Race.fi  Puotilan autokorjaamo

#740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo

  • 128 Vastauksia
  • 48796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Kai tästä tulevasta HönsäD laitteesta voi pari sanaa tännekin laittaa. Pitäs täs talvella alotella. Sinällään ei mitään ihmeellistä; piti ostaa halpa takaveto missä on iso konehuone. Onneksi sitten löytyi 740 mistä oli tekniikka porsinut. Roskat jäi myyjän tontille ja tyhjän konehuoneen kanssa 740 trailerille. Sinne sit tulee LS pata. Melko mielikuvituksetonta ja nähtyä, mut nyt ei kiinnosta keksiä mitään uutta.

Tosta foto, ku ei oo tullu parempia otettua https://www.instagram.com/p/CDHPEUYhodk/

Millä öljypohjalla muut ovat toteuttaneet näitä 740/940 LS-swappeja? Sillei ettei tulipeltiä tarvi puukottaa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2024, 14:54:35 kirjoittanut Keme »
!

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: #740LS
« Vastaus #1 : 24.09.2020, 16:26:50 »
Kuullostaa nätiltä! Millane LS moottori on tulossa ja tuleeko ihan vakiona? Millä laatikolla?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: #740LS
« Vastaus #2 : 24.09.2020, 21:28:55 »
Mielenkiinnolla jään seuraamaan. Ennakkoluulotonta tekemistä ei täällä liiaksi ole.

Tuleeko pakokaasuahtimella?

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: #740LS
« Vastaus #3 : 25.09.2020, 12:46:49 »
Millane LS moottori on tulossa ja tuleeko ihan vakiona? Millä laatikolla?
Kellari on vielä vähän auki. Vaihtoehtoina on 5.3, 5.7 tai 6.0 lohko. Nokkahan tommoseen on pakko vaihtaa, kun sieltä saa niin helposti vähän lisää ugaa. Todennäköisesti kansiakin on pakko vähän sörssäillä, kun ne on vakiona niin kamalan näköstä paskaa. Eikä ne voi vakiosta huonontua, vaikka kannen kaivamistyökaluina olisi vain taltta ja vasara. Askiksi tulee GS5-39DZ.

Tuleeko pakokaasuahtimella?
Tää on jännä kysymys, kun kaikki aina kysyy samaa :D Turbo ois hyvä, mut pakko tossa on oikaista ja turattava eka vaparina nippuun. Holsetti ois hyllyssä, mut remmikin ois kiva.

Mut vaikeasti hengittävänä alkuun https://www.instagram.com/p/B2v6jxYBmMV/
« Viimeksi muokattu: 24.11.2020, 21:33:52 kirjoittanut Keme »
!

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: #740LS
« Vastaus #4 : 04.10.2020, 20:09:30 »
Näkyy se pata sit mahtuvan konepellin alle.
https://www.instagram.com/p/CF6rUMmBw12/

Oli ihan OK pakosarja-aihiot tuli ostettua www.v8only.com . Kuskinpuoli vähä ahas ja apparinpuoli aika hleppo. Rälläkällä ja Kempillä siitä selvis.
https://www.instagram.com/p/CGaTRWQhfr4/

Valmiit pakosarjat. Vähä joutu vielä muuttaa askin kannaketta, et saa muljautettua kuskinpuolen putken apparin puolelle.
https://www.instagram.com/p/CGSlFjzBHLq/

Konehuoneessa näkys kaikki mahtuvan paikoilleen melko vaivattomasti. Ei tonne kyl juur ton enempää ryönää tulekkaan. Näyttää kyl kuvassa valmiimmalta mitä on.
https://www.instagram.com/p/CGsPtS2hyp0/

Putket valmiit. 2.5" pökäleet yksillä vaimentimilla. Iha OK vaikutti mahtuvan vaimentimet toho taka-akselin etupuolelle. Saapahan sit tehtyä jotain juttuja akselin takapuolelle, jos äänissä on jotakin häiritsevää.
https://www.instagram.com/p/CHSvCSxBZPK/

Vanhat puslat poltettu tukivarsista pois ja urtsia tilalle. Noi taka-alatukivarsien etupuslat vaikuttaa vaan vähän epäilyttäviltä, kun alkuperäisiä poltellessa sieltä tippu pois vähän pallonivelen tyyppiset kuulat. Toi PU-pusla ei paljoo salli liikettä pituusakselinsa suhteen ni jännä nähä miten noi sit toimii.

https://www.instagram.com/p/CHVIaefhuG0/
https://www.instagram.com/p/CHdmtpcBzxH/

Tuli sit uudet tolpatkin. Tippu noilla sit yhteensä 10kg painoa pois keulalta. Hyvä juttu. Eteen 8kg jouset ja taakse 6kg. Taakse kyl kuuluisi rakentaa kunnolliset coilit, niin saisi valita ihan vapaasti jousen ja iskarikin toimisi paremmin. Ehkä sit joskus myöhemmin.
https://www.instagram.com/p/CHnVDHHh9L0/

Takahäkkyrään vähän vahvistusta. Josko se pysys talven ajan nipussa. Useampikin tossa jo tuumaili, että vahvistuksista riippumatta toi rimpula pyörähtää ryttyyn kesällä "samantien kun on pitoa". Katsotaan mitä tapahtuu.
https://www.instagram.com/p/CHu9kfKlXP6/

IG storyssä öljypohjien sovittelusta, koneenkorvien touhustelusta, vaihteiston takatuen neppailua, pakosarjojen rakentelua, pakoputkien rakentelua, puslajumppailua, alustan kasaamista
« Viimeksi muokattu: 24.11.2020, 21:59:41 kirjoittanut Keme »
!

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: #740LS
« Vastaus #5 : 24.11.2020, 22:04:39 »
Jatketaan yksinpuhelua ostoilmolla:
Ostan remmiahtimen tai mieluusti remmiahtimen + asennussarjan LS koneesen. Joko LS tai truck koneen apulaitteille.

« Viimeksi muokattu: 18.12.2020, 22:03:12 kirjoittanut Keme »
!

Poissa whiskeybob

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: #740LS
« Vastaus #6 : 24.11.2020, 22:13:02 »
Tuosta takahäkkyrän kestävyydestä tai hyvistä vaihtoehtoisista ratkaisuista olisi kiva kuulla lisää. Ajattelin hitsata omani samaan tapaan kasaan levyosia lisäämällä ja vaihtaa nuo peltirungon sisällä olevat tukivarret uniball-nivelillä varustettuihin cromoputkiin.

Minulla on rakenteilla 740, jossa moottorina M54B30 ja Eaton TVS 1900 ahtimena, vakiona tuo ei varmasti kestä. Mikäli hyviä vinkkejä toimivista vahvistuskeinoista tai kokonaan vaihtoehtoisista rakenteista, joilla perän toimivuus ei mene aivan luokattomaksi niin nyt olisi talvella aikaa toteuttaa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: #740LS
« Vastaus #7 : 24.11.2020, 22:27:03 »
Tekee jigin tuosta takahäkkyrästä ja kokonaan uus teräsputkesta, uniball nivelillä.
Väliin toki vahvistuslevy tai putkista tekee jonkunlaisen ristikon.

Näin ainakin ite lähestyisin tuota 'ongelmaa.'

Voi tehdä cromoputkesta tai saumattomasta teräsputkesta (tulee vaan painavampi), maku- ja raha-asia taitaa enemmän olla. Rakenteella on loppujen lopuksi kuitenkin suurempi merkitys.
Joku voi toki tehdä vaikka köykämiinistä tuon. :P

Se on kuin tehty tuo Volvon konehuone V8 moottorille.
Niin luontevasti istuu.. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa whiskeybob

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: #740LS
« Vastaus #8 : 24.11.2020, 22:29:41 »
Tuo vanha jigiksi ja sen avulla teräsputkirakenne tuntuu hyvältä idealta. Täytyypä tutkia kun nostan vanhan taka-akselin ja tuon häkkyrän uuden taka-akselin viereen.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: #740LS
« Vastaus #9 : 25.11.2020, 08:40:53 »
Itsellä ollut tämä paikallaan jo viisi vuotta ilman ongelmia.

http://www.retroturbo.com/?product=volvo-740-940-reinforced-rear-subframe#!prettyPhoto
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: #740LS
« Vastaus #10 : 28.11.2020, 22:34:48 »
Kytkimeksi SRE765 massalevyllä ja askiksi GS5-39DZ. Kytkinhaarukan muovinen vastatappi oli hävinny, ni vetäsin siihen M10 jengan ja liimasin siihen pultin. Kytkinhaarukka sit nippusiteillä kiinni pulttiin. 
https://www.instagram.com/p/CIGK1C2Bh-k/

Automaattisifterin tilalle swagierin kepakko. Polkimet vaatii vähä juttui, ku eihä tos automaatin korissa oo tarpeeks pedaaleja. Eihä se kyl oo kummonenkaa homma; kytkinpolkimelle tais tulla auton mukana joku aihio, jarruapedaalia vähä kaventaa ja sit kaasuks vaihtaa sähkösen polkimen ku alkuperänen kaasuvaijeri o liia lyhyt.
https://www.instagram.com/p/CH8STyAha01/

Kone ja aski takas paikoillaan. Eiköhän se tänä vuonna käy.
https://www.instagram.com/p/CITqc_uhEt5/

Johtosarja vedelty konehuoneessa oikeille suunnille. Pätkii vaa oikeeseen mittaan ja pistää liittimet päihin, ni se o siin.
https://www.instagram.com/p/CIYYjINhY5r/

Pizzalaatikkoon piirrelty i/o muistiinpanot ja piuhat pätkitty oikeeseen mittaa.
https://www.instagram.com/p/CIi9xYLhcg5/

Tarvi sit vielä kuitenkin palata pakosarjojen pariin, kun unohdin niistä joustot. Kuskin satsista tuli kyl söpö. Vähä piti vielä kopsauttaa lisää tilaa rattiakselille, ni nyo hyvä. Vänkyrä sopii paikoilleen ilman temppuiluja ja eiköhän sieltä pakokaasukin löydä tiensä pihalle. Mint.
https://www.instagram.com/p/CJBNpBHB1_f/

Joutessaan tuli puntaroitua rauta- ja alulohko. Ei ihme, et rautalohkon nostelu on epämiellyttävämpää, kun se painaa 46kg enemmän.
https://www.instagram.com/p/CJHHw9hBaty/
« Viimeksi muokattu: 23.12.2020, 09:01:04 kirjoittanut Keme »
!

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: #740LS
« Vastaus #11 : 23.12.2020, 10:54:21 »
Onhan siinä reilu painoero pataraudassa ja köykämiinissä. Onkos noissa sitten muuta eroa, kuin materiaali? Tehonkesto? Löytykö jo sopiva ahdin?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: #740LS
« Vastaus #12 : 23.12.2020, 23:42:21 »
Onhan siinä reilu painoero pataraudassa ja köykämiinissä. Onkos noissa sitten muuta eroa, kuin materiaali? Tehonkesto? Löytykö jo sopiva ahdin?
Eihän alu- ja rautalohkolla ole muita eroja kuin materiaali. Kaikki muu siinä ympärillä on samaa. Alulohkoissa on eroja sylinteriputkien vahvuuksissa. Alkupään LS1 lohkot ovat paskimpia, kun ne on valmistettu jotenkin hassusti. Ne taitaa kestää just hoonauksen, mut loppupään LS1 lohkot kestää jo inasen poraamistakin. 5.3 alulohkot taasen on paksummilla putkilla ja sitä myöten ehkä parempia. GEN4 alulohkot on sitten vielä aavistuksen kestävämmillä kiertokangilla. Saatavuus ja hintakin suosii 5.3 koneita.
Rautalohko kestää toki enemmän voimaa, mutta eiköhän alulohkokin kestä ihan tarpeeksi. Sitä en tiedä mikä alulohkosta pettää ensimmäisenä. Uskon, tai ainakin toivon, ettei mun käytössä löydy tota rajaa, kun en ole hakemassa mitään oikeita tehojakaan. Yks ehta paskaHolsetti löyty, mut noita HX50 kokoluokan potkureita onkin kokoajan myynnissä nollarahalla. Suurempi yllätys oli, et tais löytyä vielä Procharger, vaikka pistin ostoilmon puolivitsillä. Pitää kattoo mitä noista ny sit saa aikaseks ja millä aikataululla. On se keskikokonen ihme, jos vuoden sisään on painetta LS imukanavassa.

Herjalla vähän lisää puntarointia.
https://www.instagram.com/p/CJN6HUth11K/

Ylä- ja alavesiputket heftissä. Piti vähän mutkitella ylävesiputken kanssa, et saa vedettyä edes semi-fiksusti putken kaasuläpän ja ilmanputsarin välille. Lämppärin vesiputkille tarvii keksiä joku reitti ja näillä näkymin ne tarvii muljauttaa syylärin etupuolelta, mutta se nyt ei ole ongelma.
https://www.instagram.com/p/CJgpSXMBWZ7/

Taas näyttää vähän valmiimmalta. Pari liitintä vielä johtosarjaan, öljyt koneeseen ja pata käyntiin. Paperilla ei kovinkaan kummonen homma :D
https://www.instagram.com/p/CJtZqE5BBj7/

Jotenki tolkuttoman hidasta tää johtojen kanssa touhustelu, ku niitä tulee tehtyä niin harvoin. Eipä tosta onneks enää puutu kuin vedenpaineanturin, kaasupolkimen, kaasuläpän ja flektien kytkentä. Sit vois koittaaki jo starttailla.
https://www.instagram.com/p/CJ3p657BKOd/

Polkimiin vähä justeerausta, kun automaattikorissa ei ollut alunperin kytkinpoljinta. Osittain hieman harmitti, et toi poljinhäkkyrä on alumiinia. Jotenkin turhan oloinen painonsäästöpaikka. Kytkinpoljinta joutunee vielä hieman kaventamaan :D
https://www.instagram.com/p/CKhTr1dB2-_/?igshid=1qo1c1oe3v6x3
« Viimeksi muokattu: 26.01.2021, 23:27:20 kirjoittanut Keme »
!

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: #740LS
« Vastaus #13 : 27.01.2021, 11:37:18 »
Mistä saa 740 vertailulaput muutoskatsastukseen?
!

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2377
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: #740LS
« Vastaus #14 : 27.01.2021, 16:51:41 »
Minä oon tehny itse ihan vaan paperille vertailun jossa kohdeauto, vertailuauto (mallisarjan tehokkain) ja ns. luovuttaja-auto. Seiskassa periaatteessa kaasuiskarit ja paksut vakaajat kun on niin vastaa mallisarjan tehokkainta. Turboja kun on saanut pienemmilläkin jarruilla ja perästä ne nyt eivät erota onko se 1030 vai 1031.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron