Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Erään 740 uusi elämä

  • 35 Vastauksia
  • 13443 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #30 : 24.07.2017, 22:22:57 »
Vastaan aiempaan kysymykseeni ilmastoinnin kennon jälkiasennuksesta ilmastoinnin esivalmiudella olevaan malliin.

Kennon asennus lienee mahdollista irrottamatta koko lämmityslaitekoteloa. Teoriassa.

Käytännössä voi olla hauskaa.

Minä otin koko kotelon pois ja silti asennus oli mielenkiintoista, vaikka sai pöydällä tehtyä.
Tulee aika tiivisti sinne paikoilleen ja huonossa asennossa, kaikkea näkemättä, voi tosiaan tulla hauskaa.

Mutta periaatteessa mahdollinen. Kaikki kiinnikkeet ja alaosan saa kyllä purettua irroittamatta koko p..kaa, kunhan purkaa ensin riittävästi keskikonsolia ja kojelautaa.

Loppupelissä lienee helpoin kuitenkin ottaa koko pömpeli pöydälle. Saa varmasti tiivisteen kunnolla paikalleen ja muutenkin koko kotelon riittävän tiiviisti uudelleen kasaa.

Itse laitoin samalla uuden lämppärikennon kun oli esillä.

Ja vähän uuttakin. Kone on jo matkalla kohti pressutallin hämärässä odottavaa autoa.




imageupload
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #31 : 25.07.2017, 15:39:59 »



upload image

Vauhtipyörä paikoilleen ja momenttiin uusilla pulteilla.

Perään TDn kytkinlevy ja SRE 763 asetelma, sekä TDn painelaakeri.



Prikat kytkinhaarukan pallon alle, hieman rasvaa akseliin ja M90 koneen perään.





free image hosting
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #32 : 25.07.2017, 19:22:32 »
Sinnehän se upposi.

Seuraavaksi miettimään sopivat öljyt ja kasaamaan kaiken muun tuohon ympärille.
Taitaa tosin tulla taas pieni tauko tämän kanssa, kun tuo V70 tuntuisi myös kaipaavan huomiota.



« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 19:25:08 kirjoittanut Vikakoodi »
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #33 : 16.08.2017, 14:45:40 »
Tauko ei tässä vaiheessa vielä muodostunut kovin pitkäksi. Suunnitelmien ja muiden projektien muuttuessa täytyy tämäkin saada pyörimään ja liikkumaan siirtelyn verran omin voimin.

Finnjektorilta tilasin uudet Dekan 668 suuttimet. Näistä kohta lisää.
Ruotsinmaalta isomman välijäähyn, 3" putken immun siirtoa varten ja 3" pakoputken sekä downpipen.

Pakoputki tällä hetkellä mallia ei katalysaattoria. On vielä mietinnässä mikä katti tuonne lopulta päätyy. Muokkaan sitten putkea juuri sille sopivaksi. Nyt oli paras ratkaisu näin.

Sähköt koneelle tuli auton alkuperäisellä johtosarjalla. Immun johtoja en jatkanut. Yltävät koneen yli kun purkaa alkuperäistä johtosarjaa sen verran että saa ne siitä eroteltua.

Ja kun tälle nyt tuli hieman hoppu saada pyörimään, osa muutoksista toteutuu myöhemmin omina juttuinaan.

- Isompi cooleri. Vaatii vähän kiinnityspaikan ja ahtoputkien muokkausta, joten nyt pyörimään vakiolla.
- Ilmastointi. Putket tulevat myöhemmin, kun nyt juuri ei sattunut olemaan käsillä uusia tiivisteitä yms.
- Nyt oli nopein jättää akku omalle paikalleen, kuten toiselle puolen aktiivisäiliö ja pesurin säiliö ja pistää imuputken päähän vapaavirtaussuodatin. Tätä täytyy vielä miettiä, miten loppupeleissä tulee olemaan.

Tonilta tuli lastut tähän vaiheeseen. Jatkossa mietittävä, jatkuuko noilla, säätyykö LH muuten, vai säätääkö autossa joku muu järjestelmä. Tällä kuitenkin päästään nyt liikkeelle.

Kasatessa alkoikin sitten taas ahdistamaan. Pakoputki ei istu auton alle ihan juuri niin kuin pitäisi. Ei vaan saa sitä nyt nitkuteltua ihan kohdalleen, ennen kuin pääsee auton alle kunnolla. Eli ajettua vaikka nosturille. On kuitenkin paikallaan, eikä vuoda. Mutta ottaa vähän runkoon kiinni akselin ylityksen kohdalla.
Mutta näyttää ainakin lähdön kohdalta laitetulta.



image upload

Huomasin myös, että minulta uupuu turbon imuputken ja huohotinpöntön välinen letku. Siihen väliaikaisesti ihan vesiletkusta pätkä.
Jos jollakin ko letkua ylimääräisenä nurkissa, niin ostan mielelläni.

Lopulta kaikki oli kuitenkin siinä vaiheessa, että pääsin laittelemaan nesteitä ja öljyjä. Ja tietysti olin unohtanut pari klemmaria löysälle. Ohjaustehostimen paluuputkella ja lämmityslaitteen kennolle menevällä letkulla pienet vuodot, mitkä asettuivat kiristämisellä.

Sitten jännittämään, lähteekö käymään, nouseeko öljynpaineet jne jne
Ei siis muuta kuin akku paikalleen ja polttoainepumpun rele irti muutaman starttauksen ajaksi, jotta sai starttauksen alle hieman öljyjä liikkeelle. Sitten rele kiinni ja bensaa tankkiin.
Kone jysähti käyntiin lähes heti kun avainta oli käännetty.

Kaikki siis hyvin? No ei.

Konehuoneessa suhisee ja suihkuaa bensa suuttimilta. Vuoto asettui kun vaihdoin uusien suuttimien mukana tulleet yläpuolen o-renkaat alkuperäisten suuttimien tiivisteiksi.

Joko nyt. Joo, kone käy (huonosti) mutta ei suihkua enää bensaa muuanne kuin pitääkin.

Epätasaisen käynnin syy tässä




Tuo imm, minkä siirsin isompaan putkeen, tuli koneen mukana, eikä sen parempaa tietoa sen toimivuudesta.
Kuitenkin, kun kokeilin tilalle toista, sillä toimi. Ja vikakoodikin tulee tuolla siirretyllä 121.
Lienenkö sitten rikkonut putken vaihdossa, vai ollut jo rikki, jää arvoitukseksi.
Nyt vaan pähkäiltävä, alkaako poraamaan tuota toista immua, minkä ainakin tietää toimivan, vai etsisikö jostain alunperinkin isommassa putkessa olevaa?
Niin ja immun lisäksi täytyy laittaa vielö sähköflekti, ennen kuin konetta saa pyöriteltyä kunnolla lämpimäksi. Tai joo, sanotaanko ettei pyörisi liian lämpöiseksi.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #34 : 17.08.2017, 16:47:06 »
Jos ei sitä huohotuksen letkua löydy, niin volvolla oli hinta ~35€ muutama vuosi sitten (osa 3507424). Y-haara noin vitosen jos sekin puuttuu (osa 1332660).

Poissa Vikakoodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Erään 740 uusi elämä
« Vastaus #35 : 28.12.2017, 13:58:16 »
Myöhäinen päivitys vielä talviunille menosta.

Auto pyörii nyt hyvin ja voi välillä talven aikana käytellä moottorin lämpimäksi, sekä puhallella sisäilmaa kuivemmaksi. Kevään koettaessa alustan kimppuun.

Kun tapahtumaan alkaa, niin sitten kanssa tapahtuu. Kun sain tuon pyörimään (hankin fefe immun), oli ajatus kääntää auto toisin päin pressutalliin. Eli keula edellä jolloin saa pakokaasut ulos kun konetta pyörittää.
Tuo talli kun on niin korkea, ettei sen oma "oven" avaus suju ilma tikkaita, rakentelin siihen oman patentin, millä ovi jää alemmaksi, mutta mahtuu kyllä ali kävelemään. Ja muistin tämän kyllä kun menin autoa käynnistämään. Autossa siis konepelti pystyssä. Tarkoitus oli laskea pelti ja nostaa ovi ennen kuin auton ulos ajaa. Mutta, mutta...

Pistin auton käymään ja kokeilemaan kytkimen, sekä vaihteiston toimintaa ihan vaan vähän, ennen kuin varsinaisesti lähtee ajamaan. Kytkimessäpä olikin ilmaa, vaihteen sai päälle vain koneen sammuttamalla. Tätä ihmetellessä sitten unohtuikin tuo ovi. Muistin kyllä heti kun kuului rutinaa ja pelti taipui tuulilasia vasten.

Suuremmilta vahingoilta onneksi vältyttiin. Ovi hieman repesi kiinnityksistään, mutta sain sen kuntoon perusmenetelmällä; nippusiteillä ja jesarilla. Konepelti ei vahingoittunut, mutta jos jollakin sattuu lähellä PK-seutua olemaan edulliset konepellin saranat, voi laitella yv:tä tulemaan tarjouksen muodossa.

Jospa nyt talven mittaan saisi taas tehtyä valmiiksi etutolpat ja mahdollisesti tukivarsia yms. maalailtua ja laiteltua uusille puslille. Vaihtoperä onkin jo valmiina. Ehkäpä ensi kesänä pääsee jo ajamaankin.
Volvo 740 B230FT
Volvo V70 2,4T

 

Elekma  Autoracing