Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Kaksnelikantti96 - 24.06.2015, 02:28:42

Otsikko: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 24.06.2015, 02:28:42
En nopeasti löytänyt vastaavaa ketjua niin aloitin uuden.
Eli ongelmana on että vapari vinokonetta on viritetty ja LH 2.4 ei pysy matkassa.
Koneessa on portattu 530 kansi jota laskettu 1.5mm
Venat ja seetit koneistettu
D nokka (nosto 11.2mm)
Peltisarja 2.5 tuuman putkella
Puolikaasulla vetää komeesti mutta täyskaasulla soppa loppuu.
Pystyykö tota rusikua jotenkin "huijaamaan" antamaan lisää soppaa? (3 tuumanen IMM?) vai tarvisiko lastua tms?
En viittis vapariin mitään säädettävää boxia laittaa niin tuli idea että laittas kaasarit.
Kysymys kuuluukin että toimiiko vakio sytkäboksilla toi mosa vaikka löis kaasarit kiinni vai tarviiko EZK jotain tietoa LH boxilta?
Jotain tolle täytyy kyllä tehdä eli kaikki ideat viisaammilta on tervettulleita! :)

Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: estate - 24.06.2015, 08:25:37
Koska autosi on ruiskulla se luultavasti on vähäpäästöinen ja jos kilvissä niin kaasareilla ei tule menemään läpi katsastuksesta.
Sitä LH:takin pystyy säätämään. Nimimerkki Mikan ja muutama muukin on noita säädellyt, tosin lähinnä turbojen bokseja viri- tai viinakäytölle, mutta luulisin onnistuvan vaparinkin säätämisen. Lambdan ja/tai lämpöanturin signaalia huijaamalla noita on joskus laitettu käymään rikkaammalla, ei kovin hyvä konsti koska alakierroksilla tahtoo sitten käydä turhankin rikkaalla ja täyskaasulla lambda ei ohjaa ruiskutusta vaan mennään boksin kartoilla.
Tuplakaasareiden ja imusarjan hinnalla saa sitten esim. MegaSquirtin, anturit jne autossa on jo valmiina, kaasuläppäanturi pitää vaihtaa toisenmalliseen.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 24.06.2015, 09:13:07
Kiitos infosta!:)
Juu tuon katsastus ongelman tiesinkin ja se jo vähän sai miettimään onko kaasarissa järkeä :/
Mutta asiaan miten niitä antureita pystyy huijaamaan? En oikeen ole perillä miten tuo ruisku pelittää että en ilman tarkkoja ohjeita uskaltaisi räpeltää.
Mitkäs säädettävät boxit olis sitten hyviä mitkä pystys suht helposti muokkaamaan?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: jogiin - 24.06.2015, 16:39:54
jos sattuu nurkista löytymään pykälää isommat ruutat nii kokeile niillä?
Mulla oli re85 240 pelkillä suuttimilla saatu "toimimaan"
530 josta 1,5mm otettu ja A nokka loput oli vakiota suuttimia lukuun ottamatta...
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Ari E - 24.06.2015, 16:53:26
pikkusen isommat suuttimet ja FB:n ecu vois toimia ensihätään, jos et lastuun panosta. Isommat suuttimet ja lastun ajatus se parempi keino.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 24.06.2015, 17:01:23
Oletko varma ettei ala nakuttamaan?? Kuitenkin 1,5mm laskettu 530 menee jo yli 10:1 rutuille...

Täällä B230FB jossa 1,6mm laskettu (531) kansi, vx3 (kannen madalluksen vuoksi 3° myöhäisellä eli vastaa VX:ää), seetit kohdistettu kanaviin ja kaikki muu vakiota. Ei rötää eikä röpötä kierrosvälillä 850-6000rpm.

Väittäisin että moottorisi nakuttaa ja tällöin jos EZK:n nakutusmyöhäkkö ei riitä, antaa LH nakurikastuksen (suuttimet selälleen).

Yleismittarilla saa nakutuksen selville, mutta en pirulainen just nyt muista mitä piuhaa piti mitata.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 24.06.2015, 17:29:42
En nopeasti löytänyt vastaavaa ketjua niin aloitin uuden.
Eli ongelmana on että vapari vinokonetta on viritetty ja LH 2.4 ei pysy matkassa.
Koneessa on portattu 530 kansi jota laskettu 1.5mm
Venat ja seetit koneistettu
D nokka (nosto 11.2mm)
Peltisarja 2.5 tuuman putkella
Puolikaasulla vetää komeesti mutta täyskaasulla soppa loppuu.
Pystyykö tota rusikua jotenkin "huijaamaan" antamaan lisää soppaa? (3 tuumanen IMM?) vai tarvisiko lastua tms?
En viittis vapariin mitään säädettävää boxia laittaa niin tuli idea että laittas kaasarit.
Kysymys kuuluukin että toimiiko vakio sytkäboksilla toi mosa vaikka löis kaasarit kiinni vai tarviiko EZK jotain tietoa LH boxilta?
Jotain tolle täytyy kyllä tehdä eli kaikki ideat viisaammilta on tervettulleita! :)

Josko ensin saisi tiedot siitä, mikä se moottori on B200F vai 230F.tms. Se nokka akseli nyt ei ole kovin kummoinen vielä eli harvinaisempi B21E,n keppi. Puristus-suhde ei ole ongelma jos se ei nouse yli 11:1. Se kansityö ja porttaus on myös sellainen juttu mikä vaikuttaa sen moottorin toimintaan oleellisesti. Eli mitään tietoa virtauksista ym ei ilmeisesti ole tai tietoa tekijästä. :(

Se peltisarja on toinen asia. Vinokoneen uudempi 80> sarja riittää n. 160bhp asti joten sen alle peltisarja on vain kosmetiikkaa. Putkisto on myös oleellinen asia. Onko laitetta ajettu penkissä?

Kovin iso viritysaste ei ilmeisesti ole jos venttiilikoot ovat vakiot, eikä edes pakopuolta ole suurennettu siitä 35mm.sta. Se toimii tehokkaasti jarruna tehoille vakiona.

Se ruiskun boxin  numero ja suuttimet saattavat tietysti olla jarruna. Tai sitten pumppu on yksinkertaisesti kulunut/pieni. kannattaa nyt tutkia kaikki nämä normitarkastuksessa katsottavat jutut ensin, niin voi tarkemmin päätellä mistä kiikastaa.


JK: Tuo "slerban" mainitsema asia on myös huomionarvoinen, riippuen juuri siitä mitä kamaa sinulla on siellä ohjauspuolella. Sitä korkeiden kierrosten nakutustakaan ei kuule korvalla mutta anturit ja ohjaus hoitavat sen, jos ne on muutettu sopivaksi moottorille. Sinuna en kovin paljon kokeilisi vedätystä laitteella ennen kuin on varmistettu osien sopivuus keskenään. Detonaatio rikkoo kyllä sitten ensin kannen  entiseksi,  joten mitään riskejä ei kannata ottaa
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 24.06.2015, 18:13:14
Kato kato hommahan rupeaa vähän valottumaan:)
Jees elikkä koneena on tuo b230f ja kannen porttaukset on tehty virtauspenkissä (lahden kansityö teki kaikki kansi hommat) venat on vakiot mutta pakopuolta oli mielestäni nostettu vähän porttauksen yhteydessä.
Eli rupean nyt sitten selvittämään nakuttaako kone ettei tule vaurioita.
Miten nakutuksen pystyy kierroksilla toteamaan?
Penkissä ei tosiaan ole laulatettu koska ei oikein oo tiedossa kuka pystyisi LH:lle tekemään sielä mitään säätötoimenpiteitä:/
Mutta siis miten saan nakutuksen pois jos sitä sitten esiintyy? Auttaako jos siirtää perusennakkoa myöhemmälle?
Ja bensapuolesta vielä että pumppu on vaihdettu uuteen että soppaa pitäisi kyllä tulla
Kiitos jo tässäkohtaa avusta :) :hello:
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 24.06.2015, 22:12:52
Löysin foorumin syövereistä ohjeet miten nakuanturia pystyy seuraamaan eli LHn 28 pinnistä kun mittasin virtaa niin ajossa tulee 7.3v sama tyhjäkäynnillä kokeilin myös kiihdyttää "urkuauki" niin samat lukemat  ::) eli eikös homman pitäisi rokata silloin ihan ok?
Miikanin ohjeissa luki että 6-7v eli osuu ainakin aika lähelle.
ajattelin nyt ihan ensin kokeilla niitä suuttimia eli mitkäs sinne kannattaa ruuvata?
Olisko turbomallin vihreät suuttimet hyvä vaihtoehto? 
Kertokaa ihmeessä mitä ootte omiin mosiinne ruuvannu niin rupean ihmettelemään mitä kiinnitän! :)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: TVS - 25.06.2015, 18:21:14
Voit kokeilla noin 15-25% alkuperäistä isompia suuttimia, mutta toisaalta FB boksi niiden kylkeen olisi aika komia vaihtoehto. IMM ei tartte vaparissa koskea jos et ajatellut yli 200hp unelmoivasi (tai vaikka unelmoisitkin, sitä tuskin vaparina saavutetaan tällaisia kysymyksiä pohdittaessa). Jos onnistut löytämään jostakin B200ET 2.5bar bensanpainennsäätimen niin veikkaan että oranssit T5:sen 270cc suuttimet vois olla aika lähellä, jos löytyis valmiiks noin 240cc sumut niin lottoisin että alueella ollaan. En tiedä oisko loppupään tinakutosissa aika lähelle valmiiksi oikeenkokoset?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 26.06.2015, 01:42:14
Tämä selvä
Kuinkas bolt on homma tuo T5 suutinten asennus on (johdotus yms)?  Purkaamolta sellaset sattus löytymään niin voisin käydä noutamassa :)
Miktä laatikkoa tarkoitatte tuolla FB boksilla? (Anteeksi tyhmyyteni)
Ja tosiaan mitään varsinaista tehotavoitetta ei ole kunhan tykkään rakentaa ja oppia samalla :) otetaan nyt niin paljon irti kun lompakko/tieto-taito antaa myöden.
Sellanen kysymys vielä heräsi vaikka vähän ohi aiheesta meneekin että olisko fiksua hommata joku toinen nokka? Ja mikä olisi hyvä?
Muuten alkaa olemaan aika selvä homma kiitos paljon neuvoista ELK
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.06.2015, 06:08:06
FB:n boksilla tarkoitetaan B230FB:n LH:n ecua. Viissaammat voisivat valaista mita eroa on FB:n ja F:n bokseissa, mutta tehoahan B230FB:ssä on 130hp vakiona kun B230F:ssä taisi olla 115.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 26.06.2015, 07:36:15
Tämä selvä
Kuinkas bolt on homma tuo T5 suutinten asennus on (johdotus yms)?  Purkaamolta sellaset sattus löytymään niin voisin käydä noutamassa :)
Miktä laatikkoa tarkoitatte tuolla FB boksilla? (Anteeksi tyhmyyteni)
Ja tosiaan mitään varsinaista tehotavoitetta ei ole kunhan tykkään rakentaa ja oppia samalla :) otetaan nyt niin paljon irti kun lompakko/tieto-taito antaa myöden.
Sellanen kysymys vielä heräsi vaikka vähän ohi aiheesta meneekin että olisko fiksua hommata joku toinen nokka? Ja mikä olisi hyvä?
Muuten alkaa olemaan aika selvä homma kiitos paljon neuvoista ELK

Niin FB.n kamat ovat aivan ok tuolle D  nokalle  FB käyttää VX.ää joka on nimensä mukaan V.n imupuolen ja X.n pakopuolen yhdistelmä. Täältä pitäisi jostain löytyä nokkataulukko Vinokoneen nokille niin siitä saisit paremman käsityksen näiden arvoista . Näistä kovempia vaihtoehtoja löytyy sitten mm. K ja H vaikionokista. Ovat B23E.n nokkia. joilla saa sen 160+ VOC käytössä. Vakiona 143hv. Näissä on jo sitten terävämpi nuotti ja vääntöalue kapeampi ajossa. Nämä OEM nokat saa kyllä toimimaan hyvin tuolla kannella, mihin sen virtausarvot sitten riittävätkin. Nämä rajat tietää sitten kannen tekijä. Nokkien asteet siinä 270 korvilla ja nosto 12mm.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 26.06.2015, 08:50:14
Ihan vaan tämmönen villi idea että miten mahtaisi käydä Turbon suuttimilla ja lastulla?
eikös se IMMun läpi virtaava ilmamäärä ole sama 200hp turbossa ja vaparissa?
Sellanen kysymys vielä heräsi vaikka vähän ohi aiheesta meneekin että olisko fiksua hommata joku toinen nokka? Ja mikä olisi hyvä?
Sanotaanko näin että en ole kuullut tehokkaasta vaparista volvo OEM nokalla.
Vakio paininkuppi riittää muistaakseni peräti 14,0mm nostolle.
Hitsi/Aftermarket nokkaa kehiin. Nokkia myy ainakin
 Enem.se,
http://www.kgtrimning.com/KGkamB2123.htm
 http://www.r-sportinternational.com/
Race.Fi myy cat cams nokkia
Volvon nokasta luopuminen lienee kustannustehokkain viritys vinomoottoriin jos turboa ei lasketa.
Tulee kolme moottoria mieleen johon vaihdettu nokka :

-Bamsen vanha moottori. 500hv@1.8bar. Hitsinokka, ~13mm nosto. aiheutti kummastusta että miten Hx40 saa 500hv 8v vinokoneesta.

-Hegeh B230+530, 400HV@1.05 bar. Enem Turbonokka, Malliltaan muistaakseni V15T

- http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22573.0
B230+531 cat cams nokalla. 200hv vapari. kaasarit tässä ruiskun tilalla.



Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 26.06.2015, 10:45:47
Niin "lakeshead" toi sitten esiin tämän toisen pään noin niinkuin tehojen kannalta. On vaikea tietää mitä toinen haluaa ilman sitä kertomista.

Niin kyllä sitä ns vakiokamoillakin päästään 200 bhp.n pintaan. GT 6 nokalla. Joka on sitten hieman härski jo katukäyttikseen. Tuossa tuli jo yleisimmät. Sitten löytyy mm. UNITEK.ST Luulajasta erikoistunut oikeastaan kaikkiin moottoripaketteihin Evo. koneista alaspäin. Kaikkea saa kun vain tietää mitä nämä saavat maksaa.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 26.06.2015, 11:36:09
Eikös GT6 olekkaan kg trimningin tuottama? ELK
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 26.06.2015, 16:04:26
Voisin tässä ensalkuun kokeilla nyt niillä suuttimilla katotaan mitä tapahtuu :)
Miten ne T5 suuttimet käyt tohon 240 bensakiskoon yms? Olis kiva tietää millanen homma edessä ELK
Ilmottelen lisää kun oon saanu suuttimet vaihettua!
Sellanen muutos vielä että se FBn boxikin tuli hommattua kun sattu sopivasti löytymään :)
Ei muutakun osia oottamaan ja asennuksen iloa!
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: TVS - 26.06.2015, 23:59:04
Jos löydät esim ne oranssit T5 suuttimet niin ohmiarvo on sama kun vakioissa ja ne käy muutenkin 1:1 suoraan kiinni. Niiden kanssa jos ajaa bensalla niin suosittelisin haalimaan vielä sen 2.5bar paineensäätimen kaveriks niin ei olis ihan hillittömän sakeella.

En tiedä kun en ole testannut, mutta uskaltaisin veikata että yli 200hp kasitappisesta 2.3 vaparista tarvii semmosen nokan jolla en kyllä itse käyttöautoajoa viittisi kovin kauaa ajaa, ihan koneen luonteen pitämiseksi jotenkin järkevänä suosittaisin ainakin ensialkuun pysymistä volvon orggisnokissa, jos tekee jotaki kisakireetä vaparia ni sitten eri asia.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 27.06.2015, 09:58:31
Mulla on ajossa B230F  D-nokalla ja FB-boxilla
-Ei ole FB boxi ihan optimi D-nokan kanssa

Asiaan:
D-nokalla imuventtiili menee suhteellisen aikaisin kiinni. Dynaaminen puristussuhde on korkea
Jos kantta on laskettu 1,5mm ja ajat bensalla niin väittäisin että kone nakutta
Siihen ei auta suuttimet tai sytkämyöhäköt
Sinuna siirtyisin E85 polttoaineeseen
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.06.2015, 10:20:09
Eikös GT6 olekkaan kg trimningin tuottama? ELK

No yhteistyötähän Kent Karlsson on tehnyt Volvon kanssa kuten moni muukin Volvolla työskennellyt. Se nokka löytyy vanhemmastaVolvon lisävarusteluettelosta aivan GT-6 merkinnällä.  Steffansson on myös myynyt sitä ulos, kuten muutakin Volvon kamaa A-ryhmän l..laitteista alkaen.  Voit kysyä sitten yv.nä lisää näitä asioita kun eivät ne sinällään liity aiheeseen mitenkään. :pomo:
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 27.06.2015, 13:39:40
Mulla on ajossa B230F  D-nokalla ja FB-boxilla
-Ei ole FB boxi ihan optimi D-nokan kanssa

Asiaan:
D-nokalla imuventtiili menee suhteellisen aikaisin kiinni. Dynaaminen puristussuhde on korkea
Jos kantta on laskettu 1,5mm ja ajat bensalla niin väittäisin että kone nakutta
Siihen ei auta suuttimet tai sytkämyöhäköt
Sinuna siirtyisin E85 polttoaineeseen
En kyllä nyt usko että nakuttaa olen nyt 3päivää seuranut nakuanturia LH boxista ja ikinä ei ole sytkäboxi käskenyt antamaan nakurikastusta ???
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Greycap - 27.06.2015, 17:09:05
Tuosta FB:n boksin tarpeellisuudestakin voidaa olla ihan kahta mieltä. Viimeisiä 240:iä myytiin myös kohtalaiseksi harvinaisuudeksi jääneellä B230FX koneella jossa oli 531 kansi, VX(3?)-nokka ja uloshengityksen hoiti 240 Turbon putkisto. Ei muutoksia moottorinohjaukseen verrattuna tavalliseen B230F:ään, teho 136 hevosvoimaa. Samaa settiä sai myös Volvolta tehtaan virallisena virityssarjana B230F-koneisiin 700-sarjalaisiin, pelkät rautamuutokset siinäkin ja sama teholukema.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 27.06.2015, 18:25:45
En kyllä nyt usko että nakuttaa olen nyt 3päivää seuranut nakuanturia LH boxista ja ikinä ei ole sytkäboxi käskenyt antamaan nakurikastusta ???

Jos ei ihan nakuta niin väännön kippipiste voi olla ylitetty, joissakin kuormitus tilanteissa

FB-boxia, tai pelkkää FB-lastua (ajaa saman asian) kannattaa kokeilla
Oman auton kulku parani selvästi FB-boxilla
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.06.2015, 19:15:31
Tuosta FB:n boksin tarpeellisuudestakin voidaa olla ihan kahta mieltä. Viimeisiä 240:iä myytiin myös kohtalaiseksi harvinaisuudeksi jääneellä B230FX koneella jossa oli 531 kansi, VX(3?)-nokka ja uloshengityksen hoiti 240 Turbon putkisto. Ei muutoksia moottorinohjaukseen verrattuna tavalliseen B230F:ään, teho 136 hevosvoimaa. Samaa settiä sai myös Volvolta tehtaan virallisena virityssarjana B230F-koneisiin 700-sarjalaisiin, pelkät rautamuutokset siinäkin ja sama teholukema.

Niinpä sai sarjoja.  ;) Sitten tuota puristusta on FK ja K ,ja tietysti E koneissakin reilut 10. Tietenkin jos hoitaisi sytkyn pelkällä lohkojakajalla jollain näistä olevilla jakajilla, niin voisi ennakkokäyrän saada melko sopivaksi aivan pienillä muutoksilla keskipakosäätimeen. Mahdollisuuksiahan on paljon, kunhan ensin päättää mitä haluaa.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Chall - 27.06.2015, 19:41:19
Niinpä sai sarjoja.  ;) Sitten tuota puristusta on FK ja K ,ja tietysti E koneissakin reilut 10. Tietenkin jos hoitaisi sytkyn pelkällä lohkojakajalla jollain näistä olevilla jakajilla, niin voisi ennakkokäyrän saada melko sopivaksi aivan pienillä muutoksilla keskipakosäätimeen. Mahdollisuuksiahan on paljon, kunhan ensin päättää mitä haluaa.

FK 10 ?  ??? ??? ???
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 27.06.2015, 23:26:59
Noniin elikkä haalittuja osia mitä ensviikolla saapuu:
Oranssit T5 sumut
Ja se FBn boxi
Katsotaan mitä saadaan aikaseksi 8)
Paineensäädinkin hommataan (jos jollain on 2,5bar säädintä niin saa kaupitella) jos ei löydy niin eikös joku säädettävä olis sitten fiksuin? Onko kokemuksia esim: malpassista?
Seurailen nyt vielä tota nakutusta ettei sitä esiinny tähän asti ollu aina OK!
Mites se RE85 kannattasko sitäkin kokeilla? Mitä muutoksia vaatii?
Kokeillaan nyt kuitenkin ensin tuolla normi 98 bensalla
Seuraava kysymys liittyykin sytkäpuolen muutoksiin:
Onko visioita millä sitä saisi parannettua yms?
Kiitos taas kun olette viitsineet valaista tyhmää! :)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: janne81 - 28.06.2015, 07:55:42
Jos 530 kannen tilalle panee 531:sen niin kyllä puristus laskee eikä nouse.
Niinpä sai sarjoja.  ;) Sitten tuota puristusta on FK ja K ,ja tietysti E koneissakin reilut 10. Tietenkin jos hoitaisi sytkyn pelkällä lohkojakajalla jollain näistä olevilla jakajilla, niin voisi ennakkokäyrän saada melko sopivaksi aivan pienillä muutoksilla keskipakosäätimeen. Mahdollisuuksiahan on paljon, kunhan ensin päättää mitä haluaa.
FK-koneessa on kyllä alle 9 puristus, 8.7 osimoilleenn.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 28.06.2015, 09:35:13
E85 muutokset toimineet itsellä laittamalla suuttimet kertoimella 1,3 ja aikaistamalla sytkää 3 astetta maadoittamalla kaksi sytkäpurkin pinniä
Aika juostenkustu viritys mutta toimii vähintään yhtä hyvin, jopa paremmin kuin bensalla. 240 farmarin kulutus B230f koneella noin 12Litraa/100km
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 28.06.2015, 12:02:16
FK 10 ?  ??? ??? ???

No ei ollut tässä dokumenttia lähellä joten lähti ulkomuistista.  Kuitenkin esimerkkimoottoreita löytyy useita.;)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 28.06.2015, 13:33:47
Mitkä kaksi sytkäboxin pinniä tulee maadottaa RE85 käytössä?
Nuo T5 suuttimethan riittäisi myös viinalle?  :o
Voisi ihan mielenkiinnostakin kokeilla :)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 28.06.2015, 14:34:54
Mitkä kaksi sytkäboxin pinniä tulee maadottaa RE85 käytössä?
Nuo T5 suuttimethan riittäisi myös viinalle?  :o
Voisi ihan mielenkiinnostakin kokeilla :)
Turbon vihreet suuttimet vois olla just hyvät tuolle viinalla!
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 28.06.2015, 14:41:15
Mitkä kaksi sytkäboxin pinniä tulee maadottaa RE85 käytössä?
Nuo T5 suuttimethan riittäisi myös viinalle?  :o
Voisi ihan mielenkiinnostakin kokeilla :)
Turbon vihreet suuttimet vois olla just hyvät tuolle viinalla! 40% vakioita  isommat, ja e85 vaatii 30% isommat. Laitahan Yv jos kiinnostaa, minulla olisi myydä semmoiset+ suuttimien etuvastukset.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Chall - 28.06.2015, 16:56:35
Sit vaatii jo muutoksia lastuun että saa nätisti käymään kylmänä, muuten käy niin perkeleen paksulla
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 28.06.2015, 19:03:05
Sit vaatii jo muutoksia lastuun että saa nätisti käymään kylmänä, muuten käy niin perkeleen paksulla

Kerro tarkemmin
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: masa88 - 28.06.2015, 19:20:47
Aika kyseenalaista pistää 30% isommat suuttimet ja LH:n lambdasäätö on jotain 30% luokkaa...
Esim. kun tietyissä turbon purkeissa ei tiputa koskaan stoikasta pois.  :P
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 28.06.2015, 20:03:40
Aika kyseenalaista pistää 30% isommat suuttimet ja LH:n lambdasäätö on jotain 30% luokkaa...
Esim. kun tietyissä turbon purkeissa ei tiputa koskaan stoikasta pois.  :P

E85 polttoaineen kanssa ne on just kohdallaan
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Chall - 28.06.2015, 20:04:07
Kerro tarkemmin

Itellä oli aikasemmin 440cc suuttimet bensalla, tilalle 668cc ja samalla vaihto E85, tuppas käymään kylmänä niin paksulla mitä laajakaista näyttää..
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: masa88 - 28.06.2015, 20:56:31
Itellä oli aikasemmin 440cc suuttimet bensalla, tilalle 668cc ja samalla vaihto E85, tuppas käymään kylmänä niin paksulla mitä laajakaista näyttää..

Jos aidosti hyvän haluaisi niin lastuun pitäisi tehdä muutokset, että tajuaa isommat suuttimet kylmäkäynnistyksissä jne. Mutta voi toimia karvaperse viritykselläkin "ihan ok" kuten Veksi sanoi.

Nm. aikoinaan 440 vai 470cc suuttimet ja kasa vastusviritelmiä immun piuhassa. Toimi paremmin kun foorumin "kaupallinen" lastu. Tästä aikaa, ja älkää kokeilko samaa.  :2funny:
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 28.06.2015, 21:53:27
Itellä oli aikasemmin 440cc suuttimet bensalla, tilalle 668cc ja samalla vaihto E85, tuppas käymään kylmänä niin paksulla mitä laajakaista näyttää..

Ok. Taitaa noissa kokoluokissa tulla ongelmatkin kertoimella 1,3
Näissä vakiosta-seuraava viritys asteilla toimii nuo pielaveden erikois patentit varsinkin vaparissa
+toiminta vielä varmempaa kun korvataan Boschin suutin isommalla, saman sarjan Boschin suuttimella eikä jonkun toisen valmistajan suuttimella
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kalamies - 28.06.2015, 22:02:44
Mulla oli käyttis seiskassa Turbon vihreät sumut ja etanolit tankissa. Hyvin sillä ajeli ja kylmänäkään ei ongelmia käynnissä. Ainoastaan käyntiinlähteminen vaati joskus pari-kolme yritystä.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 30.06.2015, 00:11:26
Ollaan oltu jo kauan ulkona aiheesta mutta jatketaan täälä kun on osaavaa porukkaa vastaillut tähänkin asti :)
Kysymys kuuluu ettö saako tota rajotinta siirrettyä tai poistettua ollenkaan tosta vehkeestä?
(Lastullahan sen saisi mutta vähän hinta kirpaisee :/) onko mitään oikotietä onneen  ;D
 Vai loppuuko LHn kartat siihen 6 tonniin että olisi pakko lastuttaa että jenkaa?
Ja nyt oon päättänyt että kokeilen saada tuon vehkeen pelaamaan mahd hyvin tolla bensalla katotaan sitten kun pelaa nätisti josko rupeisi viinan kanssa läträämään  :pomo:
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: masa88 - 30.06.2015, 00:30:49
Ollaan oltu jo kauan ulkona aiheesta mutta jatketaan täälä kun on osaavaa porukkaa vastaillut tähänkin asti :)
Kysymys kuuluu ettö saako tota rajotinta siirrettyä tai poistettua ollenkaan tosta vehkeestä?
(Lastullahan sen saisi mutta vähän hinta kirpaisee :/) onko mitään oikotietä onneen  ;D
 Vai loppuuko LHn kartat siihen 6 tonniin että olisi pakko lastuttaa että jenkaa?
Ja nyt oon päättänyt että kokeilen saada tuon vehkeen pelaamaan mahd hyvin tolla bensalla katotaan sitten kun pelaa nätisti josko rupeisi viinan kanssa läträämään  :pomo:

LH:n rajotinta saa siirrettyä mihin haluaa. EZK:n spark cuttia(rajotinta) ei ilmeisesti vielä ole löydetty/etsitty?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 30.06.2015, 01:09:57
Täytyykin ruveta selvittämään lisää! Olis kiva saada vaikka tonni räikkää ylöspäin nyt parhaat vedot tulee 4000rpm ja vetää komeesti rajottimelle  8) mutta kakkoselle vaihdettaessa tippuu vetoalueelta.
Välityksillähän tuota voisi kanssa kikkailla mutta olis sielä vara vielä kiertääkkin.
palhinkos perävälitystä pystys tiputtamaan niin että 100kmh ei oo ihan hirveetä huudatusta? (Joku voi kertoa kartanon vakio perävälinkin jos muistaa minä en tiedä) :)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 30.06.2015, 08:28:31
Niin oletan että akselina on se vakio M31. Sen välityksen saa luotettavimmin selville avaamalla luukun ja katsomalla isosta lautaspyörästä ne hammaslukumerkinnät sen ulkoreunasta. Niissä oli uutena tarra akseliputken sivussa takaa katsottuna mutta yleensä ne ovat jo kuluneet pois. Itsellä on 3.73  M46 laatikon kanssa eräässä autossa. Se on kohtuullinen kompromissi kun sitten 3,91 on jo liian tiuha leppoisaan ajoon kun 2,5l on kohtuullisesti voimaa. ;)

Näistäkin löytyisi taulukot mutta ei ole nyt lomilla mukana, joten ulkomuistista heittelen. Täällä forumilla on myös siihen erikseen osioita. Seuraavaksi  kannattaisikin sitten kaivaa niitä haulla esille.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: estate - 30.06.2015, 08:57:35
Vakionokalla ja omilla venajousilla ei ole iloa kierrosten nostamisesta, venttiilit vaan tekevät helpommin tuttavuutta mäntien kanssa. Tuo D nenäkeppi on vielä sieltä miedommasta päästä mitä löytyy niin silläkin turha laulattaa. Jäykemmät jouset ja vähän rajumpi nokka (vakioista A, K, H) niin voisi nostaa rajoitinta. Oikea virinokka (satkuja) tai vakionokasta hiottu virinokka (alun toistasataa) + säädettävä nokkapyörä (noin satku) niin rupeaa punakone laulamaan. Leimalla päästöjen kanssa sitten virinokkien kanssa luvassa ongelmia.
Yleensä ongelmia aiheuttaa enemmän kakkosen ja kolmosen iso ero välityksissä, kolmoselle vaihtaessa tipahtaa vetoalueelta, kakkosen kanssa ei ongelmia. Tiuhan perän kanssa sitten se jo valmiiksi tiuha ykkönen on melko turhake. Tosin ainakin M47:a on kahdella eri ykkösen välityksellä, ero käytönnössä huomattava vaikka paperilla ei olekaan iso.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Juke-Maza - 30.06.2015, 11:09:15
850 T5:n oranssit suuttimet on 315cc/3bar, eli 2,5barilla n. 287cc.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: 7kanelkeet - 30.06.2015, 12:49:18
Ollaan oltu jo kauan ulkona aiheesta mutta jatketaan täälä kun on osaavaa porukkaa vastaillut tähänkin asti :)
Kysymys kuuluu ettö saako tota rajotinta siirrettyä tai poistettua ollenkaan tosta vehkeestä?
(Lastullahan sen saisi mutta vähän hinta kirpaisee :/) onko mitään oikotietä onneen  ;D
 Vai loppuuko LHn kartat siihen 6 tonniin että olisi pakko lastuttaa että jenkaa?
Ja nyt oon päättänyt että kokeilen saada tuon vehkeen pelaamaan mahd hyvin tolla bensalla katotaan sitten kun pelaa nätisti josko rupeisi viinan kanssa läträämään  :pomo:
16V turbo kiertää sen 6800rpm. Periaatteessa semmosen sytkälastu ja sitte lh:n puolelta nosto?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.06.2015, 13:25:58
16V turbo kiertää sen 6800rpm. Periaatteessa semmosen sytkälastu ja sitte lh:n puolelta nosto?
16V lastu ei tue nakurikastusta.... ::)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 30.06.2015, 22:33:50
FBn boxilla autoon tuli kyllä selkeä ero O0
Jopa "jokkis automainen" tyhjäkäynti tasoittui täysin. Huomattavasti kivempi valoissa istua kun ei ravistele!
Vanhassa boxsissa saattaa olla kyllä jotain veiliä kun takakannen välistä oli tullut ulos sellasta ruskeeta mönjää ??? (Viimeksi olen sanlaiseen törmänny kun joku sähkölaite on särkynyt)
No anyway nyt pelaa jo paremmin.
Huomenna pitäs vielä suutinten saapua niin saadaan nekin kiinni.
Ilmottelen taas kun on saatu ruuvattua.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 03.07.2015, 00:57:08
Noniin uudet suuttimet kiinni ja koeajon jälkeen voisin sanoa että päälisin puolin positiivinen muutos autoon saatu aikaiseksi :)
Auton käyntiin lähteminen kylmänä sekä kuumana parantunut huomattavasti lisäksi kone käy paljon tasaisemmin!
Paksullahan se nyt käy kun 3bar painetta bensalinjassa yritän löytää sen 2.5bar säätimen jos ei löydy niin pitää kai joku säädettävä hommata.
Mitenkään muuten tuota rikkaallä käymistä ei huomaa muutakun että täyskaasu vedossa rupeaa yläkiekoilla röpeltämään alhaalta käy kun tehtaalta tullessaan.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 03.07.2015, 04:25:27
Niinpä. Tässähän on kyse vaparista, joten turbojen sytytyksenohjaus boxit ja ohjelmat eivät toimi vaparin kanssa ollenkaan. Turbojen nokat ovat nostoltaan ja etenkin ajoitukseltaan täysin erilaisia, joten mitään missään turbossa ollutta sytytyksenohjausta ei voi vapariin soveltaa sellaisenaan. Olkoon sitten italian tai euroopan tai overseas ohjainboxi. Saadaan niistä joskus jotakin onnistumaan kun on säädettävä nokkapyörä. D. nokan ajoituksia voi verrata niihin T, L nokan tai vaikka VX variaatioihin.

Suuttimet tässä tapauksessa riittää, kun nyt tuo paineensäädin vaan löytyy se sopivai. Jos tuon boksin kanssa lähdetään sooloilemaan niin se detonaatio ja tuuletetut männät ovat enemmän kuin todennäköiset, sitten jos sen saa toimimaan rykimättä ja laulamaan siten kuin sen kuuluu. Sitten 6800rpm suurimman tehonsa antavat turbot eivät kyllä ole enää katuautoja, tai sitten ne on tehty väärin. :pomo:

Tässä sitten lisäksi hyötysuhde saadaan hyväksi ja kulutuslukemat hyviä kautta linjan, eikä tarvitse pelätä katsastussedän torumista. :)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kojontti - 04.07.2015, 05:08:59
Niinpä. Tässähän on kyse vaparista, joten turbojen sytytyksenohjaus boxit ja ohjelmat eivät toimi vaparin kanssa ollenkaan. Turbojen nokat ovat nostoltaan ja etenkin ajoitukseltaan täysin erilaisia, joten mitään missään turbossa ollutta sytytyksenohjausta ei voi vapariin soveltaa sellaisenaan. Olkoon sitten italian tai euroopan tai overseas ohjainboxi. Saadaan niistä joskus jotakin onnistumaan kun on säädettävä nokkapyörä. D. nokan ajoituksia voi verrata niihin T, L nokan tai vaikka VX variaatioihin.

Suuttimet tässä tapauksessa riittää, kun nyt tuo paineensäädin vaan löytyy se sopivai. Jos tuon boksin kanssa lähdetään sooloilemaan niin se detonaatio ja tuuletetut männät ovat enemmän kuin todennäköiset, sitten jos sen saa toimimaan rykimättä ja laulamaan siten kuin sen kuuluu. Sitten 6800rpm suurimman tehonsa antavat turbot eivät kyllä ole enää katuautoja, tai sitten ne on tehty väärin. :pomo:

Tässä sitten lisäksi hyötysuhde saadaan hyväksi ja kulutuslukemat hyviä kautta linjan, eikä tarvitse pelätä katsastussedän torumista. :)

Tuosta sen verran että vakioturbojen nokat soveltuu lähinnä vapareiden kuristamiseen, ja toisinpäin, vaparin vakionokkia käytetään turbojen virinokkina. Jos vapariin halutaan heppoja niin siihen ei vakionokista ole apua kuin aihioina, paitsi saasteversioissa joissa muutenkaan ei tehoa ole...
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: masa88 - 04.07.2015, 05:43:05
Tuosta sen verran että vakioturbojen nokat soveltuu lähinnä vapareiden kuristamiseen, ja toisinpäin, vaparin vakionokkia käytetään turbojen virinokkina. Jos vapariin halutaan heppoja niin siihen ei vakionokista ole apua kuin aihioina, paitsi saasteversioissa joissa muutenkaan ei tehoa ole...

Tuokin vähän kaksipiippuinen juttu. Tutulla oli T-nokalla hyvä veto -> VX3 nosti pakopaineet tappiin ja vähän yli -> tipahti 70nm vääntö ja sai 3hp lisää vrt T-nokkaan.
Yks nokkasissa koneissa toi overlap on katuturboille ja pienemmillä kuin hx40 myrkkyä. Kaks nokkasissahan sitä on helppo ajoittaa.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Greycap - 04.07.2015, 13:12:46
Tuokin vähän kaksipiippuinen juttu. Tutulla oli T-nokalla hyvä veto -> VX3 nosti pakopaineet tappiin ja vähän yli -> tipahti 70nm vääntö ja sai 3hp lisää vrt T-nokkaan.

Niin typerältä kuin kuulostaakin niin se saattaa silti persdynolla tuntua nopeammalta koska voima nousee tasaisemmin sinne huipputehoon asti, urheilullinen fiilis kun auto kulkee sitä paremmin mitä enemmän koneessa on kierroksia. T-nokalla taas tulee kaikki vääntö ja niin iso osa tehosta jo huomattavan alhaalla että sen jälkeen se vaan tuntuu hyytyvän koska teho ei enää juurikaan nouse, vain ääni lisääntyy.

Tosiasiassa molemmissa voi olla käytännössä samat huipputehot kuten tuossakin esimerkissä mutta T-nokka ylittää vaikkapa 200 bhp rajan kolmessa tonnissa ja maksimit on 250 viidessä ja puolessa tonnissa jolloin siinä välillä tuntuu ettei tapahdu enää mitään, joku kireämpi nokka taas on vasta 150 bhp kohdilla siinä kolmessa tonnissa mutta huippuja löytyy 260 kuudessa tonnissa. Jälkimmäinen tuntuu nopeammalta ja urheilullisemmalta, kello kertoo että T-nokallinen meni ja vilkutti mennessään. Kierrosnokista on epäilemättä hyötyä jos koneen pystyy koko ajan pitämään siellä enintään 2000 rpm alle rajoittimen mutta harvempi pystyy, ainakaan katuajossa.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.07.2015, 14:30:27
Muiatakaahan että nyt puhuttiin vaparista.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Greycap - 04.07.2015, 16:11:09
Toki, mutta moni (lue: melkein kaikki) enemmän ylätehoa antavat vaparin nokatkin tuppaa hukkaamaan alavääntöä ellei lähtökohta ole tosi huono. Kiinteä nokan ajoitus on aina kompromissi, se että nokkia on vain yksi on sitä vielä enemmän.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 04.07.2015, 22:27:18
Niin typerältä kuin kuulostaakin niin se saattaa silti persdynolla tuntua nopeammalta koska voima nousee tasaisemmin sinne huipputehoon asti, urheilullinen fiilis kun auto kulkee sitä paremmin mitä enemmän koneessa on kierroksia. T-nokalla taas tulee kaikki vääntö ja niin iso osa tehosta jo huomattavan alhaalla että sen jälkeen se vaan tuntuu hyytyvän koska teho ei enää juurikaan nouse, vain ääni lisääntyy.

Oltava kyllä perseessä vikaa tai pää perseessä jos ei huomaa 70Nm pudotusta esim. ohitus tilanteessa
Ite olen testaillut muutamia nokkia lähes-vakio turboissa ja joitakin nokkia lähes-vakio vapareissa
-Ylinokittamisesta olen huomauttanut ennenkin
-Silti en lähde liputtamaan T-nokkaa ajoneuvo käyttöön, paikallismoottoriin se voisi ehkä sopia?

OT: tarra ja heijastin sille joka tietää paljonko(kuinka vähän) asteita on tuossa mun täysmoottorin nokassa
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: TVS - 04.07.2015, 22:41:27
254
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Orlov - 04.07.2015, 22:44:29
On eteen sattunut semmoinenkin ihme, kuin tehtaan tuplilla varustettu kulkine. On tänäkin päivänä lähinnä sydäntä, niin käsittämätön oli vääntökäyrä :o

Kun en tiedä, niin en ota kantaa, olisiko moinen mahdollista saavuttaa ruiskulla? Sen tiedän, ettei tehdas siihen kyennyt koskaan! Tosiaankin, se vääntökäyrä oli/on ihan posketon

Tehdas valmisti näitä autoja 2500kpl ja jatkosarjan, mutta moista ei ole sen jälkeen tavattu. Koskaan.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.07.2015, 22:53:45
On eteen sattunut semmoinenkin ihme, kuin tehtaan tuplilla varustettu kulkine. On tänäkin päivänä lähinnä sydäntä, niin käsittämätön oli vääntökäyrä :o

Kun en tiedä, niin en ota kantaa, olisiko moinen mahdollista saavuttaa ruiskulla? Sen tiedän, ettei tehdas siihen kyennyt koskaan! Tosiaankin, se vääntökäyrä oli/on ihan posketon

Tehdas valmisti näitä autoja 2500kpl ja jatkosarjan, mutta moista ei ole sen jälkeen tavattu. Koskaan.
Mikä auto?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Orlov - 04.07.2015, 23:25:01
Citroen bx sport

(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/91f43c50c43dead70ae0e804d7a157f7_zps76ec2639.jpg)

Tuommonen :)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.07.2015, 23:36:53
Sain omistajan luvalla käydä töissä pari kuukautta sitten koeajolla Alfa Romeo Alfettalla. 2-litrainen 8-venttiilinen kaksilla oliko 40mm tupla-DellOrtoilla varustettu kenkälaatikko.

Kyllä se moottorin kaasuunvastaamisen herkkyys oli jotain niin perverssiä että sitä en unohda ikinä (kuten äänetkin). Kaasupoljinta ei tarvinnut kuin ajatella ja konehuoneesta kuului vastaus. Tämä siis ihan pintakaasullakin ajellessa.

En sitten tiedä, miksei moisia ruiskupelejä ole (vielä) tullut vastaan. Aivan varmasti ruiskustakin saa herkän ja ns. "paremman", mutta tuommoista kuvailemaani ominaisuutta/ilmiötä en ole vielä mistään ruiskuautosta löytänyt.

Ja juuri sen vuoksi minua kaasutinmoottori kiinnostaakin, koska aivan sama ilmiö tuntuisi olevan melkein missä tahansa toimivalla perinteisellä kaasuttimella varustetussa vaparimoottorissa. Kun kaasuun koskee, jotain tapahtuu heti.


Tiedä sitten, miksi ruiskumoottori tuntuisi olevan hitaampi reagoimaan pintakaasulla? Vai toimiiko vain niin sivistyneesti, ettei agressiivista nykäisyä tunne ja täten tuntuu epäherkemmältä?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Orlov - 04.07.2015, 23:46:25
2litranen alfa spyder, uudemmalla muuttuva kurkkuisella ruiskulla on kanssa aika lähelle.

Hyvä sana tässä yhteydessä, tuo, perverssi! Koska se on todellakin sitä, sitä on hyvin vaikea ymmärtää, ilman kokemusta! Netistä voi katsella vääntökäyriä, mutta ne ei kerro totuutta. Fiilinki kertoo ohjastajalle missä mennään :)

Homelompakko teamin, mekaanisesti ahdetun osalta muuten kuulin tänään saman suuntaista. Radalla ei kuulemma tarvinnut kuin 3. Ja 4. käyttää...

Se on jo aika liki hyvää tuplaa vastaava :)

Mutta tuplilla ei ole mitään viivettä ;)
Saatan puhua nyt ylisanoja, mutta, bexussa tais olla 1500-6500 yli 85% vääntöä käytössä(wikistähän tuo selvinnee?)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 05.07.2015, 07:31:13
Ääni on voimaa. Ei kaasareissa olem mitään parempaa verrattuna ruiskuun

Ruiskupeleihin on monesti ohjelmoitu "pehmennyksiä" jotta voima tulee pehmeämmin ulos
Esim. sähköisellä kaasuläpällä ja sytkä ennakolla saadaan turhia rykimisiä pois

Olen ajanut kahdella 16v autolla joissa teho tuli liian herkästi
Ruiskuja molemmat ja vaijerikäyttöisellä kaasuläpällä
Etenkin kaupunki ajo oli hankalaa tottumattomalle sillä autot hyökkäsivät eteenpäin jos kaasua erehtyi painamaan
Liikkeelle lähtö tapahtui kaasua kutittelemalla. Uudemmat versiot noista moottoreista on sähköisellä kaasuläpällä ja hyökkiminen on ohjelmoitu pois
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 05.07.2015, 11:01:39
Veikkaan että tuo slerban kuvailema efekti saataisiin aikaan erillisillä läppärungoilla vielä voimakkaammin ruiskukoneessa. 
Ainoa sarjatuotantomoottori jossa tiedän moiset olevan E36 M3
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.07.2015, 11:41:30
Veikkaan että tuo slerban kuvailema efekti saataisiin aikaan erillisillä läppärungoilla vielä voimakkaammin ruiskukoneessa. 
Ainoa sarjatuotantomoottori jossa tiedän moiset olevan E36 M3
Hyvin pitkälle mahdollista. Ja mm. Mazda mx-5:sta oli joskus 5-6 vuotta sitten autobildissä "mallisarjan koeajo", eli kaikki mx-5:n mallit vuosien varrelta.

Vaikka teho ja vääntö oli kasvanut, oli koeajoryhmän mielestä ensimmäinen sukupolvi tekniikaltaan paras. Syy siihen oli, että ko. mallin ruiskumoottori oli säädetty erittäin herkäksi ja kaasuun vastaaminen oli "raa'an herkkää".

Eli eiköhän se ole pitkälti säätämisestä kiinni. Toki ruisku ja itse moottori ominaisuuksiltaan myös osaltaan vaikuttaa tuohon.

Kaasuttimessa (ihan jo perinteisessä yksikurkkuisessakin) on vain se herkkyys vakiona, mikäli kaikki toimii kuten pitää.

Mitä kulutukseen tulee kaasutin vs. ruisku, niin tilanne menee jo monimutkaisemmaksi. Moni pikkumoottori mitä on saanut sekä ruiskuna että kaasuttimella, on tuntunut menevän kaasuttimella ainakin maantiellä vähemmällä. Syy tuohon voisi olla, että kaasutin on saatettu säätää jo tehtaalla niin, että kiihdytys/välivaihe mennään lievästi rikkaalla, mutta pintakaasulla maantiellä ollaan lievästi laihalla.

Summasummarum. Mielestäni molemmat ovat ok. vaihtoehto käyttöautoon. Ruisku on ehkä käyttäjälleen helpompi, mutta eipä moottorin kanssa yhteen pelaavien tuplakaasuttimien kanssakaan muuta työlästä oole kuin itse säätäminen. Juur kaveri ihmetteli miten hänen käyttöautonsa (Fiat 131 Supermirafiori 2000TC) pelasi seitsämän vuotta kaasuttimiin koskematta kesät talvet. Toinen merkittävä havainto oli, että siirtyminen yhdestä vaiheittain aukeavasta kaksikurkkuisesta weberistä kahteen tuplaweberiin vähensi kulutusta, lisäsi tehoa, lisäsi herkkyyttä, paransi äänimaailmaa ja paransi kylmäkäynnistystä (vaikka ko. kaasuttimissa ei ollut ryyppyläppiä eikä lämpimän imuilman ottoa). Että voi se laadukas kaasutin olla oikeinkin hyväkin vaihtoehto, kunhan ei lähde ylikurkuttamaan tms.

Tiedä sitten, saisikohan esim. LH:sta mitenkä herkän tekemällä läppärungot ja paremman imusarjan? Olisiko esim. läppärungot ja K-jetin imusarja viimeisteltynä hyvä vaihtoehto? Olisi aikaa niin testaisi...

Kaasutin vai ruisku? Ahdettuun ehdottomasti ruisku. Vaimon autoon ehdottomasti ruisku. Omaan autoln ottaisin kaasuttimen(/-met) ihan mielellään.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 05.07.2015, 13:11:11
Niinpä. Mitään yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta ei ole asiassa kaasuttimet vs ruiskut ,mekaaniset tai sähköiset. Kaikkea voidaan yhdistellä sopivasti jokaisen tarpeisiin ja mieltymyksiin sopiviksi kokonaisuuksiksi. Ensimmäinen asia on päättää mitä haluaa ja millä budjetilla. Sitten kun peruspaketti moottorina on koossa tehtynä sille tehoalueelle minkä nyt ainakin aluksi haluaa, voidaan sitten jatkoa suunnitella rauhassa kun perusta on kunnossa.

Nämä ovat aina hankalia tapauksia kun perusmoottorista ei ole useinmiten varmaa tietoa kunnosta/muutoksista. Sitten kun jotakin hankitaan kannattaa aina varmistua siitä että se sopii suunniteltuun kokonaisuuteen ja viritysvaraa on riittävästi, ;) ettei heti tarvitse hankkia jotain uutta ja kallista ja sitten pähkäillä minne saa vanhat hukattua.

Hyvin suunniteltu perusta tulee aina halvemmaksi pitkässä juoksussa kun nälkä kasvaa syödessä.  ;) Terkkuja ratapäiviltä. Hauskaa oli vaikkakin meikäläisen toipilaan voimat olivat välillä tyystin loppu +30-32clämmössä.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 05.07.2015, 13:26:06
Sain omistajan luvalla käydä töissä pari kuukautta sitten koeajolla Alfa Romeo Alfettalla. 2-litrainen 8-venttiilinen kaksilla oliko 40mm tupla-DellOrtoilla varustettu kenkälaatikko.

Kyllä se moottorin kaasuunvastaamisen herkkyys oli jotain niin perverssiä että sitä en unohda ikinä (kuten äänetkin). Kaasupoljinta ei tarvinnut kuin ajatella ja konehuoneesta kuului vastaus. Tämä siis ihan pintakaasullakin ajellessa.

En sitten tiedä, miksei moisia ruiskupelejä ole (vielä) tullut vastaan. Aivan varmasti ruiskustakin saa herkän ja ns. "paremman", mutta tuommoista kuvailemaani ominaisuutta/ilmiötä en ole vielä mistään ruiskuautosta löytänyt.

Ja juuri sen vuoksi minua kaasutinmoottori kiinnostaakin, koska aivan sama ilmiö tuntuisi olevan melkein missä tahansa toimivalla perinteisellä kaasuttimella varustetussa vaparimoottorissa. Kun kaasuun koskee, jotain tapahtuu heti.


Niinpä. Kenkälaatikon omistaneena, tosin silloin sitä luultiin jopa takatuuppari Skodaksi allekirjoitan nuo samat asiat. Ajettavuus on sitten sitä luokkaa että Alfa.lla pesee vieläkin mon ta uudempaa tehokkaampaa peliä, varsinkin asfaltilla. moottori edessä, vl ja kytkin takana . De dion akselisto paremmin tehtynä kuin 3xx sarjassa takaavat sen että auto on maineensa veroinen vähintäinkin.  Omassa oli 40DDH solexit, aivan ok kun ne peruskorjasi. Tosin vaidoin kuitenkin tilalle Weberit, kun sain ne paremmin toimimaan . Tuo DDH oli silloin  80 luvulla jo vaha tyyppi eikä siihen oikein saanut osaa ja suuttimien vaihto hankalaa, kuten useimmat niiden kanssa pelailleet tietävät.

Nykyruiskut saadaan tietysti säädettävällä ohjauksella toimimaan halutulla tavalla anakin viritetymmissä laitteissa. Muuten kyllä kaasuttimet vievät vähemmällä vaivalla ja satsauksella voiton. Kurkkuja ja suutinasetelmia on nopea vaihdella jos on perusvarasto käytettävissä.

Tiedä sitten, miksi ruiskumoottori tuntuisi olevan hitaampi reagoimaan pintakaasulla? Vai toimiiko vain niin sivistyneesti, ettei agressiivista nykäisyä tunne ja täten tuntuu epäherkemmältä?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 05.07.2015, 21:22:49
Ruiskukoneeseen saadaan nopeammin oikeampi määrä polttoainetta eikä ole sisäkurkkuja sotkemassa virtauksia
Kolme plussaa ruiskun nimiin

Nykypäivän suutinteknologialla saadaan sumutuskin paremmaksi kuin kaasareilla
Neljäs plussa ruiskulle

Bonus kysymys: Onko F1 moottoreissa käytetty kaasareita ja jos on niin mihin vuoteen asti?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.07.2015, 22:11:58
On käytetty ja villi veikkaus että jonnekkin 50 luvulle.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Greycap - 05.07.2015, 22:29:01
Ainakin vuonna 1961 oli Ferrarissa vielä kaksi kolmikurkkuista Weberiä, uskoisin ettei se ihan siihen vielä jäänyt mutta ei ne montaa vuotta enää sen jälkeen kuvioissa pyörineet.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.07.2015, 22:41:59
Muistelisin että mekaanisesti ahdetussa brabhamlotuksessa oli jo 50-luvulla mekaaninen ruisku. Varmaksi en sano.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: injector - 06.07.2015, 02:05:50
Ääni on voimaa. Ei kaasareissa olem mitään parempaa verrattuna ruiskuun

Ruiskupeleihin on monesti ohjelmoitu "pehmennyksiä" jotta voima tulee pehmeämmin ulos
Esim. sähköisellä kaasuläpällä ja sytkä ennakolla saadaan turhia rykimisiä pois



Kaasareissa on helpointie onneen vs eri ruiskut . Mutta ne kaasarin imuäänet  S*
mitä tuohon sähköiseen kaasuläppään tulee, toivomus pedaalinahan kaasupolin vain on sellaisissa autoissa. onhan se hyvinkin pehmeämpi ja tehottomamman oloinen. ohjelmoiti vaikuttaa toki paljon, pehmennykset (luistonesto, abs, Economi ym) saatta useasti viedä tehoja pois, sillä tuodaan tilalle ajonautintoa.  Minusta auton pitää olla käskytetävissä heti ja repäisevä, eikä minkään toivomuksien varassa. Turvallisuus pitää löytyä sieltä ratin ja penkinvälistä. Uus avuttomille alkaa olla nämä nykyajan autot.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 06.07.2015, 11:47:41
Pakko tulla tähän väliin sen verran kyselemään että menisikö auto  nyt re85lla ilman ongelmia jos ajaa tolla 3bar säätimellä? Pitääkö tehdä vielä muutoksia sytkään yms?
Nyt laulaa kivasti 98lla niin kiinnostus viinaan heräsi jälleen :pomo:
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 06.07.2015, 12:16:34
Pakko tulla tähän väliin sen verran kyselemään että menisikö auto  nyt re85lla ilman ongelmia jos ajaa tolla 3bar säätimellä? Pitääkö tehdä vielä muutoksia sytkään yms?
Nyt laulaa kivasti 98lla niin kiinnostus viinaan heräsi jälleen :pomo:
juu pitäs toimia. voisit myös kokeilla tätä
 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5284.0
lisää ennakkoa
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 07.07.2015, 01:09:25
Noniin ekat kännit volvolle juotettu (1/4) re85 tankissa ja komeesti toimii ilman mitään nikottelua  :)
Sytkämodin teen sitten kun on vähän enemmän viinaa tankissa.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 10.07.2015, 07:19:03
Noniin ekat kännit volvolle juotettu (1/4) re85 tankissa ja komeesti toimii ilman mitään nikottelua  :)
Sytkämodin teen sitten kun on vähän enemmän viinaa tankissa.

Jos et tehnyt mitään muutoksia ja tankkasit vain 1/4 viinaa niin kone käy entistä laihemmalla
Siihen vielä lisää sytkä ennakkoa niin alkaakin olla valmista...
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: lakeshead - 10.07.2015, 07:31:55
Jos et tehnyt mitään muutoksia ja tankkasit vain 1/4 viinaa niin kone käy entistä laihemmalla
Siihen vielä lisää sytkä ennakkoa niin alkaakin olla valmista...
on sillä 315cc suuttimet. taidetaan käydä vielä paksulla ;)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 10.07.2015, 14:24:42
Joo ei kyllä laihan puolella olla oltu rupesi auto toimimaan paljon paremmin kun vähän lantraili:)
Uskallanko siirtyä ajamaan 100% re85?
Olen vähän arka tälläsissä kun ei oo aijempaa kokemusta ettei hajoa mitään varsinkin kun nyt auto pelaa nätisti ELK
Kestäökö muuten bensapumput yms viinalla ajon?
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: mikan - 17.07.2015, 20:29:52
En nopeasti löytänyt vastaavaa ketjua niin aloitin uuden.
Eli ongelmana on että vapari vinokonetta on viritetty ja LH 2.4 ei pysy matkassa.
Koneessa on portattu 530 kansi jota laskettu 1.5mm
Venat ja seetit koneistettu
D nokka (nosto 11.2mm)
Peltisarja 2.5 tuuman putkella
Puolikaasulla vetää komeesti mutta täyskaasulla soppa loppuu.
Pystyykö tota rusikua jotenkin "huijaamaan" antamaan lisää soppaa? (3 tuumanen IMM?) vai tarvisiko lastua tms?
En viittis vapariin mitään säädettävää boxia laittaa niin tuli idea että laittas kaasarit.
Kysymys kuuluukin että toimiiko vakio sytkäboksilla toi mosa vaikka löis kaasarit kiinni vai tarviiko EZK jotain tietoa LH boxilta?
Jotain tolle täytyy kyllä tehdä eli kaikki ideat viisaammilta on tervettulleita! :)

LH ei kestä matkassa?   :2funny: :2funny: :2funny:

Paljonkas yli 400hv se pannu tuottaa?  :o

Kyllä, LH:ta pystyy säätämään oikein oivasti, sillä siitä on ihan oma topiccikin.
Siellä on turhaa paskan jauhantaa valitettavasti mukana mutta kyllä siellä asiaakin on aiheesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54173.0

Ja ei sitä LH:ta huijata, vaan se säädetään oikein, niin sitä papua alkaa saamaan entistä enemmän sieltä moottorista.

juu pitäs toimia. voisit myös kokeilla tätä
 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5284.0
lisää ennakkoa

EI!   :nohnoh

Vähemmän ennakkoa wiinalla!

Ennakon lisääminen vähentää vääntöä, eikä lisää sitä. Ai miksikö? Wiina palaa pirusti kiukkuisemmin kuin bensa (lue nopeammin).
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 17.07.2015, 22:07:50
Ennakon lisääminen vähentää vääntöä, eikä lisää sitä. Ai miksikö? Wiina palaa pirusti kiukkuisemmin kuin bensa (lue nopeammin).

Kyllä ja Ei
Viina palaa bensaa nopeammin kyllä
-Se ei ole ainut ominausuus
Paine huippuhan pitäsi sijoittua sopivasti kampiakselin kiertoon nähden
....
Useat käyttäjä kokemukset (itseni mukaan lukien) ovat osoittaneen että ennakon lisäys kannattaa
Dyno, katu ja perse ovat antaneet positiivista palautetta ennakon lisäämisestä

Nyt jos tahtoo tehdä EZK sytkä moodin niin tekee sitten +3, 0 ja -3 ennakko vivun ja kokeilee millä asetuksella meno maittaa parhaiten
Kokeilemalla selviää
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: masa88 - 17.07.2015, 22:46:49
Kyllä ja Ei
Viina palaa bensaa nopeammin kyllä
-Se ei ole ainut ominausuus
Paine huippuhan pitäsi sijoittua sopivasti kampiakselin kiertoon nähden
....
Useat käyttäjä kokemukset (itseni mukaan lukien) ovat osoittaneen että ennakon lisäys kannattaa
Dyno, katu ja perse ovat antaneet positiivista palautetta ennakon lisäämisestä

Nyt jos tahtoo tehdä EZK sytkä moodin niin tekee sitten +3, 0 ja -3 ennakko vivun ja kokeilee millä asetuksella meno maittaa parhaiten
Kokeilemalla selviää

Turha tästä käännellä ja väänellä mutta olihan joku täälläkin isolla ahtimella tiputtanut ennakkoa huvikseen ja kappas, lisää tehoa.  ;)
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Veksi - 18.07.2015, 11:06:49
Eipä nyt sotketa ahtimia näin korkealuokkaiseen keskusteluun

Mulla on ennakon 3asteen aikaistus vipu kojelaudassa
Vapari viinakone vetää selkeästi paremmin aikaistetulla sytkällä

Sytkä ennakkoon vaikuttaa niin moni asia että oikeat asteet selviää ainoastaan kokeilemalla
EZK pinnien maadoittelu ei maksa mitään ja vapari viinakonetta ei ihan heti saa naulattua pskaksi
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: Kaksnelikantti96 - 20.07.2015, 01:12:29
LH ei kestä matkassa?   :2funny: :2funny: :2funny:

Paljonkas yli 400hv se pannu tuottaa?  :o

Kyllä, LH:ta pystyy säätämään oikein oivasti, sillä siitä on ihan oma topiccikin.
Siellä on turhaa paskan jauhantaa valitettavasti mukana mutta kyllä siellä asiaakin on aiheesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54173.0

Ja ei sitä LH:ta huijata, vaan se säädetään oikein, niin sitä papua alkaa saamaan entistä enemmän sieltä moottorista.

EI!   :nohnoh

Vähemmän ennakkoa wiinalla!

Ennakon lisääminen vähentää vääntöä, eikä lisää sitä. Ai miksikö? Wiina palaa pirusti kiukkuisemmin kuin bensa (lue nopeammin).

En mielestäni ole väittänyt ettei LHta pysty säätämään totesin vaan että soppaa ei tullut tarpeeksi joka piti varmasti paikkaansa.
Kysyin vaan lähinnä neuvoa että pystyykö tonkanssa kikkailemaan niin että ei ainakaan laihalla kävisi ::)
Olen tuota keskusteluakin selannut ja tiedän Että LHta pystyy säätämään mutta ajatukseni ei ollut mutu tuntumalla ruveta sörkkimään mitään! Anyway nyt on vehkeet pelannu hyvin ja se riittää minulle laihalla ei ole ainakaan.
Otsikko: Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
Kirjoitti: WEBERMAN - 28.03.2019, 19:13:55
Kaasareissa on helpointie onneen vs eri ruiskut . Mutta ne kaasarin imuäänet  S*
mitä tuohon sähköiseen kaasuläppään tulee, toivomus pedaalinahan kaasupolin vain on sellaisissa autoissa. onhan se hyvinkin pehmeämpi ja tehottomamman oloinen. ohjelmoiti vaikuttaa toki paljon, pehmennykset (luistonesto, abs, Economi ym) saatta useasti viedä tehoja pois, sillä tuodaan tilalle ajonautintoa.  Minusta auton pitää olla käskytetävissä heti ja repäisevä, eikä minkään toivomuksien varassa. Turvallisuus pitää löytyä sieltä ratin ja penkinvälistä. Uus avuttomille alkaa olla nämä nykyajan autot.
 


Niinpä. Kun pääsääntöisesti on muutostöitä aina edetään 1 askel kerrallaan, sitten kokeiltava ja mitattava mikä asia muuttui ja miksi. Variaatioita on loputtomiin ja jos haluaa kokeilla,niin tottakai se on aina henkilökohtainen asia.

Mitään ehdottomia totuuksia ei keksinnöissäkään ole. Tosin en suosittelisi  aivan jatkuvaa pään seinään hakkaamista,silloin kun toimiva asia on jo keksitty. :)