Kyllähän ihmissilmä näkee sen valottomankin auton, mutta eihän se auton näkeminen olekaan se ongelma, vaan se kuinka ihmisaivot toimivat.
Käytännössä varsinainen ajattelu on suhteellisen hidasta, jonka takia esimerkiksi autolla (ja esim polkupyörällä) ajamista täytyy harjoitella, jolloin päästään siitä hitaasta ajatteluvaiheesta eroon, ja voidaan siirtyä pelkkään reagointiin. Aivot osaavat kyllä reagoida monimutkaisiinkin ärsykkeisiin, kun ne ovat siihen vaan koulutettu, ja koulutus jatkuu aina kun samaa ärsyke - reaktio rakennetta toistetaan, ilman että siihen tietoisesti puututaan. Autolla ajaessa aivoihin tulee muista ajoneuvoista jatkuvia ärsykkeitä, jota kokeneen kuljettajan aivot suodattavat joko reagoitaviksi- tai ohitettaviksi ärsykkeiksi aivan automaattisesti. Ohitettaviin ärsykkeisiin kuuluvat automaattisesti esimerkiksi jollain muulla tiellä liikkuvat autot, takana riittävän kaukana liikkuvat autot ja erityisesti pysäköidyt autot. Auto tunnistetaan pysäköidyksi tiettyjen ärsykkeiden perusteella automaattisesti, ensisijaisesti sen sijainnin perusteella, mutta myös se että auto ei liiku eikä siinä ole valoja päällä tukevat sitä että se on pyäköity ja siten ohitettava ärsyke. Kun itse liikkuu, on toisen auton liikkumattomuus vaikeampi havaita, joten se ei ole välttämättä edes se toissijainen ärsyke jolla auto todetaan pysäköidyksi, vaan auton valot ovat se toissijainen ärsyke. Lisäksi valot toimivat myös päinvastaisena ärsykkeenä, se tulkitaan myös mahdollisesti liikkeelle lähteväksi pysäköidyksi autoksi.
Tuo aivojen toimintaan perustuva malli aiheuttaa sen että valoton auto lähtökohtaisesti jätetään huomiotta, erityisesti jos sen sijainti vielä tukee sitä että auto on pysäköity, aivo jättää sen automaattisesti huomiotta, vasta kun sen auton liike herättää uudelleen ärsykkeen, joka kumoaa aiemmat tulkinnat se aiheuttaa reaktion, mutta se on huomattavasti hidastanut tuota automaattista prosessia.
Käytännössä 40 vuotta Suomessa noudatettu valojen käyttö on johtanut siihen että kaikkien itsenäisesti ajavien kuljettajien aivot ovat viritetty olemaan ragoimatta valottomiin autoihin, toisin kuin esim. maissa joissa valoja ei ajossa käytetä.