mukaa, että mitä osia on hankittu ja mitä on tehty autoon!

Projektin kaikki kuvat löytyvät osoitteesta viiskasi.kuvat.fi

Tehdyt muutokset ja korjaukset

-R- etupuskin
-XC maski
-Maxspeedingrods coiloverit + HD takayläpäät
-DIY 3" Downpipe + DO88 kisakatti, loppupää 2.5" kahdella vaimentimella (ratasetup)
-Uudenmallin takavalot
-Vparts vaihdevälin lyhennin
-ARX- mokkaratti + Luisin adapteri
-Takapenkit ja lattiaverhoilut poistettu
-DIY Cold air intake
-Sparco Sprint kupit
-Sparco siniset 4-pistevyöt
-Sabelt penkin kiinnikkeet
-KL-Racing 60mm ahtocooleri
-Etupään puslat vaihdettu urtseihin
-Etujarruille ilmakanavat
-Apurungon puslien jäykistepalat
-Kannentiiviste + kaikki stefat uusittu
-Nostajat vaihdettu
-Termostaatti uusittu
-DIY 3" intake kit ja lämpöpelti
-"BTCC" teippaus
-BC Racing etujouset koossa, 62-180-9kg
-Maxspeed takajouset koossa, 70-220-7kg
-Volvo OEM poikkituki edessä
-Raidetangon ulkopäät
-RRS 2kg sammutin
-302mm bolt-on jarrupäivitys Zimmermanin levyillä
-EBC Yellowstuffit edessä
-RBF 600 jarrunesteet
-Federal RS-RR semi slicks koossa 215/40 R17

Hankitut osat

-
-

Hankittavat osat/tehtävät osat


-Taka-akseli + kaikki hilppeet
-Öljynlämpömittari
-Laajakaista lambda
-Takasiipi
-Takapoikkituki
-Etusplitterin teko
-Flektin pakko-ohjaus


Varmasti jotain unohtuikin, mutta lisäillään sitten jälkeenpäin. Loppuun pari kuvaa  :)







« Viimeksi muokattu: 10.01.2022, 22:28:42 kirjoittanut Viizkasi »
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #1 : 30.08.2020, 20:43:30 »
Tää menee ehdottomasti seurantaan 8)

Lainaus
Mitään älyttömiä tehoja tästä ei lähdetä ottamaan, lastu olisi ajatuksissa alkuun laittaa muiden jo tehtyjen asioiden lisäksi. Ajettavuus edellä mennään.
Tää kuulostaa hyvältä.
Mitä sitä turhaan ajettavuutta pilaamaan mielettömillä tehoilla.. laaja vetoalue vaan, niin toimii.
 Taitaa tuossa ~vakio kunnossakin olla ihan kohtuullisesti tehoja ratapäiviä varten, kun ei mikään mahdottoman painava auto ole pienen karsinnan jälkeen.

Time attack on tosiaan mielenkiintoinen sarja, varsinkin kun ei ole kovin tarkkaan määritelty mitä autolle saa tehdä / ei saa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #2 : 30.08.2020, 20:59:27 »
Tää menee ehdottomasti seurantaan 8)
Tää kuulostaa hyvältä.
Mitä sitä turhaan ajettavuutta pilaamaan mielettömillä tehoilla.. laaja vetoalue vaan, niin toimii.
 Taitaa tuossa ~vakio kunnossakin olla ihan kohtuullisesti tehoja ratapäiviä varten, kun ei mikään mahdottoman painava auto ole pienen karsinnan jälkeen.

Time attack on tosiaan mielenkiintoinen sarja, varsinkin kun ei ole kovin tarkkaan määritelty mitä autolle saa tehdä / ei saa.

Parin viikon päästä näillä näkymin käydään radalla testaamassa tällä kokoonpanolla. Saa alkuun vähän osviittaa siitä että miten kulkee ja mitä kannattais seuraavaksi lähteä parantamaan  ;D
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #3 : 30.08.2020, 21:18:38 »
Rata854 kiinnostaa joten seurantaan menee  :)

Turbolle isompi imuputki ei oo myöskään huono päivitys.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #4 : 30.08.2020, 21:26:18 »
Rata854 kiinnostaa joten seurantaan menee  :)

Turbolle isompi imuputki ei oo myöskään huono päivitys.

Lisätääs listaan  ;D
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2375
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #5 : 30.08.2020, 21:44:00 »
Jääkö tämä kilpien väliin?
Kiinnostava tapaus
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #6 : 30.08.2020, 23:39:55 »
Jääkö tämä kilpien väliin?
Kiinnostava tapaus

Se tässä on itsellekin vähän kysymysmerkki. Jos tuohon Club luokkaan meinaa mennä aloittelemaan niin siinä auton oltava katsastettu tai katsastettavissa. Näin olen ymmärtänyt, joku voi korjata jos olen väärässä.
Mutta itse haluaisin ajella myös välillä kadulla, käydä tapahtumissa ja miiteissä yms, että sen puolesta haluaisin ainakin kilvissä pitää. Vaikka se vaatisikin vähän osien vaihtoa leimalle  ;D
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #7 : 12.09.2020, 18:02:35 »
Tällä viikolla tähän hitsailin vielä yhden vaimentimen lisäksi. Ääni muuttui vähän tasaisemmaksi kun yhdellä vaimentimella oli aika repivä. Josko se menis alle 95db tällä kombolla. Nyt on siis koko putkisto omaa kädenjälkeä turbolta taakse asti.  ;)
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #8 : 20.09.2020, 20:59:12 »
Pyörähdettiin tuossa myöhäisen kesälomaviikon lopussa (18.9) perjantaina kaverin kanssa Ahvenistolla ajamassa ensimmäiset testit tällä laitteella! Vähän meinasi kiire tulla kun edellisenä iltana oltiin vielä XCn perävaunun sähköjä korjailemassa, että saadaan auto vedettyä trailerilla radalle. Kaikesta huolimatta sinne päästiin, hauskaa oli, auto pelitti hienosti ja ehjänä tuli kalusto kuin miehetkin kotiin.
Auton ajettavuus oli tällä alustalla erittäin positiivinen yllätys, hiukan epävakautta havaittavissa kovissa jarrutuksissa mutta ajotuntuma silti hyvä. Jäykemmät ja lyhyemmät jouset tarvinee hankkia talven aikana. Lähemmäs maata tätä kyllä pitäisi vielä saada.
Vähän mietinnässä jos siirtyisi 16" vannekokoon. Tulevat jarrut mahtuvat niihin hyvin ja semislicksit vielä mukavan hintaisia siinä koossa.
Äänimittus oli myös positiivinen yllätys. 86db tuli @4500rpm. Tämä vaimenninkombo tällä hetkellä loistava, ääntää lähtee kivasti ja silti rajoissa.
Katsotaan mitä talvi tuo tullessaan tämän kanssa. Kohta laitan auton seisontaan, ellei vielä innostuta radalla käymään tänä vuonna!  :)






XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #9 : 27.09.2020, 21:27:54 »
Nyt olis penkkien ensimmäinen kiinnitysrauta tehtynä ja sitä myöden kiinnitettynä! Viitisen tuntia hitsaamista, mittaamista, poraamista ja 2 metriä lattarautaa myöhemmin niistä tuli oikein pätevät ja tukevat. Yhdelle lisäkiinnityspultille poraan vielä reiän tuon vasemman puoleisen raudan päähän. Rauta on tehty alkuperäisille penkin kiinnityspulttien kohdalle, eli tähän voi vielä normi jakkarat laittaa jos tarvitsee. Mitään peruuttamatonta ei ole tehty.

Kiinnike on mallia kiinteä että penkkiä ei liikutella muutakuin korkeussuunnassa, parempi niin kun on kuitenkin kiinteät vyöt. Lannevyön kiinnityspisteet ovat tällä hetkellä penkin taaimmaisten pulttien alla kiinnitettynä. Ne siirretään vielä sitten kun kaaret löytää paikkansa. Hartiavyöt ovat kiinni alkuperäisten takavöiden kiinnityspisteiden kohdalla hattuhyllyllä. Sattui linja osumaan juuri sopivasti suoraan penkin läpiviennistä. Tämäkin kiinnityspiste saatta tulla vielä muuttumaan myöhemmin.

Seuraavana olis sitten ohjelmassa tehdä repsikan puolelle sama homma. Vöiden kiinnityspisteet pitää sillä puolella miettiä uusiksi, mutta muuten sama juttu.




Pitkään varastossa lojunut KL Racingin 60mm cooleri löysi myöskin paikkansa pätkän keulilta. Pienet spaceri piti laittaa jäähdyttimen ja coolerin väliin ettei hinkkaa toisiinsa. Muuten ei ollut sovituksessa ongelmaa.
Pienen eron hanuridynolla ehkä huomaa tuon isomman kanssa. Herää ihan inansa myöhemmin mutta vääntää paremmin kun saa painetta kerättyä. Stabiilia 0.6baria puskee nyt täyskaasu kiihdytyksessä.

XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #10 : 28.09.2020, 09:52:55 »
Asiallinen tuo penkin rauta, millainen vyökiinitys?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #11 : 28.09.2020, 19:35:11 »
Asiallinen tuo penkin rauta, millainen vyökiinitys?

Siitä tuli ihan pätevän oloinen. Olkavyöt on nyt hattuhyllyn alkuperäisissä kiinnityspisteissä vöiden omilla kiinnikelevyillä ja pulteilla. Lannevyöt penkin takarautojen pulttien alla. Ne tarvii vielä muuttaa eri kohtaan, mutta ajavat nyt asiansa vielä siellä  ;D
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #12 : 10.10.2020, 11:56:18 »
Perjantain myöhäisiltana pajottelin tuon apparin penkin kiinni. Tämä rauta valmistui vähän nopeammin kun nyt tiesi mitä teki. Mitat ovat samat mitä kuskin puolella, mutta peilikuvana. Vöitä en laittanut vielä kiinni kun tarvitsee vahvikelaput tilailla kiinnityskohtiin.

XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #13 : 18.10.2020, 19:29:51 »
Syksy tulee kovaa kyytiä ja sitä myöden tämäkin on nyt seisonnassa.
Joka viikko koitan jotain saada aikaiseksi tämän kanssa että tulee jotain valmistakin. Tällä viikolla tilasin purkurilta laturin kun vanhassa äänti laakeri aika ikävästi. Tuurilla löytyi ajamaton Boschilainen laturi hyvään hintaan. Loppuviikosta sen pääsikin jo asentelemaan. Toinen taittorulla tarvitsisi vielä vaihtaa mutta sitä ei tähän hätään löytynyt. Hiljeni kyllä kummasti ylimääräiset äänet



Vpartsilta tilasin testiin kanssa etualatukivarsiin jäykemmät puslat. Mitään kokemusta ei ole niistä itsellä mutta luulisi ajavan asiansa. Jarruille olis kanssa jo jäähdytys suunniteltuna, enää puuttuu vaan tavara millä tehdä. Niistä lisää myöhemmin
Turvakaarista pistin kanssa kyselyä ja kustannusarviota Sevenmods nimiselle pajalle. Jos jollain on kokemusta kyseisestä liikkestä niin saapi kertoa! Asiallinen kuva jäi ainakin nettisivujen periaatteella.

XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Viiskasi Garage // 854 T-5 "Racecar"
« Vastaus #14 : 26.10.2020, 22:52:53 »
Nyt olis jarruille pieni lisäjäähdytys tehtynä. Motonetistä edullista ja varmasti kevyttä alumiiniletkua ;D
Pakoputkiklemmarilla on tuettuna nyt yhdestä kohtaa apurunkoon kiinni ja viimeisestä kuvasta poiketen myös letkun ympärys liimattu sisälokasuojaan kiinni tuulilasiliimalla. Puskurin päähän tarvitsee vielä kehitellä kunnon sovite sisäpuolella että on sitten ilmatiivis. Maalaan putket vielä sen jälkeen kun saan ne lopullisesti sovitettua paikoilleen. Toiselle puolelle tarvitsisi tehdä sitten vielä samanmoinen homma.

Isommat jarrusatulan kannakkeet on jo hommattuna. Talven aikana ostan niille vielä levyt ja EBC:n palat niin saa ensi keväänä asennella paikoilleen.

XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron