Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Vikakoodi - 27.09.2016, 20:22:20

Otsikko: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 27.09.2016, 20:22:20
Tämä 740 GL B200F + M47 on rekisteröity Suomeen 1989 Kemian Liiton nimiin. Sieltä päätyi parin mutkan kautta minulle vuonna 2003 käyttöautoksi. Ja käyttöä jatkui aina vuoden 2006 kevääseen, kunnes tuli tehtyä isoa virhe ja hankittua käyttöautoksi rapea ranskalainen. Todellakin rapea, mutta ei siitä nyt enempää.

 Volvolla ei tuolloin(kaan) ollut juuri rahallista arvoa ja hieman oli laitettavaakin kertynyt, joten sen myynti jäi. Tai olihan sitä tullut laiteltua pitkin matkaa, eli uusittua jarruja, jakopäätä, jousia, iskareita, pakoputkia jne. jne. Mutta aina jotain jäikin. Muun muassa lämmittimen puhallin, muutamasta kohti aiemman omistajan toimesta huonosti tehdyt paikkamaalaukset ja jotain muuta. Eikä intoa ollut sitä myyntikuntoon laittaa, niin jäi seisomaan. Ensimmäisen vuoden ihan taivasalla parkkipaikalla.

 Seuraavana vuonna tuli muutto eteen ja Volvonkin kohdalla piti joku ratkaisu tehdä. Rahallinen arvo entisestään laskenut, mutta tunnearvoa sillä kuitenkin oli. Volvo todisti vuonna 2005 erästä erittäin merkittävää käännekohtaa elämässäni, joten ei tehnyt mieli sitä paaliinkaan heittää.
 Kaverin kautta kuulin noin 50 kilometrin päässä olevasta hallista, missä mm. jenkkiharrastajat säilyttivät kulkupelejään talvet. Ja kun kaveri tunsi hallin omistajan, sain säilytyspaikan edulliseen vuosihintaan. Volvo siis sinne määräämättömäksi ajaksi pois silmistä ja mielestäkin. Sivuhuomiona sanottakoon, että se ranskan rapea oli jo vaihtunut ihan autoon tässä vaiheessa.

 Säilytykseen Volvo oli unohtuakin. Kerran vuodessa maksoin sovitun pienen summan säilytyspaikasta, muuten koko autoa ei tullut paljon mietittyä. Ehkä jossain saunan jälkeisissä oluthuuruissa korkeintaan vaimolle perusteltua sen säilytystä; auton arvo nousee iän karttuessa ja jos sen vielä joskus entisöisi museorekisteriin.

 Jokunen vuosi sitten muutettiin tähän nykyiseen taloon, mutta autotalli täyttyi siinä vaiheessa kaikesta muusta tavarasta. Ja poika pisti sinne vielä punttisalinsa pystyyn, joten eipä Volvoa siinäkään vaiheessa tullut säilöstä haettua.

 Kuitenkin keväällä 2016 alkoi mielessä kummitella joku harrasteauto varsinaisen käyttöauton rinnalle. Ensin mielessä kävi erilaiset jenkit ja muut, kunnes mieleen muistui vanha Volvo.

 Vaihtoehdot sen kohdalla oli joko laittaa katsastuskuntoon ja ottaa ajoon niine hyvineen, tai muutaman vuoden kuluttua museokilpiin. Toisaalta erilainen rakentelu ja pieni virittäminenkin alkoivat kiinnostaa. Satuin myös törmäämään erääseen purussa olevaan 760seen b230ft moottorilla. Moottorista saatiin hinta neuvoteltua, mutta kaupat jäivät kuitenkin vielä tekemättä. Mielessä tuo tekniikan vaihto alkoi kummitella yhä useammin.

 Koetin tässä vaiheessa kysellä useastikin eri paikasta, mitä tuo muutos vaatii, jotta sen saa leimalle. Ja vastauksia tuli yhtä monta kuin oli vastaajaa. Kaikki erilaisia. Siispä soitto Volvon maahantuojalle, missä olikin parin puhelukäännön jälkeen erinomainen palvelu. Vanhan Volvon rakenteluun suhtauduttiin erittäin positiiviseste ja postiennakolla saapui maahantuojan todistus vaadittavista muutoksista. Eikä vaihdettavien osien lista ollut pitkä, 15” renkaat ja turbomallin iskunvaimentimet ympäri auton, sekä että moottori tulee asentaa alkuperäisillä kiinnikkeillä. Niin ja valmistaja sallii suurimmaksi tehoksi 175 kW ja vääntömomentiksi 310 Nm.

 Eipä tässä vaiheessa sitten muuta kuin moottori hakemaan. Ja kun se tuli haettua, piti tietysti avata ja katsoa mitä se on syönyt.

(https://s9.postimg.org/ucnwddy8b/20160628_094001.jpg) (https://postimg.org/image/ucnwddy8b/)

 Kansi pois ja hoonausjäljet näkyvissä. Vaikutti hieman liiankin lupaavalta. Tosin tässä vaiheessa oli pitänyt käydä ostamassa paineilmakompressori, letkut ja pulttipyssy. Oli nuo kansipultit sen verran tiukassa ettei niitä yksin auki vääntänyt. Varsinkin kun moottori on irrallaan, eikä pysynyt paikallaan, eikä kädet riittäneet jne.

(https://s21.postimg.org/kn8tn966r/20160705_193513.jpg) (https://postimg.org/image/kn8tn966r/)

Männät irti ja ylikoon merkintähän niistä löytyi.

(https://s14.postimg.org/ukmz2gvu5/20160708_130941.jpg) (https://postimg.org/image/ukmz2gvu5/)

 Moottoria purkaessa imusarjan alta löytyi tämä mysteerinen mustalaatikko, mitä jo puitiin toisessa topiikissa. Tässä kuvassa "laatikko" avattuna. Oli siis imusarjan alla nippusiteellä sarjan tuessa kiinni.

(https://s14.postimg.org/o79566pgd/20160708_131519.jpg) (https://postimg.org/image/o79566pgd/)

Niin, ja pitihän se autokin sitten kotiin hakea. Auto lähti säilytyksestä välittömästi käyntiin, kun vain sai uuden akun. Eikä tarvinnut edes sahata. Nuo kuluneet vuodet olivat kuitenkin tehneet sen, että jarrut sun muut olivat jo niin jumissa, että siirto oli parempi suorittaa ajamisen sijasta trailerilla. No, trailerille auton kummin sai ajettua sieltä pois. Hakupäiväksi sattui sopivasti vesisade, joka huuhteli samalla vuosien pölyt auton päältä.


(https://s15.postimg.org/ciim2q57b/20160812_142743.jpg) (https://postimg.org/image/ciim2q57b/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: janne81 - 27.09.2016, 20:37:12
Tuo väri ja korimalli on se mikä mulle tulee ekana mieleen Volvo 740:stä  :)
Johtuu varmaan siitä että pikkupoikana kaverin naapurin sedällä oli just tommonen ja oli silloin leuhka peli.

Mielenkiinnolla seuraan mitä tästä kehittyy.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 29.09.2016, 13:17:01
 Auto oli ottanut itseensä seisoessaan pinttyneen ummehtuneen hajun. Joten ei muuta kuin penkit pois ja pesuun tekstiilipesurilla. Kaikki verhoilun kangasosat, paitsi kattopahvi tässä yhteydessä, peräkonttia myöten irti ja likoomaan, jonka jälkeen pesu harjalla ja painepesurilla. Hometta ei sentään näkynyt.

 Verhoiluja ja penkkejä purkaessa helpotti kun alta paljastui tervettä peltiä. Näiltä osin siis pääsee ruostehomissa vähemmällä. Eiköhän sitä vielä vastaan tule kun autoa pidemmälle syynää ja purkaa.

 Nyt kun sisusta on purettu, osin kojelautakin, niin on hyvä vaihe laittaa ilmastointi. Autossa sitä ei vakiona ole, mutta toisen koneen myötä tuli melko kattava paketti ilmastoinnin osia. Autossa on valmiina koneen kyljessä ilmastoinnin kompressorin kiinnitysjalka, sekä johtosarjalta tulee ilmeisesti kompressorille johto. On ainakin vapaana juuri niillä main alkuperäisestä johtosarjasta yksi johto. Myös lämmönsäätimessä on ilmastoinnin kuva, vaikka sitä ilmastointia ei ollutkaan.

 Tulkitsen tämän niin, että autossa on valmius olemassa ilmastoinille ja sen asentaminen pitäisi sujua ilman isompia rakenteluja. Eli kennot, kompressori, lauhduttimet, letkut jne. paikalleen, sekä teitty kylmäaineet sisään ja homma pitäisi olla siinä. Sitä koko "arkkua" kojelaudan alle ei kai tarvitse lähteä vaihtamaan, koska kenolle näyttäisi olevan paikka nykyisessäkin. Ja ilmeisesti myös sähköt ovat autossa ilmastoinnille valmiina?

 Vai onko jollakin parempaa tietoa, tai jopa kokemusta moisen jälkiasennuksesta?
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Demi - 29.09.2016, 16:07:11
haa kalsarin sininen 7 olut itsellä samanmoinen  ;)
tosin ajettu sillä oli tosin joku 800tkm  ;D
ehdottomasti seurantaan ELK
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: comanche - 29.09.2016, 23:51:07
Hienokuntoinen on VOLVO ja hieno projekti tulossa!

Kuinka paljon autolla on ajokilometrejä?
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 30.09.2016, 21:13:59


Kuinka paljon autolla on ajokilometrejä?

Aika tarkalleen 380 tkm oli kun mittari lakkasi aikanaan toimimasta. Ja sen jälkeen ei paljon tullut enää ajettua.

Eli mittaristokin pitäisi ehjätä tai vaihtaa..
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 03.10.2016, 18:40:22
Ja kun vaimo ei vielä ollut riittävästi kyseenalaistanut koko Volvon pitämistä / projektia, niin pitihän sitä jatkaa.

Eli keskustelemaan jos saisi yhden omenapuun ja pensaan pistää pihalta matalaksi. Kaikki autot ja muut pelit kun eivät muuten kunnolla mahdu pihalle.

Ja kun puskat on raivattu, tilalle suodatinkangas ja 5 tonnia soraa, sillä pitihän Volvolle talli saada, kun varsinaiseen autotalliin ei mahdu.
(https://s22.postimg.org/9iwl5snj1/20160906_065128.jpg) (https://postimg.org/image/9iwl5snj1/)

(https://s9.postimg.org/vt22spl7v/20160926_180748.jpg) (https://postimg.org/image/vt22spl7v/)

(https://s21.postimg.org/k24zicyab/20160926_173801.jpg) (https://postimg.org/image/k24zicyab/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: janne81 - 03.10.2016, 21:02:59
Tuon kun pöhäyttää löpötykillä lämpöseks niin siellähän jopa rassailee jotain.

Paljonko tommonen talli maksaa ja mistä ostit?
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 04.10.2016, 15:55:53

Paljonko tommonen talli maksaa ja mistä ostit?

Tuolta http://www.tavaratalohurrikaani.fi/product/163/norfolk-caravan-talli-pvc-75-x-35-m

Ja Caravan - malli tarkoituksella. Mahtuu muutakin rojua, kuin pelkkä auto, sekä sopii tosiaan hieman rassaamaankin. Lämmin se ei talvipakkasilla ole, mutta tekeepähän silloin jotain pisteosia, kuten vaikka kasailee moottoria lämpimässä tallissa.
Ja pitää tuo ainakin tuulet ja sateet, eli lisää paljon aikaa kun voi "ulkona" jotain tehdä.
Eikä tarvitse autonkaan taivasalla seista.

Saa sitten nähdä, miten joutuu ilmankiertoa lisää rakentelemaan jos ilmenee kosteuden kertymistä. Aika näyttää.

Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 26.11.2016, 20:02:29
Ylikoon männänrenkaiden löytyminen onkin osoittautunut hankalaksi.
Sekä Suomesta, että Ruotsista löytyy kyllä moneltakin kaupalta listoilta, mutta eipä ole varastossa / saatavillakaan.
Viime viikolla sain vihiä, että Hollannista olisi viimein löytynyt sarja oikeita renkaita.
Jospa ensi viikolla jo ne saisi.

Vanhat renkaat olisivat periaatteessa käyttökelpoiset. Täysin ohjearvoissa mittausten mukaan.
Mutta jotenkin ei vaan viitsi kasata vanhoilla osilla,  kun moottori on kerran purettu.

Osia odotellessa pesin ja putsasin lohkon. Ensin osienpesukoneeseen ja sen jälkeen paineilmakoneeseen teräsharjalaikka ja loput irtonaiset liat ja maalit pois


(https://s15.postimg.org/lif193h2f/20161016_151436.jpg) (https://postimg.org/image/lif193h2f/)

Neljä kerrosta Miranolia pintaan ja vain maalarille asiaan kuuluvaa ohennetta



(https://s22.postimg.org/manhlzw3x/20161022_173332.jpg) (https://postimg.org/image/manhlzw3x/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 05.12.2016, 18:29:30

(https://s17.postimg.org/a5fsm4enf/20161205_180550.jpg) (https://postimg.org/image/a5fsm4enf/)

Viimeinkin. On näitä jo odotettu. Pääsee konetta kasaamaan, kun vaan löytyy vielä siihen aikaa.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 06.12.2016, 20:17:36
Alakerta nipussa.

Glycon runkolaakerit vanhoilla pulteilla. Samoin Glygon laakerit kiertokankiin, mutta näihin Volvolta uudet pultit.
Vanhat männät Goetzen renkailla. Ja Elringin stefat akseleiden päihin.


(https://s4.postimg.org/eyjshnp3d/20161206_193158.jpg) (https://postimg.org/image/eyjshnp3d/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 07.12.2016, 19:11:56
Kansi päälle.

530 mistä siloittelin pahimmat rosot kanavista ja läppäsin venttiilit. Luonnollisesti uudet kumit imuventtiileille ja kaikki vaimenninkumit.

Victor Reinzin kansipahvi uusilla pulteilla ja Permatexin kuparispray tiivisteliimalla.

Nokaksi VX3.


(https://s27.postimg.org/7l5v91za7/20161207_183532.jpg) (https://postimg.org/image/7l5v91za7/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 24.01.2017, 19:22:45
Kone ahdinta, öljynsuodattimen siirtojalkaa ja jotain muuta pientä pisteosaa vaille valmiina odottelemassa kevättä ja asennusta.

Uutta osaa tuli oikeastaan kaikki "kuluva".
Lohkolämppärin vastus Calix
Termari (viileämpi)
Jakohihna ja kiristin Gatesin sarja
Jakohihnan kotelo
Vesipumppu
Laturin hiilet+säädin Bosch
Laturin ja ilmastoinnin kompressorin puslat/helat
Yms.

Alkuperäisessä pakosarjassa oli pari pientä halkeamaa. Tuskin vielä vuotava. Mutta kun tuolta Ruotsinmaalta löytyi täysin ehjä, niin laitoin sen.

Suodattimen siirtojalka asentuu vasta ahtimen jälkeen. Helpompi tuo ahtimen öljyputken asennus.

Jäin vaan miettimään, ovatko nuo lämpösuojat oikeasti tarpeelliset,  vai jättäiskö pois?





(https://s24.postimg.org/4dz73w09d/20170124_181913.jpg) (https://postimg.org/image/4dz73w09d/)



(https://s29.postimg.org/4e76v7blf/20170124_181457.jpg) (https://postimg.org/image/4e76v7blf/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 24.01.2017, 20:27:47
Hienoa työtä pintapuoli uskotaan että sisältä yhtä laadukas.  :)Millä maalilla on pakosarja maalattu?
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: lakeshead - 24.01.2017, 21:55:36
Jos tuo pakosarjan maali on alumiinimaalia niin se palaa kyllä heti pois.
Itselläkin oli sininen seiska, aivan mahtava kampe :)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 25.01.2017, 06:11:08
Sarjan suihkautin ihan Motipin kuumakestospraylla kun sattui pöydällä olemaan.
Teräsharjalaikka paineilmakoneeseen ja sillä irtopaska pois, jonka jälkeen maali niskaan.
Ei ole odotuskaan, että pysyisi. Onpahan vaan siistimmän näköinen tuossa kun odottelee pääsyä konehuoneeseen.
Ja käytössä tuo vakiosarja ei ihan ensimmäisenä ota silmiin konehuoneessa, joten sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä onko maalattu vai ei.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2017, 18:02:38
Sarjan suihkautin ihan Motipin kuumakestospraylla kun sattui pöydällä olemaan.
Teräsharjalaikka paineilmakoneeseen ja sillä irtopaska pois, jonka jälkeen maali niskaan.
Ei ole odotuskaan, että pysyisi. Onpahan vaan siistimmän näköinen tuossa kun odottelee pääsyä konehuoneeseen.
Ja käytössä tuo vakiosarja ei ihan ensimmäisenä ota silmiin konehuoneessa, joten sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä onko maalattu vai ei.

Ok! Kiitos vastauksestasi!  Minä kun ehdin kuvitella että on jokin uusi pinnoite aine mikä kestää pakosarjassa.
Oletko kuullut Horna kuumamaalista? Se oli ainakin 70-80 luvuilla luokiteltu jopa 600-800 celsius asteen kuumakestäväksi, on mökillä saunan hormiputki mikä on maalattu sillä noin 1975  ja vieläkin on putkessa rippeet jäljellä maalista, liekö enää tuollaista "myrkkyä" edes olemassa, en ainakaan itse löytänyt pikaisella netti haulla ?
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 25.01.2017, 18:44:03
Jep, olen kuullut ja on tuttu tuote menneisyydestä.
Tosiaan saunan hormeja ja uunin luukkuja maalailtiin ja hyvin kesti.
Itseasiassa joskus ajattelin, että olisin sarjan ja jotain muuta maalaillut Hornalla tässä projektissa, mutta ei sitä tosiaan taida enää mistään saada.
No, onneksi sarja ei ole kaikkein näkyvin, kun pellin avaa.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: TVS - 25.01.2017, 22:27:13
Voin lohduttaa, että horna ei oikeastaan tee onnelliseksi. Minä vedin ameriikanpaskeesta pakosarjat hornalla, kestää kyllä kevyen punastelun mutta kyllä ne ekan sadekelissä ajon jälkeen otti ruskeen värin maalista huolimatta (oli hiekkapuhallettu ennen maalia).
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Volvomies89 - 25.01.2017, 23:39:54
Marteliuksen Black satini pakosarjan pintaan.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 26.03.2017, 13:15:30
Tulis nyt jo kevät kunnolla, jotta tarkenis tuolla pressutallissakin touhuta.

Viime ajat tämän projektin suhteen menneet lähinnä osia haalien.
Ja kun tuli hankittua tämä toinenkin harrastepeli.


(https://s27.postimg.org/k3tl8b0zj/20170114_175047.jpg) (https://postimg.org/image/k3tl8b0zj/)

Tosin tämän kohdallakin harrastaminen on ollut lähinnä ajelua. Pientä ahtopaineongelmaa lukuun ottamatta.

Mutta on seiskasataseenkin jotain pientä tehty. Nurkista kaivoin esiin lohduttoman näköisen taka-akselin.



(https://s22.postimg.org/xr4h49g3x/20170211_171406.jpg) (https://postimg.org/image/xr4h49g3x/)

Ja tämän kanssa sitten menikin hermot, aikaa, tupakkaa ja vaikka mitä. Mikään ei tahtonut sujua kuten piti.
Pienenvetopyörän stefa irtosi palasina. Molempien pyöränlaakereiden ulkokoolit jäivät akseliin vetarin irroituksen jälkeen.
Ensin vetareitakin sai paukuttaa liukuvasaralla ihan huolella ennen kuin suostuivat tulemaan ulos.
Ja nuo ulkokoolit paukahtivat irti vasta toisella ulosvetäjällä. Ensimmäisen halppisvetäjän antauduttua.
No, itse laakereiden vaihto sentään sujui jotenkin ok. Sen miten tuollaiset laakerit nyt ylipäätään saa hyvin vaihdettu.

Vetareiden pulteista kaksi poikki avatessa ja öljynlisäystulppa pyöreäksi.
Muttereita pulttien jämiin ja tulpan päähän hitsaamalla sain nämä auki. Jonka jälkeen kierretapilla puhtaaksi kaikki kierteet.

Kun akseli nyt sitten oli irrallaan niin huitasin teräsharjalaikalla irtopaskat pinnasta ja päälle hyllyssä ollutta Hammerin ruostemaalia. Perän luukkuun pyyhkäisin vannehopea purkkiin jääneet jämät.
Tarkoitus kun ei ole näyttelyautoa rakentaa niin kelpaa hyvin noin. Mukavampi silti katsella tuota tallin nurkassa ennen kuin saa sen auton alle, kuin aikaisempaa ruoste kasaa.



(https://s4.postimg.org/82ej6z15l/20170325_182441.jpg) (https://postimg.org/image/82ej6z15l/)

Peräksi tulee toistaiseksi tämä pikkuperä ilman lukkoa. Mutta onpahan ehjä, toisin kuin autossa nyt kiinni oleva.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: vesterinen_99 - 05.04.2017, 21:43:11
Tästä pakosarjan maalauksesta kun tunnutaan vääntävän joka topicissa, niin avaampa suuni kertoakseni ja ihmetelläkkseni.
Peruskoulussa joskus teknisissä oli jotain pakoputken maalailua omina töinä ja opettaja oli sitä mieltä että jokin graffiti-pohjainen kampe olis hyvää pakosarjoihin ja putkistoihin.. Näitä topicceja selanneena en oo joko nähnyt sanaa graffiti tai en oo vaan sisäistänyt sitä. Tai sit se oli vaan ihan huuhaata koko höpinä ja hölmömpää on vedätetty :D. :idiot2:
Nojaa ei siitä sen enepää, alkanu nää seiskat jotenki lähentyä sydäntä kun vaihdoin käyttikseks seiskan. Sininen  on kyllä hyvä väri ja tiilikeulat on kivoja, onkos aikataulua edistykselle? :nälkä:
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 06.04.2017, 21:39:34
Aikataulu on, onneksi, olematon. Eli tehdään kun riittää aikaa ja intoa.

Talviloma pitäisi pitää pois tässä lähiviikkoina, ennen kuin alkaa kesälomakausi. Silloin ajattelin vähän enemmän ennättää edistää tätä.
Toivottavasti.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 20.04.2017, 15:17:43
No talvilomaa on pidetty. Kolea keli ei kamalasti ole houkutellut tuonne ulos, mutta jotain kumminkin saatu aikaan.

Tai no, hankalimman kautta näköjään kaikki menee. Eikä auton ikä tai pitkä seisonta-aika ainakaan helpota asioita.

Keulaa purkaessa noin joka neljäs pultti tai mutteri lähti auki. Loput joko poikki, kanta pyöreä, tai vastakappale irti hitsauksista / kiinnikkeistä ja pyörii läpi.

Jo tässä vaiheessa pistosahasta ja porakoneesta tuli käytännöllisimmät työkalut.

Eikä tilanne ainakaan parantunut vaihdekepin irrotuksessa. Sen verran tukevasti kaikki hapettuneet/ruostuneet paikoilleen, ettei mitään toivoa saada keppiä irti telineestä. Onneksi on tuo paineilmasaha. Ja rälläkkä, niin sai pakoputkenkin "irti" sarjasta.

Vihdoin viimein, kun kaikki oli taisteltu siihen kuntoon, että oli vuorossa koneen ja laatikon pois nosto, ei moottorinostin saapunutkaan.

Tilasin sen jo pari viikkoa sitten. Ajattelin ensin, että pääsiäinenkin  välissä lienee pitkittänyt toimitusta. Lopulta, kun tarve oli jo akuutti, eikä lähetyksestä, tai saapumisesta kuulunut mitään, soitin putiikkiin, mistä nostimen tilasin.

Hyvin ystävällinen ja asiallinen asiakaspalvelija selvitti asiaa ja joutui toteamaan, ettei heillä ole varastossa tuota järeämpää 2 tonnin nostinta, minkä olin tilannut ja maksanut. Ei osannut myöskään sanoa koska niitä taas tulee.

Myönsi virheen olevan täysin heidän. Verkkokaupassa ilmoittavat nostinta olevan ja toimituksen 1-4 arkipäivää.

Tilaus peruttiin ja rahat palautettiin asiallisesti. Ei siinä mitään.

Nyt sitten seuraavaksi johonkin kauppaan hakemaan nostinta, jotta saa koneen pois keulalta.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 21.04.2017, 08:32:46

(https://s10.postimg.org/gzg2so6qd/20170421_080545.jpg) (https://postimg.org/image/gzg2so6qd/)

Välillä jotain onnistuu helposti.

Nostin löytyi, jonka jälkeen kone laatkoineen pois.

Nyt sais nuo yöpakkaset loppua, jotta sais vesipumpun kaivoon ja painepesurin käyttöön.

Seuraavaksi siis konehuoneen pesu, vähän hiekkapuhallusta ja sen jälkeen näkee jatkotoimet...
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Merlin - 21.04.2017, 10:40:49
Tätä on seurattava, sen hyvää työtä. :)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 11.06.2017, 18:55:47
Ajanpuutteen runsauden vuoksi aika vähän tapahtunut. Lähinnä korihommia ja uusien osien haalimista. Ja tuo V70 vei myös oman aikansa hammastangon vaihdon ja jarrurempan merkeissä.

Seiskasatasen konehuoneesta puhdisteltu irtoruosteet kirkkaalle pellille saakka. Siihen päälle ruosteenmuuntimet ja ruosteenestopohjamaalit.

Hitsattavaakin löytyi, kun kovemmalla kädellä peltejä koputteli. Kuskin jalkatilaan pari paikkaa ja molempiin helmoihin.

Jospa nämä korihommat saisi nopeasti alta pois ja pääsisi konetta sovittelemaan paikoilleen.

Tähän väliin kysymys. Kojelauta on tässä, niin kuin monessa muussa vastaavassa, halki. Oletteko onnistuneet korjaamaan halkeamia muuten kuin hankkimalla uutta peitettä esim. täältä https://www.ipdusa.com/products/8225/101077-molded-plastic-dash-cover-740-760

Nyt kun tuo on irti, voisi sen tietty korjatakin, tai vaihtaa. Tai sitten antaa sen olla..
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 18.06.2017, 19:59:55

(https://thumb.ibb.co/nEan8Q/20170618_193128.jpg) (https://ibb.co/nEan8Q)

photo upload (https://fi.imgbb.com/)

Kinugawan 19T ahdin ja öljynsuodattimen siirtojalka löysivät paikkansa.
Ahdin kahteen otteeseen, kun ensimmäisellä kerralla unohdin järjestyksen, millä tuon öljynpaluuputkenkin saa paikalleen ilman isompaa väkivältaa.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 09.07.2017, 21:26:31
Aina tuo ruostekohta on yhtä lohduttoman näköinen.


(https://thumb.ibb.co/fPjj9a/20170520_162047.jpg) (https://ibb.co/fPjj9a)

Hitsattuna ja pohjamaalattuna näyttää jo vähän lohdullisemmalta.




(https://thumb.ibb.co/eadu9a/20170706_182229.jpg) (https://ibb.co/eadu9a)

image uploader (https://fi.imgbb.com/)

Ruosteenestopohjamaalin jälkeen saumaan Sika-tuotteen korikittiä ja maali päälle. Kelpaa maton alle.


(https://thumb.ibb.co/cuwE9a/20170709_180459.jpg) (https://ibb.co/cuwE9a)

image host (https://fi.imgbb.com/)

Toiselle puolelle meni myös paikan päälle ensin ruosteenestopohjamaalit, sitten kitti sauman päälle, jonka jälkeen ruiskuttelin pinnalle kotelosuoja-aineen.

Samalla sumuttelin  helmakotelot ja palkit sisältäpäin.
Auton pohjasta tuli myös raaputeltua irtonaiset massat pois ja putsailtua pintaruosteet puhtaalle pellille, sieltä mistä sitä löytyi.
Puhdistuksen jälkeen ruostemömmöt alle ja kotelosuojaa päälle.
Massat tulee sitten aikanaan, kun pääsee kunnolla käsittelemään koko pohjan.

Vaihteiston vaihtuessa vaihtuu myös kytkin nestetoimiseksi. Uusi poljin löytyi Skandixilta sen verran edullisesti, etten viitsinyt alkaa tekemään vaijerikäyttöisen polkimeen mitään patentteja.

Pääsylinteri käytetty, mutta avattu ja kasattu uusilla tiivisteillä.



(https://thumb.ibb.co/g8aD2v/20170709_185047.jpg) (https://ibb.co/g8aD2v)

image uploader (https://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 24.07.2017, 22:22:57
Vastaan aiempaan kysymykseeni ilmastoinnin kennon jälkiasennuksesta ilmastoinnin esivalmiudella olevaan malliin.

Kennon asennus lienee mahdollista irrottamatta koko lämmityslaitekoteloa. Teoriassa.

Käytännössä voi olla hauskaa.

Minä otin koko kotelon pois ja silti asennus oli mielenkiintoista, vaikka sai pöydällä tehtyä.
Tulee aika tiivisti sinne paikoilleen ja huonossa asennossa, kaikkea näkemättä, voi tosiaan tulla hauskaa.

Mutta periaatteessa mahdollinen. Kaikki kiinnikkeet ja alaosan saa kyllä purettua irroittamatta koko p..kaa, kunhan purkaa ensin riittävästi keskikonsolia ja kojelautaa.

Loppupelissä lienee helpoin kuitenkin ottaa koko pömpeli pöydälle. Saa varmasti tiivisteen kunnolla paikalleen ja muutenkin koko kotelon riittävän tiiviisti uudelleen kasaa.

Itse laitoin samalla uuden lämppärikennon kun oli esillä.

Ja vähän uuttakin. Kone on jo matkalla kohti pressutallin hämärässä odottavaa autoa.


(https://thumb.ibb.co/nqKvfQ/20170724_163845.jpg) (https://ibb.co/nqKvfQ)

imageupload (https://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 25.07.2017, 15:39:59

(https://thumb.ibb.co/gKW4s5/20170725_114825.jpg) (https://ibb.co/gKW4s5)

upload image (https://fi.imgbb.com/)

Vauhtipyörä paikoilleen ja momenttiin uusilla pulteilla.

Perään TDn kytkinlevy ja SRE 763 asetelma, sekä TDn painelaakeri.

(https://thumb.ibb.co/eDq8Kk/20170725_115440.jpg) (https://ibb.co/eDq8Kk)

Prikat kytkinhaarukan pallon alle, hieman rasvaa akseliin ja M90 koneen perään.



(https://thumb.ibb.co/czf8Kk/20170725_144102.jpg) (https://ibb.co/czf8Kk)

free image hosting (https://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 25.07.2017, 19:22:32
Sinnehän se upposi.

Seuraavaksi miettimään sopivat öljyt ja kasaamaan kaiken muun tuohon ympärille.
Taitaa tosin tulla taas pieni tauko tämän kanssa, kun tuo V70 tuntuisi myös kaipaavan huomiota.


(https://thumb.ibb.co/ica9aQ/20170725_181122.jpg) (https://ibb.co/ica9aQ)
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 16.08.2017, 14:45:40
Tauko ei tässä vaiheessa vielä muodostunut kovin pitkäksi. Suunnitelmien ja muiden projektien muuttuessa täytyy tämäkin saada pyörimään ja liikkumaan siirtelyn verran omin voimin.

Finnjektorilta tilasin uudet Dekan 668 suuttimet. Näistä kohta lisää.
Ruotsinmaalta isomman välijäähyn, 3" putken immun siirtoa varten ja 3" pakoputken sekä downpipen.

Pakoputki tällä hetkellä mallia ei katalysaattoria. On vielä mietinnässä mikä katti tuonne lopulta päätyy. Muokkaan sitten putkea juuri sille sopivaksi. Nyt oli paras ratkaisu näin.

Sähköt koneelle tuli auton alkuperäisellä johtosarjalla. Immun johtoja en jatkanut. Yltävät koneen yli kun purkaa alkuperäistä johtosarjaa sen verran että saa ne siitä eroteltua.

Ja kun tälle nyt tuli hieman hoppu saada pyörimään, osa muutoksista toteutuu myöhemmin omina juttuinaan.

- Isompi cooleri. Vaatii vähän kiinnityspaikan ja ahtoputkien muokkausta, joten nyt pyörimään vakiolla.
- Ilmastointi. Putket tulevat myöhemmin, kun nyt juuri ei sattunut olemaan käsillä uusia tiivisteitä yms.
- Nyt oli nopein jättää akku omalle paikalleen, kuten toiselle puolen aktiivisäiliö ja pesurin säiliö ja pistää imuputken päähän vapaavirtaussuodatin. Tätä täytyy vielä miettiä, miten loppupeleissä tulee olemaan.

Tonilta tuli lastut tähän vaiheeseen. Jatkossa mietittävä, jatkuuko noilla, säätyykö LH muuten, vai säätääkö autossa joku muu järjestelmä. Tällä kuitenkin päästään nyt liikkeelle.

Kasatessa alkoikin sitten taas ahdistamaan. Pakoputki ei istu auton alle ihan juuri niin kuin pitäisi. Ei vaan saa sitä nyt nitkuteltua ihan kohdalleen, ennen kuin pääsee auton alle kunnolla. Eli ajettua vaikka nosturille. On kuitenkin paikallaan, eikä vuoda. Mutta ottaa vähän runkoon kiinni akselin ylityksen kohdalla.
Mutta näyttää ainakin lähdön kohdalta laitetulta.

(https://thumb.ibb.co/juELpv/20170816_130825.jpg) (https://ibb.co/juELpv)

image upload (https://fi.imgbb.com/)

Huomasin myös, että minulta uupuu turbon imuputken ja huohotinpöntön välinen letku. Siihen väliaikaisesti ihan vesiletkusta pätkä.
Jos jollakin ko letkua ylimääräisenä nurkissa, niin ostan mielelläni.

Lopulta kaikki oli kuitenkin siinä vaiheessa, että pääsin laittelemaan nesteitä ja öljyjä. Ja tietysti olin unohtanut pari klemmaria löysälle. Ohjaustehostimen paluuputkella ja lämmityslaitteen kennolle menevällä letkulla pienet vuodot, mitkä asettuivat kiristämisellä.

Sitten jännittämään, lähteekö käymään, nouseeko öljynpaineet jne jne
Ei siis muuta kuin akku paikalleen ja polttoainepumpun rele irti muutaman starttauksen ajaksi, jotta sai starttauksen alle hieman öljyjä liikkeelle. Sitten rele kiinni ja bensaa tankkiin.
Kone jysähti käyntiin lähes heti kun avainta oli käännetty.

Kaikki siis hyvin? No ei.

Konehuoneessa suhisee ja suihkuaa bensa suuttimilta. Vuoto asettui kun vaihdoin uusien suuttimien mukana tulleet yläpuolen o-renkaat alkuperäisten suuttimien tiivisteiksi.

Joko nyt. Joo, kone käy (huonosti) mutta ei suihkua enää bensaa muuanne kuin pitääkin.

Epätasaisen käynnin syy tässä


(https://thumb.ibb.co/gJx1wa/20170816_130844.jpg) (https://ibb.co/gJx1wa)

Tuo imm, minkä siirsin isompaan putkeen, tuli koneen mukana, eikä sen parempaa tietoa sen toimivuudesta.
Kuitenkin, kun kokeilin tilalle toista, sillä toimi. Ja vikakoodikin tulee tuolla siirretyllä 121.
Lienenkö sitten rikkonut putken vaihdossa, vai ollut jo rikki, jää arvoitukseksi.
Nyt vaan pähkäiltävä, alkaako poraamaan tuota toista immua, minkä ainakin tietää toimivan, vai etsisikö jostain alunperinkin isommassa putkessa olevaa?
Niin ja immun lisäksi täytyy laittaa vielö sähköflekti, ennen kuin konetta saa pyöriteltyä kunnolla lämpimäksi. Tai joo, sanotaanko ettei pyörisi liian lämpöiseksi.
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Acke - 17.08.2017, 16:47:06
Jos ei sitä huohotuksen letkua löydy, niin volvolla oli hinta ~35€ muutama vuosi sitten (osa 3507424). Y-haara noin vitosen jos sekin puuttuu (osa 1332660).
Otsikko: Vs: Erään 740 uusi elämä
Kirjoitti: Vikakoodi - 28.12.2017, 13:58:16
Myöhäinen päivitys vielä talviunille menosta.

Auto pyörii nyt hyvin ja voi välillä talven aikana käytellä moottorin lämpimäksi, sekä puhallella sisäilmaa kuivemmaksi. Kevään koettaessa alustan kimppuun.

Kun tapahtumaan alkaa, niin sitten kanssa tapahtuu. Kun sain tuon pyörimään (hankin fefe immun), oli ajatus kääntää auto toisin päin pressutalliin. Eli keula edellä jolloin saa pakokaasut ulos kun konetta pyörittää.
Tuo talli kun on niin korkea, ettei sen oma "oven" avaus suju ilma tikkaita, rakentelin siihen oman patentin, millä ovi jää alemmaksi, mutta mahtuu kyllä ali kävelemään. Ja muistin tämän kyllä kun menin autoa käynnistämään. Autossa siis konepelti pystyssä. Tarkoitus oli laskea pelti ja nostaa ovi ennen kuin auton ulos ajaa. Mutta, mutta...

Pistin auton käymään ja kokeilemaan kytkimen, sekä vaihteiston toimintaa ihan vaan vähän, ennen kuin varsinaisesti lähtee ajamaan. Kytkimessäpä olikin ilmaa, vaihteen sai päälle vain koneen sammuttamalla. Tätä ihmetellessä sitten unohtuikin tuo ovi. Muistin kyllä heti kun kuului rutinaa ja pelti taipui tuulilasia vasten.

Suuremmilta vahingoilta onneksi vältyttiin. Ovi hieman repesi kiinnityksistään, mutta sain sen kuntoon perusmenetelmällä; nippusiteillä ja jesarilla. Konepelti ei vahingoittunut, mutta jos jollakin sattuu lähellä PK-seutua olemaan edulliset konepellin saranat, voi laitella yv:tä tulemaan tarjouksen muodossa.

Jospa nyt talven mittaan saisi taas tehtyä valmiiksi etutolpat ja mahdollisesti tukivarsia yms. maalailtua ja laiteltua uusille puslille. Vaihtoperä onkin jo valmiina. Ehkäpä ensi kesänä pääsee jo ajamaankin.