Futurez  Kulkukoira

Erään 740 uusi elämä

  • 35 Vastauksia
  • 13461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #15 : 24.01.2017, 21:55:36 »
Jos tuo pakosarjan maali on alumiinimaalia niin se palaa kyllä heti pois.
Itselläkin oli sininen seiska, aivan mahtava kampe :)
« Viimeksi muokattu: 24.01.2017, 21:57:44 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #16 : 25.01.2017, 06:11:08 »
Sarjan suihkautin ihan Motipin kuumakestospraylla kun sattui pöydällä olemaan.
Teräsharjalaikka paineilmakoneeseen ja sillä irtopaska pois, jonka jälkeen maali niskaan.
Ei ole odotuskaan, että pysyisi. Onpahan vaan siistimmän näköinen tuossa kun odottelee pääsyä konehuoneeseen.
Ja käytössä tuo vakiosarja ei ihan ensimmäisenä ota silmiin konehuoneessa, joten sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä onko maalattu vai ei.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #17 : 25.01.2017, 18:02:38 »
Sarjan suihkautin ihan Motipin kuumakestospraylla kun sattui pöydällä olemaan.
Teräsharjalaikka paineilmakoneeseen ja sillä irtopaska pois, jonka jälkeen maali niskaan.
Ei ole odotuskaan, että pysyisi. Onpahan vaan siistimmän näköinen tuossa kun odottelee pääsyä konehuoneeseen.
Ja käytössä tuo vakiosarja ei ihan ensimmäisenä ota silmiin konehuoneessa, joten sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä onko maalattu vai ei.

Ok! Kiitos vastauksestasi!  Minä kun ehdin kuvitella että on jokin uusi pinnoite aine mikä kestää pakosarjassa.
Oletko kuullut Horna kuumamaalista? Se oli ainakin 70-80 luvuilla luokiteltu jopa 600-800 celsius asteen kuumakestäväksi, on mökillä saunan hormiputki mikä on maalattu sillä noin 1975  ja vieläkin on putkessa rippeet jäljellä maalista, liekö enää tuollaista "myrkkyä" edes olemassa, en ainakaan itse löytänyt pikaisella netti haulla ?

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #18 : 25.01.2017, 18:44:03 »
Jep, olen kuullut ja on tuttu tuote menneisyydestä.
Tosiaan saunan hormeja ja uunin luukkuja maalailtiin ja hyvin kesti.
Itseasiassa joskus ajattelin, että olisin sarjan ja jotain muuta maalaillut Hornalla tässä projektissa, mutta ei sitä tosiaan taida enää mistään saada.
No, onneksi sarja ei ole kaikkein näkyvin, kun pellin avaa.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #19 : 25.01.2017, 22:27:13 »
Voin lohduttaa, että horna ei oikeastaan tee onnelliseksi. Minä vedin ameriikanpaskeesta pakosarjat hornalla, kestää kyllä kevyen punastelun mutta kyllä ne ekan sadekelissä ajon jälkeen otti ruskeen värin maalista huolimatta (oli hiekkapuhallettu ennen maalia).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #20 : 25.01.2017, 23:39:54 »
Marteliuksen Black satini pakosarjan pintaan.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #21 : 26.03.2017, 13:15:30 »
Tulis nyt jo kevät kunnolla, jotta tarkenis tuolla pressutallissakin touhuta.

Viime ajat tämän projektin suhteen menneet lähinnä osia haalien.
Ja kun tuli hankittua tämä toinenkin harrastepeli.




Tosin tämän kohdallakin harrastaminen on ollut lähinnä ajelua. Pientä ahtopaineongelmaa lukuun ottamatta.

Mutta on seiskasataseenkin jotain pientä tehty. Nurkista kaivoin esiin lohduttoman näköisen taka-akselin.





Ja tämän kanssa sitten menikin hermot, aikaa, tupakkaa ja vaikka mitä. Mikään ei tahtonut sujua kuten piti.
Pienenvetopyörän stefa irtosi palasina. Molempien pyöränlaakereiden ulkokoolit jäivät akseliin vetarin irroituksen jälkeen.
Ensin vetareitakin sai paukuttaa liukuvasaralla ihan huolella ennen kuin suostuivat tulemaan ulos.
Ja nuo ulkokoolit paukahtivat irti vasta toisella ulosvetäjällä. Ensimmäisen halppisvetäjän antauduttua.
No, itse laakereiden vaihto sentään sujui jotenkin ok. Sen miten tuollaiset laakerit nyt ylipäätään saa hyvin vaihdettu.

Vetareiden pulteista kaksi poikki avatessa ja öljynlisäystulppa pyöreäksi.
Muttereita pulttien jämiin ja tulpan päähän hitsaamalla sain nämä auki. Jonka jälkeen kierretapilla puhtaaksi kaikki kierteet.

Kun akseli nyt sitten oli irrallaan niin huitasin teräsharjalaikalla irtopaskat pinnasta ja päälle hyllyssä ollutta Hammerin ruostemaalia. Perän luukkuun pyyhkäisin vannehopea purkkiin jääneet jämät.
Tarkoitus kun ei ole näyttelyautoa rakentaa niin kelpaa hyvin noin. Mukavampi silti katsella tuota tallin nurkassa ennen kuin saa sen auton alle, kuin aikaisempaa ruoste kasaa.





Peräksi tulee toistaiseksi tämä pikkuperä ilman lukkoa. Mutta onpahan ehjä, toisin kuin autossa nyt kiinni oleva.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #22 : 05.04.2017, 21:43:11 »
Tästä pakosarjan maalauksesta kun tunnutaan vääntävän joka topicissa, niin avaampa suuni kertoakseni ja ihmetelläkkseni.
Peruskoulussa joskus teknisissä oli jotain pakoputken maalailua omina töinä ja opettaja oli sitä mieltä että jokin graffiti-pohjainen kampe olis hyvää pakosarjoihin ja putkistoihin.. Näitä topicceja selanneena en oo joko nähnyt sanaa graffiti tai en oo vaan sisäistänyt sitä. Tai sit se oli vaan ihan huuhaata koko höpinä ja hölmömpää on vedätetty :D. :idiot2:
Nojaa ei siitä sen enepää, alkanu nää seiskat jotenki lähentyä sydäntä kun vaihdoin käyttikseks seiskan. Sininen  on kyllä hyvä väri ja tiilikeulat on kivoja, onkos aikataulua edistykselle? :nälkä:

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #23 : 06.04.2017, 21:39:34 »
Aikataulu on, onneksi, olematon. Eli tehdään kun riittää aikaa ja intoa.

Talviloma pitäisi pitää pois tässä lähiviikkoina, ennen kuin alkaa kesälomakausi. Silloin ajattelin vähän enemmän ennättää edistää tätä.
Toivottavasti.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #24 : 20.04.2017, 15:17:43 »
No talvilomaa on pidetty. Kolea keli ei kamalasti ole houkutellut tuonne ulos, mutta jotain kumminkin saatu aikaan.

Tai no, hankalimman kautta näköjään kaikki menee. Eikä auton ikä tai pitkä seisonta-aika ainakaan helpota asioita.

Keulaa purkaessa noin joka neljäs pultti tai mutteri lähti auki. Loput joko poikki, kanta pyöreä, tai vastakappale irti hitsauksista / kiinnikkeistä ja pyörii läpi.

Jo tässä vaiheessa pistosahasta ja porakoneesta tuli käytännöllisimmät työkalut.

Eikä tilanne ainakaan parantunut vaihdekepin irrotuksessa. Sen verran tukevasti kaikki hapettuneet/ruostuneet paikoilleen, ettei mitään toivoa saada keppiä irti telineestä. Onneksi on tuo paineilmasaha. Ja rälläkkä, niin sai pakoputkenkin "irti" sarjasta.

Vihdoin viimein, kun kaikki oli taisteltu siihen kuntoon, että oli vuorossa koneen ja laatikon pois nosto, ei moottorinostin saapunutkaan.

Tilasin sen jo pari viikkoa sitten. Ajattelin ensin, että pääsiäinenkin  välissä lienee pitkittänyt toimitusta. Lopulta, kun tarve oli jo akuutti, eikä lähetyksestä, tai saapumisesta kuulunut mitään, soitin putiikkiin, mistä nostimen tilasin.

Hyvin ystävällinen ja asiallinen asiakaspalvelija selvitti asiaa ja joutui toteamaan, ettei heillä ole varastossa tuota järeämpää 2 tonnin nostinta, minkä olin tilannut ja maksanut. Ei osannut myöskään sanoa koska niitä taas tulee.

Myönsi virheen olevan täysin heidän. Verkkokaupassa ilmoittavat nostinta olevan ja toimituksen 1-4 arkipäivää.

Tilaus peruttiin ja rahat palautettiin asiallisesti. Ei siinä mitään.

Nyt sitten seuraavaksi johonkin kauppaan hakemaan nostinta, jotta saa koneen pois keulalta.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2017, 15:19:59 kirjoittanut Vikakoodi »
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #25 : 21.04.2017, 08:32:46 »



Välillä jotain onnistuu helposti.

Nostin löytyi, jonka jälkeen kone laatkoineen pois.

Nyt sais nuo yöpakkaset loppua, jotta sais vesipumpun kaivoon ja painepesurin käyttöön.

Seuraavaksi siis konehuoneen pesu, vähän hiekkapuhallusta ja sen jälkeen näkee jatkotoimet...
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #26 : 21.04.2017, 10:40:49 »
Tätä on seurattava, sen hyvää työtä. :)

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #27 : 11.06.2017, 18:55:47 »
Ajanpuutteen runsauden vuoksi aika vähän tapahtunut. Lähinnä korihommia ja uusien osien haalimista. Ja tuo V70 vei myös oman aikansa hammastangon vaihdon ja jarrurempan merkeissä.

Seiskasatasen konehuoneesta puhdisteltu irtoruosteet kirkkaalle pellille saakka. Siihen päälle ruosteenmuuntimet ja ruosteenestopohjamaalit.

Hitsattavaakin löytyi, kun kovemmalla kädellä peltejä koputteli. Kuskin jalkatilaan pari paikkaa ja molempiin helmoihin.

Jospa nämä korihommat saisi nopeasti alta pois ja pääsisi konetta sovittelemaan paikoilleen.

Tähän väliin kysymys. Kojelauta on tässä, niin kuin monessa muussa vastaavassa, halki. Oletteko onnistuneet korjaamaan halkeamia muuten kuin hankkimalla uutta peitettä esim. täältä https://www.ipdusa.com/products/8225/101077-molded-plastic-dash-cover-740-760

Nyt kun tuo on irti, voisi sen tietty korjatakin, tai vaihtaa. Tai sitten antaa sen olla..
« Viimeksi muokattu: 11.06.2017, 18:59:50 kirjoittanut Vikakoodi »
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #28 : 18.06.2017, 19:59:55 »



photo upload

Kinugawan 19T ahdin ja öljynsuodattimen siirtojalka löysivät paikkansa.
Ahdin kahteen otteeseen, kun ensimmäisellä kerralla unohdin järjestyksen, millä tuon öljynpaluuputkenkin saa paikalleen ilman isompaa väkivältaa.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #29 : 09.07.2017, 21:26:31 »
Aina tuo ruostekohta on yhtä lohduttoman näköinen.




Hitsattuna ja pohjamaalattuna näyttää jo vähän lohdullisemmalta.






image uploader

Ruosteenestopohjamaalin jälkeen saumaan Sika-tuotteen korikittiä ja maali päälle. Kelpaa maton alle.




image host

Toiselle puolelle meni myös paikan päälle ensin ruosteenestopohjamaalit, sitten kitti sauman päälle, jonka jälkeen ruiskuttelin pinnalle kotelosuoja-aineen.

Samalla sumuttelin  helmakotelot ja palkit sisältäpäin.
Auton pohjasta tuli myös raaputeltua irtonaiset massat pois ja putsailtua pintaruosteet puhtaalle pellille, sieltä mistä sitä löytyi.
Puhdistuksen jälkeen ruostemömmöt alle ja kotelosuojaa päälle.
Massat tulee sitten aikanaan, kun pääsee kunnolla käsittelemään koko pohjan.

Vaihteiston vaihtuessa vaihtuu myös kytkin nestetoimiseksi. Uusi poljin löytyi Skandixilta sen verran edullisesti, etten viitsinyt alkaa tekemään vaijerikäyttöisen polkimeen mitään patentteja.

Pääsylinteri käytetty, mutta avattu ja kasattu uusilla tiivisteillä.





image uploader
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

 

Ateho  Elekma