Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: D5GT - 19.03.2014, 17:43:42
-
Vielä ei löytynyt keskustelua kierteistä ja parikymmentä vuotta kun viimeksi kierretappeihin on koskenut... Omilla hakusanoillakaan ei google löytänyt juurikaan viisautta.
Mulla on m14 x 100 runkoon kiinni hitsattu mutteri, joka taitaa olla 10.8 terästä - ton kierteet pitäisi kasvattaa M16 x 105 kokoon. Eli aiheuttaako toi materiaalin kovuus jotain vaateita työkaluille? Pitääkö vanhan kierteen rippeet porata pois / isontaa reikää johonkin kokoon ennen kuin kierretappia alkaa vääntämään.
Periaatteessa helppo homma, mutta.. vähintään uskon vahvistusta tarvitaan.
-
kannattaa porata ,kierteen nousun verran pienemmallä poralla
M 16 ehkä 14,3 tai 14,5 pora, en muista nousua
varaa myös kunnon kierretappi ei mallia "halpahalli" niin tulee kunnon kierteet
-
Nyt kun kyseessä on jo kohtuullisen kova teräslaatu niin tarvitsee tehdä kierteytys ihan huolellisesti, jos halutaan hyvä lopputulos.
Onko käytössä penkkiporakone? M16 kierteelle täytyy ensin porata 14mm reikä. Ts. vanha kierre saattaa vähän jäädä näkyviin. Jos pääset tekemään tämän penkkiporakoneessa, niin kierteytys helpottuu huomattavasti.
Kierteytyksen alku on paljon helpompaa kun kierretappia käännettäessä pitää tapin ja vääntiön suorassa penkkiporakoneen karalla painaen. Karaan taitaa tarvita kyllä jonkun sortin piikkiä, että tapin päähän olevaan koloon voi painaa. Sitten vaan osakierroksia lastuten pikku hiljaa tarvittavaan syvyyteen asti. Käytä reilusti leikkausnestettä.
Jos ei ole penkkiä käytävissä, niin sitten käsi koneella reikä isommaksi ja varovasti alkuun vaan. Samalla pitäisi tietysti koittaa katsoa että lähtee suoraan. Jos M14 kierteestä jäi näkyviin vanhaa kierrettä, niin voi olla vaikea saada lähtemään kunnolla suoraan.
Ja kun kyseessä on 10.9 lujuusluokan teräs, niin suosiolla kunnon tappi eikä tosissaan millään marketti halppistapilla
Joku muu varmaan neuvoo kuinka kierteytys tehdään penkissä konetapilla, minulla ei ole siitä mitään kokemusta. Ja korjaa muutenkin ylläolevasta virheet, kun pariin vuoteen en ole kierteitä tarvinnut enemmälti tehdä.
-
DORMER kierretappien reiät.pdf (http://wikisend.com/download/968938/DORMER kierretappien reiät.pdf) on joskus netistä löytynyt kierretapille sopivien reikien kokotaulukko
-
Mulla ei ole "kunnollisia" välineitä ja vain käsivoimat on käytössä (kentäsahan korjaus maastossa). Taidan huomenna käydä ostamassa poranterän / kierretapin, sellaiset, joiden laadusta voi olla vähän varmempi kuin ton perintösetin, jonka alkuperästä ei ole tietoa.
Onko leikkuunesteellä enempää väliä, vai meneekö kaikki leikkuunesteeksi nimetyt (jälleen joku pullo pyörii kaapeissa, mutten muista tarkemmin mikä / mitä pitää sisällään).
-
Öljykin passaa. Älä väännä väkisin, jos lakkaa menemästä. Ota ulos ja putsaa. Ööliä ja uudestaan.
-
Kiitos neuvoista katsotaan miten käy, ei toi täyttä rakettitiedettä ole ja onneksi toleranssit on jonkunlaisia.
Onko jotain kierretyökaluja, jotka on tunnetusti hyviä / vältettäviä, puoli-ilmaiset Kiinanvehkeet on tietty sitä mitä siihen hintaan voi odottaa.
-
Tuo aiemmin mainittu dormer on hyvä mutta käy vaikka etrasta hakemassa. Heillä näyttää olevan hyllyssä laatua.
-
Se perintösettikin voi olla ihan laadukas. Ja tosissaan oikeestaan mikä tahansa öljy käy kun kyseessä on yksittäinen reikä.
-
Niin voi ja todennäköisesti onkin, mutta aina on se pelko, että se onkin tuoreempi kuin olettaa ja siinä on ollut joku maximarketin hintalappu ja katkeaa ennen kuin ymmärtää varoa.
-
Miten siinä kävi?
Nuista taulukoista on aina mukava tarkistaa se oikea porareiän koko kullekkin kierteelle: http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf
Ei sillä leikkuunesteellä käsin vääntäesä oo niin väliä. Jotakin crc tai muuta öljyä kaveriksi. Poratessa on siitä olisi jotakin iloa kun se ei kiehu ja savua.
Ja tapilla tai pakalla kun käsin vääntää niin vähän välia pyöräyttää työkalua vastapäivään niin lastu katkeaa, muuten menee raskaaksi ja halvat työkalut menee rikki.
-
Kiitos neuvoista ja rohkaisusta - homma toimi kuin junan vessa. Vähän hirvitti, että tappi katkeaa vääntäessä, mutta yllättävänkin helpolla onnistui.
-
Vähän OT: Meilläpäin korjattiin mopon moottorin posken korkannut M6-kierre vääntämällä reikään öljyn kanssa 1/4" UNC -ruuvi. Onnistuu alumiiniin. Tämmöinen "ryssänkierre" kesti kovemman kiristysmomentin kuin alkuperäinen.
-
Primitiivisissä oloissa kannattaa kierrettä varten porata pikkuisen isompi reikä kuin taulukossa sanotaan. Tappi lähtee vetämään paremmin, eikä juutu niin helposti kiinni ja katkea. Kierre jää vähän vajaakanttiseksi, mutta tulee muuten kunnollinen. Liian pienessä reiässä voi käydä niin, että tappi pyörii, muttei vedä, ja reikä vain suurenee.
Jo kerrottu ohje, että lastu pitää välillä katkaista pyörittämällä takaisin, on täyttä asiaa. 2/3 kierrosta kiinnipäin, 1/3 takaisin, jne. Jos kierre on vähänkin halkaisijaansa pitempi, pitää tappi välillä kiertää ulos, ja puhdistaa huolellisesti. Tapin kyljessä olevat lastu-urat eivät saa täyttyä.
-
Normia isomman aloitusreiän sijaan suosittelisin käyttämään vähintään kahden tai mielluummin kolmen tapin sarjaa. Eka tappi tekee kierteen alulle ja keskittää parhaiten, toinen tekee kierteen ja kolmas viimeistelee muodon. Menee enemmän aikaa, mutta tulee hyvä.
Jossain hevokuusenjuuressa räntäsateessa ei tietenkään tee mieli ruveta hifistelemään, jolloin suoraviivaisempikin lähestymistapa on hyväksyttävissä... Varsinkin tilapäiskorjauksissa.
Ja käsitapilla tosiaan 2/3 kiinni ja 1/3 auki tai 360/90 astetta kääntö on hyviä nyrkkisääntöjä, joilla saa lastuamisen kevyemmäksi ja tapin katkeamisvaara pienenee.
-
Normia isomman aloitusreiän sijaan suosittelisin käyttämään vähintään kahden tai mielluummin kolmen tapin sarjaa. Eka tappi tekee kierteen alulle ja keskittää parhaiten, toinen tekee kierteen ja kolmas viimeistelee muodon. Menee enemmän aikaa, mutta tulee hyvä.
...
Normikokoisenkin poranterän hankkiminen voi olla vaikeaa, varsinkin pienille kierteille. Harvalla on kotona poranteräsarjaa 0,1 mm välein. Hyvästä työkaluliikkeestä löytyy normikokoinen terä joka kierteelle, mutta isompi puolen millin jaolle osuva terä voi jo olla liian iso.
Kolmen tapin sarjalla saa hyvän kierteen. Joskus tarvitaan vielä neljäs tappi, jolla pohjalliseen reikään saadaan kierre pohjaan asti.
Kuparin poraaminen ja kierteittäminen on lähes ylivoimaisen vaikeaa. Tarvitaan uudet erityisesti kuparille tarkoitetut välineet ja leikkuunesteet, ja silti teriä katkeilee. Raudalle tarkoitettu terä ei leikkaa kuparia, vaan muovaa sitä. Pitää olla eri teräkulmat.
-
Muistakaa aina: Ainakin millisissä kierteissä hyvä muistisääntö. Kierteen nousu vähennetään kierteen nimelliskoosta, niin saadaan alkureiän koko. Esim. M10 reikä 1mm nousulla. Alkureikä on silloin 9mm.
-
Muistakaa aina: Ainakin millisissä kierteissä hyvä muistisääntö. Kierteen nousu vähennetään kierteen nimelliskoosta, niin saadaan alkureiän koko. Esim. M10 reikä 1mm nousulla. Alkureikä on silloin 9mm.
Väljä kierre tulloo ainakin tuossa esimerkkitapauksessa, muuta toimii ainakin jotenkin. Lujuus varmaan vähän kärsii vrt taulukkokirkjan koko.
-
Väljä kierre tulloo ainakin tuossa esimerkkitapauksessa, muuta toimii ainakin jotenkin. Lujuus varmaan vähän kärsii vrt taulukkokirkjan koko.
No eikös tuolla nyrkkisäännöllä nyt tule aika tarkalleen oikein?
http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf (http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf)
Tosin M10x1 on hienokierre ja sille esireikä on 9.0mm. Normaalille ISO-kierteelle nousu on 1.5 ja reikä siten 8.5mm
-
No eikös tuolla nyrkkisäännöllä nyt tule aika tarkalleen oikein?
http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf (http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf)
Tosin M10x1 on hienokierre ja sille esireikä on 9.0mm. Normaalille ISO-kierteelle nousu on 1.5 ja reikä siten 8.5mm
No pahus, oikoluin tuon kommentin ja katsoin taulukkoa eri kohdasta. Pahoittelut. Ja kyllä tuo sääntö näköjään toimii ainakin kaikilla millikierteillä. Tuumaisiin ei riitä päässälaskutaito.
-
...Tuumaisiin ei riitä päässälaskutaito.
Ei tarvitse kovin vanhoihin Volvoihin mennä, kun tulee tuumakierteitä vastaan. Sitten vaan noudatetaan seuraavia periaatteita:
- Ajatellaan kaikki mitat tuumissa
- Unohdetaan millimetrit
- Hankitan tuumakierretyökalut
- Katsotaan taulukosta kierrettä vastaava reiän halkaisija
- Porataan lähinnä oikean kokoinen reikä. Voi joutua ostamaan tuumakokoisen poranterän. Ei ehkä löydy huonosta rautakaupasta.
Hiukan liian isoon reikään, tai hiukan liian pieneen tappiin, tehty kierre useimmiten täyttää tehtävänsä, paitsi kriittisessä paikassa.
-
No pahus, oikoluin tuon kommentin ja katsoin taulukkoa eri kohdasta. Pahoittelut. Ja kyllä tuo sääntö näköjään toimii ainakin kaikilla millikierteillä. Tuumaisiin ei riitä päässälaskutaito.
Tuumamitoille on saatavilla taulukko, josta selviää kaikki koot verrattuna lähimpään milliseen. Helpottaa kummasti. ;) Sitten kun mukaan sotketaan vielä putkituumat, niin sitten on soppa valmis. :facepalm:
-
No itsehhän tuon yhden taulukon lisäsin. Meinasin vain että tuon säännön toteamiseen ei riittänyt päässälaskutaito siltä osin. Itse en edes yritä muistella nousuja tai reiän mittoja vaan katson porareiän taulukosta tai mauserin kyljestä.
-
Pitäisi laittaa helicoil kierteet pyörännapaan M14x1.5 mutta kierresarjan mukana tullut poranterä ei mahdu porakoneeseen joten miten saada homma toimimaan ???
-
Hommaa kone jossa on isompi istukka. Monissa normi koneissa istukka on vain 13mm.
Vie terä sorvarille ja käske hioa terä istukan kohdalta pienemmäksi.
Ota pyörännapa irti ja vie pylväsporakoneen ääreen.
Ei tuu mulla muuta mieleen nyt <Kippis>
-
Taidan viedä terän sorvarille, kiitti vinkistä.
-
Niin ja onhan niitä olemassa myös semmoisia valmiita teriä, jotka ovat istukkapäästä 13mm ja terä sitten isompi. Puuilosta kerran semmoisen ostin, mutta taisivat ainakin siellä olla tasamillein...
-
14.3mm tarttis poranterä vissiin olla. Jos olisi volvoon niin ostaisin tietty uudet navat mutta kun on audin veekasiin niin napoja ei löydy ihan joka nurkasta.
Edellinen omistaja ruuvasi 5 x 114.3 vanteet kiinni...