Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578088 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S70 2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Mikä hinku sulla on sinne ledi saada?
Jos mua tarkoitat, niin tarvitsen kirkkaammat tuikut normipolttimoiden tilalle.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jos mua tarkoitat, niin tarvitsen kirkkaammat tuikut normipolttimoiden tilalle.

Kun haet 5/21W korvaajaa se on ilmeisestikin siis parkki/jarrupolttimo, jonka pitää siis näkyä hyvin eikä valaista, jota mun mielestä nuo ledlamput ei toteuta. Peruutusvaloon voi saada paremman tehon ledillä, mutta se perustuu mielestäni suurempaan kirkkauteen vaikkakin pienemmältä alalta, koska sen ledin saa suuntaavaksi eikä sen tarvitse luottaa heijastimeen. Parkissa ja jarrussa se heijastin on tärkeä juurikin sen valon levittämisessä mahdollisimmaan laajaksi, ja heijastimien kanssa noi ledit ei yleensä toimi hyvin.

Sitäpaitsi, jos kirkastat kovin paljon vakiota kirkkaammaksi noita valoja ne on melko vittumaiset edessä olen auton persuksissa pimeällä. Häikäisevät.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Sitäpaitsi, jos kirkastat kovin paljon vakiota kirkkaammaksi noita valoja ne on melko vittumaiset edessä olen auton persuksissa pimeällä. Häikäisevät.
Eli mä taidan sellaiset asentaa kans niin ei tarvii takana ajavat ajaa niin lähelle tarkistamaan onko ne valot päällä  :pomo:

Poissa S70 2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Kun haet 5/21W korvaajaa se on ilmeisestikin siis parkki/jarrupolttimo, jonka pitää siis näkyä hyvin eikä valaista, jota mun mielestä nuo ledlamput ei toteuta. Peruutusvaloon voi saada paremman tehon ledillä, mutta se perustuu mielestäni suurempaan kirkkauteen vaikkakin pienemmältä alalta, koska sen ledin saa suuntaavaksi eikä sen tarvitse luottaa heijastimeen. Parkissa ja jarrussa se heijastin on tärkeä juurikin sen valon levittämisessä mahdollisimmaan laajaksi, ja heijastimien kanssa noi ledit ei yleensä toimi hyvin.

Sitäpaitsi, jos kirkastat kovin paljon vakiota kirkkaammaksi noita valoja ne on melko vittumaiset edessä olen auton persuksissa pimeällä. Häikäisevät.
Takaparkiksi/jarruvaloksi olisi tulossa, niinkuin jo aiemmin kirjoitinkin.

Ei ole pelkoa että että häikäisevät takana tulijoita...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Eli mä taidan sellaiset asentaa kans niin ei tarvii takana ajavat ajaa niin lähelle tarkistamaan onko ne valot päällä  :pomo:

Yleensä se vittumainen häikäisy tulee kun jossain liikennevaloissa tms seisoo, ja edessä olevan takavalot loimottaa takaraivoon asti.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Löytyykö suoralta kädeltä tietoa, että voiko kärry perässä ajaa päiväajovaloilla? Silloinhan ei aina takavalot pala eikä äärivalot kärryssä.

Oma refleksini on ollut laittaa ajovalot päälle, kun kn jotain perässä, mutta kaikki ei näin tee.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Löytyykö suoralta kädeltä tietoa, että voiko kärry perässä ajaa päiväajovaloilla? Silloinhan ei aina takavalot pala eikä äärivalot kärryssä.

Oma refleksini on ollut laittaa ajovalot päälle, kun kn jotain perässä, mutta kaikki ei näin tee.

Peräkärrille ei ole mitään päivävalosääntöä, joten kärrissä valojen on palettava, kun sitä hinataan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Löytyykö suoralta kädeltä tietoa, että voiko kärry perässä ajaa päiväajovaloilla? Silloinhan ei aina takavalot pala eikä äärivalot kärryssä.

Oma refleksini on ollut laittaa ajovalot päälle, kun kn jotain perässä, mutta kaikki ei näin tee.
Luulisi että nykyaikana sinne pistorasialle saataisiin valoille virta vaikka takavalot ei palaisi. Kuitenkin suurimmassa osassa on omat johtosarjat koukulle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Niko_S

  • Vieras
Trafi:sta lakitekstiä:

"Jos vetoauto on varustettu päiväajovaloilla eli huomiovaloilla siten, että huomiovalaisimien palaessa auton takavalaisimet eivät pala, ei perävaununkaan takavalaisimien kuulu palaa. Peruutusvalo on pakollinen 10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa O2-luokan perävaunuissa."

Linkki: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1836/pida_huolta_perakarrysta_ja_kuormaa_oikein






Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Hmm... missäköhhän kohtaa vilkut tuli pakollisiksi peräkärryihin?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Trafi:sta lakitekstiä:

"Jos vetoauto on varustettu päiväajovaloilla eli huomiovaloilla siten, että huomiovalaisimien palaessa auton takavalaisimet eivät pala, ei perävaununkaan takavalaisimien kuulu palaa. Peruutusvalo on pakollinen 10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa O2-luokan perävaunuissa."

Linkki: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1836/pida_huolta_perakarrysta_ja_kuormaa_oikein

Ei stna mikä aivopieru koko päivävalo homma!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ei stna mikä aivopieru koko päivävalo homma!

Tuo aiheuttaa vielä sen, että äärivalotkaan ei pala...

Mielenkiintoinen asetus kyllä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei stna mikä aivopieru koko päivävalo homma!

Siis, kyllähän tuo nyt mun mielestä on ihan loogista että niiden kärrynvalojen ei tarvitse palaa jos autossa on uudentyyppiset päivävalot?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Siis, kyllähän tuo nyt mun mielestä on ihan loogista että niiden kärrynvalojen ei tarvitse palaa jos autossa on uudentyyppiset päivävalot?

Yhtä loogista kuin, että 50% päivävalojen käyttäjistä ei ymmärrä että ajovaloja tulee jo lain puitteissa käyttää myös joskus päivällä.

En ole ymmärtänyt tuota etelän hetelmien takavalojen pimentämistä päiväsaikaan parin sentin polttoainesäästön takia enkä ymmärrä ettei ne pala peräkärryssäkään. Tuo direktiivi on vain kuollut idea ja lisää kolareiden määrää.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Yhtä loogista kuin, että 50% päivävalojen käyttäjistä ei ymmärrä että ajovaloja tulee jo lain puitteissa käyttää myös joskus päivällä.

En ole ymmärtänyt tuota etelän hetelmien takavalojen pimentämistä päiväsaikaan parin sentin polttoainesäästön takia enkä ymmärrä ettei ne pala peräkärryssäkään. Tuo direktiivi on vain kuollut idea ja lisää kolareiden määrää.

:tykkää:

Varsinkin nykyautojen leditakavaloilla se kulutuksen lasku on täysin olematonta ja suorastaan mikroskooppista mutta näkymiseen sillä on suuri merkitys!

Tuosta direktiivistä on se hyöty, että sillä saadaan muutama haudattava lisää!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo